Japánban egy olyan, első hallásra talán furcsa rendszer tesztelését kezdték meg élelmiszerüzletekben, ami számos előnnyel kecsegtet, mint a boltok tulajdonosai, mint a vásárlók számára. Ennek keretében ugyanis a szendvicsek és más, gyorsan romló áruk kvázi automatikusan fogják önmagukat leárazni, amint "öregednek", hogy ezáltal tegyék vonzóbbá megvételüket, mielőtt ki kellene dobni őket.

Bár ez nyilván megszokott módszer a kiskereskedelemben a közvetlenül lejárat előtt álló áruktól történő megszabadulásra az utolsó pillanatban, a japán szisztéma lényege, hogy egyrészt mindez automatikusan történik meg, az érintett árucikkekre rakott, azok lejárati idejét is kódoló RFID címként keresztül. Másrészt a vásárlók egy app-ot is kapnak, aminek segítségével a közeli boltokban felkutathatják az ilyen, lejárat előtt álló és így automatikusan leárazott termékeket, ezáltal még hatékonyabbá téve a kínálat és a kereslet egymásra találását.

A megoldás hozadéka az áruházak számára az, hogy kevesebb lejárt árut kell kidobniuk, a vásárlók pedig olcsóbban juthatnak az érintett termékekhez, ha nem bánják, hogy azokat nem teljesen frissen - de még lejárat előtt - veszik meg. Összességében mindez persze kevesebb élelmiszer pazarlását eredményezi majd, aminek tükrében talán nem meglepő, hogy a kezdeményezést a japán kereskedelmi és iparminisztérium is támogatja.