Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
10:05:06 Az állam váratlanul beszántja a teljes hazai közbeszerzési piacot | |
Forrás: telex.hu | Brückner Gergely | 2021.02.05. Fotó: Varga György / MTI Sokkolta az érintett tanácsadó cégeket és ügyvédi irodákat az a kormányrendelet, amely szerint egy hamarosan kiírandó, hatalmas tender után már csak pár cég végezheti Magyarországon az állami szervezetek és cégek közbeszerzéseinek lebonyolítását. Néhányan nyernek, a többieknek két út marad: vagy beállnak a kiválasztottak alá, vagy felhagynak a tevékenységükkel. Az állam néha központosítja a feladatait. Emlékezetes példa volt, amikor az állam pár ügynökségnek adta minden kommunikációs megbízását. Igen ám, de ebben az ágazatban azok a pr-ügynökségek, kommunikációs cégek, amelyek nem kerültek be a tízmilliárdokkal kitömött kiválasztott körbe, életben maradhattak, küzdhettek a magáncégek piaci megbízásaiért.
Ám a február 2-án megjelent, az általunk elért szereplőket teljesen váratlanul érő, 41/2021-es kormányrendelet egy olyan ágazatot központosít, ahol a magánpiacon gyakorlatilag nem marad tér: a közbeszerzések technikai lebonyolításáért, tanácsadásért felelős cégekét. A versenyzőkA közbeszerzések piacán tehát valaki vagy megnyeri a hamarosan megjelenő nagy tendert, vagy megpróbál majd a győzteseknek bedolgozni, esetleg tevékenységet vált, például átmegy a céges oldalra, vagyis azoknak segít, akik indulnak a tendereken. A központosítás tapasztalatunk szerint még a politikai táboron belül is nagy indulatokat keltett. Ahogy egyik forrásunk fogalmazott:
A rendelet nagyjából ezer ajánlatkérőt érint – ők azok, akik közpénzből vásárolnak valamit, így ajánlatokat kérnek be egy közbeszerzéssel –, a kormányzati kört, kórházakat, iskolákat, rendőrségeket, büntetés-végrehajtást, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) portfóliójába tartozó állami cégeket (ők már körlevélben kaptak is a témában tájékoztatást). A szolgáltatói oldalon pedig több száz kisebb-nagyobb tanácsadót vagy ügyvédi irodát, közülük főleg a lokális ismeretekkel bíró vidéki szolgáltatóknak nem lesz arra reális esélyük, hogy befussanak a nagy tenderen. Néhány pontosabb számból is ki lehet indulni. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR) az elmúlt három évben mintegy 32 ezer közbeszerzést bonyolítottak le (évente tehát tízezret), ennél ugyan kicsit kisebb a rendelettel érintett piac, mert a rendelet például nem vonatkozik az önkormányzatokra vagy az egyetemeket működtető alapítványokra. Az is fontos piaci mérőszám, hogy hány felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó (faksz) van Magyarországon. Ez egy olyasmi jegyzék, mint az ügyvédi kamarai tagság, ez a 800-1000 szakember jegyezhet a nevével közbeszerzési folyamatot. Kik maradhatnak talpon?A piac várakozásai szerint néhány nagy szereplő tud mérete és jó politikai kapcsolatai révén befutni. Az Optenben böngészve és forrásaink várakozásai szerint a következő körből kerülhetnek ki a befutók:
Vannak, akik sok kis munkával gyűjtögetik a forgalmukat, mások pedig a legnagyobb munkáknál is labdába rúgnak, mint az ezermilliárdos DKÜ (Digitális Kormányzati Ügynökség), amelyen még az érintett miniszterek is összevesztek, vagy a hasonlóan méretes közútfejlesztés. Ezeknek a cégeknek lehet majd esélyük a KEF (Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság) nagy pályázatán, igaz, az talán még elképzelhető, hogy mások összeállhatnak konzorciumokba, de tapasztalataink szerint a kisebbek nem sok jót remélnek. Az intézkedés azért nehezíti az életet a közbeszerzések világában, mert eddig is munkaerőhiány volt ebben az ágazatban, a szakemberek nem nagyon bírták a sok feladatot. Természetesen egy nagy építtető vagy minisztérium saját hatókörében is megoldhatja a közbeszerzések bonyolítását, de akkor fel kell vennie egy „faksz” szakembert. A jövőben szűkülhet a mezőny, a győzteseknek majd rengeteg emberre lesz szükségük, így biztosan átvesznek majd embereket, vélhetően alkalmazhatnak majd alvállalkozókat, de egyelőre elég életszerűtlen, hogy egy pár tucat budapesti munkavállalóval rendelkező nagy cég fog majd szétszaladni az ország minden részébe a kisebb közbeszerzésekre. Eddig ez inkább a lokális cégek feladata volt. Nagy felelősségKülön érdekesség, hogy ez egy nagyon komoly kockázatokkal járó szakma. Egy faksz több tízmilliós felelősségbiztosítással rendelkezik, mert ha egy elrontott aláírási címpéldány vagy bármilyen egyéb adminisztratív hiba miatt az EU nem folyósít egy támogatást, az ügyfelek akár a megbízási díj ötvenszeresére-százszorosára is beperelhetik a vétkes tanácsadót. Brüsszelnek amúgy inkább a magyar közbeszerzések irányítottsága miatt szoktak aggályai lenni, de ezt olykor az irányító hatóságok nagyon szigorú adminisztratív ellenőrzésekkel ütik el. A piac állami szabályozásának ezen új fordulata természetesen valós vagy éppen kreált érvekkel is alátámasztható, azzal, hogy túlságosan kevés a jó szakember, új struktúra kell, hatékonyság, szinergia, vagy azzal, hogy sok a szabálytalanság, az elbukott uniós forrás. Ugyanakkor a piac kétli, hogy ezzel az intézkedéssel jó irányba lépünk. A szkeptikusok szerint három-négy ismerős cég esetében könnyebb a közbeszerzési „kéréseket” érvényesíteni, igaz, olyan érvet is hallottunk, hogy amennyiben ilyen kevés szolgáltató marad, akkor ők a nagy munkát csak erősen sztenderdizált folyamatok mellett fogják bírni, ezekről pedig talán feltételezhetjük, hogy azért sablonosak, mert legalább szabályosak lesznek. Abban azonban a piac biztos, hogy a közbeszerzési tanácsadás piacán erőteljes áremelkedés várható. A vidéki ügyvédek ma 5-600 ezer forintért elvállalnak egy kisebb közbeszerzést, a nagy cégeknél ez inkább 2 millió forint. Igaz, forrásaink szerint egyre bevettebb az óradíjalapú számlázás, ahol nemcsak a 20-25 ezer forintos óradíj magas, de az ügyfél nem is tudja ellenőrizni, hogy valójában mennyi időt tölt el a faksz vagy az alá bedolgozó junior kolléga az adott üggyel. A 2 millió forint így is kijön, mert egy teljes eljárás – műszaki tartalom nélkül – mintegy száz munkaórát igényel.
– foglalja össze egy tanácsadó számunkra, hogy milyen lehetőségei maradtak. | |
|