Forrás: Portfolio.hu | Száasz Péter | 2023.06.06.
A kormány egy európai uniós szabályra hivatkozva emeli az üzemanyagok jövedéki adóját, azonban amíg maga az emelés valóban szükséges, annak mértéke túlzó (legalábbis abban az esetben ha csak az uniós szabályoknak való megfelelés a cél). A kormány gyakorlatilag "extraprofitot" realizál minden egyes liter gázolajon és benzinen.
Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét. Jövőre teljesítenünk kell az uniós előírást, ezért a jövedéki adó szintjét az uniós minimumszinthez igazítjuk
- írta keddi közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
Ez az állítás részben igaz, ugyanis akkorát gyengült a forint az elmúlt években, hogy már valóban nem teljesítjük az uniós minimumkövetelményeket, amely
- a benzin esetében 0,359 euró,
- a gázolajnál pedig 0,33 euró literenként.
A jelenlegi, 370 körüli forintárfolyam mellett valóban a benzin után csak 0,324, a gázolaj után pedig 0,298 euró adót fizetünk, amely előbb vagy utóbb egy eljárást vont volna maga után.
Az ugyanakkor nem igaz, hogy ekkora emelés szükséges az uniós követelményeknek való megfeleléshez, ugyanis az az adómérték, amit a kormány 2024-re meghatározott,
- a benzin esetében 152,55 (ha a Brent 50 dollárnál olcsóbb, akkor 157,55)
- a gázolajnál pedig 142,9 (ha a Brent 50 dollárnál olcsóbb, akkor 152,9) forint literenként
ez pedig egészen 420 forintos euróárfolyamig elegendő.
Mivel a 2024-es költségvetést a kormány 385-ös árfolyammal tervezte, így az adótörvényben most bemutatott összegek
- a benzin esetében 0,396,
- a gázolajnál 0,371 eurós szintet jelentenek
ami láthatóan magasabb mint az uniós minimum.
Meddig gyengülhetne a forint?
Az alábbi táblázatban látszik, hogy Magyarország már azóta vét az uniós szabályok ellen, hogy a forint árfolyama átlépte a 330-as szintet. Vagyis a kormány állítása részben igaz.
Mikor felelünk meg az uniós követelményeknek a jelenlegi adómérték mellett? |
Árfolyam |
Benzin |
Gázolaj |
Uniós minimum adó (euró/liter) |
0,359 |
0,33 |
Magyar adó (forint/liter) |
120 |
110,35 |
300 |
0,4 |
0,367 |
310 |
0,387 |
0,355 |
320 |
0,375 |
0,344 |
330 |
0,363 |
0,334 |
340 |
0,352 |
0,324 |
350 |
0,342 |
0,315 |
360 |
0,333 |
0,306 |
370 |
0,324 |
0,298 |
380 |
0,315 |
0,290 |
390 |
0,307 |
0,282 |
400 |
0,3 |
0,275 |
410 |
0,292 |
0,269 |
420 |
0,285 |
0,262 |
430 |
0,279 |
0,256 |
|
|
Forrás: Porfolio |
Az új adómértékkel azonban a kormány túlbiztosítja magát, sokáig gyengülhet ugyanis a forint, amíg megint kifutunk az előírt mértékből.
Mikor felelünk meg az uniós követelményeknek a 2024-es adómérték mellett? |
Árfolyam |
Benzin |
Gázolaj |
Uniós minimum adó (euró/liter) |
0,359 |
0,33 |
Magyar adó 2024-ben (forint/liter) |
152,55 |
142,9 |
300 |
0,5085 |
0,476 |
310 |
0,492 |
0,460 |
320 |
0,476 |
0,446 |
330 |
0,462 |
0,433 |
340 |
0,448 |
0,420 |
350 |
0,435 |
0,408 |
360 |
0,423 |
0,396 |
370 |
0,412 |
0,386 |
380 |
0,401 |
0,376 |
390 |
0,391 |
0,366 |
400 |
0,381 |
0,357 |
410 |
0,372 |
0,348 |
420 |
0,363 |
0,340 |
430 |
0,354 |
0,332 |
|
|
Forrás: Portfolio |
Így a benzin esetében 14,3, a gázolajnál pedig 15,9 forinttal nagyobbat emel a kormány, mint amit az unió a 2024-es a költségvetésben szereplő 385 forint alapján elvárna, ez pedig a végfelhasználói árban az áfával együtt 18,2 és 20,1 forintos többletet jelent.
Emellett egyébként az üzemanyagok az áfával együtt számolva 41 forinttal fognak drágulni csak az adóemelés következtében.
Címlapkép: Shutterstock
|