Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
08:08:46 Bemutatjuk az online lejárató kampányok új csodafegyverét | |
Forrás: telex.hu | Csatári Flóra Dóra | 2022.03.29. Illusztráció: FIllér Máté / Telex
„Ha Jámborra szavazol, Gyurcsányra szavazol!!!” – hirdeti egy Facebook-poszt egy olyan, hivatalos beállítások szerint „színészi” oldalon, ami magát „Nem is Jámbor” néven nevezi. Jámbor Andrást, az ellenzéki összefogás józsef- és ferencvárosi jelöltjét már az oldal profilképén és borítóképén is összemontázsolták Gyurcsány Ferenc képével, de akinek ebből még nem lenne egyértelmű az oldal célja, azt a hivatalos leírás eligazítja:
Ezt a Facebook-oldalt 2022. február 19-én, vagyis már a hivatalos kampányidőszakban hozták létre. Egy hónap alatt mindössze hétszer posztolt, kevesebb mint száz követőt szerzett, interakciót (kommentet, megosztást, lájkot) pedig alig, szám szerint 592-t tudott kiváltani a facebookozókból. Ugyanakkor március 20-áig csaknem 900 ezer forintot költött már fizetett hirdetésekre. Ez alapján úgy tűnik, nem igazán a lájkvadászatban utazik, inkább arra törekszik, hogy minél több emberhez eljuttassa a bejegyzéseit, amiknek egytől egyig az a céljuk, hogy elrettentsék a szavazókat Jámbortól. Hogy az oldalt kik működtetik és honnan származik a Facebook-hirdetéseikre költött összeg, nem lehet tudni. A Facebook nyilvános adatbázisából csak az derül ki, hogy három magyar felhasználó rendelkezik admin jogosultsággal, illetve, hogy milyen telefonszámon (aminek később még lesz jelentősége), emailcímen és weboldalon keresztül lehetne őket elérni. Elvileg. De hiába próbálkoztunk a megadott adatokkal, sem telefonon, sem sms-ben, sem emailben nem sikerült felvenni a kapcsolatot senkivel. A Jámbor lejáratására specializálódott oldal az egyik leglátványosabb példája az ellenzéki jelöltek ellen kampányoló Facebook-oldalak jelenségének, de messze nem az egyetlen. A kampányidőszakban, politikai témájú Facebook-hirdetések monitorozásával a Telex összesen 45, hasonló logika szerint kampányoló oldalt talált. Ezek együtt 42 különböző országgyűlési egyéni választókerületet, vagyis a 106 választókörzet több mint harmadát fedik le. Közös bennük, hogy mindig a Fidesznek kedvező narratívákat tolnak, és az is, hogy a transzparenciát biztosítani hivatott, nyilvános Facebook-hirdetési adatbázis ellenére sem lehet tudni, hogy kik állnak mögöttük, kik gondozzák és kik pénzelik őket. Honnan lehet felismerni?Mivel az organikus elérésük nagyon kicsi, a hirdetéseik pedig célzottan egy-egy körzet lakóira lőnek, így más nem is látja őket, ezért nem könnyű kiszúrni az ilyen oldalakat. Nem is mind frissen létrehozott (a legrégebbi, az Otthonom Pécs például 2009-es, a legtöbb 2017–18 tájékáról származik). Akad ugyan néhány olyan példa, ami már az elnevezésében is az adott választókerület ellenzéki képviselőjelöltje ellen kampányol (pl. a Szél Bernadettre ráállt Ellenszél vagy a Hiller István igazi arca), de a mezőnyben ez a ritkább stratégia. Gyakoribb, hogy a névválasztás a környékre, esetleg egy helyi nevezetességre utal (pl. Vasi Srácok, Kaposvári Fricska, A Tűztorony hangja, Tétény vezér), vagy hogy nem is a választókerülethez köthető (pl. Csak Szólok, vagy A szomszédja már tudja – Ön is tudja meg). Vannak olyan oldalak, amelyek bejegyzéseikben többet foglalkoznak általánosságban az ellenzék gyepálásával, és gyakran osztják tovább a Facebook-hirdetésekre amúgy is milliárdos vagyont eltapsoló Megafon-központ influenszereinek tartalmait, de arra is akad példa, hogy elsőre simán csak egy Fidesz-szimpatizáns helyi hírgyűjtőnek tűnik az adott oldal.
Hasonló típusú, személyre szabott, de az ellenzék szekerét toló oldalt, amely egy-egy választókörzet kormánypárti képviselőjelöltje elleni kampányra specializálódott volna, nem találtunk a hirdetéstárat böngészve. Ami ehhez a legközelebb áll ezen az oldalon, az az ellenzéki üzeneteket sulykoló egyik legnagyobb oldal, az „Ez a lényeg” vidéki fókuszú, részben településekre, részben megyékre targetált, nagyjából 80 Facebook-oldalt tartalmazó hálózata. A kampányidőszakban feltűnt a szintén ellenzéki irányultságú „Ez kell” magazin is, amely minden megyét külön oldallal igyekszik lefedni. Ezek a szereplők is komoly összegekkel hirdettek a kampányhajrában (a vidéki oldalaikon átlagosan félmillió forintot költöttek egy hónap alatt), de sem az oldalak maguk, sem a hirdetéseik nem irányultak az adott környék kormánypárti jelöltjének direkt lejáratására. Ennek mi értelme?Unalomig ismételt mondás, hogy a 2022-es választási kampány legfontosabb terepe a Facebook, ennek számos aspektusával foglalkoztunk mi is már Lájkbajnokság sorozatunkban, és azon túl is. Bár a kormány üzeneteit közvetítő szereplők folyamatosan a Facebook „cenzúrájára” panaszkodnak, mivel nagyjából 7 millió magyar felhasználót lehet itt elérni, nem mondhatnak le a hazánkban legnépszerűbb közösségi médiás felületről. A Hundub becsődölése után végleg teljes fordulatszámmal fordultak rá a szürkezónás, hivatalosan nem pártokat képviselő szereplők felépítésére, így jött létre az úgynevezett NER-metaverzum. Az, hogy a kampányköltések törvényileg maximalizáltak, a gyakorlatban semmi hatással sincs azokra a felületekre, amelyek hivatalosan nem köthetők pártokhoz vagy politikusokhoz. Ahogy arról korábban már írtunk, ennek megfelelően oldaltól függetlenül igaz, hogy szinte teljesen kiszervezte a szürkezónába az online kampányt a politika. De ha a nagyobb, jól bejáratott propagandaoldalak ilyen nagy fordulatszámmal pörögnek, mi értelme lehet egészen kicsi (javarészt néhány száztól pár ezerig terjedő) követőtáboroknak külön a Fidesznek kedvező tartalmat gyártani? Ha követőbázis építésére fókuszálnának ezek a projektek, az is felmerülhetne, hogy környékbeliekhez könnyebb kapcsolódni, mint például egy országos célközönséggel dolgozó, nagyobb propagandaoldalhoz. A lejárató kampányban aktív oldalak egy részén az látszik, hogy igyekeznek egyfajta lokális identitást is kihasználni vagy felépíteni úgy, hogy a kormányváltáson dolgozó Egységben Magyarországért ellen irányuljon. Ez azonban a kisebbség az általunk megtalált oldalak között, mint ahogy az is elvétve fordul elő, hogy a lejárató oldalak kifejezetten helyi ügyeket tematizálnának. Egyértelműen előny viszont a lokális fókusz a fizetett hirdetések esetében: mivel a Facebookon a reklámok földrajzi hely alapján jól célozhatók, kisebb összegeket költve is hatékonyan tudják ezek az oldalak elérni adott ellenzéki politikusok potenciális és így eltántorítandó szavazóit. A választás nem feltétlenül a pártokra leadott szavazatokon, hanem az egyéni jelöltek eredményein fog eldőlni – figyelmeztet minden közvélemény-kutatás. Az egyéni jelöltekre célzó, személyre szabott lejárató oldalak létezése azt mutatja, hogy ezt a politika is pontosan tudja. Mennyit költöttek az elmúlt hónapban?A lejárató oldalak február 17. és március 18. közötti 11 millió forint körüli összköltése eltörpül ahhoz képest, hogy a hivatalos kampányidőszak első hónapjában a Facebookon 1,2 milliárd forint ment el a magyar választók meggyőzésére. De az egy-egy választókerületre lövő kampányüzenetek nagyon könnyen célozhatók, így nagyságrendekkel hatékonyabbak lehetnek, mintha csak úgy beleöntenék őket a Facebookba. A Telex által azonosított, ellenzéki jelölt ellen kampányoló oldalak közül huszonhatnak volt 100 ezer forint feletti és hétnek 500 ezer forint feletti a havi költése. Ebben az időszakban a legtöbbet, 1,6 millió forintot V-Akták fizette ki a Facebookon, de 1 millió felett költött az Öreg Huszár is. (Az, hogy a listánkon alulreprezentáltak a fizetett hirdetésre most nem költő oldalak, nem azt jelenti, hogy a valóságban is ilyen kevés lehet az egy-egy ellenzéki jelölt ellen hirdetések nélkül kampányoló oldal. Pusztán arról van szó, hogy elsősorban nem ezekre koncentráltunk a gyűjtésnél, így az itt szereplőkkel csak véletlenszerűen találkoztunk.)
Átvert ElekMivel más techóriásokhoz hasonlóan a Facebook is rengeteg támadást kapott korábban azért, mert teret enged a dezinformációnak és a politikai manipulációnak, 2019 tavaszán a cég úgy döntött, nyilvánossá teszi, milyen politikai-közéleti témájú hirdetésért ki fizet neki, mennyit, és azért cserébe milyen elérést kap. Ezeket az adatokat bárki böngészheti a Facebook Ad Library oldalán, de ahogy azt ebben az esetben tapasztaltuk, ez nem jelent valódi transzparenciát. Bár a hirdetési fiók regisztrációjához megadott adatok közül általában a telefonszám, az emailcím, a weboldal és bizonyos esetekben még a valós fizikai cím is nyilvános – ha ezeken nem érhető el senki, akkor
És ez nem is túlzás: az Arató Gergely ellen kampányoló, X.ᴛʀᴀ néven futó oldal hirdetéseit például a „Team Gyurcsány” fizette, az adatok között pedig a „contact@teamgyurcsany.com” cím szerepel. A beazonosított 45 oldal közül 35-nél szerepel telefonos elérhetőség, ezeket végighívva kiderült, hogy:
Telefonos zsákutcákMindössze hét lejárató oldal hirdetési adatai közt megtalálható telefonszámon sikerült egyáltalán odáig eljutnom, hogy beszéltem valakivel, akinek talán lehet köze ahhoz a Facebook-oldalhoz, amellyel kapcsolatban kerestem. Közülük öten egyszerűen letették a telefont, miután megtudták, hogy miről érdeklődnék, és többé nem vették fel, illetve sms-re sem reagáltak:
A legtovább talán abban a két esetben jutottam, ahol egy-egy helyben ismert rádiós arcig vezettek a szálak. A soproni Brenner Koloman ellen kampányoló, A Tűztorony hangja nevű oldal számán elértem valakit, aki bemutatkozott, és megadta egy helyben ismert, Rádió 1-es műsorvezetővel megegyező nevű férfi telefonszámát, azt ígérve, hogy ő tud válaszolni az oldallal kapcsolatos kérdéseimre. A történet innen a fentiekből már ismert mederben folyt tovább: az új kontaktot hiába hívtam, a régi is elérhetetlenné vált. A Vasi Srácok telefonszámán a Hit Rádió egyik műsorvezetőjével tudtam beszélni, aki először nem tudta, miről van szó, később visszahívott és előadott egy történetet, amely szerint magánvállalkozóként segített valakinek egy honlap elindításban és facebookos hirdetési platform kezelésben, de hogy kinek, azt kliensi titoktartásra hivatkozva nem árulta el. Állítása szerint február elején át lett irányítva a kapcsolattartásra megadott szám az ő privát számára, és úgy tűnik, elfelejtették visszaállítani. „Tartalmi dolgokkal és hirdetés-elindítással” sem foglalkozott, és „túl sok kapcsolattartási információt egyébként nem adtak meg, talán egy emailcímet” a megrendelői, magyarázta a telefonban. Arról érdeklődött, hogy milyen ügy kapcsán merült fel ez az oldal, amit egyébként ő maga, személy szerint „viccesnek és humorosnak” tart és megígérte, hogy ha sikerült elérni a megrendelőit, akkor továbbítja feléjük, hogy kerestem őket, de végül innen sem jutottam tovább. A Fidesz szekerét toljákA lejárató oldalakon néhány esetben látszik, hogy nem személyes ellenszenv mozgatja őket egy-egy jelölt ellen, hanem egyértelműen a Fidesz malmára akarják hajtani a vizet, bárki is az ellenfél. Ennek leglátványosabb példája a Voksoló, ami eredetileg Gér Miklósra volt ráállva, de miután ő visszalépett, egyből váltottak, és az új ellenzéki jelölt, Szabó Rebeka lett a célpontjuk. De megemlíthetjük az Öreg Huszárt is, ami egyszerre szól V. Naszályi Márta I. kerületi ellenzéki polgármester, illetve Csárdi Antal ellenzéki képviselőjelölt ellen. Vagy a Cívis Polgárt, ami egyszerre két debreceni választókörzet ellenzéki jelöltjét is igyekszik lejáratni. Felmerülhet a kérdés, hogy mégis kinek éri meg az időt, pénzt és energiát egy-egy olyan, nem túl népszerű oldal fenntartása, amelyek egyes választókörzetekre fókuszálva kampányolnak az ellenzék ellen. Az is érdekes kérdés, hogy van-e bármi összefüggés ezek között a nagyon hasonló logika mentén működő, hasonló hirdetésekkel operáló oldalak között. Az biztos, hogy bár egyértelműen a Fidesz kampányát erősítik, hivatalosan nem fideszesek, és nincs egyértelműen kimutatható kapcsolatuk a kormánypárttal. Az is látszik ugyanakkor, hogy
A Salgótarjáni Aktuális nevű oldallal kapcsolatban elértük a pártpolitikától visszavonult, ma kormánytisztviselőként dolgozó Simon Tibort, aki megerősítette, hogy az oldalt 2015-ben az időközi polgármester választási kampány idején a választási kampánystábja hozta létre (ő ekkor fideszes színekben indult polgármesterjelöltként Salgótarjánban). Úgy tudta, hogy az időközi választás után ez az oldal törlésre került, neki pedig nincs köze hozzá 2016 februárja óta. A Facebook nyilvános adatai szerint az oldal nevét 2016 márciusában változtatták meg „Polgári Salgótarjánért”-ra, a jelenlegi nevét pedig 2021 februárjában kapta meg. A legfurcsább kérdés mindenesetre az, hogy mitől tartanak ennyire azok, akik ezeket az oldalakat üzemeltetik és finanszírozzák. Miért teljesen elérhetetlenek a nyilvánosság számára, miért bújnak látszathonlapok, külön fizetett hirdetéskezelők és nyilvános telefonfülkéhez tartozó, visszakövethetetlen számok vagy egyszer használt SIM-kártyák mögé, amikor a politikai üzeneteik (és hirdetéseik) a 12 éve hatalmon lévő NER-t támogatják? Vajon ki elől és miért bujkálnak? (Az adataink forrása a Facebook nyilvános hirdetési adatbázisa, a Facebook Ad Library. A cikkben szereplő összes olyan Facebook-oldallal megpróbáltuk felvenni a kapcsolatot, amely adott fel fizetett hirdetést. Amennyiben volt nyilvánosan elérhető, élő telefonszámuk, telefonon és sms-ben is kerestük őket, ha volt emailcímük, levélben is elküldtük a kérdéseinket nekik. Azokat az oldalakat, amelyek esetében a hirdetés feladójaként egyetlen magánszemély neve szerepelt és nem volt elérhetőség, Facebook-üzenetben kerestük. A cikk megjelenéséig azonban egyetlen reakció sem érkezett ezekre a megkeresésekre.) Cikkünk a Telex és a Balkan Investigative Reporting Network együttműködéséből, a Reporting Democracy projekt Digital Rights ösztöndíjprogramjának köszönhetően jöhetett létre. | |
|