Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
08:30:43 Így lesz egy trafikosból ellenzéki szavazó | |
Forrás: [origo] | Torontáli Zoltán | 2014.04.05. A trafikosok egy részének szednie kell a sátorfáját: május 30. után a hipermarketeknél és a benzinkutaknál nem üzemelhetnek dohányboltok, pedig erről szó sem volt a koncessziók kiosztásánál. A költözésre kényszerített trafikosok nehéz helyzetbe kerülnek: elbukhatják az üzletnyitásra felvett hitelüket, el kell bocsátaniuk az alkalmazottaikat, és van, akinek nincs is hová mennie. „Először is kivárom a választást, hátha csoda történik, bukik a kormány, és az üzletem maradhat ott, ahol van” – mondja reménykedve egy korábban a Fideszre szavazó trafikos, akinek dohányboltja jelenleg egy hipermarket üzletsorán működik, tehát legkésőbb május 30-ig el kell költöznie onnan. Amikor a koncessziókat tavaly odaítélték, még szó sem volt arról, hogy a 2500 négyzetméternél nagyobb eladóterű áruházak és a benzinkutak tőszomszédságában nem lehet dohányboltot nyitni, ám egy november végi rendeletben mégis így döntött a kormány. A költözés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Az Origónak nyilatkozó trafikosok tavaly még abból indultak ki, hogy a 20 évre szóló koncesszióhoz a piaci játékszabályok stabilitása is hozzátartozik majd, és több millió forint folyószámlahitelt igényeltek a boltjaik berendezéséhez. Egyikük azt mondta, nem azért vette fel a hitelt, mert csillogni akart a boltjával, hanem kényszerből, a helyiséget bérbe adó lánc követelményei és a kereskedelmi szabályok miatt minimum 3-4 millió forint egyszeri befektetés nélkül szinte lehetetlen volt belevágni az üzletbe. Az OTP Bank is ugyanígy gondolkodhatott, hiszen trafikosoknak könnyen és egyszerűen folyósított akkoriban 5 millió forintig terjedő kölcsönt. Nincs már hely a piaconA vállalkozó és a bank azonban egyaránt tévedett, mert a hitel most könnyen bedőlhet. A trafikos ugyanis azt mondja, egyszerűen nem tud elköltözni onnan, ahol jelenleg van. A koncessziója csak az adott területre érvényes, így olyan helyet kellene találnia, amely 200 méterre egyetlen versenytársat sem közelít meg, és van akkora forgalma, ami eltartja a boltot. Az ennek megfelelő üzlethelyiségek döntő része azonban már foglalt, a piacot felosztották. A jelenlegi berendezéseinek többségét egyébként sem tudná átvinni egy új trafikba, szerinte újabb milliókat kellene felvennie ahhoz, hogy egyáltalán elgondolkozhasson a költözésen. Ezért első lépésben inkább fel fogja függeszteni a tevékenységét, ezt fél évig megteheti. Ha azonban utána sem talál megoldást a problémájára, akkor a szabályok szerint vissza kell adnia a koncesszióját, de fogalma sincs, hogy közben a hitelt miből fogja törleszteni. Vidéken olyan helyzet is előfordul, hogy a benzinkútról kiebrudalt trafikos fizikailag sem képes új helyet találni, hiszen a fő utcát már ellepték a versenytársai, azon kívül pedig semmi értelme üzletet nyitni. Egy másik dohányboltos, aki szintén hitelt vett fel, és most fut a pénze után, arról számolt be, hogy neki ugyan sikerült új helyet találnia, mégis aggódik a jövője miatt. "Egy kevésbé forgalmas környékre megyek, ezért pár alkalmazottamtól meg kell válnom, az új helyen nem fogom éjszaka is nyitva tartani a boltot, mert tartok a betörésektől. Családi vállalkozásként nyertük el a koncessziót, most a tervezettnél sokkal kisebb lesz a cég, sok minden borul" - mondta. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium cikkünk megjelenéséig nem válaszolt arra a csütörtök délelőtt feltett kérdésünkre, hogy készült-e hatástanulmány a kikényszerített költözésekkel kapcsolatban. A döntést a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. tavaly azzal indokolta az Origónak, hogy a forgalmi adatok elemzésekor kitűnt: a legjobban menő 200 trafik viszi el az összforgalom 17 százalékát, miközben a 6300 trafik közül 2500 a csőd határán van. Mivel a "top 200 trafik" mind plázában, hipermarketben és benzinkúton működik, ezek kiköltöztetésével akarja a piacot kiegyensúlyozni a kormány. Az egyik dohányboltos szerint azonban a rendelet nem fogja elérni a célját, mert a megszűnő vagy arrébb költöző trafikok forgalma hiába oszlik meg a környéken, egy-egy bolt csak olyan kis mértékben tudja majd növelni a bevételét, hogy az szinte semmit sem változtat a helyzetén. Több budapesti benzinkút dohányboltjában is megpróbáltunk érdeklődni a helyzetről, de egyrészt félelemmel, másrészt teljes bizonytalansággal szembesültünk. Az eladók a legtöbb esetben nem merték megadni a koncesszió tulajdonosának elérhetőségét, attól tartva, hogy a munkaadójuk rossz néven veszi, ha egy újságírót küldenek a nyakára. Ahol mégis eljutottunk az üzemeltetőhöz, ott merev elutasítás volt a válasz. A boltokban dolgozók közül sokaknak fogalmuk sincs arról, hogy két hónap múlva a trafik elvileg már nem létezhet az adott helyszínen. Pár helyen kaptuk csak azt a választ, hogy tudnak a költözésről, de még nem mondták meg nekik, hogy hol folytathatják a munkát. A nagy vesztesekAz új szabályozás legnagyobb vesztese az OMV, a Tesco, a Mol és az Auchan lesz, e négy társaság összesen mintegy 250 dohányboltot, illetve üzleti partnert veszít. A benzinkutaknál – a hipermarketekkel ellentétben – jellemzően az olajtársaságok vállalták a helyiségek kialakításának költségét. A Molnál az Origónak ezzel kapcsolatban csak annyit mondtak, hogy „keresik a legjobb megoldást, hogy hogyan tudják az így felszabadult a helyiségeket a vásárlóik számára hasznossá tenni”. A CBA-t, a Realt, a Coop-ot és a hasonló kisebb, jellemzően franchise rendszerben működő és magyar hátterű láncokat az új szabály nem érinti, mert jellemzően 2500 négyzetméternél kisebb üzleteik vannak. A Tesco arra hívta fel a figyelmet, hogy a nagy bevásárlóközpontokban működő dohányboltok átlagosan 6-9 főnek adnak munkát, a különálló trafikok esetében azonban nincs szükség ennyi alkalmazottra, vagyis a kiköltözések elbocsátással is járnak. Mivel a trafikokba az előírások szerint kívülről nem lehet belátni, a dohányboltok a rablótámadások gyakori célpontjai lettek. A hipermarketeknél lévő trafikokat eddig – a 24 órás biztonsági szolgálatnak köszönhetően – még nem érte támadás, a költözéssel a védett zónából is kikerülhetnek ezek az egységek. A dohány nem elég„Az emberek szeretnek egy helyen megvenni mindent. Amikor megnyitottam a trafikomat, azzal számolhattam, hogy az a vásárló fog hozzám jönni, aki addig a hipermarketben vette meg a cigarettáját. Most legfeljebb egy olyan helyre tudok kiköltözni, amit a versenytársak még nem foglaltak le, nem véletlenül. Ott meg sem fogom közelíteni az eddigi forgalmamat” – mondja az egyik dohányboltos. Szerinte egyértelmű, hogy jelenlegi vásárlóinak nagy része nem fog elzarándokolni egy másik dohányboltba, mert egyszerűbb lesz számára a sarkon úgyis megjelenő feketézőktől cigarettát venni. „Nekem a koncesszió előtt is dohányboltom volt, amikor az új rendszer bejött, a feketekereskedelem már akkor elvitte a forgalmam 40 százalékát, most is ez lenne.” Ezt támasztja alá egyébként az a tapasztalat is, hogy a dohány önmagában nem képes érdemben megmozgatni az élelmiszer-, illetve a napi fogyasztási cikk piacot, a cigaretta elérhetősége alapvetően nem befolyásolja a boltválasztást. Ha a hipermarket ki tudja adni a trafik helyiségét másnak, akkor a mostani állapothoz képest nem veszít sokat az új szabályozással, a vásárlói pedig várhatóan nem fognak átpártolni azokhoz a kisebb láncokhoz, ahol kapható cigaretta. A feketézők így próbálkozhatnak a környéken. | |
|