Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
10:16:14 Orbánnak olyan befolyása lett a médiában, mint senki másnak Magyarországon | |
Forrás: telex.hu | Fábián Tamás | 2021.03.14. 2021. március 5. – Orbán Viktor az állami rádióban (Fotó: Facebook.com/orbanviktor) Vezető fideszes politikusok elkezdtek arról beszélni, hogy a kormánynak semmi köze a magyar médiában elmúlt években történt drasztikus átalakuláshoz; egyébként pedig minden rendben, kiegyenlítettek az erőviszonyok. Ehhez képest minden pontosan Orbán Viktor szándékának és politikai céljainak megfelelően történt a hazai sajtóban, a kormányfő pedig olyan befolyásra tett szert, amit politikai ellenfelei megközelíteni sem tudnak. Médiapiaci fact check március 15-én, a magyar sajtó napján. Az elmúlt hetekben Európában és Magyarországon is újra intenzívebben foglalkozik a politikai közvélemény a hazai médiahelyzettel. Miután a kizárólag fideszes tagokkal felálló Médiatanács bürokratikus okokra hivatkozva elvette az ellenzéki Klubrádió frekvenciáját, az Európai Parlamentben a lengyel- és a szlovén mellett újra vitáztak a magyar sajtószabadságról is. A témában először a külügyminiszter, Szijjártó Péter szólalt meg, aki kijelentette, hogy az egész nyugat-európai sajtó hazudik, amikor számon kérik a kormányon a hazai sajtószabadságot. Hasonlóan értékelte a helyzetet Deutsch Tamás kormánypárti EP-képviselő is, aki szerint nettó hazugság, hogy a Fidesz vagy az Orbán-kormány „bármilyen módon korlátozná a sajtószabadságot”. Legutóbb pedig a pénzügyminiszter és miniszterelnök-helyettes, Varga Mihály írt levelet a holland pénzügyminiszternek, amelyben leszögezte, hogy
A három politikus állításai közül Varga nyilatkozata a legérdekesebb, ugyanis ez élesen szembe megy azzal, amit Orbán Viktor médiaügyekben mondott és képviselt az elmúlt 11 évben. Orbán világos szándéka2010 után a kormányfő négy olyan szektort jelölt ki, ahol nemzetgazdasági stratégiai szempontból el akarta érni, hogy a magyar tulajdon aránya „mindenképpen haladja meg” az 50 százalékot. Az energiai- és a bankszektor, valamint a kiskereskedelem mellett a média és az ahhoz kapcsolódó iparágak tartoztak ebben a körbe. A média esetében Orbán legutóbbi, 2021. februári közlése szerint sikerült elérni a célt; 2010-ben 34 százalékról indultak, most pedig 55 százalékon járnak. Az tehát, hogy Varga szerint a kormánynak nincs szándéka beavatkozni a médiavilágba, könnyen cáfolható; Orbán maga beszélt arról, hogy át akarja rendezni a tulajdonviszonyokat, majd arról is, hogy áll a folyamat. Bár a 2010-ben kitűzött cél 50 százalék feletti nemzeti tulajdon volt, 2017-ben Orbán egy tévéinterjúban közölte, hogy ennél még többet akar:
Tekintettel arra, hogy a német és az amerikai sajtópiacon meglehetősen alacsony arányban van jelen a külföldi tőke (inkább ezen országok vállalatai terjeszkednek máshol), Orbán célja 80-90 százalék körüli magyar tulajdonarány lehet a hazai médiában. Megkérdeztük a kormányfő sajtófőnökét, hogy a magyar tulajdon mekkora arányával lenne elégedett a sajtópiacon, de nem kaptunk választ. (Érdekesség, hogy négy évvel ezelőtt is küldtem egy hasonló kérdést Havasi Bertalannak, aki akkor azt írta vissza, hogy „nincs semmilyen további mondanivalónk” a korábbi munkahelyem számára.) A magyar tulajdon Orbán szóhasználatában akár egy viszonylag neutrális fogalomnak is tűnhet, azonban az elmúlt évtized tendenciáit nézve ez a megfogalmazás inkább a kormányhoz lojális üzleti körök tulajdonszerzését jelenti. A kormány ugyanis nem a médiatulajdonosok származásától függően viszonyul egy-egy kiadványhoz, hanem hogy melyiket tekinti barátnak, és melyiket ellenségnek. Ebbe az irányba mutat az is, hogy a kormány az állami hirdetéseket döntő részben a Fidesz-közeli termékeknek osztja, nem a magyar-külföldi logika alapján. A magyar tulajdonosi háttér kiszolgáltatottságot is jelenthet, az elmúlt években láttunk arra is példákat, hogy magyar tulajdonosok (Spéder Zoltán, Simicska Lajos) politikai-gazdasági nyomás hatására komplett portfóliókat adtak át kormányközeli szereplőknek, bár több esetben látszott, hogy a külföldi tulajdon sem jelent nagyobb védettséget a kormányzati befolyástól. A Fidesz politikai céljainak megfelelőenMég mindig a kormányfői világos szándéknál maradva, Orbán 2015 februárjában a Mélymagyar című műsorban arra biztatta a saját politikai táborához tartozó üzletembereket, hogy személyes és pénzügyi energiával hozzanak létre médiumokat. Az elmúlt hat évben a létrehozás nem kifejezetten sikerült (hiába a jelentős erőforrások, önerőből szerény nézettségű és olvasottságú felületeket indított a fideszes holdudvar), ugyanakkor sorra felvásároltak, és a kormány kommunikációs irányába állítottak már ismert és bejáratott országos és regionális kiadványokat. Ennek a folyamatnak az eredményeképpen jött létre 2018 őszén a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA), amelynek portfóliójába közel 500 médiatermék tartozik. Ekkora médiaholding az államszocializmus óta nem volt Magyarországon, Európában pedig még megközelítőleg sincs arra példa, hogy ennyi kiadvány koncentrálódjon egy kézben. A KESMA-hoz tartozó lapokat az elmúlt néhány évben a Fideszhez köthető, sokszor közbeszerzéseken is gazdagodó üzletemberek vásárolták meg, hogy aztán ingyen odaajándékozzák az alapítványnak. Ez mintegy beismerése volt annak, hogy csak virtuálisan volt övék a vagyon és az abból megvásárolt médiatermék is; a vagyonszerzés és a médiafelvásárlás Orbán szándékának megfelelően történt, a kormányközeli médiaalapítvány pedig Orbán politikai céljait szolgálja. Alapító okiratában a KESMA nem is rejtette véka alá, hogy a kormány ideológiai irányvonalát kívánja követni: „Hisszük, hogy a nemzeti, keresztény értékeinket közösen vallva, és a mai kor eszközeivel felvértezve, a jelenlegi és az előttünk álló évtizedek kérdéseire nemzeti alapon önálló válaszokat adhatunk” – írták. A nagy összeolvadást vizsgálta volna a Gazdasági- és Versenyhivatal, azonban Orbán Viktor a KESMA megalakulását nemzeti- és közérdekre hivatkozva nemzetstratégiai jelentősségűnek nyilvánította. (Érdemes felidézni, hogy korábban a lényegesen kisebb piaci koncentrációt eredményező RTL-Centrál fúziót elkaszálta GVH és az NMHH is.) A KESMA-ról 2019. januárban, Orbán Viktor rendhagyó évindító sajtótájékoztatóján érdeklődtek az újságírók. Az AP tudósítója felvetette, hogy miközben a kormányfő akkoriban még úgy érezte, hogy médiaellenszélben kell dolgoznia, ha az olvasók az ország bármely pontján kinyitnak egy megyei lapot (ezek korábban önállóan állítottak elő tartalmakat), akkor mindenhol ugyanaz a miniszterelnökkel készült interjú fogadja őket.
– mondta erre nevetve Orbán. Hogy a KESMA mint képződmény mennyire összhangban van a kormány szándékaival, azt talán legőszintébben Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár árulta el Tusványoson, amikor kijelentette, hogy fideszes médiaholding segítségével sikerült elérniük, hogy „a magyar sajtó közel 50 százaléka a kormány álláspontját közvetítse”. Pártmédia közpénzbőlBár a miniszterelnök többször egyértelműen is kijelentette, hogy át akarja alakítani a médiapiacot, és azt is nyilvánvalóvá tette, hogy szeretné, ha azon belül növekedne az ő politikáját támogató médiumok száma, amikor egy-egy konkrét esetre rákérdeznek, következetesen azt állítja, hogy nem foglalkozik magáncégek, így a magánkézben lévő média ügyeivel sem. Ehhez képest az elmúlt tíz év legnagyobb médiatulajdonosai (Simicska Lajos, Mészáros Lőrinc) Orbán legfontosabb bizalmasai és gazdasági szövetségesek voltak, a KESMA-t Orbán szűk környezetéhez tartozó emberek alapították (Liszkay Gábor, akit Orbán a 2015-ös interjúban követendő példának és a barátjának nevezett), a holdingba pedig Orbán-közeli üzleti szereplők (Habony Árpád, Andy Vajna, Schmidt Mária, Mészáros Lőrinc, Matolcsy Ádám, Nyerges Zsolt, Tombor András, Fonyó Károly, Ómolnár Miklós) tették be, amijük volt. A holding ugyan magánkézben van, jelentős részben közpénzből tartják fenn. 2016 és 2018 között 9 százalékról 40 százalékra emelkedett a kormányzati finanszírozásra támaszkodó hírmédia aránya. Ezen médiumok hirdetési bevételeinek több mint 30 százaléka közvetlenül a kormányzattól érkezik, amely nem csak azért hirdet, hogy reklámozza az üzenetetit, hanem hogy fenntartsa a pártérdekeket szolgáló sajtóját.
– olvasható Körösényi András, Illés Gábor és Gyulai Attila 2020-ban megjelent Az Orbán-rezsim című könyvében. (A szerzőkkel készült interjúnkat itt olvashatják.) Orbán „magánkézben lévő médiával nem foglalkozom” kommunikációjáról egész konkrét esetekben is kiderül, hogy a valóság inkább az ellenkezőjét támasztja alá. 2018-ban a 444 írta meg, hogy Orbán „lerendelte” magához Hatvanpusztára Puch Lászlót, és megállapodott a Népszava megvásárlásáról; 2017-ben pedig a miniszterelnök több mint két órán keresztül egyeztetett médiaügyekről a Népszabadságot kivégző Heinrich Pecinával. Ha már Pecina, emlékezetes, hogy ibizai videóba belebukó Heinz-Christian Strache korábbi osztrák alkancellár azt mondta a feltételezett orosz befektetőknek, hogy olyan médiát szeretne, mint amilyen Orbánnak van, és fel is ajánlotta közvetítőnek Pecinát, akiről kijelentette:
Az osztrák politikus kijelentésére a miniszterelnök sajtófőnöke ismét elmondta akkor, hogy „a magyar kormány nem foglalkozik üzleti kérdésekkel, így a médiatulajdonosok döntéseivel sem”. A kormányzati térfoglalás a médiában a KESMA megalakulása után sem állt le, 2020 legnagyobb dobása az Index és a teljes hozzá kapcsolódó portfólió bekebelezése volt. Mészáros Lőrinc médiaügyi jobbkeze, Vaszily Miklós a felvásárlás bejelentésekor közölte, hogy nem cél második Origót csinálni; ez egyelőre nem is történt meg, azonban a portál nemcsak kormánytól független jellegét veszítette el, de a tartalom is elkezdett idomulni a Fidesz politikai céljaihoz, mint az például látható volt Rogán Antal feleségének földvásárlási ügyénél is. A miniszterelnök médiaháborújának legutóbbi állomásaival ebben a videóban foglalkoztunk részletesebben: Van ellenzéki sajtó, de a fideszeshez képest nagyítóval kell keresniMiközben a hazai médiapiac jelentős része néhány év alatt közvetlenül kormányzati kontroll alá került, az utóbbi időben Orbán és politikustársai arról beszélnek, hogy Magyarországon Nyugat-Európához képest rendkívül színes a sajtópiac, és nagyjából kiegyenlített arányban van jelen a jobboldali és a baloldali média. A kormányzati megszólalók matekja úgy jön ki, hogy a kormányhoz nem kötődő médiumokat előszeretettel veszik egy kalap alá, és címkézik ellenzékinek, vagy az ellenzéki pártokat támogató felületeknek. Hogy pontosan milyen arányok vannak a sajtópiacon, az attól is függ, hogy bevétel, elérés, vagy darabszám alapján kalkulálunk; de akármilyen megközelítést is választjuk, minimum az jön ki, hogy a közélettel foglalkozó sajtó legalább fele közvetlenül a kormány befolyása alatt áll. (Kiegyenlített erőviszonyokról, 50-50-es arányról Orbán ráadásul még az előtt beszélt, hogy Mészáros Lőrinc üzlettársa végleg bekebelezte volna az Indexet.) Mindebből ugyanakkor nem következik az, amit a Fidesz szeret kommunikálni, miszerint a média másik fele ellenzéki lenne, sőt. Természetesen a kormánytól független médiumok között is vannak ellenzéki pártokhoz politikailag-gazdaságilag köthető lapok (Alfahír, N1TV, Zsúrpubi, Azonnali, Jövő.tv, Ugytudjuk, Egri Ügyek, Hírklikk, Nyugati Fény); vannak kifejezetten ellenzéki propagandaoldalak (Balra magyar, Hírhugó, Ezalényeg); és vannak olyan felületek is, amelyek vállaltan baloldali értékrendet közvetítenek, és választások idején baloldali jelölteket támogatnak (Népszava, Partizán, Mérce). Tehát míg a magyar média fele központilag vezérelve a Fidesz politikai céljait segíti (ahogy Kovács államtitkár is mondta) addig az ellenzéki pártok igen csekély mennyiségű, fragmentált saját sajtót tudnak felmutatni. Éppen az igen asszimmetrikus helyzet miatt a kormányzati kommunikáció előszeretettel számolja az ellenzéki médiatérfélhez a kormánytól, és az ellenzéki pártoktól is független, de a hatalommal kritikus, jelentős eléréssel rendelkező sajtótermékeket (RTL Klub, Telex, 24.hu, Hvg.hu, 444). A kormánytól független sajtó ellenzékiként történő beállítása három szempontból áll a Fidesz érdekében:
A független sajtót összemosni az ellenzéki médiával azonban több tényező miatt sem állja meg a helyét. Egyrészt, a pártoktól független lapok minden politikai szervezet ügyeiről beszámolnak; hogy mi mekkora figyelmet kap, az annak függvénye, hogy az adott eseménynek mekkora a közéleti relevanciája, illetve mennyire érdekli az olvasókat. Másrész, a politikához nem kötődő kiadványok működési logikáját nem a pártérdekek (politikusok szándékos segítése vagy lejáratása), hanem az olvasói igények kielégítése és a kíváncsiság határozza meg. Harmadrészt, míg a pártokhoz köthető kiadványokban politikai szereplők szabhatják meg a tartalmat és az irányvonalat, addig az autonóm szerkesztőségek működésébe egyik politikai erőnek sincs sem közvetlen, sem közvetett beleszólása. Felmerülhet a kérdés, hogy – akár ebben a cikkben is – miért nem foglalkozunk részletesen az ellenzéki sajtóval is. Ennek oka éppen az említett számosság:
Ebből következik az utolsó szempont is: míg az ellenzéki felületek működésénél néhány tízmillió forintról beszélhetünk, addig Orbán médiabirodalmának a fenntartása éves szinten több tízmilliárd forintba kerül, ennek pedig jelentős része közpénz. | |
|