Mintha egy pohár tiszta vizet öntenének a pocsolyába – így jellemezte a kampánypénzek szabályairól benyújtott kormánypárti törvényjavaslatot az atv.hu-nak László Róbert, a Political Capital választási szakértője.
A Political Capital választási szakértője az atv.hu-nak rámutatott arra, hogy az önkormányzatoknak, állami vállalatoknak, minisztériumoknak semmi nem tiltja, hogy a közpénzek milliárdjait költsék – "tájékoztató jelleggel" – a kormány eredményeinek kommunikálására. "Ezt a gyakorlatot minden eddigi kormány követte, és úgy tűnik, a jelenlegi sem kíván ezzel szakítani" – jegyezte meg a szakértő.A Fidesz kommunikációja szerint a rendszer nem csak átláthatóbb lesz, hanem a kis pártoknak is könnyebb dolguk lesz, hiszen állami kampányforráshoz jutnak. Ez egybecseng a választási eljárási törvény hatásával is, miszerint minden eddiginél könnyebb lesz jelöltet állítani. László Róbert szerint ez nem feltétlenül baj, hiszen erősítheti a demokráciát, ugyanakkor ezzel a technikával a kormánypártok tovább aprózhatják a "rezsimváltást” megcélzó ellenzéket.
Érdekes momentum a hirdetésekre fordított kampánypénzek kérdése is. Az eljárási törvény alapján ugyanis a köztévében egyenlő esélyek mentén szerepelhetnek a pártok, a kereskedelmi tévékben és rádiókban azonban csak a listát nem állító kis pártok és független jelöltek jelenhetnének meg (ingyen). Ezt részben a választás olcsóbbá tételével indokolják a kormánypártok, ami azonban László Róbert szerint nevetséges érv, ugyanis ha a kereskedelmi tévék nem kérhetnek pénzt a politikai reklámért, akkor az a kampányköltségeket sem növelné.
"Inkább arról lehet szó, hogy a kormányoldal szeretné elkerülni, hogy a politikából kiábrándult tömegeket mozgósítani lehessen a kampány során. Márpedig ők többnyire a kereskedelmi csatornákat figyelik. Ennek a néhány százezer szavazónak az urnáktól való távoltartására szolgált volna az előzetes regisztráció is. Mindkét megoldás alkotmányellenesnek bizonyult, azonban csak az utóbbit engedte el a kormánytöbbség, az előbbit beleírták az alaptörvénybe” – magyarázta a szakértő.
Hozzátette: az hasznos szabály, hogy a nyomtatott és internetes sajtónak nyilvánosságra kell hoznia a politikai hirdetések tarifáit és ezektől egy párt esetében sem térhet el. Ugyanakkor a köztéri plakátokra nem vonatkozik sem korlátozás, sem átláthatósági előírás. (
Visszatérve a kampánypénzek forrására, László Róbert szerint kontraproduktív túlszabályozás, hogy az állami támogatáson kívül csak magánszemélyektől kaphatnak pénzt a kampányoló pártok. Ezzel ugyanis nem szűrhető ki az illegális kampánypénzek beáramlása, ezért szerinte a kimeneti oldal ellenőrzésére kellene nagyobb hangsúlyt tenni.
"A tervezet pont olyan, mintha a pohár kristálytiszta vizet beleöntenénk a pocsolyába: érdemben nem változtat a korrupt párt- és kampányfinanszírozáson" – fogalmazott végül a Political Capital elemzője.