Belföld
[5504]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[380]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[182]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4049]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2407]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1361]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[594]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4064]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2947]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[376]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3303]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
07:02:28 Mészáros Lőrincnek tolmácsolt Horvátországban, most lecsípett egy darabot Simicska birodalmából | |
Forrás: Direkt36 | Wirth Zsuzsanna | | 2017.05.24. 2015 legelején Mészáros Lőrinc hajóval érkezett a horvátországi Ugljan szigetére. Az Orbán Viktorral baráti viszonyban álló felcsúti milliárdos a kikötőben hagyta a hajót, de szemet szúrt neki egy helyi ingatlanhirdetés, mert nyaralót akart venni a szigeten. Egy 1924-ben épült olasz stílusú házat nézett ki a parton, ami az egyik első modern villa volt a szigeten, és pár éve az előző tulajdonosa szépen felújíttatta. Be is jelentkezett a hirdetésre, de segítségre volt szüksége. Mészáros Lőrinc ugyanis nem beszél sem angolul, sem horvátul, így a helyi ingatlanközvetítőt egy „kedves, idősebb férfi”, a horvátul jól tudó Sakalj Ferenc hívta fel. A történtekről neve elhallgatását kérve beszámoló helyi ingatlanos szerint a Mészáros-Sakalj páros kemény tárgyalópartnernek bizonyult, de végül sikerült egy jó, piaci árat kialkudnia az ingatlanosnak, aki a pontos összeget nem volt hajlandó elárulni.
Mészáros Lőrinc háza Ugljan szigetén. Fotó: Sáling Gergő 2015 májusában létrejött az adásvétel, a Mészáros és Mészáros Kft. horvát cége, a Mirno More d.o.o. nevére írták az ingatlant. A horvát cég vezetője Sakalj Ferenc lett, aki később a Mészáros által felvásárolt eszéki focicsapat vezetőségében is fontos helyet kapott, és helyben úgy mutatták be, mint aki a milliárdost képviseli majd az igazgatóságban. A férfi ráadásul nem csak Horvátországban jelent meg Mészáros környezetében, hanem néhány hónapja Magyarországon is. Egy vasútépítéssel foglalkozó cég, a Vasútautomatika Kft. egyszemélyes tulajdonosa lett, amely máris két nagy állami beruházásban – a Balatonnál és Esztergomban is – dolgozik alvállalkozóként. Mészáros Lőrinc az R-Kord nevű cégével már eddig is meghatározó szereplője volt az évente több tízmilliárd forintnyi közpénzt felemésztő hazai vasútépítési piacnak, de most ezzel egy újabb hozzá köthető társaság is megjelent. Csak akkor tudjuk ellenőrizni a hatalmat, ha vannak támogatóink. Csatlakozz te is a támogatói körhöz!A Vasútautomatika Kft. felvásárlásának története azt is megmutatja, hogyan szerzi meg Mészáros Lőrinc köre azt a piaci területet, amit korábban a Simicska Lajoshoz köthető Közgép uralt. A Vasútautomatika Kft. ugyanis a dolgozói és eszközei jelentős részét a Közgép vasutas cégéből szerezte, amely az elmúlt években már nem kapott jelentős állami megbízásokat. A Direkt36 megkereste Mészárost és Sakaljt is, de egyikük sem reagált a megkeresésünkre. A semmiből jött, sportmenedzser lettSakalj Ferenc (ismerősei közül többen Szakály Ferencként ismerik, és ezt a vezetéknevet használja több rokona is) eddig nem tartozott Mészáros környezetének ismertebb tagjai közé. A cégiratokból kinyerhető adatok alapján az 1956-os születésű férfi Jugoszláviában (egészen pontosan a szerbiai Zenta környékén) nőtt fel, de négy különböző kanadai lakcíme is volt, és a jelenlegi hivatalos címe is kanadai. Magyarországon a kilencvenes évek óta csak kisebb, legfeljebb néhány tízmilliós éves árbevételű vállalkozásai voltak, de egyikük sem végzett a sporthoz köthető tevékenységet. Sakaljt ennek ellenére sportmenedzserként mutatták be Eszéken, amikor megjelent a Mészáros által 2016-ban felvásárolt focicsapatnál. A feladata az volt, hogy „az üzlet létrejöttét koordinálja”, és a magyar tulajdonost képviselje az igazgatóságban. Ezen kívül Sakalj még 2016 februárjában alapított egy céget Eszéken NK OS d.o.o. néven, amely a tevékenységi körei és a neve alapján menedzsment és rendezvényszervezői feladatokat láthat el a focicsapat körül. Szerepének fontosságát jelzi, hogy februárban, a fociklub hetvenedik születésnapi rendezvényén a klubvezető és Mészáros Lőrinc mellett ült az első sorban, nyakában a csapat kék-fehér sáljával. Egy hónappal korábban pedig a fociklub honlapja arról adott hírt, hogy a klub alelnökeként megnevezett Sakalj Dél-Spanyolországba, a Costa del Solra utazott az ott edzőtáborozó focistákhoz, hogy személyesen veregesse meg a vállukat. Beszállt az állam, majd Sakalj2016-ban Sakalj Ferenc megjelent olyan magyarországi cégekben is, amelyek éppen közpénzhez jutottak. Először egy postai szolgáltatásra kitalált vállalkozásban vásárolt 25 százalékos tulajdonrészt tavaly áprilisban. A City Mail Hungary Kft.-ről van szó, amelyről egy időben úgy írtak a sajtóban, mint a Magyar Posta egyetlen lehetséges konkurenséről. Ez a cég volt ugyanis az egyetlen, amelyiknek a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) engedélyezte, hogy tömegesen kézbesítsen leveleket, például számlákat a bankoktól vagy közműcégektől azok ügyfeleihez. A cég többségi tulajdonosa egyébként az eszéki klubvezető, a horvát Ivan Mestrovic. Néhány hónappal Sakalj tulajdonszerzése előtt a City Mail leánycége, a City Mail Konszolidátor Kft. 46 millió forintos uniós forráshoz jutott. A Prosperitás nevű, főként uniós pénzből gazdálkodó kockázati tőkealap látott lehetőséget a startupban – ez az úgynevezett Jeremie-alapok közé tartozik, amelyeknek magyarországi lebonyolítása miatt számos kifogást emelt a finanszírozás nagy részét álló Európai Unió. (Ezt a Direkt36 cikksorozatban tárta fel.) A City Mail mindeddig nem tudta megszorongatni a Magyar Postát: 2015-ben 53 milliós mínusszal zárt, az éves bevétele pedig mindössze 11 millió forint volt. A leánycég 442 ezer forintos árbevételt ért el, és csaknem 16 milliós veszteséggel zárta az évet. A City Mail Hungary Kft.-t is megkerestük kérdésekkel, de nem reagáltak. Így lesz egy Simicska-cégből Mészáros-cégA City Mailnél jóval kecsegtetőbb üzleti lehetőségnek ígérkezik azonban a szombathelyi székhelyű Vasútautomatika Kft., amelyet Sakalj tavaly decemberben vásárolt meg. Ez máris feltűnt két tízmilliárdos léptékű vasúti beruházás alvállalkozóként, sőt, átvette a vasútépítési piacon a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Dunántúli Kft. örökségének egy részét is. A Vasútautomatika Kft.-t eredetileg az osztrák hátterű építőipari óriás, a Swietelsky alapította még 2016 márciusában, ezzel belépve a vasúti biztosítóberendezések piacára. Tevékenységi köre a villamosberendezés-gyártástól a vezetékes távközlésig terjed. A cég beindulásának jele volt, hogy a Swietelsky rajta keresztül pályázott a hármas metró biztosítóberendezéseinek felújítására a BKV-nál (igaz, a pályázatot novemberben visszavonták, és máig nem írták ki újra). Ezzel együtt lépéseket tettek azért, hogy átvegyék egy hasonló profilú cég, a Simicska Lajos érdekeltségei közé tartozó Dunántúli Kft. dolgozóit és vagyonát. A cég 2015-ben még több mint 25 milliárdos árbevételt ért el, és az egyik legnagyobb vállalat volt a vasútépítési piacon, Simicska és Orbán Viktor szakítása után azonban kicsúszott alóla a talaj. A cég vezetőségének így nem nagyon volt más választása, mint hogy fokozatosan kivonul a vasútépítési piacról, és leépíti a vállalatot. A Dunántúli Kft. gazdasági igazgatója 2016. április 26-án a vasutas piacon tevékenykedő cégeknek körbeküldött egy hirdetést, amelyben eladásra kínálta a Dunántúli Kft. vagyonát. A Direkt36 birtokába került emailhez részletes listát csatoltak az eladósorba került eszközökről és a fel nem használt anyagokról. Utóbbiak összértéke 515 millió forint volt, az eszközök értéke összesen 124 millió forint volt. Szabad volt a vásár, de egy, a piacot közelről ismerő forrás szerint a stratégiailag fontos dolgok végül a Vasútautomatika Kft.-hez, illetve a Mészáros Lőrinc tulajdonában levő R-Kord Kft.-hez kerültek. A Vasútautomatika Kft. ma a Dunántúli Kft. régi szombathelyi székhelyén, a Vasút utca 22-ben működik. A Dunántúli Kft. dolgozóinak többsége is a céghez ment át dolgozni (más részük pedig az R-Kordnál kötött ki). A cégadatokból és beszámolókból kinyerhető létszám adatok is ezt mutatják: 2016-ban a Dunántúli Kft. dolgozóinak száma csaknem 200-ról 8-ra csökkent. Ezzel párhuzamosan az R-Kord dolgozói több tucatnyival többen lettek, a Vasútautomatika Kft.-nél pedig a létszám három hónap alatt nőtt 1-ről 104-re. A Swietelsky közben úgy döntött, hogy megválik a cégtől. A cég a döntésre vonatkozó kérdéseinket azzal hárította el, hogy „családi vállalkozásként” nem áll módjukban tájékoztatást adni belső ügyeikről. A vevő Mészáros Lőrinc horvátországi jobbkeze, Sakalj Ferenc lett. Nem találtunk arra vonatkozó adatot, hogy Sakaljnak korábban valaha köze lett volna vasúti biztosítóberendezésekhez vagy úgy általában a vasútépítéshez. A férfi mégis megvásárolta a céget, amelynek decemberben lett az egyszemélyes tulajdonosa. Ügyvezetőnek az unokahúgát, az 1990-ben született, közösségi oldalakon talált információk szerint turizmus diplomával rendelkező és éppen a Corvinuson PhD-ző Szakály Orsolyát nevezte ki, akinek egyetlen céges érdekeltsége mindaddig egy Apple-kiegészítőket áruló webshop volt. Próbáltuk elérni Szakály Orsolyát, de nem reagált a megkereséseinkre. A Vasútautomatika Kft.-nek két nagyobb munkája is van: két nagy állami vasútberuházásban is dolgozhat, mindkét esetben Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. alvállalkozójaként. Csak akkor tudjuk ellenőrizni a hatalmat, ha vannak támogatóink. Csatlakozz te is a támogatói körhöz!Az egyik beruházást még azelőtt végezte, mielőtt Sakalj megjelent volna a cégben. Ez a Budapest-Esztergom vasútvonal villamosítása projekt volt, amely 33,7 milliárd forint közpénzből valósul meg. A projektvezető, Drabant Viktor szerint a Vasútautomatika Kft. munkatársai biztosítóberendezésekkel kapcsolatos munkát végeztek, és miután azt befejezték, tavaly novemberben levonultak a munkaterületről. Ebben a projektben a kivitelező konzorcium egyik tagja, a TRSZ Kft. adta tovább a munkát az R-Kordnak, az pedig tovább passzolta a feladatokat a Vasútatutomatika Kft.-nek. A másik beruházás még az esztergominál is nagyobb léptékű: a dél-balatoni vasútvonal felújításáról van szó, amely egy 72 milliárdos költségvetésű projekt, és az R-Kord, a Swietelsky és a V-Híd konzorciuma valósíthatja meg. Amikor a Direkt36 munkatársa április elején a beruházás fonyódi projektirodáján járt, a Vasútautomatika Kft.-t az R-Kord alvállalkozójaként nevezték meg. Ezt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is megerősítette. Az állami cég arról azonban nem közölt részleteket, hogy mekkora összegért és milyen munkákat végez a cég a Balaton déli oldalán. Arra hivatkoztak, hogy a NIF Zrt. nem ismeri az alvállalkozókkal kötött szerződések tartalmát. A cikk elkészítésében közreműködött Pethő András. Címlapkép: Botos Tamás/444.hu. A céges adatokhoz az Opten szolgáltatásait használtuk. | |
|