Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
11:04:01 Így kerülnék el Orbánék, hogy komoly következményei legyenek a demokrácia leépítésének | |
Forrás: 24.hu | Kálmán Attila | 2019.01.28. Az uniós tagállamok egy része azt szeretné, ha új mechanizmus alapján vizsgálnák az EU-s országokban a jogállam és a demokrácia állapotát. Nem titkoltan azért, hogy a későbbiekben ennek nyomán szankcionálhassanak is: például megvonhassák az uniós támogatásokat. Lapunk birtokába került két nem nyilvános kormányzati dokumentum, a jelentésből és az előterjesztésből az következik: a magyar kormány arra játszik, hogy ne legyen valódi jogállami kontroll.
Január 30-án újra a magyar jogállam és demokrácia helyzete lesz a téma az Európai Parlament plenáris ülésén, és a két általunk megszerzett nem nyilvános kormányzati dokumentum alapján ennek nagyon nem örülnek a magyar kormányban. Az anyagok arról szólnak, hogy milyen veszélyeket rejt magában a magyar kormányra nézve, hogy az unióban egyre több tagállam sürgeti egy új, jogállamiság-értékelő mechanizmus bevezetését. A jogállamiságot érintő kritikákat zsákszámra begyűjtő Orbán-kormánynak ez azért nem tetszik, mert január közepén megszavazta az EP, hogy jogállami feltételekhez kötnék az uniós kifizetéseket.Politikai nyomásgyakorlás?Tavaly áprilisban megírtuk, hogy a készülő Sargentini-jelentés a 7-es cikkely élesítését javasolja, ami Magyarország EU-s szavazati jogának megvonásához is vezethet – bár erre nem sok esély van, hiszen a lengyelek megvétózzák a szankciókat. Viszont a jogállamiságot érintő kritikák ettől még léteznek:
– írták a jelentésben, hosszan taglalva az említett rendszerszintű fenyegetéseket, amelyeknél az uniós értékek sérülését vélték felfedezni Magyarországon. Judith Sargentini szeptember 12-én a jelentése megszavazása után – Fotó: Frederick Florin / AFP 2018. szeptember 12-én meg is szavazták a jelentést, tehát megindulhatott az eljárás a magyar kormány ellen. A kormány csalást és bosszút emlegetett, illetve az Európai Unió Bíróságánál keresettel élt, arra hivatkozva, hogy valójában nem volt meg a szükséges parlamenti többség a szavazásnál, és az EP a saját eljárási szabályát sértette meg. A Miniszterelnökség által jegyzett dokumentumok egyike is azt a vonalat viszi tovább, hogy nincs semmiféle alapja a Sargentini-jelentésnek, azt kizárólag politikai okokból írták:
– áll az egyik, Gulyás Gergely vezette Miniszterelnökség által jegyzett dokumentumban. A szöveg Judith Sargentini zöldpárti képviselőnek tulajdonítja az újabb magyar vitanapot is, kiemelve a politikus egy mondatát, miszerint
A vitanapról egyébként az EP elnökét és a pártcsaládok frakcióvezetőit tömörítő testület döntött. A politikusi nyilatkozatok alapján egybehangzóan azért, mert aggasztónak találták a túlóratörvény után kezdődő tüntetések kormányzati válasz nélkül hagyását. A kormány elodázná a meghallgatást, de nehéz lesz
– reagált múlt héten Szijjártó Péter külügyminiszter a hírre. A kormányzati anyagokból kiderül, hogy ettől függetlenül élénk kíváncsisággal követik az eseményeket, és kidolgozták a hivatalos álláspontot is arra nézve, hogy miért nem vitáznak: azért, mert az Európai Unió Tanácsában formálisan még nem hallgatták meg Magyarországot a Sargentini-jelentésről, hiába volt már háromszor napirenden „a magyar ügy”. Szijjártó Péter. Fotó: Helmut Fohringer / APA / AFP Csakhogy az egyik nem nyilvános anyagból kiderül, hogy a kormány nem is sürgeti a meghallgatást, és igyekszik elérni, hogy ez ne történjen meg 2019 júniusáig, azaz a májusi EP-választás utánig. A kormánytagoknak javasolt kommunikáció szerint azért, mert „a 7. cikk szerinti eljárás köntösébe bújtatott nyomásgyakorlási próbálkozások” zajlanak, a dokumentum szerint az eljárás „egyértelműen politikailag motivált folyamatként lenne értékelhető”. Azaz a Fideszben úgy mérik fel, hogy komoly károkat okozna a pártnak a magyar jogállamiságról szóló vita érdemi folytatása az EP-választás előtt. Az egyik dokumentumban viszont elárulják, hogy a párizsi magyar nagykövetség arról számolt be a kormánynak január 14-én, hogy
Azaz az uniós román elnökség egy erős tagállamtól kapott fontos jelzést, és a papírból kiderül, hogy más tagállamok is támogatják ebben a franciákat. Nem valószínű, hogy ilyen politikai környezetben képes lesz elérni a magyar kormány és a Brüsszelben dolgozó fideszesek, hogy ne gördüljön tovább a 7-es cikkely szerinti eljárás a májusi választásokig. Nathalie Loiseau és Jean-Claude Juncker Fotó: John Thys / AFP Értékeljük inkább egymástÁm a birtokunkba került másik előterjesztés tanúsága szerint más ügyek miatt is óvatos manőverezésre kényszerül a kormány. A taktikázástól azt várják, hogy a többi tagállam nem lép fel a konstruktívnak tűnő Magyarország ellen, miközben valójában Orbánék arra játszanak, hogy kiherélik az unió új, jogállamiság-értékelő mechanizmusát:
– az eredeti szövegben az egész bekezdést vastaggal szedték, itt csak az egyértelmű stratégiai utasítást emeltük ki. Az „időszakos jogállamisági felülvizsgálati mechanizmusnak” nevezett konstrukcióval a belga kormány állt elő tavaly júliusban, majd a németek és más tagállamok is beálltak mögé, egyelőre „elvi éllel üdvözölték, de a részletek hiányában még tartózkodóak”, fogalmaznak a dokumentumban. A szöveg körmönfontan fogalmaz, de egyértelműen kiolvasható belőle, hogy a magyar kormány arra számít, hogy elkaszálnák egy ilyen vizsgálattal.Erre utal, hogy a szöveg írói sokszor hivatkoznak a 7-es cikkely szerinti eljárásra, és „eddigi rossz tapasztalatokról” is gyakran írnak. A dokumentumban részletes jogi érvrendszert dolgoztak ki arra, hogy mivel lehetne lassítani, akadályozni az új mechanizmus részleteinek kidolgozását, majd bevezetését. Ezek között szerepel az arra való hivatkozás, hogy ilyen mechanizmusok már működnek az EU-ban, ezért felesleges megkettőzni az eljárásokat. A kormányzati előterjesztés szerint a legaggályosabb pont, hogy az országjelentések olyan szakértői véleményekre, adatokra is támaszkodnának, amelyeket különféle civilszervezetektől, NGO-któl gyűjtenének be. Már a Sargentini-jelentést is ezen az alapon kritizálta a magyar kormány: azt hangoztatták, hogy civil köntösben „Soros-szervezetek” támadják Magyarországot. Ezért azt javasolják, hogy rotációs rendszerben a kormányok értékeljék egymást előre meghatározott kritériumrendszer és információforrások szerint. A dokumentumban megjegyzik, hogy ezáltal el lehetne érni, hogy olyan témák is előkerüljenek, amelyek „más tagországoknak is kellően szenzitívek”. Azaz ebben a rendszerben kölcsönösen félrenézhetnének a kormányok, és külső szakértők, intézmények nem kritizálnák őket.Ami azért is jó lenne az EU alapértékeit rendszeresen áthágó politikusoknak, mert az új mechanizmust már úgy alakítanák ki, hogy akár szankciókat is vonhasson maga után a jogállami szabályok átlépése. A büntetések egyike lehetne például az EU-s források megvágása, ami a szavazati jog elvétele mellett a legfájóbb büntetés. Andrzej Duda lengyel köztársasági elnök és Orbán Viktor halad egy nagy kézfogás felé Fotó: Mateusz Wlodarczyk / NurPhoto Az ilyen tagállamok közötti dacszövetségek jól működhetnek, erre egy konkrét példát is felfed a kormány asztalára szánt dokumentum: tavaly októberben a magyar külügyminiszter megegyezett a lengyel kollégájával, hogy a magyarok kiállnak a lengyelek mellett az ellenük folytatott 7-es cikkely szerinti eljárásban, cserébe a lengyelek a magyarokat védik be, ezzel megakadályozva az eljárások végig vitelét.Ez rávilágít arra is, hogy a jelenlegi uniós eljárásoknak vannak hiányosságaik, ezért nem meglepő, hogy a tagállamok egy része jobb rendszer felépítésére törekszik. Egyrészt, hogy betartassák a tagállamokkal azokat az alapelveket, amelyeket aláírtak uniós csatlakozásukkor. Másrészt, hogy a szétlopott uniós támogatásokat egy közös Európai Ügyészségen keresztül megpróbálják visszafizettetni, a bűnösöket pedig eljárás alá vonni. Azt eddig is tudták, hogy az Európai Ügyészséghez való magyar csatlakozást nem támogatja a Fidesz. A két kormányzati dokumentumot kézben tartva azt is kimondhatjuk, hogy az uniós jogállami kontroll hatékonyabbá tételében sem érdekelt a párt. Kiemelt kép: Emmanuel Dunand / AFP | |
|