A tagállamokat tömörítő Tanács és az Európai Parlament között február végére született meg az alku az átláthatóságot erősítő rendelettervezetről és a Tanácsban ma szavaztak róla. A szavazásról közzétett eredmények táblája pedig elég egyértelműen azt jelzi, hogy
egyedül Magyarország szavazott ellene, de ezzel együtt is elfogadták, mert nem volt egyhangúsági követelmény, elég volt a minősített többség.
A Tanács közleménye rögzíti, hogy a testület ma új rendeletet fogadott el a politikai reklámok átláthatóságáról és célzottságáról, amelynek célja az információmanipuláció és a választásokba való külföldi beavatkozás elleni küzdelem.
A rendelet megkönnyíti a polgárok számára, hogy felismerjék a politikai hirdetéseket, megértsék, hogy ki áll mögöttük, és tudják, hogy célzott hirdetést kaptak-e, így jobban megalapozottan tudnak majd választani. Biztosítani fogja továbbá, hogy a politikai reklámok a magánélethez való jog teljes tiszteletben tartása mellett történjenek, és hogy a vélemény- és szólásszabadság védelmet élvezzen.
Az új rendelet főbb elemei:
- Az új szabályok a választásokkal, népszavazásokkal vagy uniós szintű, illetve tagállami jogalkotási folyamatokkal kapcsolatos politikai reklámok átláthatóságára és célzottságára vonatkoznak. Nem érintik sem a politikai reklámok tartalmát, sem a politikai reklámozás egyéb aspektusait, például a politikai kampányok lebonyolítását, amelyekre továbbra is a tagállamok sajátos nemzeti szabályai vonatkoznak.
- A szerkesztői felelősség alá tartozó tartalmak, valamint a személyes minőségben kifejtett nézetek nem tartoznak a hatálya alá.
A szabályok szerint:
- A politikai hirdetéseket átláthatósági címkével és könnyen visszakereshető átláthatósági tájékoztatóval kell ellátni. Ezeknek egyértelműen azonosítaniuk kell a politikai hirdetéseket, mint ilyeneket, és meg kell adniuk néhány kulcsfontosságú információt róluk, beleértve a szponzorukat, a választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket és a célzási technikák esetleges alkalmazását.
- Az online célzott politikai hirdetések csak szigorú feltételek mellett lesznek megengedettek. Az adatokat az érintettől kell gyűjteni, és csak azt követően lehet felhasználni, hogy az érintett kifejezett és külön hozzájárulását adta a politikai reklámozásra való felhasználáshoz. A személyes adatok különleges kategóriái, például a faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok nem használhatók fel profilalkotásra.
- A külföldi beavatkozás megelőzése érdekében a választások vagy népszavazások előtt három hónappal tilos lesz reklámszolgáltatásokat nyújtani harmadik országbeli szponzoroknak.
Fontos, hogy a ma elfogadott rendelet 20 nap múlva lép hatályba, de a legtöbb rendelkezésére csak 18 hónap múlva, 2025 őszétől kell alkalmazni, így tehát az idén június EP-választásokat még nem érintik ezek. A 2026 tavaszra várható magyar parlamenti választásokon viszont már hatályban lesznek ezek a szabályok.
Címlapkép forrása: Getty Images