Belföld
[5499]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[379]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[181]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4042]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2406]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1360]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[591]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4061]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2943]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[373]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3299]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
06:07:17 Káromkodók, kételkedők, istentagadók – hogyan viszonyult a valláshoz a középkor embere? | |
Forrás: Múlt-kor | 2017.05.17. Durva káromkodások Isten nevével, szentekre tett cinikus megjegyzések és az egyház tanításait határozottan elutasító kijelentések is felbukkannak a spanyolországi inkvizítorok feljegyzései között. Egyszerű parasztemberek foglaltak állást a zsidókkal és muszlimokkal szembeni tolerancia mellett, egyes papok pedig még a mennyország létét is kétségbe vonták.
Az egyik legszélesebb körben osztott álláspont a középkor világáról, hogy az akkor élt emberek valamennyien elkötelezett hívők voltak. Legyen szó a keresztényekről, vagy éppen az Európa különböző pontjain elszórtan élő kisebb-nagyobb zsidó és muszlim közösségekről, mindennapi életük legfontosabb szervező ereje a vallás volt. A 20. század egyik legnagyobb hatású történésze, a francia Lucien Febvre máig meghatározó elmélete szerint az ateizmus, vagyis annak tudatos kijelentése, hogy Isten nem létezik, nem csak hogy nem létezett a 17-18. századot megelőzően, de nem is létezhetett. Ennek oka az volt, hogy nem születtek még meg azok a tudományos-filozófiai-teológiai eszmék és fogalmak, amelyek révén a modern értelemben vett ateizmus leírható, így a középkor embere egész egyszerűen képtelen volt „elgondolni és kimondani” azt, hogy Isten nem létezik. Újabb kutatások azóta már finomították ezt az elméletet, és rámutattak arra, hogy a középkoriak korántsem kezelhetőek egységes masszaként a hithez és a valláshoz való viszonyuk tekintetében. Az embereknek már ekkor is megvoltak a maguk sajátos nézőpontjai, értelmezései, sőt kételyei is. A spanyol területeken működő 15. századi inkvizítorok feljegyzései és a vádlottak vallomásai például rendkívül gazdag tárházát nyújtják a korban létező „alternatív” nézeteknek. A vallomások értékét külön növeli, hogy azok a társadalom legkülönbözőbb tagjaitól származnak: találkozhatunk bennük nemesekkel, kézművesekkel, orvosokkal, vagy éppen hivatalnokokkal, földművesekkel, egyetemi tanulókkal – sőt, gyakran papokkal és szerzetesekkel is. Egy középkori kórház KasztíliábanA hit „elutasítása” gyakran puszta indulatból történt. Számtalan részletes beszámoló született különféle istenkáromlási esetekből, amelyek többsége mögött egy-egy, kocsmában, szerencsejáték közben elhangzott káromkodás állt. Például 1494-ben egy bizonyos Bernaldino Pajarillo tekézés közben egyszer így kiáltott fel: „Elutasítom azt a k**va Istent!” A teke azonban másokból is kihozta illetlenebb énjüket, így egy Bernal nevű sebész a következő szavakkal biztatta egyre lassuló golyóját: „Érj oda, érj oda, hogy sose jelenjen meg Jézus Krisztus!” A szövetkereskedéssel foglalkozó Rodrigo egy – a baszkok által ma is előszeretettel űzött – pelóta meccs közben fakadt ki: „Istenben sem hiszek, hogy az a b**zi Szent János!” Nem kétséges persze, hogy még a legbuzgóbb inkvizítort is jobban foglalkoztatták a dühös káromkodásoknál azok a megnyilvánulások, amikor valaki teljesen tudatosan támadta saját hitét. Egy Diego Mexias nevű pap például 1485-ben, Aranda városában jelentette ki, hogy a menny és a pokol nem létezik, „az élet pedig nem szól másról, minthogy megszületünk és meghalunk, szerzünk egy szép barátnőt és jó sokat eszünk.” Pedro Gomez egy különösen hideg napon, az időjárás miatt bosszankodva jelentette ki, hogy „Esküszöm Istenre, hogy nincs lélek!” Különösen nagy felháborodást keltett, amikor egy Pedro Moreno nevű káplán elégelte meg, ahogy néhány ember arról beszélgetett, hogy Szent Péter birtokolja a mennyország kulcsát. „Hát persze, és az alsónadrágjában hordja...” – csúszott ki a pap száján. Mór követek az aragóniai király udvarábanEgyes feljegyzések arról tanúskodnak, hogy voltak, akik meglehetősen nagy szkepticizmussal álltak az egyház hivatalos tanításaihoz. Diego de Barrionuevo 1494-ben például amiatt állt az inkvizíció előtt, mert azt találta mondani, hogy „Istenre esküszöm, hogy ezt az egész pokol és paradicsom dolgot csak azért találták ki, hogy megijesszenek minket. Olyan ez, mint amikor a kisgyermeknek mesélnek a zsákos emberről.” Más alkalommal azzal vádoltak kilenc embert, mert azt hangoztatták, hogy nem a keresztény hit az egyetlen út a megváltás felé. A társaság egyetlen női tagja, egy Juana Perez nevű parasztasszony ezt a következőképpen fogalmazta meg: „A jó zsidó is megüdvözül a saját tanítása szerint és a jó mór is a maga törvénye szerint, és mégis mi másért teremtette volna őket az Isten?” Ugyancsak a más vallású emberekkel szembeni tolerancia gondolata jelenik meg egy Diego nevű molnár és egy Gil nevű földműves beszélgetésében. A molnár szerint helyes volt, hogy a keresztény király hadat vezetett a Granada városát és környékét ekkor még uralmuk alatt tartó muszlimok ellen, mire Gil a szemére vetette: „Hogy tudhatná bárki is, hogy Isten melyik könyvét szereti legjobban a három közül?” – amivel egyértelműen arra utalt, hogy a muszlimok épp úgy viszonyulnak a Koránhoz, ahogyan a keresztények a Bibliához vagy éppen a zsidók az Ószövetséghez. Spanyolország katolikus uralkodói, Ferdinánd és Izabella Granada elfoglalása utánMindezek és más európai adatok alapján, a spanyol inkvizíciós jegyzőkönyveket feldolgozó kutató, John Edwards szerint, ha helyes is Febvre elmélete arról, hogy modern értelemben vett ateizmusról nem beszélhetünk még a korban, az viszonyt bizonyos, hogy a késő-középkori Európában már meglehetősen mély gyökereket vert a vallási szkepticizmus. | |
|