Belföld
[5591]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4273]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1274]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[687]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4192]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3036]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3382]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
07:10:23 Blokkolná a túlhatalmi törekvéseket egy új választási rendszer | |
Forrás: VS.hu | 2017.09.29. A Jobbik kivételével nyolc ellenzéki párt választási reformjavaslatot fogadott el, amely alapjaiban változtatná meg a jelenlegi, a 2014-es választások előtt íródott választási törvényt. A kulcsszó az arányosság lett, azaz, hogy a pártok az országosan rájuk leadott szavazatok arányát a leginkább tükröző számú mandátumot kapjanak az országgyűlésben. A nyolcpárti javaslatban helyet kapott a női kvóta, de a kampányfinanszírozás reformja és a versenyző pártok média-hozzáférésének újraszabályozása is. A 2014-es országgyűlési választásokon a pártlistára leadott szavazatok 44 százalékát kapta a Fidesz-KdNP, az Országgyűlésben mégis a mandátumok 67 százaléka lett az övék. Az akkor az egyik legkisebb ellenzéki pártnak számító LMP a listás szavazatok 5,34 százalékát kapta, ehhez képest mégis kisebb arányban, csak 2,5 százalékban részesedett a parlamenti mandátumokból. Az akkor a harmadik legtöbb szavazatot kapott Jobbiknak is csak a mandátumok 11,5 százalékára volt elég az elért 20 százalékos listás eredmény. Ezeknek az aránytalanságoknak az egyik legfőbb oka a 2011-ben – lényegében bármiféle egyeztetés nélkül – átírt választási rendszer egyik alapeleme, a győzteskompenzáció. Ez teszi lehetővé, hogy a listás helyek mellett a parlamenti mandátumok másik részét kiadó egyéni választókerületekben a nyertes jelöltre leadott szavazatok egy része is, töredékszavazatként, az adott párt listájához vándoroljon – írja az Abcúg. Ez annyi szavazatot jelent, mint amennyivel a jelölt több szavazatot kapott a második helyen végzett képviselőjelöltnél. A szabály pedig egyértelműen azokat a pártokat juttatja előnyhöz, amelyeknek a jelöltjei több egyéni választókerületet meg tudnak nyerni – ami leginkább a kiterjedt országos infrastruktúrával rendelkező nagy pártokat, jelenleg főképp a Fideszt jelenti. Arányosabb rendszer kellNem meglepő tehát, hogy a győzteskompenzáció intézményének eltörlése az egyik első helyen szerepel a Közös Ország Mozgalom által tető alá hozott nyolcpárti választási reformtervezetben, amelyet a Demokratikus Koalíció, az Együtt, az LMP, a Magyar Liberális Párt, a Magyar Szocialista Párt, a Modern Magyarország Mozgalom, a Momentum Mozgalom és a Párbeszéd Magyarországért Párt támogat. A javaslat egy hangsúlyozottan arányosabb – nem a győztes felé torzuló – mandátumelosztási rendszert képzel el, már a 2018 áprilisi választásokon. A német választási modell mintájára kidolgozott új rendszerben csökkenne az egypárti kormányzás esélye, ugyanis nehezebben kerülne többségbe bármelyik párt az országgyűlésben. A rendszer lényege, hogy a 110 egyéni választókerületi, és minimum 110 pártlistás, tehát összesen legalább 220 országgyűlési mandátumot tulajdonképpen az országos támogatottságuknak megfelelő arányban kapnák meg a pártok. Ez a mandátumszám kiegészülne két másik mandátummal, amiről a külhoni – határon túli és külföldön élő – magyarok dönthetnének. Erről majd később. Ha például a jelenleg mért támogatottsága alapján a Fidesz a szavazatok 43 százalékát kapná meg az országos listás szavazáson, akkor ez az összesen 220 mandátum megközelítőleg ekkora hányadát jelentené – kiszámolva 95 mandátumot -, az egyéniben megnyert mandátumok ezen a számon már nem változtatnak. (Azért a “megközelítőleg”, mert a parlamenti küszöböt átlépni nem tudó pártokra leadott szavazatok kiesése miatt ez az arány emelkedhet). Például, ha a 110 egyéni körzetben 80-ban nyer a fideszes jelölt, akkor a listás mandátumok közül már csak 15-öt kaphat, hogy mandátumszáma ne nőjön nagyobbra, mint a pártra leadott szavazatok aránya diktálná, azaz 95-nél többre. Nem csak a mandátumelosztási mechanizmus kedvezett aránytalanul a Fidesznek, hanem a 2014-es választások előtt újrarajzolt választókörzetek is, amiket a választási törvény úgy jelölt ki, hogy az előnyt biztosítson a Fidesznek – mondta az Abcúgnak Budija Szilvia, a Közös Ország Mozgalom egyik szóvivője, akit a nyolcpárti javaslat részleteiről kérdeztünk. A választókerület-manipuláció lényege, hogy a hagyományosan baloldali választókerületeket vagy felosztották és a szomszédos választókerülethez csatolták, ahol a Fidesz nagyobb támogatottságot élvez – vagy ellenkezőleg: éppen ezekhez a kerületekhez csatoltak még szomszédos, inkább jobboldali kerületrészeket. Az így megrajzolt 106 választókerületben a Political Capital egy korábbi elemzése szerint a regisztrált választók száma 65000 és 85000 között változik, a nagy különbségek oka pedig, hogy a hagyományosan jobboldali többségű kerületek méretét csökkentették, a baloldali kerületek méretét pedig megnövelték annak érdekében, hogy felhígítsák a baloldali szavazatokat. Ez pedig azt jelenti, hogy a jobbra húzó választókerületekben a konzervatív jelölteknek kevesebb szavazatra van szükségük, mint a balra húzó kerületekben a baloldali jelölteknek. “
– magyarázta Budija Szilvia, a tervezet szerint hogyan lehetne garantálni, hogy mindenki szavazata ugyanannyit érjen. A nagyobb körzetekben szavazók voksa jelenleg ugyanis kevesebbet nyom a latba, mint a kisebb kerületekben élőké. A választókerületekről döntő szervezet függetlensége pedig azt garantálná, hogy ne lehessen pártpolitikai érdekek szerint belenyúlni a rendszerbe. Az út a lényeg
– nyilatkozta László Róbert, a Political Capital választási szakértője a Magyar Narancsnak adott interjújában még májusban, miután Gulyás Márton vlogger és aktivista bejelentette, mozgalmat indít a választási rendszer reformjának kidolgozására. Ezzel a pártok média-hozzáférésére és a kampányfinanszírozásra utalt László, ezeken a területeken ugyanis már a 2014-es választások előtt, mostanra meg végképp olyan helyzet alakult ki, ami tényleg egyértelműen és aránytalanul a kormánypártnak kedvez. A pártok média-hozzáférésével kapcsolatban a legnagyobb probléma a kormánypárt és az ellenzéki pártok megjelenési lehetőségei közötti óriási különbség – magyarázta Budija Szilvia. A törvény ugyanis gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy az ellenzéki pártok politikai reklámjai kampányidőszakban megjelenjenek a kereskedelmi rádiókban, tévékben, hiszen ezek az orgánumok csak ingyen és egyenlő feltételek mellett fogadhatják be a hirdetéseket. Ezt nyilván egy csatorna sem vállalja, hiszen a pénzért értékesített reklámidő a legfőbb bevételi forrásuk. Ezzel szemben a kormány minden további nélkül közzé tehet társadalmi célú reklámokat – nemcsak kampányidőszakban, bármikor. Ráadásul a közmédiából még ki is vannak tiltva a pártok politikai reklámjai, míg a kormányhirdetés ott is szabadon megjelenhet. “Ez azért probléma, mert a társadalmi célú hirdetésnek álcázott kormányzati sikerkampányok folyamatosan a kormánypártot reklámozzák, amelyik így jóval könnyebben közvetít üzeneteket a választóknak” – mondta Budija. A nyolcpárti törvényjavaslat-csomag úgy kezelné ezt a problémát, hogy megszüntetné a politikai reklámok ingyenes közlését, helyette egységes, törvényben szabályozott árat szabna az ilyen hirdetések közzétételére. A társadalmi célú hirdetés bőrébe bújtatott kampányreklámok problémáját pedig úgy orvosolná, hogy a kormányhirdetéseket, sőt, az egyes pártokat nyíltan támogató civil szervezetek – ilyen például a Civil Összefogás Alapítvány (CÖF) – hirdetéseit szintén politikai reklámnak minősítené. “A politikai hirdetések utcai megjelenésének is kötött ára lenne a terveink szerint, hogy átlátható és nyomon követhető legyen, mennyit költenek erre a pártok. Magától értetődik, hogy a köztereken is politikai reklámnak minősülnének a kormányzati hirdetések” – magyarázta a szóvivő. Több kampánypénz, kevesebb titokA nyolcpárti javaslat a kampányfinanszírozást is kritizálja, ami szerintük súlyosan pazarló és átláthatatlan. Ahogyan arról egy korábbi cikkünkben mi is írtunk, a választási rendszer 2011-es átírásával az állam gyakorlatilag 4 milliárd forint közpénzt szórt ki kampánytámogatás címén a kamupártok finanszírozására. Az új választási törvénnyel ugyanis alacsonyabb lett a választási versenybe való belépési küszöb, és sok párt az ezzel járó nagyösszegű kampánytámogatások reményében állított országos listát, sokszor bármiféle társadalmi támogatottság nélkül. Több ilyen szervezet szinte egyáltalán nem kampányolt, az erre felvett kampánytámogatást pedig vagy fiktív számlákkal, vagy egyáltalán nem számolta el. A szabályok alapján tetemes összeget kellett volna már visszafizetnie több jelöltnek és az őket indító szervezeteknek, amelyek nem tudtak elszámolni utólag a kapott támogatással, de az adóhatóságnak eddig csak a pénz töredékét sikerült behajtania. Egy konferencián még a Nemzeti Választási Iroda vezetője, Pálffy Ilona is azt mondta: egyes pártok és jelöltek valószínűleg sohasem fognak fizetni. A pártok kampányköltéseit már folyamatában szorosabban kellene ellenőrizni a Közös Ország Mozgalom és az ellenzéki pártok közös javaslata szerint – folytatta Budija Szilvia. Ezt úgy képzelik el, hogy közvetlenül az Állami Számvevőszéken keresztül finanszírozná az állam a pártok kampányait – egy meghatározott keretből, a szerv által kibocsájtott kártyákról költhetnék a pénzt a pártok. “Jelenleg átutalják a forrást a szervezetnek, akik majd valamikor elmondják, mire költötték azt, de folyamatában semmi kontrollja nincs annak, melyik, mikor, mire és mennyit költ” – magyarázta Budija. Hangsúlyozta: a javaslatuk szerint azoknak a pártoknak, amelyek kampánya nem járt sikerrel, tehát nem érték el a minimum egy százalékos szavazati arányt, az elköltött kampánypénz teljes összegét vissza kell majd fizetnie. A visszafizetés elmulasztását a jelenleginél szigorúbban szankcionálná a javaslat. A kampányra fordítható keretösszeget meg is emelné a javaslat. “A jelenlegi összeg, ha rendesen utánaszámolunk, biztosan nem fedezi teljeskörűen egy országos kampány költségeit, így állandóan felmerül a tiltott kampányfinanszírozás és a korrupció gyanúja” – indokolta a kezdeményezést Budija, mondatait pedig jól illusztrálja a Jobbik és a Fidesz jelenleg is tomboló plakátháborúja. A megemelt keretösszegtől a javaslat benyújtói azt remélik: átláthatóbbá és tisztábá teszi majd a pártok kampányköltéseit. Kvóta és külföldKét gesztusértékű intézkedést is tartalmaz az elfogadott választási reformjavaslat:
Az előbbi javaslat oka, hogy míg jelenleg a határon túli magyarok levélben küldhetik el szavazataikat, addig a választások idején külföldön tartózkodó vagy életvitelszerűen ott élő magyarok csak személyesen, a konzulátusokon szavazhatnak, ami komoly hátrányt jelent. Ezen úgy változtatna a nyolc párt reformtervezete, hogy valamennyi külföldön szavazó magyar állampolgárnak lehetővé tennék, hogy levélben leadott szavazatokkal parlamenti képviselőket küldjenek az Országgyűlésbe. Az ilyen értelemben vett, magyarországi lakcímmel nem rendelkező külhoni magyarok garantáltan két – a 110-110 listás és egyéni mandátumokon felül számolt – mandátum sorsáról dönthetnének, függetlenül attól, hányan szavaznak. A nemi kvóta pedig úgy valósulna meg a javaslat alapján, hogy az országos pártlisták kialakításánál követelmény lenne, hogy minden három listán szereplő képviselőjelölt között legyen legalább egy nő és egy férfi legyen. Ez a módszer garantálja, hogy a listás jelöltek minimum egyharmada nő legyen, de ne úgy, hogy annak legvégén kullognak, és egy részük garantáltan be sem kerül a parlamentbe. Az ellenzéki pártok közös választási reformjavaslatát most még jogászok szövegezik, de a Közös Ország Mozgalom október 23-ig adott időt arra, hogy az országgyűlés elfogadja a törvényjavaslatot. Ha ez nem történik meg erre a határidőre, a mozgalom tüntetést szervez és figyelemfelhívó kampányt indít majd. | |
|