Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
05:15:26 A trafikmutyi igazol: a rendszer képtelen az önkorrekcióra | |||||||||||
Forrás: HVG.HU | Szerző: Jancsics Dávid | 2013. 05. 17. Amikor a „megbízók” már a törvényeket is a korrupcióhoz igazítják, a rendszer képtelen önkorrekcióra. Ilyenkor kizárólag egy gyors, radikális, összehangoltan végrehajtott és minden területre kiterjedő támadással, úgynevezett Big Banggel lehet felszámolni a korrupciót. Csak nem látszik olyan szereplő, aki képes lenne ezt lemenedzselni. Jancsics Dávid korrupciókutató írása arról, hogy miért nem lehet sikeres Magyarországon az antikorrupció. A korrupcióellenes harc eszközei két főbb dimenzió mentén csoportosíthatóak. Az egyik a felülről, formális hatalmi szervezetek (kormányzat, önkormányzat, törvényhozás, vállalatvezetés stb.) által megvalósított korrupcióellenes intézkedéseket állítja szembe az alulról jövő egyéni, civil, közösségi vagy médiakezdeményezésekkel (top-down vs. bottom-up dimenzió). A másik egy szervezet önmaga által foganatosított belső lépéseit különbözteti meg külső, független intézmények antikorrupciós gyakorlatától (külső vs. belső dimenzió). Ez így kicsit tudományosan hangzik, pedig a két dimenzió kombinációjából egy egyszerű kétszer kettes táblázatot kapunk.
A szabály-, ellenőrzés- és szankcióalapú, felülről kezdeményezett stratégiák alkalmazhatósága korlátozott, mivel költségesek, és csak a korrupció speciális eseteinél működnek. A jelenlegi nemzetközi antikorrupciós trendek is elmozdulást mutatnak a fentről jövő nézőponttól az alulról jövő kezdeményezések felé. Jó példa erre a hazai Transparency International új stratégiai iránya, amely a politikával való parttalan viták helyett vagy mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a „hétköznapi” emberekkel való párbeszédre és a fiatalok megszólítására. Az állam csak keni Sajnos ezekből a tendenciákból ma Magyarországon a döntéshozás szintjén nem sok látszik. Amit tapasztalunk, az az átfogó korrupcióellenes stratégia hiánya, látszatintézkedések és hangzatos sajtóközlemények, amelyek a büntető jogszabályok szigorítását és a magasabb büntetési tételek fontosságát hangsúlyozzák. Pedig ezek sok esetben épp ellenkező hatást váltanak ki. A téma egyik legmenőbb nemzetközi kutatója, Johann Graf Lambsdorff (a korrupciós észlelési index megalkotója – a szerk.) szerint például a drákói szigor nemhogy nem csökkenti a korrupció mértékét, hanem ellenkezőleg, a túl erős kontroll és kemény büntetések jelentősen rombolják az irodai légkört, és vezetésellenes hangulatot alakítanak ki a dolgozók körében. Ráadásul azok, akik enyhébb szabályszegésért kemény büntetést kapnak, később sokkal könnyebben elcsábulnak egy komolyabb ajánlatnak, hiszen "hivatalosan” már megkezdték korrupt karrierjüket, és a bélyeget úgyis rájuk sütötték.
Egyetlen érdemi intézkedésként a kormány a közelmúltban létrehozta az állami hivataloknál a multifunkcionális integritás tanácsadó munkakört. Furcsa módon a tanácsadókat nem „vették ki” a szervezeti hierarchiából, hogy a helyi hatalmi erőtértől függetlenül végezhessék a dolgukat. Sőt, mivel több feladatkörük is van, egyszerre akár több főnök is utasíthatja őket. Az új pozíció megalkotói lényegében arra kérték a szervezetek vezetőit, hogy jelöljenek már ki egy korrupcióellenes tanácsadót házon belül, aki történetesen a beosztottjuk. Földcsuszamlásszerű leleplezéshullám tehát továbbra sem várható a hivatalokban. Korrupt ügynök, még korruptabb megbízó A belső, fentről jövő stratégiák a közgazdasági megbízó-ügynök elméleten alapulnak, ahol a becsületes megbízó (cégvezető, politikus, hivatalvezető, miniszter stb.) próbálja ellenőrizni a potenciálisan korrupt ügynököt, azaz a beosztottat. Mivel azonban ma Magyarországon sok esetben maga a szabályalkotó és ellenőrző megbízó is korrupt, a képletbe nem kerül be olyan szereplő, aki tiszta lenne. Komoly problémája még a megbízó-ügynök modellnek, hogy racionális cselekvőket feltételez, akik minden esetben a jutalmakat és kockázatokat mérlegelve döntenek. Ehhez képest az igazi életben az egyént számos társadalmi tényező befolyásolja a korrupcióban, csoportnyomástól kezdve társadalmi normákon keresztül a nyílt hatalmi kényszerekig. Egy másik népszerű belső, fentről jövő stratégia a dolgozók rotálása, azaz időről időre áthelyezése azért, hogy ne tudjanak túl közeli „személyes” és korrupt viszonyt kialakítani az ügyfelekkel. A rendszeres korrupt kapcsolatok azonban gyorsan intézményesülnek, és a felek stabil mechanizmusokat alakítanak ki az ügyletekhez, sztenderd tarifákkal, állandó helyszínekkel és időpontokkal. Ilyenkor ez a korrupt intézmény átveszi a személyes kapcsolat szerepét, az egyének kicserélhetővé válnak, és a rotáció csődöt mond. Biztos mindenki emlékszik arra a néhány évvel ezelőtti botrányra, amikor parkolóőrök heti vagy havi fix díjakat szedtek a helyi boltosoktól, autósoktól, akiknek a nevét, telefonszámát gyűjtötték, és a listákat továbbadták az új kollégáknak, amikor őket máshová osztották be. Szervezeten belüli alulról jövő mechanizmusok szintén csak korlátozott mértékben működnek. A bejelentést tevők Magyarországon kiszolgáltatottak, védelmük nem garantált, sokszor még az anonimitásuk sincs biztosítva. Gyakran alakul ki a korrupció felett szemet hunyó, sőt, azt támogató szervezeti kultúra is, amely pillanatok alatt pokollá változtatja a bejelentők életét a szervezetben. Természetesen csak akkor, ha nem rúgják ki őket rögtön. Papíron függetlenek A külső, alulról jövő stratégiák esetében független intézmények ellenőrzik a szervezeten belüli folyamatokat. A hangsúly itt a független kifejezésen van, amely sajnos a rendszer leggyengébb láncszeme nálunk. Max Weber német közgazdász és szociológus a modern hatékony bürokráciák lényegét többek között a háztartás és a hivatal szigorú elkülönítésében látta. Mit mondana ma Weber egy olyan igazságszolgáltatásról, amelyben a legnagyobb kormánypárt egyik elitpolitikusának a felesége szinte korlátlan beavatkozási jogosítványokkal irányítja a „független” bírósági rendszert? Vajon teljes mértékben függetlennek mondható-e az az Állami Számvevőszék vagy ügyészség, ahol az első számú vezetők korábban a kormánypárt tagjai voltak? Vajon független-e az a rendőrség, melyet az ügyészség rövid informális pórázon tart, miközben a másik oldalról a nagypolitika direkt módon, nyíltan utasítja? Lehet, hogy ezek az intézmények kis rásegítéssel belegyömöszölhetőek a függetlenség jogi kategóriájába, azonban szociológiai értelemben fényévekre vannak tőle. A szakirodalom arról ír, hogy rendszerszintű korrupció esetén az antikorrupciós szervezeteket a hatalom gyakran használja a konkurens politikai oldallal vagy üzleti versenytársakkal való leszámolásra. Ennek fényében nem is tűnik furcsának, hogy a közelmúltban kimúlt korrupcióellenes kormánybiztosi hivatal kizárólag az előző kormányzat gyanús ügyeit volt hivatott vizsgálni. Trafikmutyi: az iskolapélda Fotó: Fazekas István Csak a média és a civilek érnek valamit Utolsó kategóriánk az alulról jövő, külső antikorrupció, amely a sajtót, oknyomozó újságírókat, bloggereket, közösségi médiát, valamint a civil és nonprofit szférát foglalja magába. Nem túlzás azt mondani, hogy ma Magyarországon ez az egyetlen működő pillére, gyakorlatilag az utolsó bástyája a korrupcióellenes küzdelemnek. Nehéz lenne tagadni, hogy az elmúlt évek összes komoly korrupcióját oknyomozó újságírók és bloggerek derítették fel a rendőrség helyett. Hosszan sorolhatnánk azokat az ügyeket, melyeket az oknyomozók és civilek buldogszívóssággal tartottak napirenden, és végül az ügyészség és a rendőrség kelletlenül bár, de kénytelen volt foglalkozni velük. Ezek az esetek a mindent ellenőrizni akaró politika számára is tarthatatlanná váltak, és több, korábban érinthetetlennek hitt ember bukásához vezettek. State capture esetén mi a teendő? Bo Rothstein svéd korrupciókutató szerint amikor a „megbízók” már a törvényeket is a korrupcióhoz igazítják, a rendszer képtelen önkorrekcióra. Ezt a szituációt hívják state capture-nek. Ilyenkor az újabb és újabb korrupcióellenes szervezetek, szigorúbb jogszabályok és keményebb szankciók fabatkát sem érnek, hiszen a formális máz mögött informális hálózatok tartanak a kezükben mindent, köztük a hivatalos antikorrupciós intézményeket is. Ilyenkor kizárólag egy gyors, radikális, összehangoltan végrehajtott és minden területre kiterjedő támadással, úgynevezett Big Banggel lehet felszámolni a korrupciót. Fokozatos, lépésről lépésre végrehajtott intézkedéseknek semmi értelmük. Senkinek ne legyenek kétségei, ma a magyar állam a state capture állapotában van. A trafikmutyi például a state capture oktatni való iskolapéldája. Sajnos a hazai politikai életben nem látszik olyan szereplő, aki képes és hajlandó lenne egy Big Banget lemenedzselni. A korrupcióellenes harc elkötelezettjei számára nem marad más lehetőség, mint az egyetlen működőképes antikorrupciós pillér, a sajtó, a bloggerek és a civil társadalom védelme és erősítése. A néhány napja elfogadott, közpénzköltések átláthatóságát rajtaütésszerűen korlátozó törvényjavaslat sajnos pont nem ebbe az irányba mutat. Bréking! Elstartolt a hvg.hu gazdasági rovatának a Facebook-oldala, a hvg gazd. Kövesse a rovat híreit a közösségi oldalon. Plusztartalmakkal! | |||||||||||
|