Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
10:07:58 Egyértelműen, folyamatosan romlik a magyar jogállamiság helyzete | |
Forrás: !!444!! | Herczeg Márk | 2018.11.09.
2010 óta nőtt a jogalkotás hatalompolitikai eszközként való használata és a kiszámíthatatlanságaA szakértői jelentéseken, kemény adatokon (például költségvetési adatok) és közvélemény-kutatásokon alapuló jogállamiság-indexek egyértelműen jelzik a jogállamiság erózióját, és „joggal tarthatunk tőle, hogy ez még nem ért véget” – áll a tanulmányban. A Jogállamiság, jogtudat, normakövetés című tanulmányban két indexet is vizsgálnak. A Bertelsmann-féle transzformációs indexen látható, hogy a jogállamiság romlása nem járt a hatékonyság növekedésével, hiszen az is romlott: Forrás: Tárki/Társadalmi riport 2018 A relatíve új, az adatokat csak 2012/2013 óta vizsgáló, de formailag és módszertanilag is a legfejlettebb jogállamisági index, a World Justice Project Rule of Law Index szintén azt mutatja, hogy bár a polgári bíráskodás értékei lényegében változatlanok, a rend és biztonság pedig enyhén javul, összességében egyértelműen romló a tendencia: Forrás: Tárki/Társadalmi riport 2018 A romlás okait keresve Jakabék tanulmánya azt állapítja meg, hogy a „formális szabályok szintjén bekövetkezett változások súlya relatíve kisebb, bár az sem elhanyagolható. Például az új Alaptörvény nagyrészt a korábbi alkotmány szabályozási mintáit követi, annak aszövegét vette át, ksiebb-nagyobb finomításokkal, néhol korszerűsítésekkel, de a szöveget teleszórták kivételszabályokkal a Fidesz aktuális pártpolitikai érdekei szerint, és az alapjogi rendelkezéseken folyamatosan alakítgattak a kétharmaddal. Az alkotmányozó többséggel szemben az egyedüli korlátot az európai intézmények és a nemzetközi, elsősorban amerikai (illetve a nemzetközi pénzpiaci) nyomás jelenti. Ez látszott az ötödik alkotmánymódosításnál, amit végül is Brüsszelből, Velencéből, Strasbourgból és Luxembourgból kényszerítettek a kormányra, hogy legalább a legdurvább alapjogi problémákat orvosolja ott, ahol európai normákat sértett. 2010 óta a jogalkotás hatalompolitikai eszközként való használata és a kiszámíthatatlansága nőtt, ami aláássa a jogbiztonságot.Kedvezőtlen, hogy a törvények száma fokozatosan nő, miközben azok elfogadási ideje egyre csökken, pedig ez nem világtendencia. Ráadásul a minőségromlás miatt állandó utólagos módosításokra van szükség, ami különösen aggasztó. Az sem véletlen, hogy a tényleges joggyakorlat – főleg az alkotmányjognál – egyre inkább eltér a formális szabályoktól: úgy tűnik, az a politikai akarat, hogy a szabályok rögzítettek legyenek, de azokat, ha kell, megkerüljék. A közbiztonságot kivéve a jogállamiság szinte minden komponense romlott, ezek csak a legkirívóbbak:
De ez miért nem vált ki tömeges tiltakozást?Talán azért, mert a rendszerváltás után az olyan intézkedések, mint a privatizáció, eleve növelték a társadalom igazságtalanságérzetét, és mindennapos tapasztalattá vált a profi bűnözőkkel szembeni állami tehetetlenség. A kormánypropaganda szerint viszont az a helyzet, hogy most nagyobb a társadalmi támogatottsága a jogrendszernek, mint a rendszerváltás utáni „két zavaros évtizednek”. Csakhogy ez nem igaz: 2002-ben jóval magasabb volt, mint 2010 óta bármikor. Nemzetközileg sem igazán lehet mérni, mit kell nézni, amikor a jogállamiság támogatottságát vizsgáljuk, de úgy tűnik, Magyarországon általánossá vált az az érzés, hogy a törvénysértés büntetlen marad, a siker jelentős részben tisztességtelenség eredménye, és az emberek az államtól várják a megoldást, de közben az államban sem nagyon bíznak. A jogrendszerbe vetett bizalom pártállástól függ. A probléma az, hogy a többség következetlenül tekint a jogra. A megkérdezettek 75 százaléka – köztük jogászok – például egyetértett azzal a két egymásnak ellentmondó állítással, hogy „jogai csak azoknak legyenek, akik kötelességeiket is teljesítik”, de azzal is, hogy „vannak olyan szabadságjogok, amelyek minden embernek egyenlően járnak”. Miközben nemzetközi kutatásokban jól el tudták különíteni a „joguralom” és a „rendcsinálás” faktorait, Magyarországon ez nem megy, itt a gondolkodásban egyszerre van jelen a „kurucos államellenesség” és a „jogállam-támogatás”. Grafika: Kiss Bence Egy Szerbiával és Hollandiával való összehasonlításból kiderül, hogy a magyarok mindkét ország állampolgárainál kevésbé tiltakoznának egy tisztességtelen törvény elfogadása ellen, és kiugróan nagy százalékban mondták azt, hogy kiskapukat keresnének, akár lefizetéssel. Arra a kérdésre, hogy hogyan hasznosabb a hivatalban viselkedni, amikor úgy tudjuk, a törvény szerint nekünk van igazunk, többször annyian mondtuk, hogy „szerényen, nehéz helyzetünkre hivatkozva”, mint a hollandok vagy a szerbek. (Ráadásul a 2016-os adatok szinte teljesen megegyeznek az 1986-os adatokkal, ami lehet véletlen, de jelezheti azt is, hogy nem sokat változott a jogi kultúra a szocializmus óta.) A jogrendszer nem lett hatékonyabb a jogállamiság lebontásátólA tanulmány végén arról is írnak, hogy a rendszerváltáskor egy diktatórikus rendszer működtetőinek kellett átállniuk a jogállami keretekre, de ez nem mindig sikerült, a törvénysértők pedig gyakran ki tudták használni az intézmények gyengeségét. A NER erre játszott rá, mondván, a túlhajtott jogállamisággal szemben a mostani rendszer hatékonyabban kordában tudja tartani a jogsértőket. Ehhez képest azt látjuk, hogy a két éven túl húzódó polgári ügyek aránya 2017-ben akkora volt, mint 2008-ban és 2009-ben, pedig egyre kevesebb az ügyek száma. Bár a közigazgatási hatósági statisztikákat 2010 óta úgy teszik közzé, hogy teljesen használhatatlanok, nemzetközi indikátorok és háttérbeszélgetések alapján valószínű, hogy „az ügyek a közigazgatásban is elhúzódnak, az ügyintézés minősége csökken, vélhetően a fogyó szakértelem (ahogyan a politikai lojalitás fontossága elnyomja a szakértelem szerepét)”, a nagy szerkezeti átalakítások és hatáskör-változtatások miatt. Semmi sem igazolja, hogy a jogállami garanciák leépítése hatékonyabbá tette volna a jogalkalmazást.Az elvándorlás aggasztó trendjeiről itt, az európai felzárkózásról szóló tanulmányról pedig itt írtunk. | |
|