Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
09:17:50 A kémszoftver politikai célú, magyarországi alkalmazásáról ír az EP-jelentés tervezete | |
Forrás: Szabad Európa | Gyévai Zoltán | 2022.11.12. „A Pegasus magyarországi alkalmazása, úgy tűnik, része a sajtó- és a véleménynyilvánítási szabadság kormány által kiszámított és stratégiai eltiprásának” – állapítja meg többek között az Európai Parlament különleges vizsgálóbizottságának első jelentéstervezete, amely egy magyar fejezetet is tartalmaz. A Pegasus kémszoftver EU-ban történő alkalmazását vizsgáló parlamenti különbizottság jelentésének első, kedden bemutatott tervezete szerint „a kémprogrambotrány kipattanásának pillanatától kezdve nagyon egyértelmű volt, hogy a magyar kormány akciói politikailag motiváltak voltak”. Bár – ahogy az néhány napja a különbizottság elnökével készült interjúnkból kiderült – a Pegasust vizsgáló EP-bizottság tényfeltáró missziója csak februárban látogat Magyarországra, a holland liberális Sophie in ’t Veld által készített és a testület tagjainak kedden bemutatott jelentés első tervezete egy külön országfejezetben meglehetősen nagy teret szentel Magyarországnak. A Pegasus háromszáz magyar áldozataA szövegtervezet – amely jövő évi végleges elfogadása előtt valószínűleg még számos ponton módosul majd – emlékeztet rá, hogy Magyarország az elsők között bonyolódott bele az „európai kémszoftverbotrányba”. Azóta az ügyet kipattintó nemzetközi oknyomozó konzorciumban részt vevő Amnesty Internationalen keresztül megerősítést nyert, hogy több mint háromszáz magyar „esett áldozatul a Pegasusnak”, köztük politikai aktivisták, újságírók, ügyvédek, vállalkozók és egy korábbi miniszter is. „A Pegasus magyarországi alkalmazása, úgy tűnik, része a sajtó- és a véleménynyilvánítási szabadság kormány által kiszámított és stratégiai eltiprásának. A Fidesz-kormány egy zaklatásra, zsarolásra, fenyegetésre és független újságírók és médiabefektetők elleni nyomásgyakorlásra épülő rezsim bevezetésére használta ezt a kémszoftvert” – húzza alá a szövegtervezet. A szerző, Sophie in ’t Veld sajtótájékoztatóján Magyarország és Lengyelország kapcsán azt mondta: „Azt látjuk, hogy a kémprogram egy olyan rendszer szerves része, amely azoknak a polgároknak az ellenőrzésére, mi több, elnyomására irányul, akik a kormányt bírálják.” Mint a jelentés rámutat, bár a kormány következetesen nemzetbiztonsági okokra hivatkozott, „azok az állítások, amelyek szerint az áldozatok fenyegetést jelentenének a nemzetgazdaságra, abszurdak és nevetségesek”. Teljes körű és totális kormányzati ellenőrzésA magyar fejezet arra is kitér, hogy a belügyminisztérium 2017-ben vásárolta meg az izraeli NSO Csoporttól a Pegasust, nem sokkal azután, hogy Orbán Viktor lengyel kollégájával és a korábbi (egyúttal leendő) izraeli miniszterelnökkel, Benjámín Netanjáhúval találkozott. A jelentés megemlíti, hogy Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos – akit a miniszterelnök jelölt a posztjára, és a jelentés kormányközelinek nevez – arra a megállapításra jutott, hogy a Pegasust minden esetben nemzetbiztonsági célból használták. Azt is megemlíti, hogy Péterfalvi annak ellenére állította, hogy a kormány nem tért el a technológia beszerzésekor kikötött feltételektől, hogy az NSO Csoport a rendelkezésre álló információk szerint éppen a visszaélés miatt függesztette fel a magyar és a lengyel kormány engedélyét. A szöveg szerint a kormánypárt sem megerősíteni, sem cáfolni nem hajlandó, hogy a kormány több, politikailag motivált áldozatot vett célba a szoftverrel. A jelentés tervezete úgy találja, hogy „Magyarországon a megfigyelés alkalmazása feletti politikai ellenőrzés teljes körű és totális (…) Az Orbán által vezetett Fidesz-rezsim úgy alakította ezt, hogy könnyedén és következmények nélkül célba vehessen ügyvédeket, újságírókat, politikai ellenfeleket és civil szervezeteket. Ráadásul a magyar médiatermékek feletti csaknem teljes ellenőrzés lehetővé teszi, hogy tovább sulykolják a saját verziójukat az igazságról” – hangsúlyozza a jelentés tervezete. Komoly problémák a magyar szabályozásbanA dokumentum szerint a kémszoftverek magyarországi használatát szabályozó jogi eszközök a leggyengébbek közé tartoznak Európában. Úgy véli, hogy a kormány azon állítása ellenére, miszerint minden esetben jogszerűen és a törvények tiszteletben tartásával jártak el, „a rendszer az Emberi Jogok Európai Bírósága által a polgárok megfigyelésével összefüggésben előírt kötelezettségek és normák kirívó megsértésével létezik”. A szöveg a magyar szabályozás hibájának rója fel többek között, hogy a megcélzott személyeket nem kötelesek tájékoztatni arról, hogy szaglásznak utánuk, és a homályos rendelkezések nem rögzítik világosan, hogy milyen bűncselekmények vagy kritériumok vonhatják maguk után a megfigyelést. Azt is megemlíti, hogy Magyarország esetében a helyzetet különösen riasztóvá teszi, hogy a kormány nemrég megvásárolta a Vodafone Magyarországot. A tranzakció révén a kormány – írja a jelentéstevő – könnyedén és közvetlenül hozzáférhet több mint hárommillió ügyfél adataihoz. A dokumentum azt is észrevételezi, hogy a megfigyelés alá helyezésről szóló döntések ellen nem lehet fellebbezni, és a folyamat fölött lényegében senki sem gyakorol ellenőrzést. In ’t Veld jelentése egy különösen aggasztó kiskapuról is említést tesz a magyar szabályozásban, amely révén elméletileg a sürgősségre hivatkozva a hivatalos engedély nélkül is végre lehet hajtani akár néhány óra alatt a célszemély megfigyelését. Moratóriumot a kémszoftverek beszerzéséreA jelentésben a magyar mellett a lengyel, a görög, a spanyol és a ciprusi helyzetnek is szenteltek egy fejezetet. Sophie in ’t Veld szerint ugyanakkor az összes uniós tagállamnak rendelkezésére áll egy ilyen kémeszköz, még ha nem is mindenki ismeri el. „A kémbotrány nem nemzeti, hanem nagyon is európai botrány. Ez teljességgel európai ügy” – szögezte le sajtótájékoztatóján a jelentés szerzője, emlékeztetve arra, hogy a kémprogramokkal megfigyelt személyek között EP-képviselők, biztosok és uniós tisztviselők is voltak, és „az elkövetők ott ülnek a tanácsban és az Európai Tanácsban”. A képviselő azt szeretné, ha EU-szinten haladéktalanul moratóriumot hirdetnének a kémszoftverek beszerzésére, és csak konkrét feltételeknek való megfelelés esetén adnának ez alól felmentést a tagállamoknak. A jelentés azért is síkra száll, hogy a kémszoftverek használatát uniós szinten szabályozzák, és a nemzetbiztonság fogalmát közösen definiálják, de legalábbis minden országnak kötelező legyen ennek meghatározása. A szövegtervezet az uniós exportszabályozás kikényszerítését is fontosnak tartja, és egy speciális uniós csúcstalálkozó összehívását sürgeti a kémszoftverbotrányról. In ’t Veld arra is felszólítja a tagállamokat, hogy kérjék fel az Europolt a kémszoftverbotrány kivizsgálására, különösen azokban az országokban, ahol az eszközt politikai célokra használták. A holland liberális EP-képviselő úgy véli, hogy a parlamentnek meg kellene adnia a jogot az ilyen ügyek kivizsgálására és felgöngyölítésére. In ’t Veld visszatérően azzal vádolta meg a kormányokat, hogy a hallgatás törvényét alkalmazzák, a nemzetbiztonság hamis érve mögé bújva akadályozva a botrány felgöngyölítését. Bár a jelentés tervezetéről már november 28-án megtartják a különbizottságban az első vitát, a végleges verzió valamikor tavasszal készülhet el. Addig a grémium még több meghallgatást tart, Spanyolországba és Magyarországra is tényfeltáró küldöttséget menesztenek majd 2023 első negyedévében. | |
|