Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
09:28:57 A NASA egy új ötvözetet tesztel, amely meghajlítja a szárnyakat repülés közben | |
Forrás: Új Világtudat | 2018.02.12. A NASA sikeresen alkalmazott egy új technológiát repülés közben, amely lehetővé teszi a repülőgépek számára, hogy szárnyukat különböző szögekbe hajlítsák meg a levegőben. A legutóbbi repülési sorozat, amely a NASA kaliforniai Armstrong Repülési Kutatóközpontjában zajlott, része volt a Spanwise Adaptive Wing projektnek, röviden az SAW-nek. A projekt célja egy élvonalbeli, könnyű anyag felhasználásának kidolgozása annak érdekében, hogy a repülőgép szárnyainak külső részeit és azok vezérlő felületeit a repülés optimális szögeihez lehessen hajlítani. Az SAW, amely az Armstrong, a NASA Glenn Kutatóközpontja (Cleveland), a Virginia-i Langley Kutatóközpont, a Boeing Kutató és Technológiai részlege, valamint az Area-I Inc. cég közös erőfeszítése, többféle repülés közbeni előnyt biztosít a légi járművek számára a jövőben, mind a szubszonikus, mind a szuperszonikus gépek esetében. A repülés közben hajlítható szárnyak egy olyan innováció, amelyet a múltban már tanulmányoztak a repülőgépeken, többek közt az észak-amerikai XB-70 Valkyrie-n az 1960-as években. Azonban a szárnyak repülés közbeni hajlíthatóságának a képessége mindig is nehéz és nagyméretű hagyományos motoroktól és hidraulikus rendszerektől függött, ami nehéz lehet a repülőgép számára. A SAW projekt célja, hogy széles körű aerodinamikai előnyökkel járjon a repülés során a szárnyak meghajlítása egy innovatív, könnyű anyag, az úgynevezett memória ötvözet felhasználásával. Ez az anyag a repülőgép szárnyán található aktuátorba kerül beépítésre, amely létfontosságú szerepet játszik a repülőgép mozgó alkatrészeinek mozgatásában, ahol képes arra, hogy a repülőgép szárnyainak külső részét egy nehéz hidraulikus rendszer nélkül hajlítsa meg. Az új technológiával rendelkező rendszerek akár 80 százalékkal kisebb tömegűek is lehetnek a hagyományos rendszerekhez képest. "Szerettük volna látni, hogy tudjuk-e mozgatni a szárnyakat repülés közben, tudjuk-e irányítani őket bármilyen helyzetben, amellyel aerodinamikai előnyökhöz szeretnénk jutni, és hogy megtehetjük-e ezt az új technológiával," - mondta Othmane Benafan, a SAW kutatási vezetője. A szubszonikus légi járműveken, például a kereskedelmi repülőgépeken a szárnyak hajlíthatósága potenciális aerodinamikai előnyökkel járhat, amely magában foglalja a fokozottabb szabályozhatóságot, ami csökkentheti a repülőgép nehezebb részeitől való függését, beleértve a farokkormányt is. Ez üzemanyag-takarékosabb repülőgépeket eredményezhet. Ezen kívül a pilóták számos különböző repülési körülményt kihasználhatnak, mint pl. a széllökéseket a szárnyak meghajlításával, hogy megfeleljenek a repülés során tapasztalt bármely különleges feltételnek. A hajlítható szárnyak egyik legjelentősebb előnye azonban a szuperszonikus repülés, vagy a hangsebességnél gyorsabb repülés esetén figyelhető meg. "Van egy csomó előnye a lefelé hajlított szárnyvégnek a szuperszonikus repülés esetében, beleértve a csökkentett ellenállást," - mondta Matt Moholt, a SAW vezető kutatója. Az alak memória ötvözetet a hőmérséklet aktiválja, és egy csőben lévő hőkamrát használ, hogy úgy mozogjon és működjön, mint egy aktuátor. A felmelegedés után az ötvözet csavaró mozgást aktivál a csövekben, ami végül felfelé vagy lefelé mozgatja a szárny külső részét. (1) - https://www.nasa.gov/centers/armstrong/feature/nasa-tests-new-alloy | |
|