Belföld
[5503]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[379]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[182]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4048]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2407]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1361]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[594]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4064]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2947]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[376]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3302]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
10:22:06 Azért nem jön az új EU-s pénz, mert nem bízik az EU a magyar jogállam működésében | |
Forrás: Szabad Európa | Szalai Bálint | 2021.07.23.
Nem fest biztató képet az országról a frissen kiadott, második uniós jogállamisági jelentés. A jelentés négy pillér alapján vizsgálja minden EU-s országban a jogállam működését, a korrupciótól a média sokszínűségéig. A jelentésnek közvetlen következménye elvileg nincs, a gyakorlatban viszont máshol súlyos ügyekben is hivatkozhatnak rá. Reynders biztos szerint addig nem kap uniós pénzt az ország, amíg nem kezdődnek el reformok. „A tavalyi értékeléskor fennálló jogállamisági problémák túlnyomó többsége idén is megmaradt, némelyek pedig súlyosbodtak” – foglalta össze a jelentés kapcsán Magyarország jogállamisági helyzetét az Európai Bizottság egyik tisztségviselője. Az uniós jogállamisági jelentését másodszorra készítette el az Európai Bizottság. Ebben főképp csak azt állapították meg, hogy az első jelentéshez képest mi hogyan változott, itt nincs semmilyen rangsor vagy abszolút megfelelési mutató. Mindezt pedig négy fő irányból vizsgálták:
Magának a jelentésnek semmilyen azonnali következménye nincs. A súlyát az adja, hogy más uniós vagy akár unión kívüli eljárásokban is hivatkozhatnak a megállapításaira. És jó eséllyel fognak is, a jogállamot azonos módszertannal rendszeresen felmérni igen komoly feladat, eddig ennyire átfogóan nem csinálta meg egy szereplő sem. A kormány nagyon nem kért belőle
A magyar kormány kezdettől fogva ellenezte ezeket a jelentéseket, Varga Judit szerint a Bizottságnak rossz volt a módszertana, és nem is volt felhatalmazása ilyen jelentés elkészítésére, és egész Magyarországot le akarják járatni ezzel.
Nem jön uniós pénz, amíg a kormány nem változtatDidier Reynders jogérvényesülésért felelős uniós biztos az EUrológusnak a jelentés kapcsán azt nyilatkozta, hogy szerinte „Magyarország és Lengyelország esetében rendszerszintű problémák vannak", és nem véletlen, hogy csak ez a két ország kérdőjelezte meg a módszertant és az Európai Bizottság kompetenciáját az ügyben. Ahogy „az sem véletlen, hogy Magyarország és Lengyelország nem csatlakozott az Európai Ügyészséghez, és a hetes cikk szerinti eljárás is folyik ellenük”. Reynders szerint a Bizottság biztos akar lenni abban, hogy megvédik uniós adófizetők pénzét, és elkezdődnek a az EU-s ajánlásoknak megfelelő jogállamisági reformok Magyarországon. „Ezért függesztettük fel a helyreállítási alap elfogadását. Ugyanerről lesz szó a jogállamisági mechanizmusnál is.” A legtöbb tanácsot a magyar kormány nem fogadta megA vizsgált pillérek közül az igazságszolgáltatás rendszerét viszonylag jól teljesítőnek és hatékonynak találták. Viszont a bírói függetlenséget egyre több támadás éri, a kormány nemhogy nem fontolta meg az EU-nak a kockázatok csökkentésére vonatkozó korábbi tanácsait, hanem inkább súlyosbította őket. Kiemelték a Kúria elnökének kinevezése körüli ellentmondásokat. Ide tartozik viszont például a kevés dicséret egyike: a bírók fizetésének emelése. Hiába hajt végre az állam elvileg egy korrupcióellenes stratégiát, ha ezt csak egy szűkebb körben tervezik érvényesíteni. Magyarország emellett továbbra sem kíván foglalkozni az állam csúcsán esetlegesen előforduló nepotizmussal, a politikai szövetségesek és egyéb ismerősök, barátok állami pénzelésével. A korrupció ellenőrzésére nem épít ki az állam független ellenőrző mechanizmusokat, és aggasztó, hogy milyen gyengén ellenőrzik Magyarországon a vagyonbevallásokat. Darabra meglehetősen sok korrupciós ügyet indít az ügyészség, csak úgy tűnik, hogy ezek az ügyek valamiért szinte sosem érintik az államigazgatás legfelsőbb köreit és ezen emberek bizalmasait. A média sokszínűségét tekintve nem áll jól az országA média sokszínűsége is veszélyben van Magyarországon, amit a jelentés szerint tovább rontott például az Index.hu kormányközeli átvétele vagy a Klubrádió adminisztratív elhallgattatása. A magyar kormány ezekben az ügyekben úgy védekezett, hogy az Indexhez semmi köze, az egy magántulajdonos munkaügyi döntése, hogy kit hogyan kíván alkalmazni. A Klubrádióhoz pedig szintén semmi köze a kormánynak, hiszen szerintük a rádiót frekvenciáját egy független testület, a Médiatanács vette el tőlük. Külön nehezítette a helyzetet a járvány, ahol tovább korlátozták a nem az államtól függő újságírók információkhoz való hozzáférését. Emellett állami hirdetésekkel torzították a médiakiadványok közti tisztességes versenyt. Az állami hirdetések egyáltalán nincsenek szabályozva Magyarországon, miközben az állam arra használta ezeket, hogy befolyásolja a média szereplőit. Külön kiemelték, hogy a Médiatanács politikai függése komoly kockázatokat hordoz, ez elvileg egy kormánytól független szakmai intézmény kellene hogy legyen. Miért kell ennyi pénzt magánszervezeteknek adományozni?Az egyéb fékek és ellensúlyok tekintetében a jogalkotás minősége és átláthatósága is aggasztó a Bizottság szerint. Külön megemlítik, hogy továbbra is nagy az állami nyomás minden olyan civil szervezeten, amely kritikát is megfogalmazhat a kormány irányába. Többek közt azt sem tartják előre mutatónak, hogy nagy mennyiségű közpénz kezdett kiáramlani több tucat frissen alapított magántőkealapba és hasonló szervezetbe. Itt megjegyezték például a Mathias Corvinus Collegiumba pumpált, nagyjából 500 milliárd forint közpénzt. Ahogy sokszor az sem világos, hogy mi célból akarja az állam a saját feladatát privatizálni. A jelentés készítésekor a magyar kormánnyal és a kapcsolódó állami hatóságokkal végig kapcsolatban volt a Bizottság, azok bármikor jelezhették, ha valahol valami szerintük nem úgy van. Emellett rengeteg civil szereplő véleményét kérték ki, olyan civilekét is, akik a kormány támogatása érdekében dolgoznak, állami pénzből. Így a teljesség igénye nélkül a Helsinki Bizottság, a K-Monitor, az Amnesty International és a Riporterek Határok Nélkül mellett meghallgatták például az Alapjogokért Központot, a Nézőpontot, a Századvéget vagy a Mathias Corvinus Collegiumot. A országjelentés tervezetét egyébként a magyar kormány már korábban megismerhette. | |
|