Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
08:40:40 Így töröd össze az autódat télen | ||||||||
Forrás: totalcar.hu | Zách Dániel | 2013.12.19. Még mindig nyári gumival közlekedik? Netán csak az autó
hajtott kerekeire szereltetett télit? Ja, a gumis mondta, hogy azzal
spórolni lehet. Értem. És mit csinál, ha egy jégbordán kicsapja a farát a
kocsi?
A Hungaroring Vezetéstechnikai Centrumban mindig tél van. Mesterséges körülmények közt mutatják meg, hogy semmit sem ér az elektronikus védelem, ha az autós fakezű. Pesoldt Ferenc tíz év alatt több száz olyan vezetővel találkozott, akik magabiztosan reagáltak a téli útviszonyokra, persze rosszul. A tanpályák esőztetett műgyantás felülete tökéletesen utánozza a jeges aszfaltot. Rettenetesen csúszik, de a forgalom többi résztvevőjét, az autókat, gyalogosokat, teherautókat és motorosokat hirtelen megjelenő vízoszlopok helyettesítik. Ha igaziak lennének, biztosan mindet letaroltam volna, amikor a múlt héten egy téli- (a piros autó a képeken) és egy nyári gumival ( a fehér autó a képeken) felszerelt Seat Leonon próbáltam ki a vészhelyzeteket. Jobb, ha az elején tisztázzuk, a fehér Leon már városi tempónál is azonnal elveszíti stabilitását, ha havas-jeges úton valamit hirtelen ki kell kerülni vele. A nyári guminak ilyenkor annyira minimális az iránytartása, hogy még ellenkormányzással, vagyis a csúszás irányába tett határozott kormánymozdulattal sem tudtam összeszedni, amikor a pálya elején jobbra, vagy balra kitérített a rántópad. Míg a piros autót a harminc-negyven kilométeres sebességtartományban 12-13 méteren belül állóra tudtam fékezni, addig a fehérnek ehhez több mint 40 méterre volt szüksége.
A kitérő manőverek gyakorlása előtt jött a következő meglepetés. Feri megtanított rosszul fogni a kormányt, túlságosan hátradönteni a háttámlát, és a pedáloktól messzire tolni az ülést. Szórakoztató volt, pedig a többség állítólag tényleg így ül az autójában. Nem megfelelő ülésbeállítással lehetetlen jól reagálni a váratlan helyzetekre, tehát ami kényelmes az sokszor nem biztonságos. Soha, semmilyen autóval nem pörögtem még ennyit. A gyakorlatozás óta megfigyeltem, hogy a környezetben lévő autósok egy része a városban mindkét kezével alul fogja a kormányt, sőt, nem is fogja, csak lógatja ratja. Máskor a bal könyökük az ablakban, jobb kezük a váltókaron, mert így a legkényelmesebb. Amikor ma este hazafelé tartanak, nézzenek át a szomszéd autóba. Ugye? Egyesek fent támasztják meg a kezüket, amikor nem várható éles kanyar, pedig ez is öngyilkos módszer. Ha a képzeletbeli óra számlapjának hármas és kilences beosztásánál fogjuk a kormányt, sokkal nagyobb szögben el tudjuk majd fordítani átfogás nélkül, ezért fogunk gyorsabban reagálni, mint bármilyen más fogás esetén.
Ha ezt sikerült bevésni, hogy úgy állítsuk be a vezetőülést, hogy hátradőlve, csuklónkat meg tudjunk támaszkodni a kormánykerék tetején. Ha tövig be tudjuk nyomni a kuplungot, pont a helyünkön vagyunk az autóban. Csúszkálás közben összegyűjtöttünk néhány tipikus téli vezetői hibát, majd miután minden gyakori bénázást és következményeiket is végigpróbálgattam, rögzítettük, hogy mit kellett volna tennem. 1. Hirtelen nem megfelelő kormánymozdulat Amikor az átlagautós csúszós úton ki akar kerülni valamit, általában későn reagál, majd túl nagy oldaltávolságra törekszik, túl nagy ívet választ. Ezzel csökken az esélye, hogy stabil maradjon az autó. A nagy oldaltávolsággal végrehajtott manőverhez nagy kormánymozdulat kell, ami növeli a megcsúszás esélyét.
Ha a kormánymozdulat ellenére nem változik a menetirány, élvezze a pillanatokat, hamarosan ütközni fog. Fokozhatja a balesetveszélyt, ha ijedtében még nagyobbat teker a kormányon. Azzal tényleg nullára csökkentheti a tapadást. Ha közben még a gázt sem veszi el, és kicsit sem fékez, hamarosan megpördül. Így nem csak az ön előtt haladót veri telibe, de a szomszédos kocsisort is eltalálhatja. Ha mégsem kíván karambolozni, vegye el a gázt, majd óvatosan és szakaszosan fékezzen, ha nincs ABS a kocsiban; ha van teljes erőből nyomja le a fékpedált. Szinte rúgjon bele. Hogy a megcsúszás ne végződjön ütközéssel, helyre lesz szüksége. Nézzen körbe, hogy melyik irányba érdemes menekülni. Sokan nem szeretik az ABS-t, mert úgy érzik, nem tudnak vele hamarabb megállni. A blokkolásgátló nem is a legrövidebb fékutat ígéri, hanem azt, hogy csúszós úton, fékezés közben is irányítható marad az autó. 2. Indokolatlan, pánikszerű fékezés Az autósok jelentős része soha nem tanul meg vészfékezni, mert nem tanítják a tanfolyamon. Megszokják, hogy száraz úton egyszerűen le kell lépni a gázról, majd miközben a motorfék kifejti hatását, hozzá kell adagolni a féket, később pedig ki kell nyomni a kuplungot. Csúszós úton, vészfékezéskor változik a pedálsorrend. Kuplunggal kezdünk, utána jön a lábfék. Szélsőséges esetben a két pedált egyszerre is letaposhatjuk, hogy elkerüljük a lefulladást. Blokkolásgátló nélkül ilyenkor is finoman kell fékezni, mert ha blokkolnak a kerekeke, az autó biztosan meg fog pördülni. A kikuplungolás azért lényeges, mert a hajtott kerék blokkolásakor felulladhat a motor. Ha a motor nem jár, megszűnik a szervorásegítés, majd először a kormány, később a fékpedál lesz kőkemény.
A motornak azért is járnia kell, mert lehet, hogy tovább kell menekülnünk a veszélyhelyzetből. Ha minden trükk ellenére biztosra vehető, hogy ütközni fogunk, törekedjünk ebben is a tökéletességre. Általában akkor járunk a legjobban, ha autónk orra nagy felületen találja el az előtte lévő farát. Frontális ütközésnél ugyanez a helyzet, pedig ösztöneink éppen az ellenkezőjét diktálják. A kár nagyobb lesz, de több az esély, hogy életben maradunk, mert jobban eloszlik az ütközés energiája, mintha csak az autónk egyik sarka érinti a másik járművet. Az ABS-es autókban is fontos, hogy ne maradjunk le a kikuplungolásról, mert ezekben is lefulladhat a motor, csak később. Feri szerint tipikus, hogy ugyan az autósnak sikerül megerőszakolnia az agyát, de túl későn, így olyan közel kerül az akadályhoz, hogy már nem tud kitérni. Sokan nem tudják különválasztani a kezük és a lábuk reakcióit. Elkezdenek fékezni és lenyomott féknél tekerik el a kormányt. Így végül sem kikerülni nem tudják az előttük álló autót vagy gyalogost, sem kellően lelassítani. Aki ilyenkor észbe kap, újabb hibát követ el: elengedi a féket és még rákormányoz. Ekkor válik alulkormányozottá az autó, és elkezdi tolni az orrát.
Ha van ABS, sokkal egyszerűbb a megoldás. Egyszer kell megtalálni a fékpedált, onnantól le sem kell lépni róla. A kormány természetesen ilyenkor sem célszerű rángatni. A blokkolásgátló nélküli autók tulajdonosai közül sokan beleugranak a fékpedálba, és akkor sem lépnek le róla, amikor megszűnik a kerék tapadása. Pedig ha ilyenkor valahogyan oldani tudnák magukban a rossz reflexeket, lenne esélyük elkerülni az ütközést, vagy azt, hogy lecsússzanak az útról. Akár van blokkolásgátlónk, akár nincs, a fékezőerő csökkenti kormányzást támogató oldalvezető erőt, pedig ezen múlik, hogy irányítható-e az autó. 3. Emelkedőn elindulás, csúszós burkolaton A legtöbben ott rontják el, hogy amikor csúszós úton a szokásos elindulási manőverek ellenére nem mozdul az autó, egyre nagyobb gázt nyomnak. Ha mindezt hóban teszik, az egyik hajtott kerék elássa magát, a másik pedig állva marad, mert a differenciálmű a könnyebb ellenállás, vagyis a kevésbé tapadó kerék irányába vezeti a nyomatékot.
Ha jégen próbálkozunk, oldalazásra számíthatunk, így akár álló helyzetben is összejöhet a koccanás. A helyes megoldás az, hogy finoman kuplungolunk és hozzá kis gázt adunk. Ha ez nem segít, elindulás előtt kettesbe kell kapcsolni a váltót, mert ezzel tovább csökkenthetjük a kerékre jutó nyomatékot. Ha az autón rossz állapotú téli-, vagy nyári gumik vannak, bizonyos esetekben egyáltalán nem fogunk tudni elindulni. Ilyenkor jöhet a hólánc, vagy végső elkeseredésünkben a kerekek alá vethetjük a gumiszőnyegeket. Feri szerint nem biztos, hogy jó ilyen tippeket adni az ügyetlen autósoknak, mert néhányan biztosan jobban járnak, ha a kőkemény télben egyszerűen nem autóznak. 4. Vízátfolyáson, jégbordán megcsúszás Ha a keréktapadás minimális, rengeteg múlik a szerencsénken. A reménytelenül csúszós úton, például a gyorsan jegesedő hidakon, illetve felüljárókon a finom gázelvétel az egyetlen lassítási módszer, amitől autónk biztosan nem veszíti el a stabilitását. Ilyenkor vissza is válthatunk, majd finoman kiengedett kuplunggal rövidíthetjük a féktávot. A kigurulásos lassításhoz rengeteg hely kell, tehát a legjobb megoldás eleve sokkal lassabban haladni, és éppen ez az, amit sokan elfelejtenek. A téli balesetek zömét nem az abszolút, hanem a relatív gyorshajtás okozza: vagyis sokan nem vesznek vissza eléggé a tempóból, amikor egyértelműen csúszik az út.
5.Túlzott tempó kanyaríven, vagy alul-, vagy túlkormányzottá váik az autó Az alaphelyzet az, hogy az autón nincs téli gumi. A másik helyzet, hogy nagyon kopott. Az autósok nagy része a profilmélység alapján cserél abroncsot, pedig nagyon fontos volna figyelni az gumik korát. Egy két- és egy nyolcéves téli abroncs közt akár sokszoros féktávolság-különbség lehet. Sokan a hajtott kerekekre vesznek csak téli gumit. Röviden: ez egy szimpla hülyeség. Miért? Mert a fronthajtásos autó emiatt meg fog pördülni, a hátsókerék hajtásos pedig kormányozhatatlan lesz. Inkább vegyenek négy darab, jó állapotú használt téli gumit a két új árából. Ha kanyarban megcsúszik akár az első, akár a hátsó hajtott kerék, a legbiztosabb módszer a stabilitás visszaszerzésére, ha egyszerűen kikuplungolunk. Profi vezetők próbálkozhatnak enyhe gázelvétellel, majd kitartott gázzal, hogy ne legyen túlságosan erős a motorfék.
Míg a rántópadon legalább ismertem az elmozdulás helyét, rá tudtam készülni a manőverre. A közúton nem készül a hirtelen mozdulatokra az ember, nem várja, hogy mikor kell elvenni a gázt és mikor kell hirtelen kinyomni a kuplungot. Pesoldt Ferenc szerint már azzal is növelhetjük az esélyeinket, ha eléggé előre nézünk az úton, amikor veszélyes szakasz felé haladunk. Ehhez is fontos a megfelelő ülésbeállítás. Ne feledjük, arra megyünk, amerre nézünk, ezért vészhelyzetben a menekülési lehetőségre kell fókuszálni, és nem arra amitől félünk. Ez az ösztönös agyi reakció is rengeteg balesetet okoz. Tanuljuk meg tehát fegyelmezni az ösztöneinket, de mindenekelőtt ne induljunk útnak, ha úgy érezzük az autó adottságai, vagy saját vezetési tudásunk korlátai miatt nem tudunk megbírkózni a nehéz útviszonyok veszélyeivel. | ||||||||
|