Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
07:12:32 Hetilap: Önkormányzati segélyek összevonása: mindent egy lapra! | |
Forrás: HVG.HU/HVG HETILAP |G. Tóth Ilda | 2013. 05. 20. Főként az egyedülálló rászorulókat éri veszteség, ha az Országgyűlés úgy dönt, hogy egyes segélytípusokat össze kell vonni. A következő lépés a szociális kártya bevezetése lehet. „A döntések egy része már megvan a szociális kártya irányában” – jelentette ki Soltész Miklós szociálpolitikai államtitkár az önkormányzati segélyek átalakításáról szóló parlamenti vitában. Pedig az első próbálkozás, hogy az önkormányzatok a különböző segélyeket ne készpénzben adják a rászorulóknak, hanem a kártyájukra utalják, Monokon megbukott. Az ötletgazda polgármesterrel együtt, aki a kártya felhasználóit a település befolyásos személyiségeinek üzleteibe próbálta terelni.A rászorulók választási szabadságát korlátozó, egyes szociálpolitikusok szerint megalázó kártyás segélyezés most azzal az indoklással került ismét szóba, hogy a kormány megpróbálja átláthatóvá tenni a szociális juttatások rendszerét. Ennek első lépéseként három kisebb, az önkormányzatok által nyújtott segélytípust – az átmeneti és a temetkezési segélyt, valamint a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást – összevonnának, majd tovább bővítenék a természetben adható juttatások körét. Erre a rendszerre épülne rá a szociális kártya kibocsátása. Az újdonsült, nemes egyszerűséggel önkormányzati segély néven megálmodott ellátástípus jogosultsági jövedelemhatára a mindenkori nyugdíjminimum – 2013-ban 28 500 forint – 130 százaléka, azaz 37 050 forint lenne, ennél alacsonyabb felső korlátot az önkormányzatok nem szabhatnának a segély feltételéül. Ma a családos segélyezettek esetében ennél alacsonyabb a limit, éppen a nyugdíjminimum összege, vagyis ők az új rendszerben némi többletjövedelemre számíthatnak. Nem úgy, mint az egyedülállók; ők most akkor folyamodhatnak támogatásért, ha jövedelmük a nyugdíjminimum 150 százalékánál, azaz 42 750 forintnál alacsonyabb. Ha a törvénymódosító javaslatot elfogadják a honatyák, 2014-től már rájuk is a 130 százalékos korlát vonatkozik. Az egyedülállók közül tehát sokan ki fognak esni a segélyre jogosultak köréből. Ingyenebédre várakozó tömeg Fotó: Fazekas István A limittől felfelé eltérhetnének ugyan az önkormányzatok, ám e lehetőséggel vélhetően kevesen fognak élni. Ha magasabb volna a küszöbérték, akkor többen igényelhetnének segélyt, márpedig a kormány nem kínál pótlólagos forrást a megengedőbb szabályhoz. A családosokra vonatkozó korlát megemelése ezért azzal a következménnyel járhat, hogy egy-egy rászoruló háztartásnak kisebb összegű segély jut. Feltehetőleg a valódi kormányzati szándék is ez, természetesen a munkára ösztönzés jegyében. Amúgy az első körben összevonásra ítélt három támogatástípus a kisebb összegűek sorába tartozik: az átmeneti segély és a havonta adható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás átlagos összege 10-10 ezer forint, míg a temetési segély általában 5–25 ezer forint körül mozog. Óriási a különbség az egyes önkormányzatok segélyezési lehetőségei között: ma Budapesten két és félszer magasabb a juttatások egy főre jutó értéke, mint a kétezer lakosúnál kisebb településeken, ráadásul kétszer olyan gyakran jutnak segélyhez a fővárosban, mint a falvakban – derül ki a statisztikákból. „A helyhatóságok többségének nincs saját bevétele, ma is leginkább természetben adják a segélyeket, ahol csak lehet” – érzékelteti a realitásokat Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke. Az összevonandó három „krízissegély” mindenesetre természetben is nyújtható, az átmeneti segély például gyógyszertámogatásként, tűzifaadományként, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tanszer formájában vagy a tandíj átvállalásával. Ami a temetési segélyt illeti, mind gyakoribb a köztemetés: a költségeket vállalni nem képes hozzátartozók a polgármesterre hagyják az intézkedést. A szociális juttatások rendszere a kormányváltás óta folyamatosan szigorodik. A három ellátási formára nagyjából 6 milliárd forint jut csupán, ebből a legnagyobb tétel az átmeneti segély. Ezen a címen 2011-ben országszerte 353 ezer rászoruló összesen 4 milliárd forintot kapott; egy évvel korábban még 5,3 milliárd forintot költöttek erre. A politikájával deklaráltan a középosztályt támogató kormány első, igazán drámai szigorítása 2011 elején történt, amikor bevezették, hogy aki munkavégzésre alkalmas, csak akkor részesülhet az aktív korúak ellátásában, ha évente legalább 30 napon át közfoglalkoztatásban, képzésben, munkaerő-piaci programban vesz részt, keresőtevékenységet vagy közérdekű önkéntes tevékenységet folytat. Ugyanebben az évben lehetővé tették, hogy az önkormányzatok a lakókörnyezet rendben tartásától tegyék függővé az ellátás folyósítását. Ezt a követelményt később a rendszeres szociális segélyben, valamint a lakásfenntartási támogatásban részesülők részére is előírhatták a települések. Tavaly 20 százalékkal csökkentették a közmunkáért járó bért is, ami idén minimálisan, nettó 2 ezer forinttal lett magasabb a 2012-esnél. Néhány hete pedig már az effajta munkalehetőség feltételeként is bevezették a lakókörnyezet rendben tartását, a dolgozni vágyó rászorulók gyerekei pedig nem hiányozhatnak igazolatlanul az iskolából. Időközben folyamatosan bővült a természetben adható ellátások köre. Tavaly ősz óta a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó, évente két alkalommal nyújtott pénzbeli támogatás teljes összegét Erzsébet-utalványban kell kifizetni. A szociális ellátásokra szánt összeg viszont ezzel együtt csökkent. A Széll Kálmán-terv 2.0 változata a méltányossági segélyek rossz elosztására hivatkozva nagyjából 10 milliárd forintot vont el az önkormányzatok segélykasszájából, holott a válság közepette éppen hogy bővíteni kellene a szociális juttatásokat – figyelmeztetnek szakértők. A pénzszűke miatt több település, köztük Miskolc városa is megszüntette a méltányosságból adható ápolási díjat. Márpedig a Tárki legfrissebb jelentése szerint 2009–2012 között jelentősen nőttek a jövedelmi egyenlőtlenségek Magyarországon, ma már a népesség 17 százaléka él szegénységben az öt évvel ezelőtti 12,6 százalékkal szemben. „Félő, hogy most is pénzkivonás a cél, a jogosultsági jövedelemhatárok mostani módosítása erre lehetőséget nyújt” – jelezte aggodalmát az LMP-s Szél Bernadett. Szerinte ideje lenne rendbe tenni a bonyolult segélyezési rendszert szabályozó szociális törvényt, amelyet az utóbbi években átlagosan száznaponta változtattak meg. Ám ha várhatók is további módosítások, azok sem a segélyezettek előnyére szolgálnak. A mostani javaslat indoklásaként is azt hozták fel az előterjesztők, hogy az új rendszer kevesebb adminisztrációval jár majd. A rászorulóknak mindegy, milyen néven futnak a számukra sokszor az egyetlen bevételi forrást jelentő önkormányzati segélyek. Az viszont tovább nehezítheti a sorsukat, ha előbb-utóbb azt is megszabja nekik az önkormányzat, hogy szociális kártyára utalt segélyeiket mely boltokban költhetik el. | |
|