Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
18:01:09 Ab: a vég legvége | |
Forrás: hvg.hu | Domány András | 2014.11.12. A testület földig hajol a törvényhozói akarat előtt. Nagy meglepetés senkit sem érhetett: az Alkotmánybíróság (Ab) többsége szerint rendben van a „devizahiteleseket mentő” törvény. Rendben van az a különleges eljárásrend is, amelyben a felperes bankok automatikusan veszítenek az állammal szemben, mert lényegében lehetetlen bebizonyítaniuk, hogy tisztességesen jártak el. Nem sérül itt a jórészt már konszenzus nélkül választott alkotmánybírák szerint sem a tisztességes eljáráshoz fűződő jog, sem a bírói függetlenség, és különben is fontos társadalmi problémát kellett megoldani, amit csak így lehetett. Az pedig csupán semmit se jelentő gesztus, hogy azért hozzáteszik: „Kétségtelen, hogy az indítványok által sérelmezett szabályok ... korlátozzák ... a peres felek jogait is, egyúttal behatárolják a bíróság mozgásterét. ... a jogalkotó ilyen eszközökkel csak kivételes esetben, a lehető legszűkebb terjedelemben élhet.” Kínos olvasni azt a 48 oldalnyi szánalmas, izzadságszagú érvelést, amellyel az Ab megmentette a számos jogelvet felrúgó jogszabályt. A legfontosabb kifogást, hogy a szerződéskötéskor jogszabályba nem ütköző szerződéseket utólag felállított követelményekkel minősítette tisztességtelennek a Kúria és nyomában az Országgyűlés, vagyis visszamenőleges hatállyal alkottak törvényt, azzal söpörték le, hogy a régi polgári törvénykönyv is tiltotta a tisztességtelen szerződéseket, hiszen ez egy ősi szabály. Ezért „az Alkotmánybíróság azt állapította meg, hogy a törvény nem alkotott új anyagi jogszabályt visszamenőleg, hanem az érintett időszakban mindig is hatályban volt anyagi jogszabálynak az európai és a magyar bírósági gyakorlat által kidolgozott és kötelezően alkalmazandóvá tett ... értelmezését foglalta a törvénybe”. Vagyis ha volt egy általános elv, azt utólag konkrét, a szerződéskötéskor nem ismert követelményekké alakítani nem jelent visszamenőleges hatályú jogalkotást. Szép. Már csak három legény van talpon a vidéken. Az senkit ne tévesszen meg, hogy Pokol Béla is írt különvéleményt. Az csak egy részletre vonatkozik, a lényegben ő egyetértett a többséggel. Paczolay Péter elnök bírói és ezzel együtt elnöki megbízatása három hónap múlva lejár. Kiss László és Lévay Miklós még 2016 tavaszáig szenvedhet, és írhatja a különvéleményeket. (A „régiek” közül Lenkovics Barnabás is ott ül 2016-ig, de ő már egy ideje egyértelműen az újakkal tart. A 2010-ben bekerült Stumpf István pedig, aki egy darabig, sokak kellemes meglepetésére, figyelemre méltó dolgozatokban szállt szembe az alkotmányosságot relativizáló kollégáival, mostanában elhallgatott.) Paczolay, Kiss és Lévay alkotmánybírók megsemmisítették volna az egész törvényt, vagy legalább a zömét. Részletesen leírják a jövő jogi tankönyvei számára – hiszen a leszavazottak különvéleményének főleg ez az értelme –, miért ütközik a jogszabály a visszamenőleges jogalkotás tilalmába, miért tisztességtelen és alkotmánysértő az ehhez kitalált különleges eljárás. Igyekeznek tárgyszerűen érvelni, de azért egyikük szövegéből érezhető az elkeseredés. Tudom, hogy a legrégibb alkotmánybíróról, az 1998-ban választott és második ciklusát töltő Kiss Lászlóról sok olvasónak az 1989 előtti pécsi egyetemi MSZMP-s múltja és az Ungváry Krisztián történésszel folytatott pereskedése jut eszébe, de ez nem változtat azon, hogy most ő az egyike azon keveseknek, akik még őrzik a demokratikus jogállam szellemét. Nos, ő a különvéleményében így figyelmezteti többségbe került kollégáit, bár ennek nyilván semmilyen hatása nem lesz: „Semmiképpen nem értenék egyet azzal feltételezéssel, mintha valamely alkotmányos cél elérése érdekében az állam szervei (akár kétharmados többségével maga a törvényalkotó) mindent megtehetnének. Álláspontom szerint ennek a felfogásnak a többségivé válása a magyar alkotmányosság és alkotmánybíráskodás végét jelentené, mivel kibékíthetetlen ellentétben állna a modern alkotmányosság és alkotmány-fogalom alapvető, minimális előfeltételeivel, az emberi jogok védelmének és a hatalommegosztásnak a biztosításával. Ennek megfelelően nem tudnám osztani azt a nézetet sem, hogy a jogállami-alkotmányossági kritériumok (pl. a gazdasági körülmények megnehezülése folytán és okából) alapos átértékelésre vagy feladásra szorulnának (a határozat többségi indokolásának hatása lényegében ez), hiszen bármely alkotmánynak – definíció szerint – rendkívüli helyzetekben is garantálnia kell azt, amit ígért.” Szerintem igaza van, de ennek természetesen nincs semmi jelentősége. | |
|