Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
13:22:44 Scheppele: A többséget szupertöbbséggé nagyítja fel az új rendszer – III. rész | |
Forrás: GALAMUS-CSOPORT | 2014.03.01. A The New York Times című lapban, Paul Kruman Nobel-díjas közgazdász blogjában olvasható Kim Lane Scheppelenek, a Princeton egyetem alkotmányjogászának ötrészes cikksorozata: Magyarország – Egy kérdéses választás. A Galamusban ma az írás III. részének fordítását közöljük. A korábbi részek: A választási szakértők azt jósolták, hogy Magyarországon a demokratikus ellenzék nem szerezhet parlamenti többséget, ha döntetlen eredményt ér el, vagy ha kicsivel előzi meg a Fideszt a szavazáson. A szövetséges ellenzéki pártoknak a Fidesznél legalább 6-8 százalékkal több szavazatot kell szerezniük ahhoz, hogy egyszerű parlamenti többséget szerezzenek, és ennek oka főként a választókerületek manipulált kijelölése. De nem ez az egyetlen Fidesz-barát eleme az új választási rendszernek. Ha a Fidesz jelentős előnnyel nyeri meg ezeket az egyéni választókerületeket, akkor a Fidesz parlamenti képviseletét még jobban megnöveli a „kompenzáló szavazatok” új rendszere. Ahhoz, hogy megértsük, ez hogyan működik, meg kell értenünk, hogy általában milyen szerkezetűek az arányos képviseleti rendszerek.Az arányos képviseleti rendszerekben a kompenzációkat általában a végeredmény kiszámításakor osztják el – ezzel biztosítják, hogy a mandátumok megoszlása a lehető legjobban tükrözze a választók által leadott szavazatok megoszlását. Ettől arányos ez a rendszer. A német pártokat például oly módon kompenzálják, hogy a pártok plusz szavazatokat kapnak a pártlistájukra, ha a jelöltjeik kevesebb egyéni kerületben nyernek, mint ahogyan azt a választói szándék előre jelezte. Az egyéni választókerületek eredményére alapozott kompenzáció magyar rendszere régebben hasonló volt, mint a németországi, de ma már nem olyan. Az új választójogi rendszer most bizarr módon nemcsak a veszteseket, hanem a nyerteseket is kompenzálja. Ez az új rendszer növeli a győztes előnyét, hogy a rendszer még inkább megfeleljen „a győztes mindent visz” elvnek. Ez nagy valószínűséggel azt fogja biztosítani, hogy a szavazatok végső megoszlása összességében még távolabb kerüljön a lakosság szavazatainak megoszlásától, ne pedig közelebb legyen az általános megoszláshoz, noha az arányos képviseleti (PR) rendszerek általában ezt biztosítják.Röviden: a többségeket szupertöbbséggé nagyítja fel az új rendszer. A kompenzáció új rendszere bonyolult és a várakozásainkkal ellentétes, azért kezdjük az alapokkal.Mi az „elveszett szavazat”? Elveszett szavazat az, amelyet olyan jelöltre adnak, aki veszít. Ha egy olyan kerületben, ahol Piros, Zöld és Sárga pártra lehet szavazni, valaki a sárga jelöltre adja a voksát, és az illető jelölt veszít, akkor a rá adott szavazat „elveszettnek” számít. Ehelyett azonban az elveszett szavazatot arra használják fel, hogy segítsék azt a pártot, amelyre a szavazatot leadták, azzal, hogy többletként veszik figyelembe, amikor a pártlistás mandátumokat kiszámítják. Ennek eredményeként a voksot leadó szavazót azzal kompenzálják, hogy az egyéni jelöltre leadott, „elveszett” szavazatát a pártlistára adott szavazatokhoz adják hozzá. Ez az elveszett szavazatokat kompenzáló rendszer volt érvényben Magyarországon az egyéni választókerületekre vonatkozóan 1990-től 2010-ig. Vegyünk egy példát. Tegyük fel, hogy a Piros párt jelöltje 500 szavazattal nyer egy kerületben, míg a Zöld párt 200, a Sárga párt 100 szavazatot kap. A korábbi magyar kompenzációs séma szerint a zöldekre adott 200 és a sárgákra adott 100 szavazatot hozzáadnák a Zöld, illetve a Sárga párt pártlistájára leadott voksokhoz, így ezek a pártok ennyivel erősebbek lennének akkor, amikor meghatározzák a pártlistás mandátumokat.A Fidesz reformjai nyomán azonban nem csupán a Zöld és a Sárga párt kap kompenzációt, hanem a Piros pártot is úgy veszik, mintha „elveszett szavazatai” lennének az adott választáson, noha valójában megnyerte a mandátumot a kerületben. Hogyan „veszített” a győztes párt szavazatokat? Néhány „piros szavazatot” azért számítanak „elveszettnek”, mert a mandátum elnyeréséhez elég lett volna 201 szavazat, de a Piros párt 500 voksot kapott, s ez több annál, mint amennyire a pártnak szüksége lett volna a mandátum megszerzéséhez. Így az új Fidesz-rendszerben 299 szavazatot – a nyeréshez szükséges voksokon felüli mennyiséget – elveszettnek tekintik, és a Piros párt pártlistájára leadott szavazatokhoz adják a pártlistás mandátumok kiszámításakor.Az új magyar választási rendszerben tehát az egyéni kerületben győztes párt nemcsak az egyéni mandátumot kapja meg, hanem ha a nyeréshez szükséges szavazatoknál többet kap, plusz pontokat szerez a pártlistás mandátumok kiszámításánál. Ez a másik oka annak, hogy Magyarországon 2014-ben a választási rendszer még annál is aránytalanabb, mint amilyen korábban volt. Az arányos képviseleti rendszer alkalmazásának az a célja, hogy biztosítsa, a képviselet arányos legyen a szavazás eredményével. A Fidesz rendszere azonban minden tekintetben kevésbé arányossá teszi a képviseletet. Ez az újítás kiveszi Magyarországot az európai arányos képviseleti rendszerek közül.A győztes kompenzálásának rendszerét akkor dolgozták ki, amikor a Fidesz egyértelműen a többségi párt volt, és az összes többi párt lemaradt mögötte, még akkor is, ha együtt erősebbek lettek volna. Ezért a Fidesz olyan rendszert dolgozott ki, amely maximálisan az ő előnyét szolgálta ebben a szétforgácsolt politikai közegben. Ha a megosztott ellenzékkel szemben a Fidesz nagy előnnyel nyerne az egyéni kerületekben, még akkor is visszakaphatná a maga kétharmadát, ha a szavazatok felénél jóval kevesebbet szerez. A győztes kompenzálásának rendszere tehát egy további ok arra, hogy az ellenzéknek szövetségre kellett lépnie, még akkor is, ha ezzel csak a különbséget tudja csökkenteni a legtöbb és a második legtöbb szavazatot megszerző jelölt között minden választókerületben.Egy példa megmutatja, miért. Ha a Fidesz egy egyéni választókerületben 500 szavazatot kap, és ugyanott négy kisebb párt egyenként 100 voksot szerez, a Fidesz 399 szavazatot kapna a győztes kompenzációjaként. De ha a Fidesz 500 szavazatot szerez, és az Összefogás egyesíti a négy kisebb pártra adott szavazatokat, és így 400 szavazatot szerez, akkor a Fidesznek mindössze 99 szavazatot adnak hozzá a pártlistájára leadott szavazatokhoz. Az ellenzék egyesülése enyhíti a győztes kompenzálásának következményét.Mikor húzhat tehát valóban hasznot a győztes kompenzálásának rendszeréből egy egyesült ellenzékkel szembenálló politikai párt? A győztes kompenzálásának rendszeréből akkor húzhat hasznot egy párt, ha „a másik oldalon” nagy számú versenyzőt tud felbiztatni, hogy lefaragja valamelyest az első és a második helyezett jelölt közötti különbséget minden választókerületben. És valóban: az új választójogi szabályok 2010-hez képest 2014-ben megkönnyítik az új pártok és jelöltek indulását azzal, hogy kevesebb támogatói aláírást követelnek meg a regisztráláshoz. Még nem tudjuk, hány párt fog valóban listákat és jelölteket állítani, de máris 92 párt jelentkezett be a Nemzeti Választási Irodánál. Ha például sok kicsi „Fidesz-ellenes” jelölt indul egy adott választókerületben, akkor megoszthatják a szavazatokat, és növelhetik a fölényt, amellyel a Fidesz győz – így megnövelhetik a valószínűségét annak, hogy a Fidesz megkapja a maga áhított kétharmados többségét.Természetesen az egyesült ellenzék is győzhet nagy fölénnyel az egyes kerületekben, és ebben az esetben az ellenzék is aránytalan győzelmet arathatna a pártlistákon is. De épp ezért olyan nagy a jelentősége annak, hogy az egyéni választókerületeket úgy jelölték ki, hogy ezt maximálisan valószínűtlenné tegyék. Nagyon kevés biztosan „baloldali” kerület maradt, amelyet az egyesült ellenzék ilyen nagy fölénnyel nyerhet meg. Miközben tehát elméletben lehetséges, hogy az egyesült ellenzék még ilyen szabályok mellett is aránytalan győzelmet arat, a tényleges helyzet és az a mód, ahogyan a kerületeket kijelölték, a valóságban majdnem teljesen lehetetlenné teszi ezt. De nem ez az egyetlen győztes-kompenzálási rendszer a 2014-es magyarországi választásokon. Az a tény, hogy a Fidesz olyan nagy arányban megnyerte a 2010-es választásokat, hatalmat biztosított neki ahhoz, hogy átalakítsa és új emberekkel töltse fel az intézményeket, amelyek majd levezénylik a választásokat. 2014-re a választási gépezet lényegében teljes egészében a kormányzó párt szövetségeseinek a kezében van. És máris látunk aggasztó jeleket arra nézve, hogy ezek a hivatalok nem semlegesek.A 2010-es választások óta a Választási Bizottságot kétszer átszervezték, és minden tagját már az előtt elbocsátották, hogy letelt volna a megbízatásuk. Először a biztosságnak azokat a tagjait bocsátották el, akiket az előző parlament választott meg – a Fidesz ugyanis 2010-ben törvényt hozott, amely azonnali hatállyal előírta, hogy a Választási Bizottság tagjait minden parlamenti választás után újra meg kell választani (LXI/2010 sz. törvény). A bizottság régi tagjai – akik között voltak ellenzékiek és fideszesek is, de többségben az ellenzékiek voltak – azonnal elhagyták a helyüket, és egy új bizottság váltotta őket, amelynek tagjai – akik között nem volt már képviselője a politikai ellenzéknek – a Fidesz parlamenti többsége választotta meg. 2013-ban aztán a Fidesz újra megváltoztatta a rendszert (XXXVI/2013 sz. törvény). Ezúttal a törvény egy új szerkezetű Választási Bizottságot és egy új szerkezetű Választási Irodát hozott létre. Az új Választási Bizottság most hét állandó tagból áll, akiket maga a köztársasági elnök ajánlott (aki maga is a Fidesz volt alelnöke). Ezeket a tagokat kilenc évre választotta meg a Fidesz által dominált parlament kétharmados többségével. Nem meglepő módon úgy tűnik, hogy a bizottság összes tagja a kormányzó párthoz kötődik. A Választási Irodában közalkalmazottak dolgoznak, de az iroda vezetője korábban a Fidesz-kormányban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban helyettes államtitkár volt.Miközben az ellenzéki pártok arról számolnak be, hogy jók a kapcsolatok a Választási iroda új vezetőjével, az ember mégis jó okkal aggódhat egy olyan rendszer miatt, amelyben a kormányzó párt nevezett ki minden kulcsszereplőt, aki majd döntéseket hoz a választások keretfeltételeiről, egy olyan rendszerben, amelyben ez a kormányzó párt szinte az összes szabályt átírta. Noha a választási Bizottság állandó tagjai mind kormánypártiak, amint a kampány megkezdődik, minden párt, amely országos listát állít, delegálhat egy-egy tagot a Választási Bizottságba, a kampány végéig szóló időszakra. A pártoknak ezek a küldöttei a hét állandó taggal együtt szavazhatnak minden kérdésben, ami attól függően, hogy hány és milyen jellegű csoport állít országos listát, növeli annak a lehetőségét, hogy leszavazhatják az állandó tagokat. Patyi András, a Nemzeti Választási Bizottság elnöke a Magyarországon dolgozó külföldi újságírókat tömörítő szervezet (HIPA) egyik sajtótájékoztatóján nemrégiben elmondta: arra számít, hogy a testület létszáma a kampány idejére 20-25 tagra bővül, ami azt jelenti, hogy legalább tucatnyi vagy még több országos listára számít. (2010-ben az országos listák száma 10 volt.)A kampány előtti időszakban mindazonáltal a Fidesz szövetségesei uralták a Választási Bizottságot. A Választási Iroda marad a választásokról szóló információk kulcsterülete, de az iroda nem bővül az ellenzéki pártok által delegált tagokkal, akik részt vehetnének a működtetésben a kampány idején. Már hoztak fontos határozatokat arról, hogyan fogják intézni a választást az új szabályok értelmében. Mint a következő részben látni fogjuk, ezért különösen aggasztó a pontatlan és félrevezető tájékoztatások megszaporodása, amelyeket a választási tisztségviselők adnak ki a választásról. | |
|