A Ford kínálatában 2015 óta érhető el az aktuális Ranger, mely egy közismerten remek terepjáró képességekkel rendelkező pickup. Nyílt titok, hogy hamarosan érkezik a Volkswagennel közösen fejlesztett teljesen új generáció, olyannyira, hogy az első körben meglepő módon a legkeményebb Raptor változatban piacra kerülő modellről még az idén le fog hullani a lepel.
Addig viszont még sok víz le fog folyni a Dunán, mire az új Ranger megérkezik a hazai kereskedésekbe, és az elkövetkezendő hónapok tökéletesen alkalmasak arra, hogy a régi modell stílusos formában búcsúzzon tőlünk.
A Hungaroring területén található offroad pályán négy vadonatúj limitált szériás Rangert próbáltunk ki.
A melós
A kvartett legolcsóbb tagja a Wolftrak, mely azoknak készült, akik nem páváskodni akarnak a Rangerükben, hanem sokkal inkább dolgozni vagy aktívan szabadidőt tölteni. A kétféle szürke fényezéssel rendelhető, matt fekete betétekkel ékesített újdonság a vadászok új kedvence lehet, akár többek közt amiatt is, mert a plató 1 tonnával terhelhető, a vontatmány tömege pedig elérheti a 3,5 tonnát.
Mint a többi Ranger, ez is alaphelyzetben hátsókerék-hajtású, de ha a helyzet úgy hozza, akkor pillanatok alatt kapcsolható a minden bajból kirántó összkerék-hajtás, a felező és a differenciálzár. A fekete könnyűfém felnikre szerelt Hankook gumik 265/65 R17 méretűek, és még a nyálkás avarral borított sárban is tapadást találnak.
Az utastér meglehetősen puritán, az üléseket egyszerű szövet borítja, a plató kézzel mozgatható rolója, illetve a komplett platófedél feláras tétel.
A 2 literes 4 hengeres turbódízel motor 170 lóerős és 420 Nm-es produkciót ad elő, és bár az általunk kipróbált tesztautó kéziváltós volt, Magyarországon kizárólag 10 fokozatú automata váltóval rendelhető a típus. A 0–100 11,4 másodperc alatt letudható, és a 180 km/h végsebességre sem lehet panasz.
A hazánkban csak duplakabinos verzióban rendelhető Wolftrak bruttó 14,22 millió forintba kerül (a továbbiakban minden esetben bruttó árakat tüntetünk fel). Viszonyításképp, a legolcsóbb duplakabinos Ranger XL alapmodell 130 lóerős és hatfokozatú kéziváltós verzióját 10,16 millió forintos áron jegyzik, a 170 lovas és ugyancsak kéziváltós példányok pedig 10,42 millió forinttól indulnak.
A puccos
Az árlistán eggyel feljebb lépve a 16,95 millió forintos Stormtrak jön szembe, mely nem titkoltan a 13,94 millió forintos, igen népszerű Wildtrakre épül. A piros, kék és fehér fényezéssel rendelhető újdonság könnyűfém felnijein 265/60 R18-as terepgumik feszülnek, ezenkívül pedig az egyedi hűtőrács és a spéci matricázás mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Alapáron jár a motoros mozgatású platóroló, melyet a platón és a fülkében lévő nyomógombbal, illetve a távirányító segítségével kényelmesen mozgathatunk. Hasznos extra a becsípődésgátló, mely garantálja, hogy nehogy véletlenül néhány ujjal kevesebbel térjünk haza az erdei kalandozásból, ezenkívül pedig a praktikus rakományrögzítő megoldás mellett sem mehetünk el szó nélkül.
A kiváló ülések a non-plus-ultra kategóriás Raptorból származnak, mint ahogy a motor is onnan lehet ismerős. A 2 literes 4 hengeres gázolajos egység 213 lóerőt és kereken 500 Nm-t ad le, így nemcsak a meredek kaptatók küzdhetők le fölényesen, hanem a közúti előzések is biztonságosan gyorsan abszolválhatók.
A mindent letaroló
A Ranger termékkínálat kőkemény terephasználatra kihegyezett csúcsváltozatát legutóbb a marokkói sivatagban fogtuk vallatóra, így előre sejtettük, hogy a mogyoródi dombok sem fognak majd ki a versenytechnikán. Ami szó szerint olyan komoly, hogy akár egy Baja versenyen is bátran elindulhatnánk a gyári kivitelű kocsival.
A 213 lóerős és 500 Nm-es dízelmotorhoz, a 10 fokozatú automata váltóhoz és a spéci emelt felfüggesztéshez a most debütált Special Edition változat esetében nem nyúltak hozzá a fejlesztők, nem is nagyon lett volna értelme. Az SE sokkal inkább a külcsínt érintő apró finomításokról szól.
A Raptor már alaphelyzetben is a közutak és az úttalan utak királyának látszódik, de a maszkulinságát tovább hegyezi a piros szegélyű matt fekete versenysáv, és bár apróságnak tűnik, mégis remekül mutat a pirosra fényezett első vonószem. A normál Rangernél 15 centiméterrel szélesebb nyomtávú és 5,1 centiméterrel magasabb Raptor 285/70 R17-es komoly ballonos terepgumikon gördülve hasít előre.
A fehér, szürke, fekete és kék színben rendelhető Raptor SE kerékjárati toldatai, lökhárítói, küszöbjei és hűtőmaszkja szürke helyett matt fekete színű, a bőrrel gazdagon borított utastér komor hangulatát pedig vörös varrás dobja fel.
Az újdonság alapára 18,74 millió forint, szemben az alap Raptor 17,8 millió forintos listaárával. Akinek esetleg a legfullosabb Ranger Raptor sem lenne elég meggyőző, annak érdemes egy pillantást vetnie az általunk a közelmúltban alaposan letesztelt amerikai nagytesóra, az F-150 Raptorra.
A sportos
Az eddig ismertetett Rangerekről eltérően jelen tesztalanyunk nem a Fordnál készül, hanem egy relatíve kis brit cégnél, az MS-RT-nél. Ez az egyszerre maximum 20 autóval foglalkozni képes manufaktúra eddig Transitokat nemesített, egy ideje azonban már Rangerekkel is foglalkozik.
A fehér, szürke és fekete fényezéssel rendelhető Ranger MS-RT szemrevaló 20 colos OZ Racing felniket virít, melyeken 255/60-as gumik feszülnek. Utóbbiak nem pont kemény terepezéshez valók, de átlagos terepen még így sem nagyon adódhat problémánk.
A motor ezúttal is 213 lóerőt és 500 Nm-t ad le a kettő/négy kerékre a már jól ismert 10 fokozatú automata váltón keresztül, és a futóműhöz sem nyúltak hozzá az MS-RT munkatársai. A Wildtrak-alapú erősen limitált szériát elsősorban a méhsejt mintázatú hűtőrácsról, az egyedi küszöbtoldatról és a sportos tükörházról lehet felismerni, az utastérben pedig narancssárga cérnára és MS-RT plakettekre lehetünk figyelmesek.
A Ranger MS-RT erősen zsebbe nyúlós történet, ugyanis a típus árcéduláján kereken 20 millió forintos összeg szerepel. Bizony, ez a kivitel még a Raptornál is többe kerül.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.