Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
11:41:29 Ál-vírusirtók emelt díjas áron, nyereményről szóló üzenetek | |
Forrás: Prim hírek | | 2017.10.13. Egyre több előfizetőt érintenek, fenyegetnek mobilinterneten megjelenő ál-vírusirtó reklámok, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményben is felhívja a felhasználók figyelmét a körültekintő magatartásra, és a szolgáltatókkal együttműködve lépéseket tesz a felhasználók védelme érdekében. Az utóbbi időben egyre gyakoribb probléma, hogy egyes csalók a gyors és könnyű pénzszerzés reményében olyan, a telefonon online felugró ablakokkal hirdetnek, amelyek az emberi nyereményvágyra alapozva a haszon illúzióját vagy az azonnali fenyegetettséget a félelemérzetre alapozva teremtik meg. Ilyenkor a nem kellően figyelmes okostelefon-használók – sokszor gyermekek, jóhiszemű idősek – olyan szolgáltatásra fizetnek elő egy böngészőben felugró ablak hatására, amelyre nem is akartak költeni. Az internet-SMS átjárást, összekapcsolást biztosító okostelefonok – átlag felhasználó számára nehezen átlátható és kontrollálható – képességein alapulnak. Az emelt díjas csalások lényege, hogy a figyelmetlen előfizetőt szándéka nélkül terhelik költségekkel.
Az NMHH a terjedő „vírusirtó reklámos” visszaélések miatt három esetben – ideiglenes intézkedéssel – már elrendelte azoknak az emelt díjas telefonszámoknak a felfüggesztését, amelyekkel elkövették a csalásokat (ez a három szám tizenegy tartalomszolgáltató legalább ennyi különböző szolgáltatásához biztosított hozzáférést). Más emelt díjas számokról azonban újabb és újabb csalási kísérletek bukkanhatnak fel, amelyeknek felderítése időt vesz igénybe, ezért a felhasználók számára fontos a jelenség ismerete, és hogy hogyan lehet védekezni ellene. Ahány csaló, annyi féle csalási módszer, de egy mindenképpen közös bennük: fenyegetéssel vagy nyereménnyel való kecsegtetéssel pénzt kérnek az előfizetőtől.
Ál-vírusirtók emelt díjas áron, felugró ablakok, ismeretlen e-mailek A telefon-előfizetők számára kevésbé megszokott, hogy nagyon hasonló visszaélésekkel találkozhatnak okostelefonjaikon, mint a már hosszabb múltú asztali számítógépek felhasználói. A kellően vonzó vagy ijesztő reklámok alkalmasak arra, hogy egyetlen kattintással vagy gombnyomással elindítsanak egy folyamatot, amelynek végén a gyanútlan telefontulajdonos olyan emelt díjas szolgáltatás előfizetője lesz, amire véletlenül, figyelmetlenül iratkozott fel. A szövegekben azt állítják, hogy a telefon vírussal fertőzött – pedig nem biztos, hogy az –, és rögtön, felkínálva a megoldást is, „vírusirtás” elindítását javasolják és ajánlják fel. Elhallgatják vagy szinte észrevehetetlenül elrejtik, hogy az ajánlat valójában sms küldését jelenti egy 06-90 vagy 06-91 előhívójú, emelt díjas számra. Kattintással ez előfizető nemcsak a kétes értékű „vírusirtást” hagyja jóvá – amivel akár épp az ellenkező hatást elérve maga fertőzheti meg a készülékét valamilyen vírussal –, hanem az sms elküldésével valójában megrendel egy olyan haszontalan sms-küldő szolgáltatást, amely során a naponta vagy hetente érkező üzenetek fogadásáért egyenként akár több ezer forint kifizetésére is kötelezi magát.
Ezeket a magyarországi emelt díjas számról küldött, de általában külföldi székhelyű szolgáltatásokat nem, vagy csak nagyon nehezen lehet lemondani, a díjakkal gyakran csak utólag, a számlán lehet szembesülni, és a probléma megoldását nehezíti, hogy az apró betűs részben megadott ügyfélszolgálati elérhetőségek a valóságban sokszor nem is elérhetők.
Hatósági lépések Az NMHH jogi eszközökkel is mindent megtesz a csalások visszaszorításáért: jelenleg is folyik az eljárás a visszaélések miatt. Feltehető azonban, hogy sokkal több visszaélés fordul elő, mint amiről a hatóság tudomást szerez. Emellett a jogi út időigénye miatt a hatóság a nyilvánosság közvetlen tájékoztatásával is ösztönözni kívánja a hírközlési eszközök körültekintő, tudatos használatát.
A számhasználatok jogszerűségének átfogó vizsgálata érdekében a hatóság – részletes adatkérés céljából – megkereste az összes magyar telefonszolgáltatót (6 darab: Telekom, Telenor, UPC, Invitech, Calgo, 4Voice) és az első körben látótérbe került DIMOCO nevű, jelenleg ausztriai székhelyű tartalomszolgáltatót. A helyzet részletes értékelése még várat magára a folyamatban lévő elhúzódóan beérkező hiányos válaszok miatt. Az eddig érintettként felmerült 11 tartalomszolgáltató Magyarországtól Olaszországon át Szingapúrig változatos székhelyeken található, ők a tartalom valódi előállítói, de legalábbis a megrendelői. A szabályozás lényege éppen az, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a hírközlési szolgáltatók által közzétett listákon, a ténylegesen nyújtott szolgáltatásaikkal kellene szerepelniük és elérhetőnek lenni az ott megjelölt ügyfélszolgálatokon. Ezek viszont nem valódiak, így a hatóság a telefonszolgáltatókon kéri számon a hírközlés-felügyeleti szempontból releváns, amúgy leginkább üzletszerű csalásnak látszó tevékenységeket.
Hogyan kerülhető el az átverés? A mindannyiunk kényelmét szolgáló eszközök és csatornák a csalóknak is lehetőséget jelentenek, amelyen keresztül bárkit átverhetnek, de kis odafigyeléssel gyorsan leleplezhetők. 1. Fontos, hogy a felhasználók körültekintőek legyenek, és a böngészés közben felugró üzeneteket, linkeket, sms-eket mindig figyelmesen olvassák el. Főleg azokat kezeljék fenntartásokkal, amelyek könnyű megoldást, gyors pénzszerzést, anyagi megtakarítást, értékes nyereményt kínálnak, vagy szerencsétlenség, baleset, kár elkerülésére, azonnali cselekvésre szólítanak fel. Csak akkor klikkeljenek rá ezekre a felhasználók, ha pontosan megértették az üzenetek tartalmát. Sokszor csak a tájékoztató végén – vagy utólag – derül ki a felhasználó számára, hogy egy klikkelés vagy egy „igen” elküldésével olyan sms-eket rendelt meg, amelyeknek a fogadásáért emelt díjat kell fizetnie. Az oldalakat ugyanis gyakran úgy formázzák, hogy a lényeg, az apró betűs rész csak lapozással, görgetéssel látható, és nehezen is olvasható. Az NMHH kéri, hogy ilyen üzeneteket, linkeket, képeket, videókat senki se küldjön tovább másoknak, közösségi hálókon ne osszon meg. 2. A felhasználók különösen legyenek gyanakvóak, ha ezután olyan sms-üzenetet kapnak, amelyben egy kód vagy szó (pl.: „Ok”, „Igen”) visszaküldését kérik. Az ilyen üzenetekre semmiképpen sem szabad válaszolni. 3. Ha hirtelen vírusfertőzésről szóló üzenettel találkoznak böngészés közben, a felhasználók lehetőség szerint – hacsak nem a saját, ismert vírusirtó figyelmeztet – hagyják figyelmen kívül az üzenetet, és semmiképpen se kattintsanak a benne található linkekre.
Ha korábban hivatalosan telepítettek a telefonra saját víruskeresőt, akkor annak segítségével kell ellenőrizni a készüléket. Ha nincs ilyenjük, akkor csakis megbízható forrásból – Play Áruház, Apple Store – töltsenek le víruskereső programot, és azzal ellenőrizzék telefonjukat.
4. Az NMHH javasolja emellett, hogy a felhasználók kapcsolják ki az emelt díjas szolgáltatás igénybevételének lehetőségét az előfizetésükön. Ez ma már gyorsan elvégezhető a mobilszolgáltatók online felületén vagy akár a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül. Figyeljenek rá, hogy mind a fogadott, mind az indított emelt díjas szolgáltatásokat tiltsák le. Ugyancsak javasolja a hatóság, hogy ne vegyenek részt olyan játékokban, szavazásokban, amelyek során emelt díjas számokat kell felhívni vagy azokra kell üzenetet küldeni, és ne vegyenek igénybe olyan szolgáltatásokat sem, amelyek miatt például más felhasználókkal való csevegésért, csengőhangok, háttérképek, játékok, zenék, filmek letöltéséért vagy különféle számítógépes, mobiltelefonos játékokban felhasználható extra tárgyakért sms elküldésével kellene fizetni. Az emelt díjas számok használata fizetési módszerként már elavult és nem megbízható.
Mit tehet a felhasználó, ha már baj van? A legfontosabb tanács, hogy ajánlott a lehető leghamarabb felvenni a kapcsolatot a tartalom- és/vagy telefonszolgáltatóval. 1. Reklamáljon, enyhítse kárát az átverő cégnél. Ha ismeri a tartalomszolgáltató – vagyis a hirdetés, az ál-vírusirtó küldőjének – elérhetőségeit (telefon, e-mail stb.), a cégnél reklamálhat és kérheti a szolgáltatás törlését. A tartalomszolgáltató elérhetőségei esetlegesen megszerezhetők az internetről, a kapott üzenetekből, illetve a telefonszolgáltatók honlapján az emelt díjas szolgáltatásokról szóló információkból. 2. Tegyen feljelentést a rendőrségnél, ha úgy érzi, hogy megtévesztették, csalás áldozata lett. Ehhez lehetőség szerint jegyezzen fel, fényképezzen le minden adatot, weboldalt, üzenetet, amit kapott vagy látott. 3. Tájékozódjon, tegyen panaszt, ismerje a jogait a szolgáltatójánál. Ha a tartalomszolgáltatóval nem lehet felvenni a kapcsolatot, akkor a telefonszolgáltató ügyfélkapcsolatán érdemes tájékozódni. A következő segítséghez lehet jutni: 4. Kérje ügyének vizsgálatát az NMHH-nál. Amennyiben a telefonszolgáltató nem vizsgálja ki a panaszt, vagy nem tesz eleget más, jogszabályban előírt kötelezettségének, az előfizető a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz is fordulhat. | |
|