Belföld
[5591]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4273]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1274]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[687]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4192]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3036]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3382]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
07:25:39 Párt nélkül a kétpártrendszerben | |
Forrás: 24.hu | 2018.04.10. Közös párt nélkül az ellenzék esélytelen egy kétpártrendszerre kitalált választási rendszerben – állítja Sebők Miklós és Böcskei Balázs politológus.
A modern politikatudományi kutatások kevés tézist igazoltak elméleti és gyakorlati értelemben is olyan meggyőzően, mint Maurice Duverger francia politológus 1950-es években leírt „törvényét”: az egyéni választókerületi rendszer idővel kétpártrendszerhez vezet. Bár a magyarhoz hasonló vegyes (pártlistákra és egyéni válaszókerületekre egyaránt épülő) rendszerekben e megállapítás csak bizonyos fenntartásokkal igaz, a 106 egyéni körzet túlsúlya a 93 listás mandátummal szemben indokolttá teszi a választási rendszer és a pártrendszer összefüggésének vizsgálatát. Kezdjük ezt három vitathatatlan illetve nehezen vitatható állítással. 1. A Fidesz a 106-ból 33 választókörzetben úgy nyert, hogy nem szerzett (automatikusan mandátumot eredményező) abszolút többséget*. Ha az 50 százalék alatti szavazataránnyal megnyert fideszes körzetekhez hozzávesszük a 15 nyertes ellenzéki egyéni körzetet, akkor látható, hogy a kormánypárt 58 helyen nyert abszolút többséggel. A Fidesz listán 50 százalékos arány alatt teljesített, és csak a mindenkori győztest segítő „kompenzáció” teszi egyértelmű győztessé. 2. A fentiek fényében az az állítás, hogy a Fidesz parlamenti mandátumainak 50% alá szorítása (az ellenzéki pártok egyetlen reális, és többször is kimondott célja) nem az ellenzéki „koordináción” állt vagy bukott nehezen tartható. (Ezen a logikán nem változtat az a tény, hogy számos, most 48-49%-kal nyert körzetben két jelöltnél az átszavazások miatt valószínűleg a Fidesz nyert volna). Fotó: Vadnai Szabolcs/24.hu Azok a sok jelöltet állító pártok, amelyek ebben a koordinációban formálisan egyáltalán nem (Jobbik, Kétfarkú Kutyapárt) vagy csak néhány körzetre kiterjedően vettek részt (LMP, Momentum) nyilvánvalóan más politikai stratégiát követtek, mint a jelöltet több tucat helyen nem állító MSZP-Párbeszéd és DK (az Együtt a választókörzetek több mint felében eleve nem tudott jelöltet állítani). Nem lehet elvitatni a demokratikusan és tiszta (nem kamu) céllal működő pártoktól, hogy saját döntésüknek megfelelően induljanak (vagy működjenek együtt más pártokkal) a választáson. De az érintett pártok sem állíthatják őszintén, hogy politikai stratégiájuk elsődleges célja az egyéni választókerületi győzelmek maximalizálására irányult volna.3. A koordináció szükségszerűsége nem jelenti azt, hogy 106 helyen kell koordinálni. Sőt, az adatok alapján nyilvánvaló, hogy ez a stratégia éppenséggel káros volt az ellenzékre nézve. Ez különösen azon politikai erőknek és a közvéleményt befolyásoló értelmiségieknek, elemzőknek ad gondolkodnivalót, akik szerint ha nincs 106 közös jelölt, az rontja a várható eredményességet. Könnyű ugyanis belátni, hogy például ott, ahol 60 százalék fölötti többséget szerzett egy Fidesz jelölt, a töredékszavazatok elvesztése károsan érintett mindenkit, aki nem a koordinációs jelöltet indította. Több közös MSZP–Párbeszéd–DK jelölt 5 százalék közeli eredménye egyértelműen alátámasztja e stratégia hibás voltát, miközben a közös kampánytól várt felhajtó erő sem realizálódott (ahogy a „közös listás” 2014-ben sem bizonyult perdöntőnek). E három állításból több következtetés is levonható a következő országgyűlési választás tekintetében (feltételezve, hogy ennek szabályai nem módosulnak addig). A legfontosabb az, hogy egy valamilyen mértékben koherens ellenzéki stratégia hiányában az adott választási rendszerben csak földcsuszamlásszerű társadalmi-gazdasági változások esetében van lehetőség a Fidesz 50 százalék alá szorítására. Közös „párt” nélkül az ellenzék esélytelen egy kétpártrendszerre kitalált választási rendszerben.E kvázi-párt megteremtésének kulcsa az egyéni választókerületekben van. Ha ezek közül 50-60-ban tud találni az ellenzék olyan jelöltet, aki mögött kialakítható a baloldali pártok és a Jobbik közötti együttműködés, akkor a jelenlegi választási rendszerben is elérhető az ellenzék deklarált célja. Ennek másik feltétele természetesen a választók megismertetése e közös jelölttel, illetve annak elfogadtatása, hogy az adott választó által egyébként elutasított párt, akár a Jobbik vagy a DK jelöltjére szavazás az egyetlen olyan szavazat, amely kormányváltáshoz vezethet. Egyik sem könnyű feladat, s a pártok hosszú távú politikai stratégiája, a pártfinanszírozási szempontok és sok más tényező természetesen ezt ismét megakadályozhatja. De a józan paraszti ész és az empirikus adatok által is alátámasztott út a sikerhez nem nagyon lehet más. Fotó: Vadnai Szabolcs/24.hu Természetesen a választási eredményeket a jobb kampány, a kevesebb veszekedés, vagy legalábbis ezek ésszerűbb időzítése, a jobb (helyben elismertebb) jelöltek megtalálása szintén befolyásolhatja. De a részleges koordináció segítségével az ellenzéknek még a választási és a médiarendszer torzításai ellenére is van esélye az egyéni körzetek többségének meghódítására. E mindent felülíró feltétel mellett további lehetőségei is vannak a kvázi-kétpártrendszer kialakítására az ellenzéknek. A 2018-as kampány során egyértelművé vált az ellenzék infrastrukturális megosztottsága, gondoljunk csak a médiára, a közvélemény-kutatásokra, a politikai elemzésekre vagy akár a választókerületi delegáltakra. Tisztább és kiegyensúlyozottabb kampánykörülményeket csak egy olyan közös infrastruktúra megteremtésével lehet teremteni, amely minden az ellenzék rendelkezésére álló erőforrást felhasznál. E furcsa kétpártrendszerben az ellenzéknek nem kell feltétlenül egy közös „Ellenzéki pártot” kialakítania ahhoz, hogy elérje deklarált céljait (bár a Jobbik karaténból való kiengedése után valószínűleg sok szavazónak már ez sem lenne ellenére). Másfelől a győzelemhez nem csak a Fidesz által 1994 óta bejárt út, a partnerek kooptálása vagy a pártpiacról való kiszorítása járható. De az Orbán Viktor által végrehajtott politikai tervhez legalább logikájában hasonló projekt nélkül a magyar kétpártrendszerben az ellenzéki választók hosszú távon is saját párt nélkül maradnak.Sebők Miklós – Böcskei Balázs
Kiemelt kép: Fülöp Dániel Mátyás / 24.hu | |
|