Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
07:09:39 Az impeachment szabályai: így nem fogják elítélni Donald Trumpot | |
Forrás: 24.hu | Ignácz Péter | 2020.01.16. Megkezdődött az amerikai elnök közjogi felelősségre vonása. Röviden elmagyarázzuk, mi várható ettől.
Megkezdődött az amerikai elnök közjogi felelősségre vonása. Röviden elmagyarázzuk, mi várható ettől. Az amerikai szenátus csütörtökön hivatalosan is átvette az amerikai elnök közjogi felelősségre vonásáról szóló előterjesztést (article of impeachment), és ezzel elérkeztünk a Donald Trump ellen szeptemberben indított eljárás végjátszmájához. A demokrata többségű képviselőház több hónapig tartó vizsgálat után december 19-én szavazta meg, hogy hatalommal való visszaélés, valamint a kongresszus munkájának akadályozása miatt az elnök felmentését kéri hivatalából. A vád szerint Trump visszaélt elnöki hatalmával, amikor az egyik belpolitikai riválisa ellen indított korrupciós nyomozás bejelentésére akarta rávenni Ukrajna elnökét, azzal zsarolva meg az államfőt, hogy ezen múlik az országnak szánt 400 millió dolláros amerikai katonai segély átadása. A kongresszus munkáját pedig azzal akadályozta, hogy nem adott át bizonyítékokat a vizsgálathoz, és nem engedte, hogy kulcsfontosságú tanúk megjelenjenek az ellene nyomozó vizsgálóbizottságok előtt.
Az Egyesült Államok történetében mindössze harmadik alkalommal történik meg, hogy a szenátus közjogi felelősségre vonás (impeachment) miatt folytat tárgyalást egy elnök ellen. Az első alkalommal 1868-ban 11 vádpont alapján döntöttek Andrew Johnson sorsáról, aki ellen hadügyminiszterének elbocsájtása miatt indítottak eljárást. A következő alkalom 1998-ban jött el, amikor Bill Clintont azzal vádolták, hogy hazudott egy gyakornokkal folytatott kapcsolatáról egy szövetségi vádesküdtszék előtt, és akadályozta az igazságszolgáltatást. A szenátus egyik alkalommal sem ítélte el az elnököt. Fotó:Astrid Riecken For The Washington Post/ Getty Images Mi kell az elítéléshez, és az mit jelent?A sikeres felelősségre vonáshoz a jelenlévő szenátorok kétharmadának támogatására van szükség, azaz ha mind a 100 szenátor szavaz, akkor 67 szavazattal ítélhetik el az elnököt. Az impeachment eljárásban a büntetés semmi más, csak az elnöki hivatalból történő eltávolítás, de ez nem akadályozza meg az igazságszolgáltatást, hogy ezután bíróságokon is vádat emeljenek egy eltávolított elnök ellen, ha bűncselekményt követett el. A közjogi felelősségre vonáshoz azonban nem szükséges, hogy az elnök megsértse a jogszabályokat. Az alkotmány szövege szerint az elnököt akkor kell eltávolítani hivatalából, ha árulás, vesztegetés vagy egyéb súlyos vétség miatt elítélik. Az amerikai alkotmányjogászok között még mindig vita van arról, hogy az „egyéb súlyos vétség” (angolul high crimes and misdemeanors) kategóriába mi is tartozik, mert az alkotmány szövege ezt nem határozza meg pontosan. Milyen hosszú lesz a tárgyalás?A tárgyalás hossza, és az, hogy pontosan hogyan is zajlik le, egyes egyedül a szenátuson múlik. Mivel ez nem jogi eljárás, a szokásos büntetőjogi eljárások itt nem játszanak szerepet, és az impeachment pontos menetéről a szenátorok dönthetnek. A tárgyalás lefolytatásáról szóló szabályt a Johnson elleni, majdnem két hónapig tartó impeachment eljárás alapján alkották meg, és 1986-ban módosították. Ez volt az alapja a Clinton elleni eljárásnak is. A szabályok alapján a képviselőházban megfogalmazott vádakat úgynevezett „impeachment menedzserek” mutatják be a szenátus előtt, majd az elnök, egészen pontosan jogi képviselői mutathatják be érveiket. A szenátorok kérdezhetnek, de csak írásban. Lehetőség van tanúk beidézésére is, de ehhez a szenátorok többségének szavazata szükséges. A várakozások szerint a szenátus pár hét, maximum egy hónap alatt eljut oda, hogy a szenátorok szavazhatnak Trump eltávolításáról. A szavazás nyílt, a szenátorokat egyenként, nevükön szólítva kérik fel, hogy közöljék döntésüket: bűnös, vagy nem bűnös. A tárgyalást a legfelsőbb bíróság elnöke felügyeliA szenátus elnöki tisztségét az alelnök tölti be, de az alkotmány szerint egy elnök elleni impeachment tárgyaláson őt az amerikai legfelsőbb bíróság elnöke helyettesíti. A tárgyalást most a konzervatív John Roberts felügyeli, de szerepe várhatóan minimális lesz. A várakozások szerint a Clinton elleni tárgyaláson elnöklő William Rehnquist példáját fogja követni, aki úgy emlékezett vissza feladatára, hogy „nem csináltam semmi különöset, és azt nagyon jól csináltam”. A szabályok ugyan lehetőséget adnak számára, hogy döntsön tanúk meghallgatásáról és bizonyítékokról, döntését azonban a szenátorok egyszerű többséggel felülbírálhatják. Fotó:Andrew Harrer/Bloomberg/ Getty Images Mekkora az esélye, hogy elítélik Trumpot?Szinte semmi. A szenátusban jelenleg a republikánusok vannak többségben: 53 republikánus, 45 demokrata és 2 független, akik a demokratákkal szavaznak. Ahhoz, hogy Trumpot elítéljék, legalább 20 republikánus szenátornak is ellene kéne szavaznia, és ez a mostani politikai légkörben elképzelhetetlennek tűnik. Hacsak a tárgyalás közben nem kerül nyilvánosságra valami Trumpra nézve rendkívül inkrimináló információ, amit a szenátorok már nem tudnak figyelmen kívül hagyni, borítékolható, hogy elbukik az impeachment. A Trump eltávolítását váró demokraták és konzervatívok abban bízhatnak, hogy a tárgyalás alatt megtörténhet újabb tanúk kihallgatása, akik olyan közvetlen bizonyítékokat adhatnák át a kongresszusnak, amelyek teljesen egyértelműen bizonyíthatják, hogy az elnök bűnös. Ilyen lehet John Bolton, Trump egykori nemzetbiztonsági tanácsadója, Mike Pompeo amerikai külügyminiszter vagy Mick Mulvaney, Trump ideiglenes kabinetfőnöke. A tanúk beidézéséhez 51 szenátor szavazata szükséges, és az amerikai sajtóban megjelent beszámolók szerint lenne is négy olyan republikánus szenátor, aki hajlandó lenne ezt megszavazni. Kérdés, hogy tudnának-e az esetleges tanúk olyat mondani, ami hallatán 20 republikánus szenátor is szembemenne pártja szavazóival, akik rendíthetetlenül kitartanak Trump mellett, és készek a választásokon bosszút állni az elnököt elítélő politikusokon. Az amerikai sajtóban felmerült annak a lehetősége is, hogy titkos szavazással is lehetne dönteni Trump bűnösségéről, és akkor már biztosan lenne 30-35 szenátor, aki megszavazná eltávolítását. A beszámolókban többen is amellett érveltek, hogy a titkos szavazásról egyszerű többséggel dönthetnek a szenátorok, és biztos lenne legalább négy olyan republikánus, aki ezt névvel vállalva megszavazná. Ám ahogy arra a Lawfareblog jogi szaklap felhívta a figyelmet, a titkos szavazás bevezetéséhez kétharmados többségre lenne szükség, nem egyszerű többségre, így ez a út feltehetően nem járható. Kiemelt kép: Alex Edelman/Bloomberg via Getty Images
| |
|