Belföld
[5591]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4273]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1274]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[687]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4192]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3036]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3382]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
07:51:38 Teljesen új különadót vetnének ki a válságon nyerészkedő cégekre | |
Forrás: Portfolio.hu | Szabó Dániel | 2024.05.25. Az olyan válságok társadalmi és gazdasági hatásainak enyhítésére, mint a közelmúltbeli energiaár-emelkedés, az extraprofit-adók fő célja a vagyon igazságosabb elosztásának biztosítása kell, hogy legyen. Az ilyen terhek bevezetése azonban kihívást jelent, mivel a vállalatok a profitjuk áthelyezésével vagy a költségszerkezetük kiigazításával megpróbálják elkerülni azokat. Egy alternatív módszer lehetne a piaci kapitalizáció alapján kivetett adó, amelyet a vállalatok nehezebben tudnak manipulálni – mondta Manon Francois, az EU Tax Observatory és a Paris School of Economics kutatója a Portfolio-nak adott interjújában. A szakértő egy új megközelítést javasol az eddig alkalmazott többletnyereség-adók helyett. Miért kellene megadóztatni a vállalatok rendkívüli nyereségét? Nem új gondolat, hogy megadóztatjuk a vállalatok többletnyereségét vagy bevételeit, amelyek nem a vállalat termelési tényezőiből következnek. Ezek a többletnyereségek nem a cégek túlzott termelékenységéből adódnak, hanem olyan külső tényezőknek köszönhetők, mint a mostani energiaválság. Az általam javasolt elképzelés az, hogy ezt a pluszbevételt úgy adóztassuk meg, hogy közben ne torzítsuk teljesen a piacokat, a vállalatok pedig ne változtassák meg teljesen a viselkedésüket. A jelenlegi ágazati extraprofit-adókkal az a baj, hogy a nagy multinacionális cégek a külföldi jelenlétük és az alacsony adózású helyeken lévő leányvállalataik miatt átcsoportosíthatják a nyereségüket. Azt is állítom, hogy a többletprofitra kivetett adók elsődleges célja a javak igazságosabb elosztásának biztosítása és olyan költségvetési bevételek generálása, amelyeket közjavakra vagy közszolgáltatásokra lehet fordítani. Az energiaválsággal összefüggésben ezek az adók segíthetnek enyhíteni a társadalmi és gazdasági hatásokat azáltal, hogy az energiavállalatok által szerzett váratlan nyereség egy részét újraosztják. Ez pedig hozzájárulhatna az olyan problémák kezeléséhez, mint az energiaszegénység, valamint a fenntarthatóbb és igazságosabb energiaellátásra való áttérés előmozdításához. A mostani energiaválság alatt a vállalatok nagy része a profitátcsoportosításokkal, vagy egyéb trükkökkel, amennyire lehetet kijátszották a rájuk kivetett adókat. A globális minimumadó rendszere jó modell lehet-e az adóelkerülés megelőzésére? A cégek a jelenlegi, a globális minimumadó rendszerében is átcsoportosíthatják a nyerségeiket azáltal, hogy kiigazítják, hol számolják el a költségeiket. Ez történhet transzferárképzéssel vagy az alacsony adózású joghatóságokban történő bevételszerzéssel. A globális minimumadó célja annak biztosítása, hogy a cégek egy bizonyos minimális adóösszeget fizessenek, de koncepcionálisan a cégek továbbra is játszhatnak a nyereségük lejelentésével, hogy elkerüljék az adózást. Ebben az összefüggésben a többletnyereségre kivetett adó bevezetése kihívást jelenthet, ennek kezelésére a különadók olyan módon történő kialakítása, amely minimalizálja a nyereségátcsoportosítás lehetőségét, és biztosítja, hogy az adó hatékonyan célozza meg az energiavállalatok rendkívüli profitját. Milyen megközelítést javasol a többletnyereség kiszámítására? Az EU Tax Observatorynak készített javaslatom a piaci kapitalizáció túlzott növekedésének megadóztatásán alapul. Ez a módszer a jövőbeli nyereséget tükrözi, és azt, hogy egy cég jelenleg mennyire jól teljesít. Azzal, hogy az adót a nyereség helyett a piaci kapitalizációra alapozzuk, a cégek számára sokkal nehezebbé válik az adókötelezettségük kiigazítása. Ezenkívül azt javaslom, hogy az adót visszamenőlegesen vezessék be, hogy a cégek ne tudják nyereségüket adóoptimilizációs módszerekkel kiigazítani. A piaci kapitalizációnak a többletnyereség adó alapjaként való használata több előnnyel is jár. Először is, átfogóbb mérőszámot biztosít a vállalat nyereségességéről, mivel figyelembe veszi a jelenlegi és a várható jövőbeli profitot is. Másodszor, a cégek nehezebben manipulálhatják piaci kapitalizációjukat a bejelentett nyereségükhöz képest. Végül az adó visszamenőleges bevezetése segíthet megakadályozni, hogy a cégek adótervezési stratégiákat alkalmazzanak adókötelezettségük minimalizálása érdekében. Egyes energetikai vállalatok, különösen a közműszolgáltató vállalatok, nem szerepelnek a tőzsdén, ami nehezebbé teszi a piaci kapitalizáció alapú adóztatásukat. Hogyan kezelné a tőzsdén nem jegyzett, piaci kapitalizációval nem rendelkező vállalatok kérdését? Első körben azt javaslom, hogy olyan globális cégekre összpontosítsunk, amelyek jelen vannak az EU-ban, és az EU tagállamaiban nyereséget termelnek. A legtöbb nagy energetikai vállalat tőzsdén jegyzett, és még a tőzsdén nem jegyzett cégek esetében is léteznek olyan modellek, amelyekből következtetni lehet a piaci kapitalizációjukra. A tőzsdén nem jegyzett vállalatok esetében alternatív módszerek alkalmazhatók többletnyereségességük becslésére. Az egyik megközelítés lehet a saját tőke könyv szerinti értékének a piaci kapitalizáció helyettesítőjeként való használata. Egy másik lehetőség lehet az összehasonlítható vállalatok elemzésének alkalmazása, ahol a tőzsdén nem jegyzett vállalatok többletnyereségességét a hasonló, tőzsdén jegyzett vállalatok teljesítménye alapján becsülik meg. Ezek a módszerek, bár nem tökéletesek, ésszerű alapot nyújthatnak a többletnyereségesség becslésére piaci kapitalizációs adatok hiányában. Nem lehet, hogy egy többletnyereségadó kivetése az energiavállalatokra azt eredményezhetné, hogy a befektetők kerülnék ezeket a vállalatokat, ami a piaci kapitalizáció csökkenéséhez vezetne? Ha az adó egyszeri és rendkívüli intézkedés, akkor nem valószínű, hogy jelentős hatással lenne a piaci kapitalizációra vagy a befektetésekre. A cégek valószínűleg alkalmazkodni fognak az adóhoz, különösen, ha az állandóbb intézkedéssé válik, de továbbra is folytatni fogják a befektetéseket az ágazatban. A piaci kapitalizációra és a beruházásokra gyakorolt lehetséges negatív hatás minimalizálásának kulcsa a többletnyereségadó kialakításában és végrehajtásában rejlik. Ha az adót igazságosnak, átláthatónak és ideiglenesnek tekintik, akkor kevésbé valószínű, hogy elriasztja a befektetőket, vagy negatívan befolyásolja az energiaipari vállalatok beruházásait. Sőt, ha az adóból származó bevételeket az energetikai átmenet támogatására vagy más társadalmi és gazdasági kihívások kezelésére fordítják, a különadó akár pozitív hatással is lehet az energiaágazat hosszú távú fenntarthatóságára és rugalmasságára. Ön szerint az extraprofit-adóknak ideiglenesnek vagy állandónak kellene lenniük, hogy hatékonyan segítsék a jövedelmi egyenlőtlenségek kiegyensúlyozását? Az Európai Bizottság kijelentette, hogy a többletnyereségadónak ideiglenesnek kell lennie. Egyetértek azzal, hogy az EU-tagállamok közötti egyhangúság elérése az állandó adó bevezetése tekintetében kihívást jelentene. De szerintem meg kell fontolni, hogy az ilyen különadók egy mechanizmus szerint automatikusan élesedjenek. Bár az ideiglenes többletnyereségadók gyors megoldást jelenthetnek bizonyos problémák - például az energiaválság - kezelésére, érvek szólhatnak az állandóbb intézkedések megfontolása mellett. Például automatikus kiváltó okokat lehetne bevezetni annak biztosítására, hogy a többletnyereség-adó csak bizonyos feltételek teljesülése esetén lépjen életbe, például szokatlanul magas energiaárak idején, vagy amikor a vállalatok rendkívüli nyereségnövekedést tapasztalnak. Ez rugalmasabb és célzottabb megközelítést biztosítana az extraprofit megadóztatására, miközben lehetővé tenné az energiavállalatok számára a hosszú távú tervezést és beruházást. Melyik lehet hatékonyabb, egy progresszív vagy egy egykulcsos rendszer? Úgy vélem, hogy a többletnyereségre kivetett adók esetében az átalányadó lenne a megfelelő. Ugyanakkor azt is javaslom, hogy fontolják meg a mentességeket vagy csökkentett adókulcsokat a kisebb vállalatok számára, amelyek nyereségének volatilitása nagyobb lehet, és amelyeket jobban érinthet az egységes adókulcs. Az egységes adókulcs előnye, hogy egyszerű és könnyen kezelhető. Másrészt viszont nem biztos, hogy figyelembe veszi a vállalatok eltérő képességeit az adóterhek elviselésére. A már említett kedvezmények segítenének abban, hogy az adó igazságosabb legyen, és ne sújtsa aránytalanul nagy mértékben a kisebb vagy sérülékenyebb cégeket. Nem rontaná az uniós versenyképességet, ha csak itt vetnek ki ilyen adókat az energiacégekre? A többletnyereségadó kivetése az Európai Unió energiaipari vállalataira potenciálisan torzíthatja a versenyképességet, mivel a vállalatok dönthetnek úgy, hogy más, alacsonyabb adókulcsú régiókban fektetnek be. A vállalatoknak azonban továbbra is lesz fogyasztói bázisuk az EU-ban, és a kitermelő iparágak nem helyezhetik át egyszerűen máshová a tevékenységüket. A potenciális versenyképességi problémák enyhítése érdekében elengedhetetlen a többletnyereségre vonatkozó adópolitikák globális szintű összehangolása. Ez magában foglalhatná az olyan szervezeteken keresztül történő együttműködést, mint az OECD vagy a G20, a többletnyereségre kivetett adók közös keretének kidolgozása érdekében. Ezáltal csökkenthető lenne az adóverseny és a nyereségátcsoportosítás kockázata, és egyenlőbb versenyfeltételeket lehetne teremteni a különböző joghatóságokban működő energiavállalatok számára. Mennyire voltak hatékonyak az európai energiaipari vállalatokra jelenleg kivetett rendkívüli különadók? A jelenlegi európai adók a vártnál alacsonyabb bevételeket hoztak, és e bevételek újraelosztása Európa-szerte egyenlőtlen volt. Emellett az adók csökkenthették a zöld átmenetbe történő beruházásokat, és egyes esetekben a fogyasztókra háríthatták őket, ezért is van szükség új megközelítésre. Az EU az energiaválság alatt csak egy keretrendszert dolgozott ki. Az elképzelései szerint milyen szerepet kellene játszania az Európai Uniónak a többletnyereségadó végrehajtásában? Az az elképzelés, hogy az Európai Bizottság uniós szinten szedje be ezeket az adókat, hozzájárulhatna a bevételek egységesebb újraelosztásához és felhasználásához. Ez a megközelítés azonban jogi kihívásokba ütközhet, és további vitákat igényelhet az uniós tagállamok között. | |
|