Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
16:56:30 Megnyílhat az út a csillagokba egy új hajtóművel | |
Forrás: [origo]/Richpoi Hírek | 2014.08.19. A NASA egyik kutatója szerint több tízezer év helyett egy emberöltő alatt elérhetnénk a Proxima Centaurit, ha az űrben, élesben is jól vizsgázik az új hajtómű, amely látszólag hajtóanyag nélkül működik.
Az elmúlt napokban nagy figyelmet kapott egy olyan hajtómű, amely látszólag hajtóanyag nélkül is működik, és a fejlesztők szerint a jövő űreszközeinek működtetésére is alkalmas lehet. Úgy tűnik, az új hajtómű olyan erőhatást képes előállítani, amely nem magyarázható meg a klasszikus elektromágneses jelenségekkel, így a hatás feltételezhetően a kvantumvákuumból eredeztethető – állítják a teszteket végző fizikusok tanulmányukban. Első látásra ellentmond Newton harmadik törvényénekA NASA kutatói az elmúlt évben tesztelték a Cannae LLC nevű, 2006-ban alapított amerikai cég által kifejlesztett űrhajtómű-prototípust. Az eredményeket július végén mutatták be Clevelandben, egy hajtóművekkel, illetve meghajtással foglalkozó tudományos konferencián. Az új hajtómű mindkét prototípusa sikeresen vette a próbatételt. A kifejtett erőhatás ugyan nagyon kicsi, de a hajtóművek működnek – legalábbis ezt mutatják a NASA Johnson Űrközpontjának független mérései. A hajtóanyag nélküli hajtómű működési elve egyelőre a NASA szerint sem teljesen tisztázott, mivel első látásra ellentmond a hatás-ellenhatás alapvető törvényének. Newton harmadik törvénye szerint ugyanis egy fizikai kölcsönhatásban mindkét testre azonos nagyságú, de ellentétes irányú erő hat. Ennek köszönhető, hogy a puska visszaüti a vadász vállát, hogy egy balesetben mindkét autó összetörik, és az is, hogy képesek vagyunk egy műholdat Föld körüli pályára állítani. Ez a mélyen bebetonozott törvény évszázadok óta megbízhatóan működik, így nem meglepő, hogy a tudományos közélet gyanakvó az ennek látszólagosan ellentmondó, új űrhajtóművel szemben. Hiányzó egyensúlyAz űrben nincs honnan elrugaszkodni, így ahhoz, hogy mégis sikerüljön megmozdulni – nem pedig csak sodródni céltalanul – valamit el kell lökni magunktól. A jelenség ismét ugyanaz, mint a visszacsapó puska esetében: a felrobbanó puskapor azonos erővel löki előre a golyót és hátra a vadászt, de mivel a kettő tömege között jelentős eltérés van, a golyó sebesen száguld tova, a lövész pedig csak kissé hátrahőköl. Amikor felugrunk a földfelszínről, akkor valójában a Föld az ellenkező irányba szintén elmozdul, de mivel a tömegek közti különbség óriási, a bolygónak ez meg se kottyan. A hagyományos rakétahajtóműveknél a kilőtt golyó általában valamiféle forró gáz. Ahogy az űrrakéta gyors gázrészecskéket bocsát ki lefelé, az űrhajó elkezd felemelkedni a hatás-ellenhatás miatt. Mit lehet még kilőni?Lényegében bármit, aminek van tömege. Nemcsak összenyomott gáz szolgáltathat tolóerőt, hanem például elektromágneses tér is. A töltött részecskéket az elektromágneses tér is gyorsíthatja, nagy erőtér nagy sebességgel tudja kilőni őket. Így működnek az ionhajtóművek. Először a nemesgáz-atomokat lecsupaszítják az elektronjaiktól, így pozitív töltésűek lesznek – tehát hat rájuk az elektromágneses erőtér –, majd rájuk kapcsolják a nagyfeszültségű áramforrást, amely kilövi őket. A hatalmas sebesség ellenére – kis tömegük miatt – mégsem képesek túl nagy tolóerő előállítására: ha egy autót hajtanánk meg vele az autópályán, akkor több napba telne felgyorsítani 100 km/h-ra. Az űrben viszont hasznos a technológia, például a Deep Space-1 űrszonda 1998 óta élesben is használ ionhajtóművet. Értem én, hogy mikrohullámú üregrezonátor, de mi hajtja?A Cannae LLC hajtóművének viszont úgy tűnik, nincs szüksége semmilyen hajtóanyagra. Az ionhajtóművek üzemanyaga, a nemesgáz – általában xenon – idővel elfogy, hiszen szép lassan mindet felhasználja az űrhajó: ez a csillagközi utazás egyik fő gátja. Az évmilliárdokra elegendő napenergia vagy kis atomreaktorok segítségével működtethetjük ugyan egy űrszonda (vagy űrhajó) mérőeszközeit és magát a hajtóműhöz szükséges elektromágneses teret is, de végtelen mennyiségű nemesgázt, azaz hajtóanyagot nem vihetünk magunkkal. Ha elfogy a xenon, amit kilőhetünk, akkor marad a céltalan sodródás a világűrben – megint nem lesz mitől “elrugaszkodni”. Itt jön a képbe a Cannae Drive, más néven Qdrive nevű új hajtómű. A feltaláló, Guido Fetta amerikai kutató állítja, hogy olyan különleges üregrezonátort – mikrohullámú-sütőkben is megtalálható, elektromágneses energiát tároló eszközt – készített, amely bekapcsolásakor az egyik irányba magától elindul anélkül, hogy bármelyik irányba távozna belőle hajtóanyag. A hajtómű működése a sugárzási nyomás jelenségén alapul, ahol a kilőtt részecskék helyett sugárzás biztosítja a tolóerőt, például lézer formájában. Alapvető különbség valójában nincs a részecskékkel szemben, hiszen a sugárzás felfogható részecskeáramként és hullámként egyaránt. A különlegesség inkább ott gyökerezik, hogy úgy tűnik: a hajtómű az egyik oldalra erősebben sugároz, mint a másikra, azaz a hatás nem egyenlő az ellenhatással. Ez olyan, mintha egy – minden szempontból megegyező – ikerpár két tagja egymással szemben állna, meglöknék egymást, majd az egyik valamiért nagyobbat esne. Fetta nem ad egyértelmű választ arra, miért tűnik úgy, mintha a találmányánál nem működne a hatás-ellenhatás törvénye, de a NASA kutatóinak – akik élesben tesztelték a hajtómű-prototípust – vannak sejtéseik. Üzemanyag a semmibőlNem érdemes azonnal kidobni a tankönyveket, hiszen ha valamire nem ad választ a klasszikus newtoni fizika, a kvantumfizika még mindig hozzásegíthet a megoldáshoz. A QDrive-ot tesztelő NASA-kutatók azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy a kilőtt részecskék (vagy sugárzás) nem hiányoznak, csak nagyon nehéz őket észrevenni, mivel elég szokatlan helyről származnak. A kvantumfizika szerint a vákuum csak távolról üres, valójában részecskék folyamatosan megjelennek és eltűnnek benne. A QDrive képes lehet arra, hogy „fülön csípje” ezeket az úgynevezett kvantumfluktuáció következtében keletkezett részecskéket, majd az ionhajtóműhöz hasonlóan kilője őket. Az üzemanyag tehát mégsem hiányzik, ott van a kvantumvákuumban. Ha ez valóban így van, akkor a hatás-ellenhatás törvénye nem sérül. Ettől függetlenül a szenzáció így is nagy: egy működőképes QDrive új fejezetet nyithat az űrutazásban, lerövidítheti a csillagközi utazáshoz szükséges időt, közelebb hozva a távoli bolygókat. Egy emberöltő alatt a legközelebbi csillaghozAz ionhajtómű átlagosan 20-200 millinewton tolóerőt képes kifejteni, amely megfelel annak az erőnek, amellyel néhány (tíz) hangya nyomja a talajt. A Cannae Drive ennek csak az ezredrészére képes, a mikronewtonos tartományban működik, amely a Földön egy hajszálat is nehezen emelne meg. A csillagközi utazáshoz tervezett űrhajóknak – a Földről indított rakétákkal ellentétben – nincs is szükségük nagy tolóerőre, hiszen nincs légkör vagy erős gravitációs vonzás, amit le kellene küzdeni. A csillagközi térben nincsenek efféle visszatartó erők, így ha a mikroméretű gyorsuláshoz hosszú idő társul, akkor az elérhető végsebességet csak a hajtóanyag mennyisége korlátozza – ez viszont a QDrive-nál bőségesen rendelkezésre állhat a vákuumból. Ez viszont ugyanígy érvényes a fékezésre is, az út felénél az űrhajónak el kell kezdenie lassítani, hogy a célállomásra minél kisebb sebességgel csapódjon be. Az űrhajó felbocsátásához viszont eltérő módszerre van szükség, a kvantumvákuum-hajtómű képtelen lenne a földfelszínről indítani egy rakétát. A NASA fizikusa, Harold White szerint egy ilyen elven működő hajtóművel elméletileg a jelenlegi rekord 131 nap helyett csupán néhány hét alatt el lehetne jutni a Marsra. A legközelebbi csillaghoz, a Proxima Centauri nevű vörös törpéhez pedig kevesebb mint 30 év alatt repíthetne egy Qdrive meghajtású űrhajó. Ez a törpecsillag ionhajtóművel nagyjából 80 000 évnyire van tőlünk. Az űrben kell tesztelniNem szabad elsiklani afelett, hogy a feltaláló, Guido Fetta még semmilyen tudományos folyóiratban nem publikálta a kutatást, sőt a cég honlapja az utóbbi napokban nem érhető el így még nem tanácsos azonnal elkezdeni gyűjtögetni egy saját QDrive-ra. Majdnem egy évtizeddel ezelőtt a Cannae Drive alapjait is szolgáltató EmDrive hajtómű hasonló szenzációként indult, de azonnal kritikák kereszttüzében találta magát, amiből azóta is nehezen tudott kikecmeregni. A NASA is figyelmeztet arra, hogy további vizsgálatokra van szükség, valamint arra, hogy végső soron az űrben, valós környezetben teszteljék a hajtóművet, ott kiderülhet, mit tud valójában. Fetta rengeteg nyitott kérdést hagyott maga után, a találmány viszont olyan ígéretes, hogy a tudományos közélet remélhetőleg hamarosan ítéletet mond felette.
| |
|