Belföld [5635] |
Bulvár | Celeb [149] |
Bűnügy [405] |
Csináld magad [1] |
Extrém [319] |
Egészség | Életmód [754] |
Érdekes | Különleges | Rejtélyes [982] |
Európai Unió [203] |
Gasztro | Recept [4369] |
Gazdaság [487] |
Horgász [1293] |
Játék, -pihenés, -szórakozás [160] |
Jó tudni! [2442] |
Kommentár | Reakció | Vélemény [1393] |
Politika [722] |
Receptek sonkapréshez [30] |
Számítástechika | IT [4257] |
Történelem | Kultúra [922] |
Tudomány | Technika [3054] |
Választások [405] |
Világ [3423] |
Weboldalam hírei [60] |
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
- 2025 Február
- 2025 Március
- 2025 Április
- 2025 Május
- 2025 Június
- 2025 Július
11:17:23 Átláthatatlan a közpolitika Magyarországon (TI) | |
![]() Évek óta átláthatatlan a magyarországi állami-közhatalmi szféra, és ezt a
fékek és ellensúlyok rendszerének felszámolása tovább rontotta – ezt
állapították meg a Transparency International Magyarország (TI) és a
Költségvetési Felelősségi Intézet (KFIB) szakértői a két szervezet
budapesti rendezvényén. Márpedig az intézmények átlátható működése és az
elszámoltathatóság kulcskérdés a demokratikus jogállam és a gazdaság
hatékony működése szempontjából. A TI és a KFIB a Mit választunk? c.
tanulmányban javaslatokat tesz a pártoknak, hogy miként lehetne javítani
a közpolitika átláthatóságát, és bejelentették: a választásokig tartó
időszakban számszerűsítik a pártok ígéreteinek költségvetési hatását. A TI és a KFIB a 2014-es parlamenti választások előtt megvizsgálta a magyarországi intézményrendszer átláthatóságát, és a magyar költségvetést. A vizsgálat eredményeit tanulmány összegzi, amely hat fejezetben tárgyalja a közhatalmi döntéshozatal, a költségvetés, a kampányfinanszírozás, az információszabadság, a közbeszerzés és a korrupcióellenes programok átláthatóságát és hatékonyságát. A tanulmány bemutatja azokat a jogi és intézményi kockázatokat, ami miatt ma Magyarországon az elkövetőknek, ha csak az anyagiakat nézzük, megéri korruptnak lenni. A tanulmány (itt) és az abból készült vezetői összefoglaló (itt) a mitvalasztunk.hu internetes oldalon érhető el. A TI és a KFIB egyebek mellett arra kereste a választ, hogy a gyakorlatban érvényesül-e az Alaptörvény azon rendelkezése, miszerint Magyarország "független, demokratikus jogállam", ahol a "közpénzeket az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni". A két civil szervezet annak is utánanézett, hogy az államhatalom tiszteletben tartja-e az Alkotmánybíróság döntését, amely szerint a közhatalmi döntéseknek "demokratikus jogállamban mindenki számára megismerhetőnek, ellenőrizhetőnek kell lenniük". A neves közgazdászok - Bod Péter Ákos, Mellár Tamás és Szalai Ákos - védnöksége alatt futó Mit Választunk? projekt keretében elkészült tanulmány lehangoló képet fest a magyarországi állami-közhatalmi szféra átláthatóságáról. Márpedig az intézményrendszer átláthatósága és elszámoltathatósága kulcskérdés mind a demokratikus jogállam, mind pedig a gazdaság hatékony működése szempontjából. "Ha nem jó működik egy ország intézményrendszere, akkor sérülnek a demokratikus jogok, a politikai rendszer torzul, és a gazdaság versenyképessége is romlik" - mondta a bemutatón Martin József Péter, a Transparency International magyarországi ügyvezető igazgatója. "Több évtizedes szakmai vizsgálódásaim után is nehéz megfogalmaznom, miben más a fejlett világ és a magyar valóság, de az állami hivatalok működése a hosszú lista elején áll" - fejtette ki Bod Péter Ákos, egyetemi tanár, volt jegybankelnök, a Mit választunk? program védnöke. "Mint korábbi döntéshozó, megtapasztalhattam, hogy e téren kevesebbet hozott a rendszerváltozás, mint ahogy gondoltuk és ígértük - és ahogy azt nemzetünk joggal elvárta" - fejtette ki Bod Péter Ákos. A professzor szerint a TI és a KFIB kezdeményezése mindenkinek hasznára válhat, akiben megvan a készség és a szándék a jobbra, a tisztességesebbre, az ésszerűbbre. "A költségvetés átláthatósága nem öncél - azért szükséges, mert társadalmi szempontból jobb döntésekhez vezet. Magyarországon az átláthatóság gyenge, sőt romlik" - fejtette ki Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet igazgatója. Az átláthatóságra vonatkozó nemzetközi ajánlásokban szereplő 8 költségvetési dokumentum közül Magyarországon 5 nem jelenik meg. A visszalépés egyik példája, hogy a 2014-es választások előtti kormányzati pénzügyi beszámolót a 2012-ben elfogadott új államháztartási törvény már nem írja elő. Régi hagyománya van Magyarországon a fenntarthatatlan ígéretekre építő választási kampányolásnak. A választóknak így rendkívül nehéz tájékozódni az ígéretek dzsungelében. A Mit választunk? projekt keretében a KFIB februártól beárazza a pártígéreteket, vagyis megmutatja az ígéreteknek a költségvetésre gyakorolt hatásait. | |
|