Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
10:15:10 Ekkora üzemanyagcellás jármű még nem volt a bolygón | |
Forrás: Zöld Pálya | Andersen Dávid | 2022.05.12. Akkora a teljesítménye, hogy egyszerre 250 millió telefont tudna feltölteni. Dél-Afrikában kezdte meg működését az a gigantikus méretű dömper, amely a világ legnagyobb, hidrogén-üzemanyagcellás járműve jelen pillanatban - írja az Ars Technica. Az afrikai országban az Anglo American bányászati cég üzemeltet platinabányát Mogalakwena régióban. Ebben a bányában üzemel május eleje óta az elképesztő méretű, 210 tonnás nuGen dömper, amely egyben a világ legnagyobb elektromos járműve is. A nuGen alapjául szolgáló Komatsu 930E - piros nyíllal jelöltük, mekkora hozzá képest egy ember (Fotó: First Mode) A gép eredetileg egy dízel-elektromos Komatsu 930E munkagépként kezdte a pályafutását, amelyben egy 16 hengeres motort használtak generátorként, a dömper elektromos motorjainak meghajtására. A dízelmotor azonban most átadta a helyét egy különleges szerkezetnek: a gép mozgatásához mostantól nyolc, egyenként 100 kilowattos hidrogén-üzemanyagcella, valamint egy elképesztő, 1,1 megawattos lítium-ion akkumulátor szolgáltatja az energiát.
- mondta Chris Voorhees, a speciális villanyhajtást kifejlesztő, seattle-i székhelyű First Mode vezérigazgatója. Az üzemanyagcellás hajtáslánc teljesítménye 2 megawatt, ami körülbelül 2682 lóerőnek felel meg. Ez lehetővé teszi, hogy a gigantikus dömper akár 300 tonna hasznos terhet mozgasson meg - ne feledjük az önsúlyát sem, ami azt jelenti, hogy telepakolva 510 tonnát nyom. ÖSszehasonlításként: a MÁV által még ma használt, jellegzetes V43-as mozdonyok nagyjából 80 tonnásak.
Beemelik a helyére a nuGen hidrogéncellás rendszerét (Fotó: Anglo American) Az elektromos hajtás azonban csak annyira környezetkímélő, mint a felhasznált energia, az Anglo American mérnökei azonban szerencsére erre is gondoltak: a nuGen dömper üzemanyagát helyben állítják elő, egy 100 megawattos napelemfarm segítségével. A rendszer teljes hatásofokon üzemelve naponta egy tonnányi hidrogént tud előállítani.
Az első gigadömpert 39 további követi majd, 2030-ig (Fotó: Anglo American) A cég szerint a bányáiban üzemelő hasonló gigadömperek fogyasztják el a vállalat által megvásárolt gázolaj 80 százalékát, míg a világ összes hasonló bányagépe a globális szén-dioxid emisszió 3 százalékáért felelős. Az Anglo American szándékai szerint az évtized végére legalább 40 hidrogénhajtású nuGen dömper áll amjd üzembe a dél-afrikai bányában, illetve hat további telepen, Chilében és Dél-Afrika más területein. Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt! | |
|