Habár a magyar kormány kommunikációjában Brüsszel ellenségként – jobb esetben béna testületként – jelenik meg, azért lássuk be, vannak dolgok, amiket nem bánunk annyira. Nagyok és kicsik egyaránt.
Az utóbbiak közé tartozik például az Európai Bizottságnak az a javaslata, amely korszerűsítené a vezetői engedélyek rendszerét.
Ennek lényege, hogy bevezetnék az egységes digitális jogosítványt, amely
- mobiltelefonokon is elérhető lenne,
- mindenhol elfogadnák az Európai Unióban.
Nemcsak a kezelése lenne egyszerűbb, de megújítása és cseréje is.
A Bizottság Twitter-bejegyzése szerint így néz majd ki.
The EU will be the first region worldwide to have a driving licence that works across borders:
— European Commission (@EU_Commission) March 5, 2023
it will be accessible through a mobile phone, and
would be recognised throughout the EU.
This would make it easier to replace, renew or exchange a driving licence at EU level.
Mindez része egy nagyobb közlekedésbiztonsági csomagnak, amelynek a legfőbb célja, hogy a közösségben kevesebb legyen a halálos baleset.
Tavaly 20 ezer ilyen történt az EU-ban (az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros és robogós), és az az ambiciózus cél, hogy 2050-ben nulla legyen ez a szám.
Ennek érdekében több jelentős változás is történik.
Ilyen például az, hogy nehezebb lesz megúszni egy más tagországban elkövetett közlekedési kihágást . Most a határokon átnyúló jogsértések mintegy 40 százaléka nem járt szankcióval vagy azért, mert az elkövetőt nem azonosították, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett behajtani. A gyorshajtás és az ittas vezetés ügyében már most is van együttműködés, ezek kiegészülnek:
- a megfelelő követési távolság betartásának elmulasztása;
- a veszélyes előzés;
- a veszélyes parkolás;
- egy vagy több záróvonal átlépése;
- a forgalommal szemben történő vezetés;
- a biztonsági folyosók kialakítására vonatkozó szabályok be nem tartása;
- a túlterhelt járművek használata
Változást és egységesítést javasolnak a képzés és a jogosítvány megszerzése terén is. Ilyen többek között:
- Jön a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidő a kezdő vezetők számára , valamint zéró tolerancia az ittas vezetés esetén. (A fiatal vezetők az összes gépkocsivezetőnek csak 8 százalékát teszik ki, de 5 halálos ütközéses balesetből kettő 30 év alatti járművezetőt érint.)
- A fiatalok 17 éves koruktól járművezetői vizsgát tehetnek majd (ez Magyarországon már lehetséges) és megkezdhetik a kísérő jelenlétében történő jármű- és tehergépkocsi-vezetést.