Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
07:53:58 Válassz jól grafikus kártyát: mennyi fps-re van szükséged? | |
Forrás: PCWorld | Erdős Márton | 2019.04.05. Nem mindenkinek a legerősebb videokártya a legjobb választás. Segítünk megtalálni a kedvenc játékodhoz és PC-dhez passzoló, ideális modellt. Hemzsegnek az internetes fórumok olyan - szerencsés vagy hazug - játékosoktól, akik egy-egy új játék megjelenésekor büszkén verik mellkasukat, hogy az az ő PC-jükön bizony 200 vagy akár 500 képkocka/másodperces sebességgel száguld. Ez teljesen értelmetlen erőfitogtatás, egy bizonyos szint felett nem jelent kézzelfogható, reális előnyt a túl erős PC. Annak jártunk utána, hogy hétvégi, gyakorlott és keményvonalas játékosoknak milyen beállítások és videokártya ajánlható 2019 első felében. Bemutatjuk azokat a technológiákat is, amelyek segítenek a sebességből adódó képhibák kiküszöbölésében. A 30 fps-es álomhatárA számítógépes gamerek állítják, csakis akkor fut jól egy 3D-s alkotás, ha a sebesség 60 képkocka/másodperc. A konzolokon a gyártók a 30 fps-re törekednek, ám jó néhány játékhoz még így is gyengék ezek a masinák, így ilyenkor a részletességet vagy akár a felbontást skálázzák lejjebb a készítők, hogy legalább 20-24 fps alá ne essen a tempó. A pártatlan igazság az, hogy a 20-24 képkocka/másodperc már kevés egy játék élvezhetőségéhez, de a 30 fps-ről ez már nem feltétlenül jelenthető ki egyértelműen. Számít ugyanis az, hogy milyen játékról beszélünk. A történetmesélős, lassabb mozgásokkal megoldott, például nyomozós, mászkálós címekhez ez a tempó is elegendő. Ugyanakkor a kompetitív, sajátszemszög-nézetes, lövöldözős (FPS - First Person Shooter) vagy autóversenyes, verekedős játékokhoz a 30 fps nagyon kevés, sőt határozott hátrány, és egyértelműen befolyásolhatja egy-egy összecsapás végkimenetelét. Ilyen, gyors mozgásokra épülő játékhoz a 60 képkocka/másodperces sebesség az ideális, legyen szó akár konzolról, akár PC-ről. Efelett akkor van értelme gyorsítani, ha igazán komoly csatákat vívsz ezekben a játékokban, és minden milliszekundum reakcióidő számít. Ez azonban még csak az átlagsebesség. Legalább ennyire kritikus, hogy az adott játék milyen minimális sebességre lassul le, amikor bonyolult látványt kell megjelenítenie. Például a 40-60 fps-es teljesítmény egészen jó egy átlagos gamer-PC-n, de máris csorbul a játékélmény, ha ez a tempó a harc közepette leesik 20-25 képkocka/másodpercre. A hullámzó teljesítmény kiábrándító szaggatásban, akadozásban mutatkozik meg, ami egyértelműen jelzi, hogy gyenge láncszem van a számítógépedben. Gyorsítási trükkökA konzoljátékok kielégítő sebességéről a fejlesztők kötelessége gondoskodni, ugyanakkor meg van kötve a kezed, és korántsem biztos, hogy neked is megfelel ez a teljesítmény. A számítógépek rugalmasak és sokszínűek, ezért minden PC-s játékban találkozhatsz egy beállítási menüvel, amely változó mélységig enged beleavatkozni a látványba. Ezt kell saját konfigurációd képességeihez hangolnod, hogy az általad elfogadhatónak szánt sebességen élvezhesd a játékot. Jó néhány játékszoftverben automatikusan beállításfelismerést is használhatsz, de ez csak ritkán pontos, ahogy az Nvidia és AMD által kínált beállítássegédek sem mindig találják el az optimális értékeket. Ha lassúnak érzed a játékot, a következő beállításokat próbáld végig. Felbontás: A 3D-s teljesítmény jelentősen függ attól, hogy mennyi pixelt kell kiszámolni. Alacsony képpontszám kevésbé terheli a VGA-t, cserébe a látvány is romlik. Érdemes monitorod natív felbontását használnod, és csak kritikusan bántó lassulás, szaggatás jelentkezésekor kapcsold ezt lejjebb. Render API: Hiába jelent meg évekkel ezelőtt a Microsoft DirectX 12, mind a mai napig a DirectX 11 a legnépszerűbb programozási környezet (API). Az OpenGL egyre ritkább, viszont terjed a Vulkan, ami fejlettségben eléri a DX12 szintjét, de nem csak Windowson érhető el. Általánosságban a DX11-gyel jársz a legjobban, érdemes mellette kipróbálni a Vulkant is. Élsimítás: A cakkos, szögletes élek rondák, ezért ezeket elsimítják. A megoldások között komoly különbségek vannak minőség és terhelés tekintetében is. Ha lassan fut egy játék, próbáld meg alacsonyabb szintre kapcsolni, vagy teljesen letiltani az élsimítást, ez javítja a teljesítményt. Minőségi profilok: A legtöbb játék előre meghatározott profilokat kínál a képminőségre. Érdemes ezek közül választanod, így a látvány a készítők által megálmodott szinten marad. Látótávolság: Sok játékban fontos, hogy messze lássál, de azért a végtelen látótávolság is túlzás, ez a legerősebb GPU-t is két vállra fektetheti. Árnyékok: A hangulat megteremtésében oroszlánrésze van az árnyékolásnak, de ezt élethűen kiszámolni nehéz feladat. Ennek visszafogásával vagy - gyenge videokártya és kevés VRAM (2-4 GB) esetén - letiltásával sokat gyorsíthatsz a sebességen. Egyensúlyi döntésHogy milyen videokártyát választasz számítógépedbe, elsődlegesen a pénztárcád szabja meg: a kínálat 20 ezer forinttól milliós magasságokig terjed. Ugyanakkor nem feltétlenül jó döntés, ha a lehető legdrágábbat választod. Ahogy videokártya-választó segédletünkből is leszűrheted, érdemes monitorod natív felbontásához igazítanod a VGA erejét. Például full HD-monitorhoz már egy GeForce RTX 2070-es kártya is túlzás, hát még egy 400-500 ezer forintos GeForce RTX 2080 Ti. Egyszerűen nem lesz olyan játék, amelyik ki tudná használni ezt a hatalmas számítási teljesítményt, ráadásul processzorból és a gép többi komponenséből is aránytalanul erősebbet kell választanod, hogy egyensúlyban legyenek a videokártyával. A monitorod natív felbontása melletti 60 fps legyen az elsődleges cél. Amennyiben megszállottja vagy a kompetitív online játékoknak, érdemes a 60 helyett inkább a 90-144 képkocka/másodperces tempót megcéloznod. Ilyenkor már arra is ügyelned kell, hogy monitorod válaszideje és bemeneti késleltetése kellőképpen alacsony legyen, az egér-billentyűzet párosa felől pedig 1 ms-onként érkezzen információ. Ezek a tulajdonságok már profi gamertermékekre igazak, amelyekért borsos árat kérnek, és még így is marad egy komoly, megoldandó probléma: a videokártya és a kijelző szinkronizálása. V-Sync ON: Egy átlagos monitor másodpercenként 60-szor frissíti a megjelenített képet, a GPU azonban nem rögzített időközönként, hanem a jelenet bonyolultságától függően végez egy-egy képkockával. Vertikális szinkronizálással hiába készül el sokkal előbb egy-egy képkockával a videokártya, és hiába érkezik jel az egértől vagy billentyűzettől, a jelenet várni fog a következő frissítési ciklusig. Ez egy gyors tempójú játékban bosszantó akadásokat eredményez, és jelentősen lelassít. V-Sync OFF: Ezt a szinkronizálást ki is kapcsolhatod, így amint elkészült egy új képkockával a GPU, az addig sorban álló, következő képkockát rajzolás közben is törli, és újat illeszt a helyére (lásd az ábrát). Ennek előnye, hogy a parancsod a legrövidebb időn belül célba ér, és amint van új képi információ, az megjelenik a kijelzőn. Sajnos a 60-75 Hz-es kijelzőkön ezzel együtt megjelennek a látványbeli anomáliák: az egymásra másolt képkockák eredménye a széttöredezett kép, az "elcsúszott" vonalak. FreeSync/G-Sync: A modern videokártyák és monitorok képesek adaptív vertikális szinkronizációra, vagyis amint a GPU elkészült egy képkockával, utasíthatja a kijelzőt a képfrissítésre. Az ilyen monitorok nem fix 60-75 képkockát jelenítenek meg másodpercenként, hanem egy megadott sávon belül dinamikusan változtatják vertikális frissítési frekvenciájukat. Sok ilyen gamermonitor például 48-144 Hz közötti sebességre képes, és valóban csak a videokártyától függ, hogy milyen gyakorisággal frissített képet jelenít meg. A technológia előnye, hogy a bemeneti vezérlés minimális extra késleltetéssel jut el a kijelzőre, miközben a kép egyszer sem esik darabokra. Az extra technológiának azonban borsos ára van, különösen a licencelt G-Sync-monitorok drágák. Az AMD-féle FreeSync ingyenes, ezért rengeteg olcsó monitor támogatja, ugyanakkor kellőképpen gyors GeForce videokártyákkal csak meghatározott modellek kompatibilisek (ezek listáját itt találod: hopp.pcworld.hu/15006). A FreeSync emellett nem jeleskedik az alacsony, 48 fps alatti képkockaismétlés kezelésében, ha pedig túl kicsi a frissítési ablak (például 48-75 Hz), akkor a technológiának nem sok értelme van. Fast Sync/Advanced Sync: Ha nincs drága gamermonitorod, félmegoldásként az Nvidia Fast Syncet vagy AMD Enhanced Syncet aktiváld VGA-d driverében. Ilyenkor a GPU egy extra puffert illeszt a képalkotó futószalagba, ami javítja a reakcióidőt, és kizárja a kép szétesését, illetve alacsony képkockaismétlés esetén dinamikusan lekapcsolja a V-Syncet, ezáltal csökkentve a mozgás akadozását. Beköszöntött hát egy új korszak, amikor már nem az a legjobb gaming PC, amelyen 500 fps-sel száguldanak a játékok, hanem az, amelyik egyensúlyban van a monitor képességeivel. Ha stabil a 60 fps sebesség, ha nem esik szét a kép, és erre magas részletesség mellett képes a géped, elérted, amit ma egy játék-PC-nek tudnia illik. Így mérd meg gaming PC-d sebességétKiválóan alkalmasak a számítógép teljesítménymérésére a játékok, akár benchmarkmodul nélkül is. Ha egy bizonyos játék teljesítményére vagy kíváncsi különböző beállítások, esetleg tuning mellett, mindig megismételhető, lehetőleg fix, a hardvert maximálisan leterhelő jeleneteket válassz. Minden beállítás közben legalább háromszor, de akár ötször is végezd el a mérést, majd ezek átlagával számolj. Az eredmények közül fontos a minimális és az átlagos képkockaismétlési szám. Belépőszint - 25 000 forintEgy-egy Fortnite- vagy Apex Legends-összecsapásra, esetleg régebbi 3D-s játékok gondtalan futtatására ideális az egyik legolcsóbb GeForce, amely keveset fogyaszt, és passzív hűtéssel is beéri. Videokártya: Középkategória I. - 48 000 forintBátran elindíthatod az újabb játékokat is közepes vagy akár nagyobb részletességgel, az RX 570-es Radeonban korát meghazudtolóan nagy erő lakozik, de vigyázz: full HD-nál feljebb ne kapcsolj. Videokártya: Középkategória II. - 110 000 forintLegyen szó bármelyik játékról, könnyen átlépheted a 60 fps sebességet FHD/WQHD felbontások alatt a Turing-alapú, villámgyors VRAM-ot alkalmazó, valós idejű ray-tracingre képes RTX 2060-nal. Videokártya: Csúcskategória - 220 000 forint120-200 fps sebességgel fog száguldani minden játék. Maximális részletesség mellett bekapcsolhatod a valós idejű ray tracinget is, sőt jó néhány játék 4K-ban is élvezhetően gyors lesz. Videokártya: | |
|