Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
08:21:13 Halál utáni élet a világvallások elképzelésében | |
Forrás: fortunalucky.reblog.hu | NIMROD | 2017.11.07. Amióta az emberiség létezik azóta foglalkoztatatja, hogy mi történik azután a lelkével, hogy meghal. A túlvilágra kerül vagy a test foglya marad? A halál utáni életben való hitnek, két fő irányvonala különböztethető meg: a nyugati és a keleti vallások hit- és eszmerendszere. A nyugati vallások (a kereszténység és az iszlám) szerint a halál után Isten kinek-kinek kiméri a sorsát, és a lelke annak érdeme szerint a Paradicsomba, a Purgatóriumba vagy a Pokolba kerül. A keleti vallások ezzel szemben a lélekvándorlásra és a mögötte meghúzódó karma törvényére helyezik a hangsúlyt, abból a tanításból kiindulva, hogy az ember következő életét az előző életének tettei határozzák meg. A kereszténység azt tanítja, hogy a halál után a lélek elválik a testtől, de nem semmisül meg, hanem egy megváltozott létben továbbél. A halál után az ember lelke találkozik Istennel, amikor Jézus Krisztus mindenkit külön-külön megítél és dönt a sorsáról, hogy vagy örök kárhozatra (pokol) jut, vagy örök boldogságba (mennyország) emelkedik vagy az átmeneti tisztítóhelyre (purgatórium) kerül. A protestánsok tagadják a tisztítótűz (purgatórium) létezését, mert szerintük az embernek nincs halhatatlan lelke, de a halált ők sem tartják teljes megsemmisülésnek, csupán átmeneti öntudatlan állapotként tekintenek rá, amíg az utolsó napon, a végítéletkor meg nem történik a feltámadás és meg nem születik az ítélet. Az istenfélő ember az örökké tartó mennyei boldogságba, a hitetlen ember pedig a pokolba jut, mert "Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, elkárhozik". A reformátusok és evangélikusok hite alapján a halálban a test megsemmisül, a psziché működése megszűnik, kivéve ha Isten megengedi, hogy az egyén test nélkül, lelki létformában a mennyben továbbéljen az angyalok között. A baptisták szerint az ember élete a halállal nem ér véget, de a lélek különválik a testtől, és az elhunyt lelke a tudatánál van. A jók élvezik az örömöt, a bűnösök pedig szenvednek. Az öröm vagy a szenvedés az eljövendő ítéletkor éri el a teljességét, amikor a lélek a feltámadott testtel egyesül. A pünkösdiek elgondolása szerint az ember a halálávál nem semmisül meg, hanem az előző létéből egy újabb létre támad fel. A jehova tanúi szerint a halottak öntudatlanok, és a feltámadásra várnak. Nem élnek szellemként Istennél, nincs tisztítótűz. Feltámadáskor a meghalt személy visszakapja az egyéniségét és az összes emlékét. A kiválasztottak az égbe mennek és szellemként élnek tovább, a nem kiválasztottak pedig visszatérnek a földi életbe, ahol új fizikai testet kapnak. Az adventisták szerint a lélek Isten lehelete, ezért a halál pillanatában az ember megszűnik létezni, mert egyes-egyedül Isten halhatatlan. Utolsó napok szentjei szerint a halál után minden ember lelke a lélekvilágba költözik át. A tiszta szívűek, igaz hívők, akik megkötötték és betartották a szövetséget, paradicsomi állapotban élnek tovább, az első feltámadásig. A hitetlenek és a bűnösök viszont a lélekbörtön állapotába kerülnek, és ott-tartózkodnak a második feltámadásig. Hitük szerint a jó, de a gonosz is feltámad. Az ortodoxok hite szerint az angyalok a halál után a jók lelkét a mennyországba viszik, az örök boldogság birodalmába, míg a bűnös lelkek a démonok kezébe kerülnek, és a pokoli kínok között gyötrődnek tovább. Az iszlám vallás szerint, ha egy ember meghal, Munkar és Nakír főangyalok megvizsgálják a földi életében véghez vitt tetteit és az alapján szabják ki a büntetését. A bűnösök ízelítőt kapnak a pokol kínjaiból, a jók pedig a paradicsom gyönyöréből, sorsuk a végítélet napján dől el. A próféták, a mártírok, a hit harcosai, és a kiváltságos személyek a haláluk után azonnal a mennyei kertekbe kerülnek. A Végső Nap döntése alapján az érdemesek a Kertekbe (Dzsanna), a gonoszok pedig a Tűzbe (Nár) jutnak. A pokol és a paradicsom között a limbus található, ez a gyermekek és az elmebetegek tartózkodási helye. A paradicsomban és a pokolban a jutalmazás és a büntetés örökké tart. A lélekvándorlás tana szerint a halál beálltakor a lélek a testtől különválik, továbbél, és egy másik testbe kerül. A halál nem az élet vége, hanem egy új létezésbe való átmenet. A lélek halhatatlan, a testtől függetlenül létezik. A lélek új helyét a korábbi életek cselekedete határozza meg. A lélekvándorlás alapja az önjavítás, megjaulás, jobbá válás, ezért a léleknek számtalan újramegtestesülésen (szamszara) kell átesnie, mire eléri az örök boldogság, a végső megszabadulás (nirvana vagy móksa) állapotát. A hinduizmus szerint a lélekvándorlás vagy újraszületés a karma törvényének egyenes folyománya. A lélekvándorlás célja a tökéletesedés. A lélek vándorlása addig folytatódik, amíg el nem éri a nirvana állapotát. A jó karmák magasabb rendű újjászületéshez, a rossz karmák pedig alacsonyabb síkon való újjászületéshez vezetnek. A bölcsesség és a helyes élet jutalma az üdvözülés. A karmák addig nem merülnek ki, amíg az ember nem éri el a móksát, a végső megszabadulást. A móksa viszont nem érhető el addig, amíg az ember nem éri el az Örökkévaló ismeretét. Az embernek hosszasan kell megtisztítania a szívét, az értelmét és a cselekedeteit. Jellemét tökéletessé kell formálnia. Számos erényt kell kifejlesztenie, például a könyörületességet, a szeretetet, a megbocsátást, az elfogulatlanságot, a tűrőképességet, hogy lehetővé váljon számára a túlvilági boldogság. A dzsainizmus olvasata a karmát felhalmozódott akadályként azonosítja. Egy olyan láthatatlan anyagi szubsztanciának tartja, amely elönti és megbénítja a dzsivát (lelket), ezzel létrehozva az élet és az újjászületés örök körforgását A reinkarnáció csak aszkézissel oldható fel, ugyanis a lélek így juthat el a teljes felszabadulás állapotába, ami az emberi erőfeszítés végcélja. Kétfajta lélek van, amelyik már elérte a tökéletességet, és amelyik még rabságban sínylődik. A szanszára (sors) tele van kínnal és szenvedéssel, amitől meg kell szabadulni. (Egy-egy újabb élet lehetőség a jobbá válásra.) A dzsainizmus az időt örökkévalónak és alaktalannak gondolja. A világ örökkévaló és végtelen. Az univerzum közepén az eleven lelkek birodalma található, ahol az emberek, az állatok, az istenek és a démonok élnek. A középső világ fölött a felső világ (mennyek országa, Paradicsom), alatta pedig a nyolcszintes alsó világ (pokol) található. Hitük szerint a pokolbeli szenvedés nem tart örökké, mert az ember vagy a kínzója (démon), ha eleget bűnhődött a tettéért, újjászülethet. A hagyományos buddhizmusban (tibeti, zen) a szamszára a születések, a halálok és a köztes állapotok folyamatosan ismétlődő köre, sorozata. A szamszára jellemzője a dukkha (szenvedés, aggodalom, elégedetlenség). A buddhisták nézete szerint a megvilágosodás akkor lehetséges, ha az egyén követi a buddhista tanításokat. A buddhista kozmológiában az újjászületés történhet emberi, állati és egyéb formákban. A reinkarnáció a korábbi életek karmáitól függ. A jó karmák üdvösebb, a rossz karmák kevésbé üdvös újjáéledést eredményeznek. Ezzel szemben Buddha egy olyan újramegtestesülést tanított, amelyben a szüntelenül változó és mozgásban levő tudatáramlás hozza létre az új individuumot. Nincs utazó lélek vagy tudat, amely életről életre vándorolna, mert minden összetett dolog szétesik, az ember személye és a személyisége is. Buddha elutasítja az örökkévaló lélek létezésének gondolatát. A „lélek nélküli újjászületés tanát” hirdeti. A szikhizmusban a jelen cselekedetek és az embertársakkal való kapcsolatok révén lehetőség van egységbe lépni az időtlennel. Az üdvözülés a földi életben is elérhető az öt rabló irányításával, ez a feltevés abban gyökerezik, hogy a szikhizmusban az emberi élet a legmagasabb rendű életforma, és az egyetlen, amelyből elérhető a megvilágosodás. Kínai univerzizmus tézisei alapján a lélek két összetevőből az anyagtalan égi (sen) és anyagi, démoni, földhöz kötődő (kui) részből áll. A halál bekövetkeztekor a két összetevő különválik, és visszatér a forrásához. A lélek egyéni, individuális létezőként hosszú ideig fennmaradhat a testtől különváltan is. A pokol a megtisztulás színtere. A halála után minden ember a pokolba jut, és annyi időt tölt ott, amennyit megérdemel. Ezután elhagyja a poklot, hogy feltámadjon egy új földi életben vagy a mennyben. A legmagasabb újjászületés színhelye az Ég (Paradicsom), a középső a Föld, az emberi testben való újjászületés színtere, a harmadik pedig a Víz alatti démonok világa. Az ember a túlvilági színhelyeken különböző létformákban a földi életben elkövetett vétke(i) miatt bűnhődik tovább. A taoizmusban a földi tettek alapján jutalmazó és büntető túlvilág van. A halál után a sen, a jótékony szellem felszabadul, a kui (vagy kwei) azonban kísértetté válik. Tehát a halál után az ember a természet rendjébe illeszkedik. A taoizmus szerint nincs bűn és megváltó lelki gyakorlat. Az ember a földi létben elkövetett tettei alapján a halál után büntetésre, vagy jutalomra számíthat. A lélek kettős természetű. A „hun” lélek jang természetű, és az égbe jut, a „po” lélek jin természetű, és a földön marad. Ezek egysége és jin-jang alapú változatossága biztosítja a karmikus újjászületést, és az ősökhöz való egyidejű csatlakozást a halál után. spiritizmus vagy médiumizmus: A spiritiszták azt vallják, hogy a médiumok az elhunytak lelkeivel kapcsolatot tudnak teremteni. Ők a látható világ és a láthatatlan szellemvilág összekötői. Meggyőződésük, hogy a halottak lelkei vagy szellemei asztráltesttel rendelkeznek, és látható módon is megjelenhetnek. A szellemekkel való kapcsolat - szerintük - szükségszerű, ugyanis az ember lelke, a halál után a tökéletesedés érdekében vagy újraszületik a földön vagy a túlvilágon lel örök békére. A zoroasztrizmus hisz a Mennyben és Pokolban. Elképzelésük szerint a menny és pokol között híd van, amely elválasztja az élők és a holtak világát. A híd az a hely, ahol az emberi léleknek teljes beszámolót kell adnia elmúlt életének összes cselekedetéről, ahol ezek alapján megítéltetik. Ez az számadás azonban nem a végleges döntés, amely kijelöli az elhunyt lelkének helyét, mert meg kell várni az utolsó ítélet eljövetelét, amikor a gonosz legyőzetik és a jó elnyeri a méltó jutalmát (üdvözül, halhatatlanná válik), mert a gonosz bukásával együtt a rossz emberek is megbűnhődnek. A zsidók szerint az emberi lélek nem rendelkezik halhatatlansággal, a halál az élet vége. Ha Isten (Jahve) visszaveszi a lelket (életleheletet), akkor az ember véglegesen elmúlik, és porrá lesz. A hit a halált alváshoz hasonlítja, mert a halottat kizárólag Isten (Jahve) képes feltámasztani. Az észak-amerikai őslakó indiánok az életet nagy utazásnak tekintetik, ami azzal kezdődik, hogy a lélek leváilik a Nagy Szellemről, hogy beléphessen egy földi testbe. A halál pedig az a pillanat, amikor a lélek újra (ezúttal örökre) összeolvad a Teremtővel. Ennem alapja az animizmus. Az indiánok hite szerint minden élő vagy élettelen tárgynak, dolognak lelke van. Ez a lélek halhatatlan, képes elválni a testől, és annak halála után továbbélni. A holtak és az élők világa közötti közvetítő (mediátor) a sámán. Az eszkimók nézete szerint mindennek lelke van. A lélek a tárgyban lakozik, és elhunyt emberből vagy állatból kerül bele. Hisznek a túlvilági életben. A mennyország kellemes, meleg és világos hely, a pokol viszont kellemetlen, sivár és rideg, ahol mindig hideg van. A maják nem hittek a túlvilági életben, az ember végső célja, hogy beteljesítse a létezését, ciklikussá váljon, és egybeolvadjon a világmindenséggel. A lélek túlvilági létézéséről szóló nézeteiket a keresztényégből vették át, és építették bele a hitvilágukba. A Chiapasban (Mexikó egyik szövetségi állama) elő maják nézete szerint a halott lelke annyi évig tartózkodik az alvilágban, ameddig a földön él. Az alvilágban élő lelkek az élőket álmukban is felkereshetik, tanácsokat adhatnak vagy büntethetnek. A halhatatlan lélek, miután vezekelt, egy gyermek testében éled újjá. | |
|