Belföld
[5502]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[379]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[182]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4046]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2407]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1361]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[593]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4063]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2947]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[376]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3302]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
10:32:27 FT-blog–Scheppele: a magyar kormány támadásai a jog ellen – és a gazdaság | |
Forrás: GALAMUS-CSOPORT | 2014.02.06.
A Financial Times című brit lap blogrovatában, a beyondbricsben a Princeton egyetem alkotmányjogász professzora, Kim Lane Scheppele cikkét közölte: Magyarország támadásai a jogállam ellen – miért fontosak ezek az üzleti élet szempontjából. Magyarország egykor a posztkommunista átalakulás korán érő gyermeke volt, amelynek a politikai és jogi intézményei sok dicséretet kaptak. Ám amióta Orbán Viktor miniszterelnök Fidesz-kormánya 2010-ben kétharmados parlamenti többséggel hatalomra jutott, Magyarország törvényhozási őrjöngésben van, amely összezavarja a jogrendet és „szabályozási bizonytalanságot” idéz elő „bőséges és instabil új szabályozásokkal” – ahogyan az OECD finoman megfogalmazta. Mint azt ugyancsak az OECD egy minapi jelentésben írta, „széles körben úgy ítélik meg, hogy a hatalmi ágak megosztásán és az igazságszolgáltatás függetlenségén nyugvó, stabil és hatékony jogi keretek elősegítik a növekedést”. Ám „Magyarországon a politikai és a jogi intézmények észlelt minősége és hatékonysága gyenge”. Magyarország jogrendszerét az elmúlt négy évben átalakították egy új alkotmánnyal, öt alkotmánymódosítással és több mint 800 új törvénnyel. Fejre állítottak egy stabil és funkcionális jogrendszert, amely biztonságosan kapcsolódott az európai joghoz, és ezzel aláásták a jogbiztonság garanciáit és a jogok védelmét.Az állampolgárok védtelenek az új jogrend hézagaival és csapdáival szemben, és így vannak ezzel a gazdasági társaságok is, talán még az egyéneknél is nagyobb mértékben. Talán a bírák a legsérülékenyebbek mindenki közül, mert az igazságszolgáltatást átalakították, hogy sokkal fenyegetőbbé tegyék a politikai nyomást. A gyors jogi változásokat és a független igazságszolgáltatás elleni támadást olyan kormány vitte véghez, amelyben a miniszterelnök és legtöbb kulcsfontosságú tanácsadója jogász. Ezért aztán nem meglepő, hogy a kormány először törvényben vázolta fel, mit tervez tenni a gyakorlatban, ahogy az sem, hogy különösen odafigyelt arra, az Alkotmánybíróság és az egyszerű bíróságok felett politikai ellenőrzést biztosítson magának, afelett a két intézmény felett, amely megakadályozhatta volna a véghezvitt gyors jogi változásokat.2010 előtt Magyarországon egykamarás parlamenti rendszer volt, amelyben az Alkotmánybíróság szolgált a parlamenti többség hatalmának elsődleges ellenőrzésére. 2010 után az Alkotmánybíróságot gúzsba kötötték és meggyengítették, úgy, hogy már nem tudja teljesíteni funkcióját. A Fidesz-kormány megváltoztatta az alkotmánybírák megválasztásának rendszerét, úgy, hogy arra a parlamenti kisebbségnek semmiféle befolyása nincs.A kormány aztán bővítette az Alkotmánybíróság bíráinak létszámát is, úgy, hogy tavaly áprilisra a Fidesz a testület 15 bírája közül nyolcat már egyoldalúan nevezett ki. Az eredmény? Amióta a Fidesz megszerezte a biztos többséget, az Alkotmánybíróság nem hozott olyan döntést, amely komoly kihívást jelentett volna a kormánnyal számára. Aztán a kormány eltörölte a kötelező nyugdíjkorhatárt az alkotmánybírák számára, és ezzel még inkább megerősítette ellenőrzését a testület felett.A támadások ellenére az Alkotmánybíróság megpróbált szembeszegülni a kormánnyal, és alkotmánysértőnek talált egy sor új törvényt. A testület egyebek között alkotmánysértőnek találta a visszamenőleges hatállyal bevezetett 98 százalékos adót, a hajléktalanok kriminalizálását, a közpénzből ösztöndíjban részesülő egyetemistákra kiszabott több korlátozó intézkedést, a család túlságosan szűk meghatározását, a csoportot érő becsületsértés kriminalizálását és azt a követelményt, hogy a parlamentnek kell jóváhagynia minden egyes egyház adómentes státusát. A kormány azonban bosszúból odacsapott. Válaszként a 98 százalékos adóról szóló döntésre, tartósan korlátozta az Alkotmánybíróság felhatalmazását, megakadályozandó, hogy a testület a továbbiakban is vizsgálhassa az adókkal és a költségvetéssel összefüggő jogszabályokat mindaddig, amíg az államadósság a GDP 50 százaléka felett van.Az Alkotmánybíróság most nem tud mit tenni, ha az adózással vagy a költségvetéssel összefüggő törvények sértik a magántulajdonhoz való jogot, az egyenlő bánásmódot, a visszamenőleges hatály tilalmát vagy a tisztességes igazságszolgáltatási eljáráshoz való jogot. Az új alkotmány negyedik módosítása, amelyet 2013 áprilisában fogadtak el, beemelt az alkotmányba számos olyan törvényt, amelyet az Alkotmánybíróság semmisnek minősített, megsemmisítette a testület 1990 és 2011 között hozott összes döntését és megtiltotta, hogy az Alkotmánybíróság tartalmi szempontból vizsgálja az alkotmánymódosításokat. Orbán kormánya azzal, hogy megsemmisített több mint húsz évi esetjogot, és arra használta fel az alkotmányt, hogy az alkotmánysértő törvényeket kivonja a bíróságok hatásköréből, olyan helyzetet teremtett, amelyben a politika uralkodik a jog felett.Az egyszerű bíróságok sem jártak sokkal jobban. A kormány először 70 évről 62 évre szállította le a bírák kötelező nyugdíjkorhatárát – amivel eltávolította a legmagasabb beosztásokban lévő bírák 10 százalékát –, és aránytalan mértékben szabadított fel pozíciókat a legfelső bíróságon és az alsóbb bíróságok vezetésében. Noha mind az Alkotmánybíróság, mind az Európai Bíróság törvényellenesnek találta az intézkedést, a nyugdíjba küldött bírók közül csak nagyon kevesen tértek vissza a munkahelyükre. Ehelyett a kormány új rendszert alakított ki az üresen álló tisztségek betöltésére. Egy új hatóság – az Országos Bírósági Hivatal – Fidesz választotta elnökének jut az a jogosítvány, hogy új bírákat vegyen fel, illetve hogy előléptessen, lefokozzon, áthelyezzen vagy fegyelmiben részesítsen a rendszerben bármely bírót. És az elnök hatalmát csupán nagyon kevés fék korlátozza.A Jog a Demokráciáért Európai Bizottság (a Velencei Bizottság) élesen bírálta ezt az új rendszert, és állította, hogy ilyen nagy hatalmat nem szabad egyetlen, nem igazságszolgáltatási kézben hagyni. Válaszul a kormány bevezetett néhány apróbb, csak kozmetikai változtatást, miközben több száz új bírót nevezett ki, közülük aránytalanul sokat a rendszer csúcsain. Ma a kormány hangosan kifejezésre juttatja nemtetszését, ahányszor a bíróságok az óhajaival ütköző módon ítélkeznek. Legutóbb egész sor ügyben vitatták a kormány javaslatát arra, hogy a devizahitelek adósainak tegyék lehetővé a hitelek visszafizetését rendkívül kedvező árfolyamon úgy, hogy a különbözetet a külföldi tulajdonban lévő bankok nyeljék le.Miközben ezek a devizahiteles jelzálogügyek zajlottak az igazságszolgáltatásban, a bíróságok eltérő ítéleteket hoztak. Egyes döntések szembeszálltak a kormánnyal, és azt mondták, hogy a szerződéseket nem szabad megváltoztatni, más ítéletek megengedték a módosításokat. Minden egyes olyan ítélet után, amely nem tetszett a kormánynak, a Fidesz tisztségviselői harsogva tiltakoztak. Decemberben a legfelső bíróság hozott egy ítéletet, amely kötelező az alsóbb bíróságokra is, és amely fenntartotta a szerződéseket, miközben néhány bonyolultabb kérdést továbbított az Európai Bíróságnak. Azóta a kormány megtámadta a legfelső bíróságot azzal, hogy az „a bankok pártját fogta”, és nyíltan nyomást gyakorolt a bíróságra, hogy mondja ki végleges ítéletét, még mielőtt az Európai Bíróság meghozza a döntését. A kormány kezdeményezett egy absztrakt ügyet is a jelzálog-problémáról a ma már gúzsba kötött Alkotmánybíróságon: azt kérdezte, vajon az alkotmány lehetővé teszi-e a szerződések egyoldalú módosítását.Az Alkotmánybíróság gyorsított eljárásban vizsgálja az ügyet. Ám az Alkotmánybíróság ma már annyira át van politizálva, hogy szakértők úgy vélik: amennyiben a kormány terve ellen ítél, akkor a kormány nem is akarta, hogy terve megvalósuljon. A testület oly mértékig vált nyíltan átpolitizálttá, hogy már nem tudja demonstrálni függetlenségét. A devizaalapú jelzáloghitelek kérdése világos példa arra, hogy a kormány hogyan támadja nyíltan az igazságszolgáltatást, és hogyan gyakorol rá nyíltan nyomást. A bírák látták, mi történt akkor, amikor az Alkotmánybíróság szembeszállt a kormánnyal: a kormány a döntések felülbírálásával és a bíróság beszorításával válaszolt. Ha az egyszerű bíróságok tovább dacolnának a kormánnyal, a kormány parlamenti többségét a törvények megváltoztatására használhatja fel, egészen az alkotmányig bezárólag.Közben egy Fidesz által kinevezett tisztségviselő dönt bírói karrierekről egy olyan rendszerben, amelyben már bocsátottak el bírákat politikai nézeteik miatt. Egy fogékony bíró ezeket az „ösztönzéseket” szemlélve könnyen juthat arra, hogy saját magát veszélyezteti, ha a kormány ellen ítél, anélkül, hogy bármit el tudna érni. Közelednek a választások, és a kormány azt állítja, hogy gazdasági csodát tett. De ahogy megszigorította az ellenőrzést az igazságszolgáltatás felett, úgy esett vissza a befektetési ráta olyan szintre, amelyet az OECD „történelmileg alacsony szintnek” nevez. Igaz: mind a magyar kormány, mind az EU 2 százalékos növekedést prognosztizál a jövő évre. Ám emögött nagyrészt a megnövekedett állami költekezés áll, amelyet jelentős részben egyszeri bevételek mozgatnak, például az, ahogy a kormány 2011-ben államosította a magánnyugdíjpénztárakat. Azóta a nyugdíjszámla majdnem kimerült már, a 2011. májusi 2,945 milliárd forintról tavaly novemberre alig 16 milliárdra esett vissza – nem világos, meddig tudja az állam fenntartani ezt a növekedési rátát.A lyukat a magánbefektetéseknek kell majd betömni. Ám mint az OECD jelentése rámutat, Magyarország nem tud folyamatosan gazdasági sikereket elérni a független igazságszolgáltatás erős és hiteles védelme nélkül. Tekintettel a jogrendszert érő folyamatos támadásokra, lehet-e csodálkozni azon, hogy a gazdasági vezetők egyre óvatosabbak a Magyarország jövőjébe történő befektetésekkel kapcsolatban? | |
|