Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
16:57:47 Hatméteres Horthy István | |
Forrás: Gépnarancs | Szerző: szeletommy |2013. 05. 11. Méghozzá Siófokon. Méghozzá augusztus huszadikán avatják a szobrát – igaz, eredetileg is ott volt. Az már külön szépsége a dolognak, hogy a szoboravatást hosszas ásatások előzték meg, és az sem csúnya, hogy ugyancsak Siófok – illetve Balatonszéplak – ad helyet a Kossuth térről eltávolított Károlyi-szobornak is, az egykori víztorony helyén. Majd átkiabálnak egymásnak – bár mindenképpen tény, hogy Horthy István a maga hat méterével jobban fog látszani. De minek egyáltalán szobrot állítani a hajdani kormányzóhelyettesnek? Hiszen még az apja érdemeit is hosszas társadalmi vita próbálja tisztázni, meglehetősen kevés sikerrel. Nem érdemes most ennek részleteire kitérnem, de azt a kényszerpályán mozgó, úrias tántorgást és gőgöt, azt a szükségtelen antiszemitizmust és azokat az átgondolatlan lépéseket, amelyek Horthy Miklóst jellemezték, nehéz volna szoborral honorálni – ez a fiára annyiban igaz, hogy neki kevesebb vétke és érdeme volt. Talán a kiugrási kísérletben való állítólagos részvételét nevezhetjük egyértelműen helyes állásfoglalásnak – de akkor szobrot kérnék Vámbéry Rusztemnek is. Esetleg azért lesz szobra, mert pilótahalált halt a keleti fronton? Nos, erre még visszatérünk – nem azért lesz, hanem azért, mert 1944-ig már volt neki egy. Ugyanott, ugyanekkora. És minek kellett ásatásoknak megelőznie a szobor megrendelését? Kérem, mert a helyi legenda szerint a szovjet csapatok elásták volna az „Ad astra” nevet viselő emlékművet. Igen, előrenyomuló csapatok erős ellenséges tűzben meg szoktak állni, hogy óriási árkokat ássanak, gigantikus szobrok eltemetése céljából… előrenyomulás közben az embernek bőven van ideje efféle, sportos szórakozásokra. Rontott a helyzeten, hogy Karinthy Ferenc is említi ezt a momentumot egy novellájában – de az meg szépirodalom, nem Szentírás. Egyszóval, ástak, kutattak – nem találták meg. Eltűnt, valószínűleg nem a föld, hanem a kohó nyelte el, más szobrok is jártak így annak idején. Azért az szép lett volna, ha az elföldelést Guszev kapitány számlájára írják… A pilótahalál pedig nem harc közben esett. Mint azt Szilaj Varga Gyula szkv. részletes és szakszerű tanulmányából tudjuk, a szovjet légierőnek nyoma sem volt Alekszejevka térségében. A németnek sem. Más lehetett a baj: a kormányzóhelyettes gépe, egy Re-2000 Héja volt. Az olasz gyártmányú gépet Magyarországon páncélozták, fegyverezték fel, alakították át, amitől súlypontja az eredetileg tervezetthez képest eltolódott, farnehézzé vált – sokat is panaszkodtak rá az akkori pilóták, nehezen repülhető gépnek tartották ezt a típust, alkalmatlannak harci bevetésre. No, de a második magyar hadseregnek nem ez volt az egyetlen harcra tökéletesen alkalmatlan fegyverneme… Mi is történt 1942 augusztus 20-án? Álljon itt a leírás: „A közelfelderítő gépeknek az alekszejevkai repülőtérről a felszállásuk után 500 méteren kellett volna találkozni a védelmükre rendelt vadászokkal. Amikor az Ilovszkojéból felszálló vadászok meglátták az emelkedő felderítőket, Horthy István az északi légtérbe tartó felderítőhöz kezdte meg a csatlakozást, Nemeslaki őrmester pedig követte őt. Ekkor Horthy észrevette tévedést, és egy hirtelen, nagyon kemény mozdulattal túldöntött, éles fordulóval akart a déli légtérbe tartó közelfelderítőhöz csatlakozni. A túlhúzott, és nagyon kemény kormánymozdulatra elvesztette a gép a sebességét és a fordulóval ellentétes irányba átvágódva dugóhúzóba esett. A mintegy 400 méteres magasságból lezuhant, felrobbant, és a földnek ütközve vezetője, Horthy István kormányzóhelyettes szörnyethalt. Nemeslaki őrmester alig láthatta a lezuhanást, mivel az ő gépe is beremegett, így abba kellett hagynia Horthy gépének követését. Az északra, Voronyezs irányába tartó felderítő gép személyzete látta a gép lezuhanását, és az észlelteket jegyzőkönyvbe mondták, amiből egyértelműen az állapítható meg, hogy a katasztrófa a pilóta hibájából történt.” Nyilvánvaló, hogy a könnyű sportgépekhez szokott pilóta kemény kormánymozdulata idézhetett elő olyan helyzetet, amitől a gép irányíthatatlanná vált, sőt, meglehet, maga a vezetője is eszméletét vesztette az erőhatások következtében. Szomorú, ám ismert pilótahalállal állunk szemben, akkoriban nagyon gyakori volt, mindkét oldalon. Ezért megemlékezés jár, szobor nem nagyon. Mindazonáltal – szobor mégis lesz. Lesz mert volt. Lesz, mert egyesek minden áron vissza akarják állítani az 1944-es állapotokat, légyenek azok bármilyen szomorúak vagy embertelenek is. Azonban volna egy javaslatom. Ha már lesz ilyen óriási szobor Siófokon, tessenek a tetejére egy jó nagy fényerejű reflektort szerelni. És forogjon, éjjel-nappal. Így még hajtana valami hasznot. Elősegítené a navigációt. Mint újabb világítótorony. Szele Tamás | |
|