Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
07:14:49 Tatabányán rejtőzik Erwin Rommel sivatagi Opelja | |
Forrás: Index | Nagy Attila Károly; Kolozsvári Tímea | 2020.03.07. Van az angolszász autós újságírásban egy különleges fogalom bizonyos veterán autókra: a "barn find". A megfogalmazás az olyan régi, mégis gyakran meglepően jó állapotban lévő autókra, amik vidéki, jellemzően mezőgazdasági melléképületekből kerülnek elő, miután korábbi tulajdonosuk évtizedekkel ezelőtt ilyen-olyan okokból lemondott a vezetésükről. A barn find szinte mindig valamiféle kincset érő felfedezést takar, olyan különleges automobília-leletet, amiért akár fellelt állapotban is súlyos összegeket hajlandók adni gyűjtők. Ez a kifejezés jutott eszembe, amikor beléptem a tatabányai Első Magyar Veteránautó és Motorkerékpár Múzeumba, ahol Marczis Béla kincset érő, 200 autóból és 50 motorkerékpárból álló magángyűjteményének egy része van kiállítva. Előre kell bocsájtanom, hogy a Kossuth Lajos utcai múzeum télen zárva tart, sőt, mivel Marczis Béla egymaga tartja fenn a kiállítást és tart benne tárlatvezetést, tavasztól őszig is csak előzetes bejelentkezés után lehet rácsodálkozni a tatabányai autókollekcióra. Az Indexnek is kizárólag az alább következő fotóriport kedvéért nyitotta ki rövid időre a fűtetlen épületet Közép-Európa talán legnagyobb magán autógyűjteményének tulajdonosa, úgyhogy aki kedvet kapna a látogatásra, várjon, míg beköszönt a jó idő. Azt írtam, hogy neves gyűjtő, és ha manapság nem is hallani róla sokat, a nyolcvanas-kilencvenes években valóban megye-, sőt országszerte híres volt a tatabányai Marczis-gyűjtemény: rendszeresen jelentek meg róla hírek, tudósítások, riportok, sőt még a tévében is szerepeltek a tatabányai veteránok. Még mielőtt végleg elragadta volna a gyűjtőszenvedély, Marczis Béla kipróbálta magát a technikai sportokban is: egy 1968-ban a Német Demokratikus Köztársaságban vásárolt motorkerékpárral versenyezni kezdett. A versenyszellem vitte talán a veteránozás felé, ami akkoriban nemcsak régi autók felkutatását és újbóli forgalkomba állítását jelentette, hanem rendezvényekre járást, túraautózást és versenyzést is: az 1973-ban elsőként megvásárolt 2000-es Adlert kifejezetten ez utóbbi miatt vette. Az Adler után nem volt megállás, Marczis Béla egymás után kutatta föl és vásárolta meg a régi autókat, meg is jegyezték róla, hogy minden évben más autóval jelent meg a veterános versenyeken. Gyűjteménye 15 év alatt akkorára hízott, hogy 1988-ban múzeumi kiállítás megnyitása mellett döntött – azóta van Tatabányán veteránautó-múzeum. Nyugodtan lehet mondani, hogy a Marczis-féle magángyűjtemény bármely közlekedési múzeumnak a becsületére válna, a 60-80 éves autók közt olyan relikviák vannak, mint Latabár Kálmán egykori Pontiac 8-asa, Erwin Rommel német vezértábornagy egyik vezérkari Opelje vagy egy 1935-ben gyártott, favázas Fiat 1500-as. Az viszont nem titok, hogy elég nagy gondban van a gyűjtemény: a francia főnemesi felmenőkkel büszkélkedő Marczis (a családnév is a márkiné jelentésű marquise magyarításából jött annak idején) ma már nem tud annyi emberi és anyagi erőforrást fordítani az autókra, mint fiatal korában. Hetvenen túl gyakorlatilag magára maradt a hatalmas kollekcióval: fiát nem annyira érdeklik a veterán autók, így Marczis Béla egyedül dolgozik környei műhelyében a restauráláson, és a múzeum fenntartásának jókora terhe is az ő vállát nyomja. Önkormányzati, állami segítséget nem szívesen kér – mivel felesége magas beosztású köztisztviselő, ezért városi, megyei szinten összeférhetetlennek gondolja a támogatás kérését. Pedig, mint mondja, jó lenne, ha legalább az ingatlan fenntartásába beszállna a város, az épületre igencsak ráférne egy alapos felújítás, de legalábbis állagmegóvás. A tatabányai autómúzeum épületében nagyjából két tucat veterán autó, 12 motorkerékpár, összesen negyven kiállítási tárgy, közlekedési relikvia található. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Egy 1930-as évekbeli Wanderer (Auto Union) W24 bújik meg hátul. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
"Béla három órát késett az eljegyzésünkről, mi másért, mint a kocsiért" – ez talán az első komolyabb napilapos megjelenés a környezetében egyre ismertebbé vált tatabányai gyűjtőről – és feleségéről –: V. Román Marian interjúja a Dolgozók Lapja 1984. szeptember 12-i számában. (Fotó: Dolgozók Lapja, 1984. szeptember 12., szerda / Hungaricana)
A gyűjtemény éke, Marczis Béla kedvence, az 1938-ban Frankfurt am Mainban gyártott, 2 literes, 4 hengeres, 45 lóerős, Ambi-Budd karosszériás Adler 2000-es, ami az előbbi cikkben is főszerepet kapott. A világon összesen három darab maradt fenn ebből a verzióból, ez az egyik, története elég kalandos: 1945-ben lopták el a visszavonuló szovjet katonák Bécsben, Magyarországra jöttek vele, aztán amikor kifogyott a benzin, hátrahagyták. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Van néhány amerikai batár is a gyűjteményben, kettő közülük a múzeumépületben van kiállítva. Egy igazi hazai kuriózum, Latabár Kálmánnak, a 20. század egyik legnépszerűbb magyar komikusának egykori, 1951-es Pontiac Chieftain Eight DeLuxe kocsija is Marczis Béla tulajdonát képezi, jelenleg nem része a kiállításnak. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
A megyei napilapban megjelent interjúra felfigyelt a Magyar Televízió: Vitray Tamás sztárriporter is felkereste két héttel később a magángyűjtőt, és akkor futó műsorába, a Csak ülök és mesélek egyik adásába be is került Marczis Béla. (Fotó: Dolgozók Lapja, 1984. szeptember 30., vasárnap / Hungaricana)
A kiállítóterem mögötti raktárban további autók pihennek. Marczis Béla 36 évvel a tévés szereplés után is sokat tud mesélni a gyűjteményében lévő autókról, motorokról. Hetvenen túl is vannak még tervei, bár abban már nem biztos, hogy egymaga véghez is tudja vinni azokat. Teendő mindenestre lenne bőven az autókkal és a múzeummal is. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Egy pazar, 1955-től 1966-ig gyártott Peugeot 403. Ilyen autóval – igaz, egy kabrióval – járt Columbo hadnagy is a tévésorozatban. Mellette egy kortársa: egy kétütemű Auto Union 1000, a háttérben pedig egy Warszawa sínautó. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Gáspár Gusztáv híradása a Dolgozók Lapjában az 1986-os bécsi veteránautós felvonulásról. Mint a cikkből is kiderül, Marczis Béla szívesen járt veterános találkozókra, sőt még versenyzett is autóival. (Fotó: Dolgozók Lapja, 1986. október / Hungaricana)
Az előző cikkben szereplő piros, 1935-ös Fiat Topolino mintha vadonatúj lenne, ma is tip-top patikaállapotban van, a motortérből ebédelni lehetne. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
A raktár részben áll például egy Opel Caravan is az ötvenes évekből, aminek emblémája az utolsó szárnyas Opel-logó volt, nem sokkal később váltott a német autógyártó a ma ismert villámra. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
"Adler, Topolino, Chevro' Impala és »kisöccseik«" címmel képes tudósítás a megyei napilapban az 1988-as Múzeumi Világnapról, Marczis Béla magánygyűjteményéről. (Fotó: Dolgozók Lapja, 1988. május 19., csütörtök / Hungaricana)
Egy csinos piros: Düsseldorfban gyártott, háromhengeres, kétütemű, 981 köbcentis, 45 lóerős motorral szerelt 1957-es DKW (Auto Union) 1000 S – eredeti festéssel. Az ötszemélyes nyugat-német autó csúcssebessége 131 km/óra volt. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
"A megszállottak és autóik" című képriport a megyei napilap hétvégi mellékletében, 1991-ben. Balra lent a legendás Topolino. (Fotó: Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra, 1991. május 25., szombat / Hungaricana)
Szintén a gyűjtemény ékének számít ez az Opel Kapitän. Az 1938-ban gyártott art déco szépség a második világháborúban megjárta az észak-afrikai hadszínteret: Erwin Rommel német vezértábornagy egyik vezérkari autója volt. Eredeti színe homok és világorbarna, amőbamintás volt, ezt idővel elfedte a későbbi festés. A 2473 köbcentis, 6 hengeres, 55 lóerős autó több angol és amerikai filmben is szerepelt. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Egy eredeti állapotú Csepel 125-ös verseny motorkerékpár 1951-ből. Marczis Béla mottója: "Egy régi járművet fel lehet újítani, de autentikus akkor már sosem lesz." Ennek megfelelően ő sosem alkalmaz modern festést, fényezést a tulajdonában lévő autókon, motorokon, igyekszik mindig korhű, az eredeti, fellelt állapotot tükröző bevonatot kialakítani, vagy azt megóvni a karosszériákon. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Jusztin Tibor 1998. júniusi híradása a gyűjtemény új darabjáról, egy Warszava sínautóról. (Fotó: Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra, 1998. június 3., szerda / Hungaricana)
Az 1961-es Pontiac Catalina már igazi izomautó volt: 8 hengeres, 6554 köbcentis, 265 lóerős motorja 200 km/órás csúcssebességre volt képes, mindehhez persze visszafogottnak nem igazán mondható, 20-25 literes fogyasztás párosult. Balra a fentebb említett Warszava sínautó jobb első vaskereke kandikál be a képbe. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index)
Egy klasszikus IFA, a Trabantok és Wartburgok közös őse a kelet-német autógyártás evolúciójában. Az IFA F9-et 1949 és 1956 között gyártották, kezdetben Zwickauban (a Trabantok hazájában), majd később Eisenachban, ahol az F9 alapjain indult meg a Wartburg 311 gyártása. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index) Marczis Béla hatalmas magángyűjteményének sorsa egyelőre rendezett, noha az autók restaurálása lassan halad, mivel egyedül dolgozik az autókon. Egyébként két német múzeum is érdeklődött már a kollekció iránt, így elképzelhető, hogy idővel elkerülnek Marczis Béla autói Magyarországról. (Fotó: Nagy Attila Károly / Index) | |
|