Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
07:28:26 A Fidesz négyéves országlása: Radikális melankólia | |
Forrás: GALAMUS-CSOPORT | 2014.03.31.
A Fidesz-kormányzás összefoglaló elemzésével sokáig fogunk próbálkozni. Nem azért, mintha bonyolult lenne vagy nehéz volna szavakat, megfelelő elemzési kategóriákat találnunk, és nem is csak azért, mert lesz időnk az elemzésre. Elsősorban azért, mert valamit kifejez a magyar politikai, kulturális hagyományokból, valami olyasmit, ami mélyen van és amivel szembe kell néznünk. Ez nem lesz könnyű, mert önkritikát igényel önostorozás helyett, elemzést mítoszgyártás helyett és hosszú távú építkezést populista ígéretek helyett. Egyelőre a közélet alakítóiban nem látszik sok szándék erre, de ezért nem lehet csak őket hibáztatni. A demokratikus elköteleződésű politikai erők nincsenek jó állapotban, átment rajtuk a szokásos keleti úthenger, a keleties vonásaink olyan virulensek, mintha kimaradtunk volna az elmúlt két évtized európai fejlődéséből. És sok szempontból ki is maradtunk. A szembenézés fontos eleme lesz annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy mi tette lehetővé az Orbán-rezsim kiépülését. Milyen kapcsolatban van egymással a rendszerváltás elitjeinek hozzá nem értése, felelőtlensége és a demokráciafelszámolás akadálytalansága. Tudatosan kellett volna azokat a társadalmi folyamatokat erősíteni, amelyek a demokrácia stabilitásához szükségesek: az oktatást, az elosztási rendszereket, a közszolgáltatásokat, az állam és állampolgár találkozásainak érzékeny pontjait. Minden államszervezeti, igazgatási fejlesztésnek azzal a szándékkal kellett volna történnie, hogy a végső cél a jogállami konstrukció iránti elkötelezettség erősítése. Ebbe persze beletartozik a korrupció nagyobb részétől való megszabadulás is. Mert igaz ugyan, hogy a magyar jobboldalból hiányzik a demokratikus érzelem, amely nélkül lehetetlen a jogállami stabilitás, de ha ezt a választó, a közvélemény nem utasítja el határozottan, akkor a bajok gyökere mélyebben van. Mindenki téved, aki Orbánra vagy az Orbán rezsim szűk aktív demokrácia-rombolóira hárítja a romlás felelősségét. Autoriter próbálkozások máshol is vannak, de megszelídülnek, kijózanodnak, ha a demokratikus társadalmi védekezés falaiba ütköznek. És ez nemcsak a választás, bár kétség kívül ez a leglátványosabb, itt jelenik meg legélesebben a választói tiltakozás. Léteznek a közösség immunrendszerének más aktivitásai is: a ragaszkodás a szakmai elvekhez-szabályokhoz, a szolidaritások megléte, az alternatív intézmények megjelenése, a tiltakozások. A demokratikus magatartásformák aktivizálódása. A Fidesz-kormányzás legsunyibb vonása éppen az, hogy rendes Patyomkin-jogállamot konstruált. Megmaradtak formálisan az intézmények, olyan, mintha lenne alkotmánybíróság, olyan mintha létezne ombudsman, olyan, mintha még lenne fejlődési lehetősége a bírói függetlenségnek. Valójában ezek halottak. Szép, tiszta nemzeti együttműködés lett volna mindezek egyszerű felszámolása, az intézmények teljes megszüntetése. Ez illett volna a tényleges szándékokhoz, kifejezte volna a NER lényegét és működtetőinek szellemiségét. E tiszta rendszer helyett ők inkább az intézmények gyengeségére számítottak. Nem sokat kockáztattak. Minden ponton épp annyit gyengítettek, amennyi a homlokzat fennmaradásához és a tényleges működés elvi jogállamiatlanításához szükséges. Káderekből sem volt hiány. Ebből a választók tömegei számára úgy tűnhet, hogy újabb, jelentős átalakításokkal sem vezet jó irányba, nem vezet boldogsághoz a demokrácia és a jogállam, még egy ilyen nagy átépítés sem elég. Tehát hagyjunk fel a kísérletekkel, jöhet a nem demokratikus változat. Csakhogy nem a radikális jobboldal, hanem a Fidesz-kormányzás az igazi nem demokratikus kísérlet. (Így aztán, ha szükség van rá, össze fog olvadni, ami összetartozik.) Az alkotmányos intézményrendszer egyszerű porhintés, félrevezetés, az intézmények üresek. Hogy még vannak olyan bírói ítéletek, amelyek ellentmondanak a hatalomnak? Hogy néha megszületik egy-egy alkotmánybírósági határozat, amely nem a kormányfő szándékait tükrözi? Ezek időleges kisiklások, lényegtelenek vagy a rendszer szükséges legitimációját szolgálják. A díszlet részei. Még a totális rendszerekben is előfordult néhány bátor autonóm döntés, a rendszer sohasem zár teljesen. Magyarország ma nem totális diktatúra, hogyan is lenne az az európai közösség tagjaként. De erre nincs is szükség, a nem demokratikus hatalomgyakorlás kifinomultabb változatai működnek. A jogállami berendezkedése oly mértékben gyengült meg, hogy a demokratikus államok közösségéből kiesőben vagyunk. Az intézményrendszer puszta léte semmire sem garancia, ahogy a választások megtartása sem hozza létre önmagában a demokráciát. Krémer Ferenc és Kende Péter belekezdett a leltárkészítésbe, ezek az írások lehetnek a szembenézés kezdőpontjai. Érzékeny elemeket emeltek ki a rezsim jellemzésekor. A legnagyobb veszély azonban az, hogy most (már vagy még) sokaknak nincs kedvük ezzel foglalkozni. A köz ügyei elvesztették vonzerejüket, emelkedettségüket, gyengült a remény, amely nélkül nem képzelhető kiemelkedés a sötétségből. A lassabb építkezések ideje jön, a felkészülés aprómunkája. Ugyanis nemcsak a magyar jogállami intézményrendszer hever romokban, hanem a magyar demokratikus érzület is, az intézmények kultúrája, a közügyek elvi megalapozása. Nem a jogállami intézményeket számolta fel a rezsim, hanem a hatalommegosztás, az autonómia és a szakmai minőség elvi alapjait. Kinek van kedve egy ilyen pályán küzdeni? Az elvek visszaépítéséhez, megerősítéséhez új elkötelezettségek kellenek, annak megtapasztalása, hogy elvi, érzelmi kötelékek nélkül nincs esély arra, hogy Magyarországon a jogállami berendezkedés stabilizálódjon. Őszintén szólva egy kicsit én is unom. A jogállami intézmények anomáliáinak elemzését azért, mert az egész rendszer rohadt, tehát nehéz a részletek kis hibáiban szakmai kihívást látni. A rendszer egészének leírását és elemzését azért, mert olyan általános nyelven lehet csak megfogalmazni, amely egyelőre lényegében visszhangtalan. Egy lépéssel távolabb, egy szinttel feljebb, egy korszakkal később. Minden rokonszenvem azoké, akik a globális demokrácia átépítésének korszakában a kis magyar válság oldásában bizakodnak. | |
|