Belföld
[5503]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[379]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[182]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4048]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2407]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1361]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[594]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4064]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2947]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[376]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3302]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
08:50:50 Az út mindenkié: a 10 legfontosabb dolog, amire autósnak és kerékpárosnak is figyelnie kell | ||
Forrás: hvg.hu | Ford | 2019.07.08. Állandó téma az autósok és a biciklisek egymás mellett élése, amely sajnos nem mindig békés. Pedig az is lehetne, csupán egy kis odafigyelésre, na meg a közlekedési szabályok betartására lenne szükség. Ismerős látvány a járdaszegély mellett rettegve osonó kerékpárosé és az őt idegesen előzgető autósoké? Vannak, akik centizve kerülik ki az életét féltő biciklist, mások egy-két keresetlen szóval hajtanák el az úttestről, annak ellenére, hogy a kerékpáros ugyanolyan, teljes jogú résztvevője a közlekedésnek, mint négykerekű társai. Persze, ugyanennek a fordítottja is igaz, a zebrán nagy sebességgel átguruló, vagy a járdán a gyalogosok között szlalomozó bringás ugyanolyan rizikós, mint a centiző autósok. Különösen veszélyes lehet, ha egy fiatal, rutintalan vezető találkozik ilyen veszélyes manővereket végrehajtó kerékpárosokkal. Szerencsére ez utóbbi helyzetre ma már van megoldás: a Ford által életre hívott, kifejezetten fiatalok számára meghirdetett, ingyenes nyári vezetéstechnikai programja.
Nézzük, melyek azok a legfontosabb pontok, amit sokan – helytelenül – gondolnak a kerékpáros közlekedésről. A lenti tanácsok részben a Magyar Kerékpárosklub weboldaláról származnak. 1. A járdán oké a biciklizés Sokan épp a fent is leírt jelentek elkerülése miatt hajtanak a gyalogosok között, abban a nyugodt tudatban, hogy így biztonságban vannak. Bár tény, hogy itt nem kell tartani az autósoktól, a helyzet az, hogy a KRESZ bizony nem engedélyezi a járdán való közlekedés, kizárólag akkor, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan. Ez pedig nem azt jelenti, hogy azért, mert ott autók közlekednek. Ráadásul, aki a járdán szeretne haladni, ott legfeljebb 10 km/h sebességgel haladhat, de ezt is csak akkor, ha az úttesten nem lehetne biciklivel közlekedni. A járdán száguldozó bringások elsősorban a gyalogosokat, a kapualjból kilépőket, a babakocsi mellől a kirakathoz szaladó gyerekeket veszélyeztetik, és persze meg saját magukat is, amikor a sarokhoz érve „utazó sebességgel” haladnak át a zebrán is, ahol a KRESZ értelmében le kellene szállni és áttolni a bringát a túloldalra. 2. A kerékpárút használata nem kötelező Ez csak két kivételes esetben igaz: ha a kerékpárúttal párhuzamos úttesten kijelöltek külön kerékpársávot, illetve, ha a bicikliúton osztozni kell a gyalogosokkal is (szigorú szakmai nyelven: kijelölt gyalog- és kerékpárút), és az ott haladó gyalogosok mennyisége akadályozná kerékpárosok továbbhaladását. Ilyen esetben a bringások az úttesten is folytathatják az útjukat, minden más esetben azonban kötelező a kerékpárutat használni. 3. Egyirányú utcában lehet a forgalommal szemben biciklizni Ez ebben a formában nem igaz, kizárólag olyan egyirányú utcába hajthat be a bringás szemből, ahol ezt külön kiegészítő tábla jelzi. Ezzel a gyakorlattal egyébként is érdemes vigyázni, mivel csupán néhány éves szabályról van szó, ezért sok autós nem szokott még hozzá és nem számít a biciklisek feltűnésére. Emiatt arra is számítani lehet, hogy esetleg beszólnak majd, akkor is, ha táblával jelölt utcában halad a bringás. © Ford 4. A sisak viszont kötelező Ez is egy tévhit, a bukósisak viselése csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül halad a kerékpáros, 40 km/h feletti sebességgel. Ettől függetlenül maximálisan ajánlott a városban is, mert egy kisebb sebességű esésnél is csúnya sérüléseket lehet szenvedni. 5. Biciklivel nincs sebességkorlátozás Bár ahhoz, hogy a Magyarországon érvényes sebességi határokat valaki kerékpárral átlépje, rendkívül jó fizikai állapotra és versenybiciklire van szükség, ettől függetlenül a bringásokra ugyanúgy vonatkozik a sebességkorlátozás, mint az autósokra és motorosokra. Így, természetesen egy útkarbantartás vagy más ok miatt kihelyezett 20-30-as táblákkal jelzett sebességkorlátozásokat is be kell tartani! 6. Egymás mellett is mehetünk, ha nem jön senki Tévedés, kerékpárral csak és kizárólag akkor szabad egymás mellett haladni, ha ez kerékpárúton történik és ott is csak akkor, ha erre táblával vagy más módon engedélyt ad a KRESZ. © Ford 7. Rendőr bringást nem szondáztat Tény, hogy egy 2012-es KRESZ-módosítás szerint nincs zéró tolerancia a biciklizés és az alkoholfogyasztás tekintetében, a szabály betűje szerint kerékpárral akkor lehet közlekedni, ha „a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban” vagyunk. Ez ugye egyéneként eltérő, ráadásul még az egyes embereknél is függ attól, hogy éppen mennyit ettek előtte, mennyire fáradtak és hasonlók. A nem gép meghajtású járművek esetén 0,50-080% közötti véralkohol-koncentráció nem minősül büntetendő mennyiségnek, illetve a kilélegzett levegőben 0,30-0,50 mg/l között marad az érték. Ezt azonban természetesen csak szondával lehet ellenőrizni, így senki se csodálkozzon, ha biciklivel is kiintik egy gyors ellenőrzésre. Ettől függetlenül mindenkinek azt ajánlanánk, hogy ha biciklizni indul, azt józanon tegye. 8. Biciklivel kutyát sétáltatni oké Több szempontból is felelőtlen, aki így tesz, kezdve azzal, hogy nem tartja be a KRESZ-t. Ezen felül pedig vaskos balesetveszélyt vállal, hiszen a kutya a pórázával bármikor belegabalyodhat a biciklibe, illetve egy hirtelen mozdulattal leránthatja a gazdáját a nyeregből, nem beszélve a bicikli és a kutya között feszülő póráz által lekaszált gyalogosokról. 9. Nincs lámpám, de van prizmám! Ez sajnos nem a helyes válasz, a kerékpáron ugyanis kötelező a megfelelő első és hátsó világítás! Hiába a gyárilag felszerelt prizma, az csak akkor működik, ha a szemből érkező valamivel megvilágítja. Egy gyalogos, rossz esetben egy másik kivilágítatlan biciklista számára láthatatlanok maradunk, ami egy ütközés esetén egyenlő a tragédiával. 10. A behajtani tilos tábla nem vonatkozik a biciklisekre Bár sok lakótelepen kihelyezik a táblát, mégis látni bringásokat a panelházak között suhanni. Ettől függetlenül a „sima” behajtani tilos, illetve mindkét irányból behajtani tilos táblák ugyanúgy vonatkoznak a kerékpárosokra is, kizárólag akkor lehet ettől eltekinteni, ha a táblák alatt szerepel a „kivétel kerékpárral” kiegészítés.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt. | ||
|