A jövőben nemcsak az átkelés közben jár majd elsőbbség a gyalogosoknak, hanem már akkor is, ha látszik, hogy át akarnak kelni az úttesten - írja az készülőben lévő új KRESZ-ről a kreszváltozás.hu.
A KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) módosításának előkészítésén egy munkacsoport dolgozik, ami nemrég egy minisztériumi háttérbeszélgetésre hívta a szakújságírókat. Ott mutatták be a tervezett változásokat.
Egészen pontosan a gyalogosokra, kerékpárosokra, illetve a mikromobilitási eszközökre vonatkozó szabályok változásairól számoltak be.
Gyalogosok
- Az új KRESZ egzakt módon definiálja majd a gyalogos fogalmát. A jelenlegi szabályok szerint az a gyalogos, aki gyalog jár, de gyalogosnak minősül a segédmotort vagy kerékpárt toló személy is. Ugyanakkor aki motort vagy személyautót tol, az járművezetőnek számít, és így a motor- illetve autóvezetőkre vonatkozó szabályok érvényesek rá is.
- A jövőben a járművét toló is gyalogosnak minősül majd.
- Gyalogos lesz a gördeszkás, a görkorcsolyás, a lábbal hajtós rolleres, a talicskát toló személy, a kisállatot, hobbiállatot pórázon vezető személy és a 10 km/óránál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is.
- Fontos változás, hogy a jövőben nemcsak az átkelés közben jár majd elsőbbség a gyalogosoknak, hanem már az átkelési szándékuk esetén is. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a járművezetőknek az átkelő felé közeledő, illetve az úttest szélén álló gyalogost észlelve is lassítaniuk kell.
- Új szabály lesz, hogy ha a gépjármű nem zavarja a közlekedésben a gyalogost, abban az esetben áthaladhat a gyalogátkelőhelyen.
- A gyalogos a kerékpárosok számára kijelölt kerékpáros-átkelőhelyen is átkelhet az utcán, úgy használhatja, mint a gyalogos-átkelőhelyet.
Kerékpárosok
- A tervek szerint a jövőben lesznek kerékpárok és „különleges kerékpárok”. A hagyományos kategóriába tartoznak majd a klasszikus kétkerekű kerékpárok és a nem csak izomerővel hajtottak, de 1000W teljesítményig és 25 km/óra legnagyobb sebességig az elektromos biciklik is.
- A másik kategória a különleges kerékpároké, ahová a két- vagy több kerekűek, egyebek között a bringóhintók, a cargo biciklik, vagy a riksák tartoznak majd.
- A jövőben lesznek kerékpáros-övezetek, ahová gépjárművek nem hajthatnak be, kivéve célforgalom esetén. A gyalogosok ezekben az övezetekben is csak a járdát használhatják, a kerékpárosok viszont szabadon közlekedhetnek a kerékpárutakon megengedett maximális sebességhatárig.
- Újdonság lesz a „kerékpáros átkelőhely” – magyarul a biciklis zebra. A zebrán át is tekerhet a biciklist, de ebben az esetben a járműforgalommal szemben a bringásnak nem lesz elsőbbsége. Leszállva, a kerékpárt tolva viszont igen. A biciklis zebrákat a gyalogosok is használhatják majd.
- Lakott területen kívül megengedett lenne a bolyban haladás. Egy boly 6 és 12 fő közötti lehet, ebben az esetben a bringások akár egymás mellett is tekerhetnek.
- A jelenleginél egyszerűbb szabályokat hoznak a kerékpárok megengedett sebességére, de ez még nincs teljesen kidolgozva.
- Kiszélesítik az előresorolás lehetőségeit. A kerékpárosok az álló, vagy 20 km/óránál lassabb sor mellett elmehetnek (jobb oldalról) előre, de csak az útkereszteződésig vagy a jobb szélre besorolt járműig. A kereszteződés előtt vagy benne álló jármű mellett kötelezően meg kell állni, mozgó jármű mellett azzal együtt gurulva át szabad haladni.
- Lépcsőzetesen bevezetik a kerékpárosoknak a sisak kötelező viselését. Először azoknak lesz kötelező a sisak hordása, akik a hatálybalépéskor még nem töltötték be 14. életévüket. Értelemszerűen ezeknek a fiataloknak a 14. életévük betöltése után is kötelező lesz a sisak viselése. Így folyamatosan tudnának felnőni újabb és újabb generációk, akiknek már természetes, hogy kerékpározáskor sisakot hordanak.
Elektromos rollerek
A kerékpárokhoz hasonlóan az elektromos rollereket is két csoportba osztják.
Motoros rollernek minősülnek majd az 1000 wattnál kisebb teljesítményű vagy 35 kilónál könnyebb, illetve sík úton, önerőből 25 km/óra sebességnél nem gyorsabb, legalább kétkerekű, egy tengelyen kormányzott, vezetőjét állva szállító járművek.
A könnyű e-rollerekre a kerékpárokra érvényes szabályok lennének érvényesek. 12 éves alsó korhatárral, max. 25 km/óra engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal azonos védőfelszereléssel, illetve világítás használata mellett.
- Nagy teljesítményű motoros rollernek számítanak majd az 1000 W-nál erősebb motorral rendelkező vagy 35 kilónál nehezebb, 25 km/óránál gyorsabb járművek.
- Az erősebb elektromos rollerek zöme a segédmotor-kategóriába tartozna, vagyis a már kötelező biztosítás mellett előírnák a bukósisak használatát is, legnagyobb sebességük pedig a kategóriának megfelelően 40 km/óra lenne, illetve nem hajthatnának fel gyalog- és kerékpárútra, járdára és kerékpársávra. Lakott területen kívül pedig szintén nem mehetnének a kerékpárúton.
Ezek az új szabályok azonban csak egy részét jelentik a KRESZ módosításának. Az új szabályok kitérnek a jelzőtáblákra, a vizsgáztatásra, a járművezető-oktatásra, illetve a szankcionálásra is.