Belföld
[5499]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[379]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[181]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4042]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1226]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2406]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1360]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[591]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4061]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2943]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[373]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3299]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
16:15:06 Téved a kormány, ha azt gondolja, hogy a konzultáció a gyengeség jele | |
Forrás: válasz.hu | Bod Péter Ákos | 2014.08.25. „Nyilván úgy érzik a legfőbb döntéshozók, hogy a sok egyeztetés, a szakvélemények bekérése a gyengeség jele. Magam fordítva látom: az értelmes, jól argumentált döntési javaslat attól csak életrevalóbb és így tartósabb lesz, ha többen látják.” Bod Péter Ákos írásaMár bő öt éve forrong a devizahitelezés ügye hazánkban. 2011-ben jött a kedvezményes előtörlesztési törvény, ami az ügyfélkörnek csak kisebb felét érintette. Számos részmegoldási javaslatot követően a devizaadósok ügyében az igazságügyi miniszter június végén nyújtott be egy újabb, átfogó törvényjavaslatot, amelyhez több módosítást is beadtak a képviselők. Egy hétre rá az Országgyűlésben el is fogadták a törvényt. Annak hatásáról, következményeiről még sokat beszélünk, hiszen – a még nem teljesen ismert részletszabályozástól és az érintettek jogi lépéseitől függő módon – ezermilliárdos átrendeződések történhetnek a magyar pénzintézeti rendszerben. Az áttételes hatásokat pedig különösen nehéz előre látni. De nem ez a mostani témánk, hanem az, hogy az Európai Központi Bank (EKB) minapi jogi véleménye szerint a magyar kormány (ismét) kötelezettséget szegett. Hazánk az Európai Unió tagjaként az EKB-ról szóló közös joganyag értelmében köteles konzultálni a pénzügyi rendszert érintő törvénykezés folyamatában. Az EKB észrevételezte, hogy június 27-én, azaz a javaslat parlamenti benyújtásának napján kapott felkérést a magyar szakminisztériumtól (NGM) a „fogyasztói kölcsönszerződésekre vonatkozó egyes intézkedések” ügyében beadott törvényjavaslat véleményezésére. A Nemzetgazdasági Minisztérium viszont a benyújtott számos módosító indítvány egyikét sem küldte meg az EKB-nak, és az Országgyűlés már július 4-én el is fogadta a törvényjavaslatot. Magyarán nem adtak időt és ezzel érdemi esélyt sem arra, hogy állást foglaljon a központi bank az országgyűlési képviselők elé tárt témakör jog- és célszerűsége dolgában. Az ügyben sok új elem nincs. Már az előző kormányciklus legelején, a talányos című „Egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról, illetve módosításáról szóló”, 2010-es törvény beterjesztésekor is lehetetlenül rövid időt kapott az EKB. Pedig abban a salátatörvényben sok egyéb mellett benne volt a devizában nyújtott ingatlanhitelezés megszüntetése, a jövedelemkorlát bevezetése a Magyar Nemzeti Banknál, a pénzügyi szervezetekre kirótt különadó, valamint az otthoni pálinkafőzés adómentessége is (az utóbbi persze nem az EKB reszortja, de uniós szabályrendet érintő ügy). A rákövetkező nem is akármilyen pénzügyi törvények elfogadása utáni EKB-vélemények záró sora gyakorta ugyanaz: a kormány vegye figyelembe, hogy a banknak a vonatkozó uniós joganyag szerint véleményének előterjesztéséhez legalább egy hónap jár, és a kormány máskor tartsa be a szabályokat. Nem vagyok naiv. Tudható, hogy a magyar kormányzat 2010 óta nem krónikus feledékenységből mulasztja el kikérni valamennyi esetben az EKB vagy a Bizottság véleményét, hanem egyfelől, mert siet, másfelől pedig tudja (sejti), hogy mi lenne a partner álláspontja. Ebben a konkrét ügyben egyébként azt írta az EKB, hogy a bankokra kirótt új szabályok visszamenőleges hatálya nincs összhangban a vonatkozó uniós szabályokkal, valamint a magyar bankrendszerre gyakorolt várható hatás negatív, és az visszaüthet az egész gazdaságra, a magyar pénzügyi piacokra. A véleményt most elolvashatták az újságolvasók, sőt a képviselők is, de már a döntésük után. Aligha hihető persze, hogy lényegesen más törvényt alkotnak, ha az EKB szakmai véleményét bevárva a szavazás három héttel később van. Nálunk gyorsan termel a törvénygyár, és szűkkörű az érdemi konzultáció. A gyorsaság, az érdekszervezetek felpuhító szándékú javaslatainak negligálása hozhat előnyt. Ám hátrányt is, főként a döntés minőségét illetően. Nyilván úgy érzik a legfőbb döntéshozók, hogy a sok egyeztetés, a szakvélemények bekérése a gyengeség jele. Magam fordítva látom: az értelmes, jól argumentált döntési javaslat attól csak életrevalóbb és így tartósabb lesz, ha többen látják, mielőtt a döntésre hivatott testület elé kerül. És nem kell minden nézetet befogadni. A döntés így is, úgy is jogszerű (vagy az Országgyűlés olybá’ veszi). A konzultációs kötelezettségek betartásával meghozott döntés legitimációja azonban erősebb. | |
|