Szerda, 2024-04-24, 02:20:05
Nyitólap Regisztráció
Üdvözöllek, Vendég
A fejezet kategóriái
Belföld [5502]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
Bulvár | Celeb [149]
Érdekesebb bulvár hírek.
Bűnügy [379]
Bűnügyi hírek, információk
Csináld magad [1]
Barkácsolási ötletek
Extrém [313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
Egészség | Életmód [750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
Érdekes | Különleges | Rejtélyes [980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
Európai Unió [182]
Hírek az Európai Unióból
Gasztro | Recept [4046]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
Gazdaság [428]
A gazdasági élet hírei
Horgász [1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
Játék, -pihenés, -szórakozás [155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
Jó tudni! [2407]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
Kommentár | Reakció | Vélemény [1361]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
Politika [593]
Politikai jellegű hírek információk
Receptek sonkapréshez [27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
Számítástechika | IT [4063]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
Történelem | Kultúra [916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
Tudomány | Technika [2947]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
Választások [376]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
Világ [3302]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
Weboldalam hírei [57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
Belépés
NÉVNAPOK
Kedvencek
  • Avast - My Avast
  • ChatGPT ingyen
  • Linkgyűjtemény készítő, megosztó ingyenes alkalmazás (eLink)
  • Elektronikus Eü-i Szolgáltatási Tér - EESZT: bejelentkezés
  • Erodium - Orvosi Betegirányító Rendszer
  • Facebook Videó letöltő
  • Fotómontázs, irható, online, free | PIXIZ
  • Fotókollázs, Fotókeret Online/Photo+Fan+Editor
  • Földmegfigyelési Információs Rendszer (FIR)
  • Free Picture Solutions
  • Google Térkép
  • Helyesírási tanácsadó
  • Honlap analízis-AnalayzerHQ
  • Honlakészítési leírások - TUTORIAL.HU
  • Honlap: Like és megosztás gombok, html kódok
  • Honlap,Tárhely: Ingyen
  • Horgászvideó.hu
  • Ikon konverter online - ICO Convert
  • Ingyen licenszes programok, naponta! - Giveaway Of The Day
  • Intel® Driver Update Utility
  • Internetsebesség-mérő (NMHH)
  • Ip cím_ Domain helymeghatározás
  • Ip cím - Global WHOIS Search
  • Kép konvertálása szöveggé – Free online OCR
  • Képeslapküldő: zenés képeslap és YouTube videó küldése
  • Képtömörítő Online Alkalmazás
  • Linkcsere Portál
  • Link rövidítő - Dygilinks.com
  • Link rövidítő - Google URL rövidítő
  • Link rövidítő - U.TO
  • MaNDa Téka - Magyar filmek a neten
  • McAfee | SiteAdvisor
  • Menetrend-MÁV ELVIRA
  • Mese- tv.hu - Gyerek tévék
  • Mértékegységek átváltása
  • Microsoft Update katalógus
  • MVM Fiók_Földgáz
  • Nikon D 3300 Letöltőközpont
  • OTP Bank
  • Óriásfájl küldése | Csatolom.hu
  • PDF átalakító - smallpdf"
  • Samsung letöltések
  • SEO Tools-keersőoptimalizálás
  • nt
  • Szerencsejáték Zrt.- Online fogadás
  • Szimbólumok - billentyűzetről előhívható szimbólumok
  • Szimbólumok - Különleges írásjelek
  • Színkódok-HTML, 140 szín kódja
  • Teljesen ingyen, 150 link weboldalára!
  • Telekom Fiók - belépés
  • TV Szombathely - élő adás
  • uCoz Facebook Oldala
  • uCoz Fórum
  • uNet Online Munkaasztal
  • Útvonaltervezés - Topolisz
  • Videa.hu - videók, videó-feltöltés
  • Videóletöltő - online, ingyenes
  • Vodafone - Bejelentkezés
  • Webmester-Google
  • Weboldal keresőoptimalizálási audit ingyen! | seoceros.com
  • Weboldal tartalomelemzés, javaslat a gyorsabbá tételéhez | PageSpeed Insights
  • Website Monitoring Service: host-tracker.com
  • WebStatsDomain
  • Zene ingyenesen - YOUZEEK
  • Mentett bejegyzések
    Online Rádiók
    TV GO
    TV GO
    Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Keresés
    Nyelvi Fordító
    Honlap ajánlása
    Időjárás

    Animált felhőkép
    Felhőkép
    Légszennyezettség
    Szombathely, Légszennyezettség, online, zöldhullám projekt,
    Időjárás | Balaton
    Balaton 30 napos előrejelzés
    Tavi Viharjelzés
    Balaton, Velencei-tó, Tisza-tó | Tavi Viharjelzés,- Előrejelzés
    Balaton: Horgászat
    Balatoni Horgászhelyek - Balatoni horgászhelyek adatbázisa

    Balatoni Horgászturisztikai Adatbázis - balatonihal.hu
    Szolunáris Tábla
    szolunáris tábla, szolunáris táblázat, szolunáris naptár, horgásznaptár,2023,
    Horgászjegy Online
    Horgászjegy.hu
    MENETRENDEK.HU
    Vasúti és Volán menetrendek | Menetrendek.hu
    E-matrica vásárlás
    Online vásárlás: ematrica.nemzetiudij.hu
    ÚTINFORM
    Magyar Nonprofit Közút Zrt. - Útinform
    Útvonaltervező
    Google Útvbonaltervező - Google Térkép
    QR-kódom
    qr kód készítés
    Nyitólap » 2020 » Augusztus » 21 » Elkészült az Aranyvonat
    07:37:37
    Elkészült az Aranyvonat

    Forrás: Kanadai Magyar Hírlap | 2020.08.21.

    Sok ember hosszú és áldozatos munkája eredményeként ismét a síneken áll a magyar vasúttörténet egyik legérdekesebb darabja. Az eredetileg 1938-ban készült vasúti kocsi korhű másolatát augusztus 20-án mutatták be a közönségnek Budapesten, a Vasúttörténeti Parkban.

    Szent István király halálának 900. évfordulója alkalmából, az uralkodói ereklyét, a Szent Jobbot a köznyelv által Aranyvonatnak hívott vasúti kocsin vitték országos körútra 1938-ban. A II. világháború végén elpusztult egykori ereklyeszállítót most régi pompájában tekinthetik meg az érdeklődök. Az ereklyeszállító díszkocsi rekonstrukcióját a kárpát-medencei hadisírgondozó tevékenységéről vagy Gyimesbükkön a legkeletibb magyar vasúti őrház felújításáról ismert Budakeszi Kultúra Alapítvány kezdeményezte 2010-ben, közösen a magyar királyi koronaőrség még élő kilenc tagjával, az e történelmi hagyomány ápolására 1991-ben alapított Magyar Koronaőrök Egyesületével. A magyar kormány az ügyet felkarolva, 2015-ben a Magyar Nemzeti Múzeumot bízta meg a rekonstrukció elkészítésével. Az újjáépítés koncepcióját a Magyar Nemzeti Múzeum a kezdeményező egyesületekkel egyeztetve alakította ki és a tervezésbe bevonta a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot és a Vasúttörténeti Parkot.

    A Nemzeti Múzeummal kötött megállapodás értelmében a díszkocsi állandó helye a Vasúttörténeti Parkban lesz – mondta el a bemutató megnyitásakor Schvéd Norbert, a Vasúttörténeti Park vezetője, de, tervezzük a közlekedtetését is. Mivel nem mindenki tud Budapestre látogatni, ezért szeretnénk eljuttatni a vidéki közönséghez is. Terveink szerint a 2021-re halasztott Eucharisztikus Kongresszus idején is szeretnénk az ország több pontjára elvinni a járművet. Ez egy műtárgy, bár nemrég volt egy nyereményjátékunk, melynek nyertese majd fel is szállhat a kocsira – és lesz ilyen játék máskor is – a kocsi nem alkalmas arra, hogy ezrek sétálhassanak a belsejében. Lássuk be, hajlamosak vagyunk arra, hogy megsimogassuk a kárpitot, megtapogassuk a berendezési tárgyakat, azok pedig rongálódnának – figyelmeztetett a Park vezetője.

    A rekonstrukció munkafolyamatát a Magyar Nemzeti Múzeum projektmenedzsere, Mészáros Balázs foglalta össze. Az eredeti példány 1935-ben készült úgy, hogy egy ideiglenesnek szánt átalakítást hajtottak végre egy „kalauzkocsin”. Ez egy kísérő kocsi volt az akkori szerelvényeken, poggyászt szállítottak rajta és a kalauznak volt egy pihenőfülkéje benne. Megbontották a kocsiszekrényt, középre bekerült a hármas üvegajtó, amin át oldalról, távolabbról is jól látható lett az ereklye. Az országjárás 1938 júniusában indult, a folytatást őszre tervezték, de az Első Bécsi Döntés (1938. november 2.) miatt ezt elhalasztották, így csak egy évvel később látogathatott el a szerelvény a Felvidékre és Kárpátaljára. Utoljára 1942-ben jutott szerephez, amikor a nagyváradi Szent László ünnepségre vitte el a Szent Jobbot.

    Budapest bombázása 1944 tavaszán kezdődött, ekkor Istvántelken állt a kocsi. A vasutasok féltették, ezért az ő javaslatukra, 1944 augusztusában a Dunakeszi Járműjavítóban – ahol eredetileg készült – leszerelték róla a díszeket, eltették azzal a céllal, hogy amikor a Szent Jobb országjárása újra lehetővé válik, ismét helyreállítják. A háború utáni politikai változások okán mindez nem valósulhatott meg, a Szent Jobb országjárása is a feledés homályába veszett. Csak az egyéni emlékezet őrizte, sokak tulajdonában fényképek is voltak róla. Helyreállításának kezdeményezésére csak 2010-ben kerülhetett sor. Sok év telt el, mire az álomból valóság vált, de az érdekessége, hogy a kivitelezést ismét csak a Dunakeszi Járműjavítóban végezhették. Aprólékos, történeti forrásokra épülő szemlélet határozta meg az évekig tartó munka egészét, melyre több részletben 420 millió forintot adott a Kormány. Ám ez csak egy része a teljes költségnek. A másik része pontosan meg sem határozható, mert azt egyesületek, vállalkozók, magánemberek tették bele ingyenes munkával ingyenes szolgáltatással.

    Napjainkban, amikor a vasúti kocsik sorozatgyártásban készülnek, rendkívüli kihívást és egyúttal sikert jelentett a minden megoldásában egyedi, a korabeli és modern műszaki megoldásokat egyaránt alkalmazó ereklyeszállító díszkocsi kivitelezése. A mai biztonsági elvárásoknak és szabványoknak is megfelelő, de mégis a korabeli kialakításhoz hű anyagok megtalálása, bizonyos kézműves technikák rekonstruálása, újratanulása. A legfontosabb a díszkocsi központi tere volt, amelyben egykor az ereklyét helyezték el. Terveit Urbányi Vilmos készítette, aki az 1938-as Eucharisztikus Kongresszus kültéri rendezvényeinek díszítéséért is felelt. A dísztér koncepciótervének kialakítása során ezért nagy figyelmet fordítottak arra, hogy ha azt minden részletében nem is tudjuk pontosan rekonstruálni, szellemisége megfeleljen Urbányi korabeli elképzeléseinek. A fekete-fehér fényképek is érzékeltették ennek a teljes egészében kárpitozott teremnek egykori pompáját, amely azonban éppen egyszerűségéből, a díszítés visszafogottságából, a különböző anyagokkal való játékból eredt. A kárpitozás színeit az egykori sajtóbeszámolók alapján és korabeli miseruhák segítségével sikerült meghatározni. Mivel a park területe mintegy hét hektár, többségében kültér, a járványügyi előírások betartása itt nem okoz gondot, a kocsit csak kívülről lehet megtekinteni.

    Az eredeti Aranyvonat egy mozdonyból és öt kocsiból állt, az „aranykocsi” a magyar tervező- és díszítőművészet remeke volt. Egyházi és világi méltóságokat szállító, két-két luxuskocsi fogta közre az ereklyét szállító, bizánci stílusban díszített aranykocsit, melynek gazdagon díszített külső oldalaira a magyar szentek: István, Gellért, Imre, Gizella, Margit, Mór, László és Erzsébet egész alakos képeit festették. A szent király jubileumát mindkét oldalon az 1038 – 1938 évszámok hirdették. A kocsi tetején négy imádkozó angyal közé a Szent Korona mását helyezték el, melyet esténként kivilágítottak. A kocsi közepén, a kétoldalt üvegfalú, a padlóján és oldalain bíborszínű, a mennyezetén hófehér selyemmel bevont díszteremben, rezgéscsillapító állványon nyugodott a koronaőrök által őrzött megvilágított ereklye. A Szent Jobbot most, a rekonstruált kocsi bemutatóján a korona másolata pótolta és ez a tervek szerint – a továbbiakban is így marad.

     
     
     

    Author:

    Révay András: (Budapest, 1944. febr. 28.) Biológia – kémia szakos tanár, kommunikációs és környezetvédelmi szakember. A Semmelweis Orvostudományi Egyetem Rektori Hivatalának oktatási vezetője (1979-99.), tíz évig a Magyar Fulbright Egyesület alelnöke. Mindezekkel párhuzamosan, 1972-től újságíró. Jelenleg nyugdíjas.

     

     

    Kategória: Történelem | Kultúra | Megtekintések száma: 391 | Hozzáadta: georgio | Tag-ek(kulcsszavak): elkészült, Aranyvonat | Helyezés: 0.0/0