Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
NÉVNAPOK
Kedvencek
Mentett bejegyzések
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
Statisztika
Keresés
Nyelvi Fordító
Időjárás
Nyitólap » 2013 Május 6 » Éjjel is tud közlekedni a napelemes repülő
17:09:54 Éjjel is tud közlekedni a napelemes repülő | |
Forrás: [origo] | 2013. 05. 06. Első komoly erőpróbájaként öt szakaszban fogja átrepülni az Egyesült Államokat a Solar Impulse nevű napelemes repülő. Nem csak nappal, de éjjel is képes repülni a Solar Impulse nevű
svájci gyártmányú napelemes repülőgép, amely készítői szerint akár 36
óráig is a levegőben tartható. A HB-SIA lajstromjelű légi jármű több
rekordot is tart a napelemes gépek között. Ezek közül a Solar Impulse
volt képes elérni a legnagyobb, 9235 méteres magasságot, és 26 óra 10
perces egyik útja a leghosszabb megszakítás nélküli út, amelynek
távolsága 1116 kilométer volt. A gép készítői és pilótai nemrégiben arra
vállalkoztak, hogy elsőként repüljék át az Egyesült Államokat
nyugat-keleti irányban. A napsütés hiánya sem állítja meg forrás: solarimpulse.com A Solar Impulse titka akkumulátoraiban rejlik, amelyek a napközben összegyűjtött napenergiát tárolják az éjszakai repüléshez. A hatalmas szárnyaiba összesen kétszáz négyzetméternyi napcellát szereltek. A meghajtásról négy darab motor gondoskodik, ezek összesen 8 lóerős teljesítményre képesek. Összehasonlításul a Wright fivérek első motoros gépét egy 12 lóerős erőforrás hajtotta. A motorteljesítménynek megfelelően a napelemes repülőgép nem a leggyorsabb, óránként átlagosan mindössze 70 kilométer megtételére képes. Bertrand Piccard tette meg az első szakaszt forrás: Fred Merz, solarimpulse.com Az Észak-Amerikai kontinens két partja közötti távot a tervek szerint öt részletben teszi meg a gép, pilótái pedig váltják egymást az egyenként körülbelül húszórás szakaszokon. A két pilóta különböző módszerekkel igyekszik éberen tartani magát, a hobbirepülő Bertrand Piccard hivatását tekintve pszichológus és az önhipnózisra esküszik, míg váltótársa, André Borschberg egykori vadászpilóta, aki jógázással és meditációval készíti fel magát az útra. Akár 36 órán keresztül is bírja forrás: solarimpulse.com Piccard számára nem ismeretlen a hosszú repülés, 1999-ben részese volt a Földet hőlégballonnal elsőként megkerülő expedíciónak, kalandvágyát pedig a repülésben és tengerkutatásban úttörő szerepet játszó felmenőitőlörökölte.A hőlégballonút közben jött Piccard ötlete, hogy olyan gépet építsen, amely üzemanyag nélkül is képes hosszú utak megtételére. 2003-ban kezdte meg a fejlesztőcsapat toborzását, a legyártott gép pedig 2009-ben szállt fel először. A Solar Impulse már több sikeres tesztrepülésen van túl, ám ez az első komoly erőpróba a gép és a pilóták számára is. Solar Impulse HB-SIA forrás: Fred Merz, solarimpulse.com A fejlesztők és a pilóták nem ülnek majd babérjaikon a repülés júniusra tervezett befejezése után sem, hiszen már készül a Solar Impulse HB-SIB jelű gép, amellyel 2015-ben elsőként szeretnék megszakítás nélkül körberepülni a Földet. A gépekhez fejlesztett technológia egylőre biztosan nem jelenik meg a polgári repülésben, a közeljövőben is mindössze hobbicélra lesz alkalmazható, a napelemes utasszállító egyelőre álom marad. A legvalószínűbb felhasználási terület jelenleg a pilótanélküli drónok gyártása lehet, ahol a leginkább szükség van a hosszú, megszakítás nélküli üzemre. A hatalmas, több mint 63 méteres szárnyfesztávolsághoz képest pehelykönnyű 16 mázsás gép útját folyamatosan dokumentálják, illetve a repüléseket élőben közvetítik a projekt oldalán, a nézők egy belső és egy külső nézet közül választhatnak, illetve belehallgathatnak a pilóta rádióforgalmába. A folyamatos közvetítés is óriási lépés ahhoz a repülés történetében, főleg ahhoz képest, hogy Lindbergh az Atlanti-óceán átrepülésekor a tömeg csökkentése érdekében még rádiót sem vitt magával. | |
|