Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
10:26:30 Ligeti miklós: Fából vaskarika | |
Forrás: Komment.hu | Ligeti Miklós | 2013.12.20. A kormány nagylelkű a korrupció elleni harcban, jelszavai hangzatosak, csak épp a lényeget képtelen megoldani: a korrupció ellen harcolók nem kapnak hatékony védelmet, a piszkos ügyek feltárásához nem kapnak több eszközt, mint eddig. A kormányt cáfolja a korrupcióellenes jogszabály, nem is egy ponton. A Transparency International válasza Rétvári Bence államtitkárnak. December 9-ei cikkünkben a látszatjogalkotás iskolapéldájának minősítettük a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló törvényt, amely január elsején lép hatályba. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) nevében Rétvári Bence államtitkár december 13-án válaszolt a cikkünkre. A KIM szerint a Transparency International Magyarország (TI) citrommal a szájában fanyalog. Alábbi válaszunkban a KIM állításai közül csak azokra reagálunk, amelyek megítélésünk szerint nem állják ki a valóság próbáját. A KIM azt állítja, hogy a bejelentővédelmi törvény anonim bejelentési intézményrendszert hoz létre. A tárca szerint e jogszabály alapján a korrupciót észlelő állampolgárok az ombudsmannál tehetik meg bejelentésüket, aki nevüket nem adja ki, de alapos bejelentés esetén további információkat köteles gyűjteni, és így továbbítani az iratokat a rendőrségre vagy az ügyészségre. A bökkenő csak az, hogy a bejelentővédelmi törvény nem ezt mondja. Hanem azt, hogy korrupció gyanúja esetén azokhoz a hatóságokhoz lehet fordulni, amelyek jelenleg is kötelesek (lennének) eljárni az ilyen ügyekben (1. § (4) bekezdés). Az ombudsman által működtetett úgynevezett védett elektronikus rendszert a törvény csak „másodlagos bejelentési felületként” (4. § (1) bekezdés) kínálja fel. Az ombudsman hatásköre pedig a közigazgatási és nyomozó hatóságok, illetve az ügyészség bejelentéskezelési gyakorlatának, főként a mulasztásaiknak a vizsgálatára szorítkozik. A jogszabályban tehát szó sincs arról, hogy az alapvető jogok biztosa valamiféle közérdekű bejelentővédelmi szervvé válna, aki önálló felelősséggel járna el a korrupciós ügyekben, és saját maga szerezne be kiegészítő információkat. Az ombudsman csak azokkal az általános vizsgálati eszközökkel élhet, amelyek alkalmazására a rá vonatkozó törvény eddig is felhatalmazta. A hatóságok mulasztása miatt most is lehet panasszal fordulni az alapvető jogok biztosához, kérve a mulasztás okainak a kivizsgálását. Mindenki döntse el, mekkora újdonság az, hogy ezentúl ugyanezt más paragrafusra hivatkozva is lehet kérni. Ami meg az anonimitást illeti: a bejelentővédelmi törvény értelmében mellőzhető annak a bejelentésnek a vizsgálata, amelyet azonosíthatatlan személy tett (2. § (6) bekezdés). A KIM a közérdekű bejelentők védelmével is elégedett. Rétvári államtitkár rámutat: a törvény előírja a veszélyeztetett bejelentők megkülönböztetett támogatását, ami szerinte abban is megnyilvánul, hogy a bejelentésről nem név, hanem azonosító szám alapján kap visszajelzést a közérdekű bejelentő. Arra is emlékeztet: minden, a közérdekű bejelentő számára hátrányos – főként munkáltatói – intézkedés, amelyre a közérdekű bejelentés miatt kerül sor, jogellenesnek minősül, még akkor is, ha egyébként jogszerű lenne. Az államtitkár sajnálja, hogy több rész – úgymond – elkerülte a TI figyelmét. Valójában a TI figyelmét nem kerülték el a bejelentővédelmi törvény hangzatos deklarációi. Meg is jegyeztük, hogy mennyire nagylelkű az állam, amiért hajlandó kinyilatkoztatni, hogy nem szabad felmondani annak a dolgozónak, aki bejelenti a főnökei korrupt magatartását. Azóta is válaszra vár azonban a kérdés: mit tegyen az a dolgozó, aki a tilalom ellenére mégis elveszíti az állását? Reméljük, a KIM sem gondolja komolyan, hogy a munkájától jogellenesen megfosztott közérdekű bejelentőt a névtelenséget biztosító számkód védi meg. Vajon ez a számkód perel majd a bíróságon, viseli a perköltségeket, bizonyítékokat gyűjt, és a jogellenes felmondás idején eltartja a közérdekű bejelentő családját is? A bejelentővédelmi törvény alapján azt kell gondolnunk, hogy a törvényalkotó szerint elegendő pusztán tiltani a közérdekű bejelentővel szembeni hátrányos intézkedéseket. Egyszerű példán mutatjuk be, mennyire nem így van ez a valóságban. A büntető törvénykönyv tiltja az emberölést, évente mégis száznál több embert ölnek meg Magyarországon. Ha tehát az állam úgy véli, hogy az emberölési tilalom kinyilvánításával eleget tett az élet megvédésére vonatkozó kötelezettségének, akkor zárják be a rendőrséget, hiszen rájuk semmi szükség. A KIM a fölött is sajnálkozik, hogy a TI a javaslatait nem a közérdekű bejelentésekről szóló törvény előkészítése során tette meg. A valóság az, hogy az észrevételeinket a kormány által megállapított határidőben (2013. május 15-én) előterjesztettük és nyilvánosságra is hoztuk (itt meg itt). Tény, hogy a kormány törvényalkotási teljesítményének ismeretében már az is eredmény, hogy a bejelentővédelmi jogszabályt nem egyéni képviselő kezdeményezte a parlamentben, és azt nem kivételes sürgősséggel szavazták meg. Az észrevételeinkre semmilyen visszajelzést nem kaptunk, és azok közül egyet sem fogadott meg a kormány. Ezért július 1-jén, a bejelentővédelmi törvény parlamentnek benyújtott verziójára újabb kritikai észrevételekkel reagáltunk, rámutatva, hogy a jogszabály minősége a közigazgatási egyeztetésre bocsátotthoz képest tovább romlott. Kritizáltuk azt is, ahogyan az állam Horváth András korábbi adóhatósági dolgozó korrupciós bejelentését kezeli. A KIM erre annyit reagált, hogy a bejelentővédelmi törvény a névtelenséget választó bejelentőkről szól, Horváth András pedig a nyilvánosságot választotta. Még szerencse, hogy a büntetőeljárási törvény értelmében a nyilvános feljelentők is kezdeményezhetnek nyomozást, így Horváth András nem vált akadályává az általa felfedett korrupció érdemi kivizsgálásának. Horváth András jelzése alapján végül a rendőrség nyomozást rendelt el. Értetlenül állunk az előtt, hogy a KIM megengedhetőnek tartja a közérdekű bejelentők közötti szelekciót aszerint, hogy a polgár nyilvánosan vagy titokban teszi-e a bejelentést. Mihez kezdjen akkor a bejelentő, ha egyszer maga a vonatkozó törvény mondja ki, hogy a hatóság mellőzheti a kivizsgálást, ha nem állapítható meg a bejelentő kiléte? A törvénynek ez a része is mutatja, valójában látszatszabályozásról van szó, telis-tele önellentmondással. Úgy is mondhatjuk: fából vaskarika. | |
|