Belföld
[5591]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4273]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1274]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[687]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4192]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3036]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3382]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
15:49:41 Bauer Tamás: 2014 tétje | |
Forrás: hvg.hu | 2013.09.18. Mi az értelme a jövő évi választásnak? Miről dönt 2014? Sorozatunkban a választás szereplőit szólaltatjuk meg. Ezúttal a Demokratikus Koalíció alelnökének véleményét olvashatják.
Úgy hallom, a Heti Válasz szerint Orbán nem pusztán a pártok versenyének tekinti a 2014-es választást, hanem egy negyedszázados küzdelem lezárását várja tőle, amelynek eredményeképpen végleg felmorzsolhatják a posztkommunista „megalvadt struktúrákat”. Annyiban igaza van, hogy a magyarok jövőre nem csupán különböző politikák, hanem két rendszer között is választanak. A választható két rendszert azonban másképp látom: régen nincsenek itt már „megalvadt struktúrák”, legfeljebb frissen Közgép-betonba öntött, még nem teljesen megszilárdult ormótlan szerkezetek vannak. Hogy lesz-e ezeknek idejük évtizedekre megalvadni, arról szól 2014. A választás tétjének értelmezéséhez közgazdasági összefüggésekből indulok ki. Magyarország kicsiny, természeti kincsekben szegény, nemzetközi összehasonlításban erősen nyitott gazdaság. Ez a huszadik század közepén, amikor még a nyersanyagok és energiahordozók gyorsan bővülő felhasználására épült a gazdasági növekedés, jelentős hátrány lehetett. A huszonegyedik században, a globalizált világban, amikor az erősen tudásigényes feldolgozóipari tevékenységek és szolgáltatások gyors bővülése vált a gazdasági növekedés motorjává, az ilyen adottságok már nem akadályai egy ország felemelkedésének. Amíg a termelésben és a külkereskedelemben az anyag- és energiaigényes tömegtermelés volt túlsúlyban, az országok közötti kapcsolatok viszonylag lazák maradhattak, s ha nem is hatékonyan, de elfogadhatóan szervezhette azokat a centralizált állam. Erre épült a KGST. Amikor azonban egy-egy ország megélhetése a tudásigényes, az egységnyi anyag- és energiafelhasználáshoz, egységnyi termőföld igénybevételéhez képest magas értéket hozzáadó feldolgozóiparra, mezőgazdaságra és szolgáltatásokra épül, mint a huszonegyedik század sikeres országaiban, akkor a határokon átívelő, az egyes országok elkülönült gazdasági szabályozását zárójelbe tevő közvetlen vállalatközi kapcsolatok kiterjedt hálózatának biztonságos működése jut meghatározó szerephez. Az ilyen gazdaságfejlődés legfontosabb erőforrása immár nem a nyersanyag, nem az energia, a mezőgazdaságban sem a termőföld, hanem a tudás és a bizalom. Bizalom mind a gazdasági partnerek között, mind a gazdasági szereplők és az állam között. Vannak sajátos adottságú országok, ahol a gazdag természeti erőforrások ütemes kiaknázása lehetővé tesz gazdasági növekedést a feldolgozóipari és szolgáltató szektor meghatározó szerepe nélkül. És vannak olyanok is, ahol a gazdasági szereplők közötti nélkülözhetetlen bizalom a nyugati civilizációban ismerttől eltérő alapokra épülhet. Oroszországra, illetve Kínára és más kelet-ázsiai országokra gondolok. Mindkét sajátos adottság átmeneti, de ez az átmenetiség évtizedekig tarthat. Ahol azonban egyik sajátos adottságra sem lehet támaszkodni, ott a tudásra és bizalomra épülő gazdasági fejlődésnek a huszonegyedik században nincs alternatívája. A tudásra és bizalomra épülő gazdasági fejlődés egyik előfeltétele az oktatás bővülése és demokratizálása, a másik pedig a stabil piacgazdaság, a kapitalizmus normális működési feltételeinek megléte. E feltételeket teremti meg a világgazdasági léptékben kis és közepes országokat tömörítő, azokat Amerikával és Kelet-Ázsiával versenyképessé tenni kívánó Európai Unió. Az orosz és kínai ellenpéldát azért idéztem fel, mert ebben a két nagy országban – különböző okokból – egyelőre tekintélyuralmi rendszer keretei között is biztosítható gazdasági növekedés, Kínában még a feldolgozóipar és szolgáltatások meghatározó szerepe mellett is. Európai tradíciók talaján, az antikvitásban gyökerező individualizmus meghatározó szerepe mellett viszont tekintélyuralmi alapon nincs esély gazdasági felemelkedésre. Tekintélyuralmi rendszerben nincs gazdasági jogbiztonság, és ahol nincs gazdasági jogbiztonság, ott nincs bizalom a gazdasági szereplők és az állam között, és ha ott nem, akkor a gazdasági szereplők között sem. Ahol a védelmi pénzek alapján szerveződnek a gazdasági kapcsolatok, mint Oroszországban, és az orbáni modellben egyre inkább Magyarországon is, ott gazdasági növekedés legfeljebb a kőolaj- és földgázexportra épülhet, ha van ilyen. Oroszországban van, Magyarországon nincs. Orbán gazdaságpolitikája a tizenkilencedik század, illetve a korai huszadik század protekcionizmusához, gazdasági nacionalizmusához nyúl vissza, s az orbáni rendszer ilyen gazdaságpolitika intézményi feltételeit építette fel. Ha Orbán rendszere fennmarad, Magyarországra tartós leszakadás, a kivándorlást nem vállaló magyarok nagy többségére elszegényedés vár. Nem egyszerűen azért kell Magyarországnak megszabadulnia Orbántól és rendszerétől, mert mi, szabadságszerető emberek nem vonzódunk az önkényuralomhoz, a szolgasághoz, a kiáltó társadalmi különbségekhez. Ez értékrendek kérdése, s tudomásul kell vennünk, hogy nem kevesen érzik jól magukat a szolgaságban akkor, ha másokat, akiket megvetnek, maguknál is szolgábbnak látnak. Orbántól és rendszerétől mindenekelőtt azért kell megszabadulni, mert elviselhetetlenné – hosszabb távon mindenki számára elviselhetetlenné – teszi Magyarországot. Négy szempontból is úgy látom, hogy Orbán elviselhetetlenné teszi az országot. Ebből két szempontot illetően az ellenzék demokratikus pártjai és mozgalmai között, ha jól érzékelem, nincs vita. Az első: Orbán három év alatt felszámolta a hatalommegosztásra épülő demokratikus jogállamot. Magyarországon ma nem plurális, hanem monolitikus politikai berendezkedés van, akárcsak a kommunista pártállam idején. Megvalósul a hatalom kizárólagos gyakorlása, ami pedig nemcsak a köztársasági Alkotmány szerint tilos, de az orbáni alaptörvényben is bennfelejtették az ezt tiltó rendelkezést. Megszűnt Orbán hatalmának minden kontrollja: az alkotmánybíráskodás, a független közszolgálati média, jegybank és számvevőszék, kérdéses az igazságszolgáltatás függetlensége. De nemcsak a politikai hatalmat monopolizálják. Ahogy a tulajdont, a piacot a maguk javára osztják el, ahogy az iskolák és a színházak igazgatóit politikai alapon cserélik le, ahogy a médiában törnek dominanciára, ahogy hivatalos ideológiává tették a keresztény-nemzeti kurzust, és felszámolták az állam semlegességét, az a pártnomenklatúrához, magyarul hatásköri listához jelent visszatérést, az már irányában totalitárius rendszert jelent. Már három éve, a magánnyugdíjrendszer felszámolásakor megmutatkozott az országot átjáró félelem, és minden átalakítással százezreknek kell az állásukat, az egzisztenciájukat félteniük. Újonnan szerveződő totalitárius rendszerben nemcsak 1950-ben volt elkerülhetetlen a tömeges félelem, de 2013-ban is az. Nemcsak a megélhetését lehet bárkinek elvenni, hanem a tulajdonát is. Nemcsak a kisemberek félnek, a „nagyoknak” is tartaniuk kell az önkénytől. Így a gazdaságból is eltűnt a bizalom. Következtetésünk: monolitikus politikai rendszerben Európa közepén nem lehetséges tartós gazdasági fejlődés. 2014 tétje tehát mindenekelőtt a plurális demokrácia, az alkotmányos jogállam visszaállítása. A második szempont: Orbán Magyarországán egy szűk elit gyorsan gazdagodik, egy valamivel bővebb középréteg jólétben élhet, a nagy tömeg pedig leszakadásra van ítélve. Ha nacionalista gazdasági modelljük képes lenne növekedést biztosítani, csak a megvetett aljanépet „hagynák ott az út szélén”, és szélesebb lehetne az általuk kedvezményezni kívánt középosztály is. Csakhogy mivel a gazdasági nacionalizmus a mai Magyarországon működésképtelen, és szemlátomást stagnálásba viszi az országot, ilyen körülmények között az érdemesek és érdemtelenek megkülönböztetésére épülő orbáni társadalompolitika különösen súlyos következményekkel jár. Ma ott tartunk, hogy a nehéz sorsú emberek a közmunka-lehetőségüket érzik fenyegetve, ha kimondják, amit gondolnak. Nem is a foglalkoztatási és jövedelempolitika ennek a társadalompolitikának a leginkább visszataszító összetevője, noha minden jóérzésű embert felháborít a különbségeket tudatosan növelő adó- és családtámogatási rendszer, vagy a megalázó közmunka. Még csak nem is az egészségügyhöz való hozzáférést tudatosan differenciáló átalakítás, hanem kiváltképp a mind szűkebb kör előrejutását megcélzó, a kedvezőtlen adottságúakat a tudásjavak megszerzéséből előre megfontolt szándékkal kizáró oktatáspolitika. 2014 tétje tehát másodszor a visszatérés az európai szellemiségű, szolidaritáselvű, mindenki méltóságát tiszteletben tartó társadalompolitikához. Úgy látom, ebben is egyetértenek az ellenzék demokratikus pártjai. A harmadik szempontot illetően már nincs egyetértés. Orbán három év alatt olyan mértékben rongálta meg a magyar kapitalizmust, olyan mértékben állított hatalmi függőségeket a piaci teljesítménytől való függőségek helyébe, olyan mértékben tette kiszámíthatatlanná a vállalkozások működési feltételeit, hogy ezzel alapjaiban tette kérdésessé Magyarországon a gazdasági növekedés, az európai centrumhoz való felzárkózás lehetőségét. Az összefüggés kézenfekvő: nincs bizalom, tehát nincs beruházás. A magán-nyugdíjpénztárak felszámolásával nemcsak hárommillió ember megtakarítását rabolták el – amivel súlyos többletterheket róttak a következő generációkra –, hanem tízmillió embernek az államba vetett maradék bizalmát is lerombolták. Elfordultak a külföldi befektetők, menekülnek a hazaiak, és kivándorol a fiatal és középkorú, képzett munkaerő, a „humán tőke”. Igaz, a beruházások hanyatlása már a Gyurcsány- és Bajnai-kormány idején elkezdődött, ami a rövid távú egyensúlyjavító intézkedések elkerülhetetlen velejárója volt, de a kormányváltás óta is változatlanul folytatódik. 2014 további tétje ezért a súlyosan megrongált magyar kapitalizmus konszolidációja. Tudnunk kell: keserves feladat lesz ez. Az orbáni politika a rövid távú költségvetési egyensúly fenntartását a bankok és szolgáltató nagyvállalatok folyamatos fosztogatásával oldotta és oldja meg. A befektetői biztonság megteremtéséhez ezt az átcsoportosítást egy időre sajnos vissza kell fordítani. Meg kell szüntetni a különadókat, európai mértékűre kell csökkenteni a bankadót, és ennek árát azoknak kell megfizetniük, akik az orbáni fosztogatás haszonélvezői voltak: a hazai jövedelemtulajdonosoknak, háztartásoknak és vállalkozásoknak. Nem látszik más lehetőség arra, hogy Magyarország újra a felzárkózás útjára lépjen. Az ellenzék demokratikus pártjai, politikusai között van, aki ezt nem is érti, és – mint az MSZP frakcióigazgatója – arról szónokol, hogy „az államnak nem lehet csak szabályozó funkciója, azt a piacgazdaságot, ami az elmúlt 20 évben kiépült, nem szabad fenntartani, nincs visszatérés a 2010 előtti piacgazdasághoz”. Más ugyan érti, de jobbnak látja hallgatni róla. Mint ahogy arról is, hogy a minden korábbinál súlyosabb helyzetbe került egészségügy helyzetének változtatására sem látszik más lehetőség, mint a magánerőforrások, a magánvállalkozás mozgósítása. Minthogy Orbán felszámolta a nyugdíjrendszer második, tőkefedezeti pillérét, a felosztó-kirovó pillérre redukált rendszer óhatatlanul finanszírozhatatlanná válik, és ezért a nyugdíjrendszerben is újra napirendre kerül az öngondoskodás valamilyen módon történő elterjesztése. Hogy se a betegségtől, se az időskori szegénységtől ne kelljen még inkább félni. 2014-ben nemcsak választás lesz, hanem évforduló is, az első világháború kitörésének centenáriuma. Nem másutt, mint Magyarország határán rontottak egymásra a népek, melyekkel sikerült elhitetni, hogy a másik nép az ellenségük. Európának, ha 1919-20-ban nem is, 1945 után sikerült megteremteni a népek együttélésének azokat a kereteit, amikor partnerként, és nem ellenségként tekintenek egymásra németek és franciák, olaszok és osztrákok s a többi szabad európai nép. Az unióhoz csatlakozni kívánó Antall- és Horn-kormány idején Magyarország is ebbe az irányba indult el a szomszédokkal kötött alapszerződésekkel. Orbán Viktor letérítette hazánkat erről az útról, és a státustörvénnyel, majd a kettős állampolgársággal és más gesztusok sorával valóságos hidegháborút folytat a szomszédok ellen, a kiterjesztett „nemzeti összetartozást” téve az általa vezetett politikai oldal fő kohéziós erejévé. Nemcsak az országon belül, de az ország nemzetközi kapcsolataiban is felszámolta a bizalom alapjait. Nemcsak a szomszédokkal a „határokon átívelő nemzetegyesítéssel”, de Európa demokráciáival is az unió demokratikus és piacgazdasági normáinak szisztematikus félresöprésével. Sokan az ellenzék demokratikus pártjaiban sem értik, hogy a letelepedés nélkül, tömegesen adott állampolgárság nem emberjogi, hanem közjogi és nemzetközi kérdés, hiszen a magyar államot alkotó polgárok körének kiterjesztésével sérti a szomszédok szuverenitását. Amikor Bajnai Gordon Szlovákiában járt, és a kettős állampolgárság mellett érvelt, az őt interjúvoló újságíró figyelmeztette: „Azt mondta, hogy tárgyalással kell rendezni a Szlovákiával az állampolgárságról kialakult vitát. Nincs olyan szlovák politikai párt, amely egyetértene a jelenlegi magyar megoldással. Kivel akar tárgyalni?” Azóta Orbánnak sikerült elérnie, hogy a román pártok között se maradjon, akivel a magyar „nemzetpolitika” talaján tárgyalni lehet. Ha a következő kormány – vezesse azt akár Bajnai Gordon, akár Mesterházy Attila – ezen az orbáni vágányon halad tovább, Magyarország tartósan a biztonságot fenyegető államalakulat marad a régióban. A demokratikus Európa és Magyarország közötti bizalomnak Antall és Horn idején is előfeltétele volt a szomszédokkal való megbékélés, amit ez a két államférfi megértett és eszerint cselekedett. Vajon megértik-e az Orbán-rendszer leváltását ígérő utódaik? Ahhoz, hogy az Orbán-kormány remélt leváltása valóban az Orbán-rendszer felszámolása legyen, hogy valóságos esély legyen Magyarország gazdasági felemelkedésére, hogy Magyarország ismét az európai népek közösségének megbecsült tagja legyen, nemcsak az első két, hanem mind a négy szempontból fordulatra van szükség az orbáni politikához képest. Mégpedig addig, amíg az Orbán által elindított gazdasági, szociális és politikai rombolás nem válik visszafordíthatatlanná. Addig, amíg biztosak lehetünk abban, hogy a fordulat vérontás nélkül is elérhető. Erre kínál esélyt 2014. Akkor lesz újra szabad a magyar. Akkor tűnik el az országban a félelem. | |
|