Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
13:16:45 Scheppele: Miért volt „politikai csoda” az ellenzéki szövetség? – II. rész | |
Forrás: GALAMUS-CSOPORT | 2014.02.28. „A The New York Times Paul Krugman Nobel-díjas közgazdász blogjában ma kezdi el közölni Kim Lane Scheppele alkotmányjogász ötrészes írását”, ezzel a bevezetővel kezdtük el csütörtökön közzétenni a tanulmány fordítását a Galamusban. Nincs értesülésünk róla, miért csúszik a New York Times-beli publikálás, de ha már elkezdtük, folytatjuk a Magyarország – Egy kétséges választás című Scheppele írást a második résszel. II. rész: A győzelemre írt szabályok – az alapvető struktúra Hogyan keverte meg a kormányzó párt, a Fidesz a paklit annyira a saját javára, hogy a közelgő magyarországi választások eredményeihez kétség sem fér? A Fidesz 2010-ben aratott választási győzelme után azonnal hozzálátott a választási rendszer átalakításához, hogy biztosítsa magának a hatalom megőrzését. A Fidesz parlamenti frakció, amely alkotmányos változtatásokat hajtott végre anélkül, hogy bevonta volna bármely ellenzéki pártot vagy konzultált volna bármelyikkel, felére csökkentette a parlamenti mandátumok számát, egyoldalúan újrarajzolta az összes egyéni választókörzetet, a korábbi kétfordulós rendszert egyfordulóssá tette, ahol a szavazatok relatív többsége elég a győzelemhez, és megváltoztatta a szavazatok összesítésének módját.Mi több, a Fidesz kettős állampolgárságot és vele szavazójogot biztosított a határokon túl élő etnikai magyaroknak, akik nagy többségükben a Fidesz támogatói, miközben olyan rendszerről gondoskodott, amely a külföldön élő vagy dolgozó magyarok számára megnehezíti a szavazást. A sajtó szerkezete és a kampányfinanszírozási szabályok erőteljesen a Fidesz érdekeit szolgálják, és a közvetlenül a kampány kezdete előtt, az utolsó pillanatban bevezetett változtatások még hátrányosabb helyzetbe hozták a frissen egyesült balközép ellenzéket. Ráadásul a kormányzó párt magához ragadta a választási gépezetet is, amelyet mostanra feltöltött kizárólag iránta lojális emberekkel.Mindezek a változtatások összességükben gyakorlatilag elkerülhetetlenné teszik a Fidesz győzelmét. Az ördög a részletekben van, menjünk tehát végig lépésről lépésre azon a sokféle intézkedésen, amellyel a kormányzó párt saját javára változtatta meg a szabályokat.A Fidesz-parlament, hivatalba lépése utáni egyik első aktusaként, 2010. május 25-én megváltoztatta az alkotmányt, amelyet megörökölt, hogy felére csökkentse a parlament létszámát. Ezt a lépést a politikai spektrum minden oldalán dicsérték, mivel az addigi, 386 mandátumból álló parlamentet széles körben úgy értékelték, hogy túlságosan nagy ahhoz, hogy hatékony legyen, és túl költséges egy kis, eladósodott ország számára. Az új, 199 képviselőből álló parlament, amely a 2014-es választások után foglalja majd el a helyét, új választókerületeket képvisel majd, amelyeket újra kellett rajzolni, hogy illeszkedjen ehhez az új, kisebb parlamenthez. A körzetek átrajzolását nemcsak széles körben támogatták, hanem az Alkotmánybíróság meg is követelte, amikor (először 2005-ben, majd 2010-ben) megállapította, hogy a régi választókerületek túlságosan egyenlőtlenek a bennük élő lakosság létszámát tekintve ahhoz, hogy biztosítsák minden állampolgár szavazatának egyenlőségét. A régi kerületi rendszer eleve a Fidesznek volt előnyös, hiszen a nagyobb választókerületek a baloldal városi fellegváraiban, a kisebbek pedig a jobboldal vidéki területein voltak. Így a vidéki konzervatív szavazatok nagyobb súlyra tettek szert, mert ott kevesebb szavazatra volt szükség egy képviselő megválasztásához. De az a mód, ahogyan a Fidesz 2010-ben átrajzolta a 2014-re érvényes kerületeket, a pártnak a korábbinál is nagyobb előnyt biztosított.A Fidesz az ellenzéki pártokkal való konzultáció nélkül hozott egy új „sarkalatos törvényt”, amely egyszerűen kitűzte a kerületek határait (CCIII/2011 sz. törvény). Miközben a legtöbb választójogi törvény meghatározza a kerületek kijelölésének módját, és valamiféle semleges, legalábbis többpárti testületet bíz meg a kerületek megrajzolásával, a magyarországi választókerületek határait most egyenesen beleírták a törvénybe. A határok eltolása akár csak egyetlen háztömbnyivel ezentúl a parlament kétharmados többségét kívánja meg. A kerületek ezért mélyen bebetonozottak, és nem egy nyilvános vagy bevonó természetű folyamatban alakultak ki. A kormányzó párt nem indokolta a kerületek ily módon való alakítását. A választókerületek természetesen egyetlen választási rendszerben sem képviselnek egyenlő számú szavazót. De milyen mértékben térhetnek el egymástól a választókerületek ahhoz, hogy tagadni lehessen a szavazatok egyenlőségét? A Joggal a Demokráciáért Bizottság (Velencei Bizottság) 10 százaléknál nem nagyobb eltéréseket javasol nemzetközi normaként. Nem teljesen világos, mire gondoltak, de tekintettel arra, hogy a bizottság munkájában alkalmazott elv az, hogy a szavazatokat a lehető legegyenlőbb módon súlyozzák, fel lehet tételezni, hogy nem helyes, ha a kerületek közötti eltérés meghaladja a lakosság 10 százalékát.A magyar törvény ördögien ravasz a tekintetben, hogy úgy tűnjön, mintha megközelítené ezt a normát, miközben valójában nagyon távol van ettől. A magyar választójogi törvény (CCIII of 2011 – 4(4)) rögzíti, hogy a kerületek között ne legyen 15 százaléknál nagyobb eltérés. A Velencei Bizottság nem örült ennek az eltérésnek, de átengedte. Nem kellett volna. Ha figyelmesebben szemügyre vesszük, fény derül a trükkre. A magyar törvény azt követeli meg, hogy a választókerületek közötti eltérés ne legyen nagyobb a kerületekben élő választók 15 százalékánál. Ez nem 15 százalékos általános eltérést jelent, mint a Velencei Bizottság feltételezte, hanem olyan norma, amely megengedi, hogy a kerületek között az eltérés az általános alatt vagy felett 15 százalékkal legyen.Egy példa megmutatja, hogy ez milyen hatalmas különbség. Ha átlagosan 100 szavazóból álló kerületeket céloznánk meg, a 10 százalékos eltérés annyit engedne meg, hogy a kerületek szavazóinak száma legkevesebb 95 és legfeljebb 105 legyen. (Ha a 95-öt elosztjuk tízzel – amennyi eltérés van a legnagyobb és a legkisebb kerület szavazóinak száma között – akkor nagyjából 10 százalékot kapunk.) A magyar törvényt viszont lehetővé teszi, hogy a kerületek létszáma 85 és 115 között változzon – 15 százalékkal az átlagos 100 alatt, illetve felett. A kerületek közötti eltérés így elérheti a 35 százalékot! (Ki lehet számolni, mint az előző példánál: 30/85 = 35 százalék). Ez hatalmas eltérés, amelyet, úgy tűnik, a Velencei Bizottság nem vett észre. A jelenlegi választókerületekben, amelyeket az új választójogi törvénynek megfelelően hoztak létre, az eltérések még ennél is nagyobbak lettek. Mint az alábbi ábrából látható, Magyarországon a legkisebb választókerületben most mintegy 60 ezer szavazó van, míg a legnagyobb kerületekben 90 ezren fognak szavazni, ami nagyjából 50 százalékos eltérést jelent. (A vízszintes tengelya szavazásra jogosultak számát mutatja az adott kerületben a 2010-es adatok alapján, mielőtt átrajzolták a választókerületeket, a függőleges tengely az új rendszer szerinti választókerületeket és a hozzájuk tartozó szavazók számát mutatja. Az aktuális kerületek nem csupán erősen egyenlőtlenek, az eltérésnek láthatóan igazolása sincs. | |
|