Feltörték az amerikai haditengerészet új üdvöskéjének, a USS Freedom számítógépes rendszerét, mely azt jelzi előre, „valószínűleg nem lesz képes túlélni az első csatáját”.
"Ezt az előre-tudást nem lehet a szellemektől megszerezni, nem lehet sem más dolgok mintájára levont következtetések, sem számítgatások útján megszerezni; az ellenség helyzetének ismeretét mindig emberektől kell megszereznünk.”
Szun-Ce: A Háború Művészete.
Egy háború során a pontos információk megszerzése az egyik legfőbb stratégiai cél. A szárazföldi csapatmozgások megfigyelése sosem okozott igazán komoly nehézséget, de a tengeri hadviselés a rádió feltalálásáig igazából egy – tű a szénakazalban – játék volt.
Az egymással, és a szárazfölddel kommunikálni képes hajók már sokkal hatékonyabban tudtak hadat viselni, ugyanakkor könnyebben is eshettek az ellenség áldozatául. A második világégés során a – mindaddig halálosan hatékony – német farkasfalkák tündöklése gyorsan véget ért, mikor Alan Turing és csapata sikerrel feltörte a Harmadik Birodalom Enigmáját, és sokak szerint az amerikaiak jóval Pearl Harbor előtt tökéletesen tisztában voltak a japánok terveivel.
Figyelembe véve, hogy ma a legbutább okostelefon is több számítási kapacitással rendelkezik, mint ami a szövetségeseknek a partraszállás során rendelkezésére állt, érthető, hogy egy hadihajó esetében a megfelelő informatikai rendszer kiépítése kulcsfontosságú feladat.
USS Freedom
Az Egyesült Államok haditengerészete 37 milliárd dollárt költ high-tech part menti hadihajókra, de a legfrissebb jelentések szerint ezek a hajók szinte teljesen védtelenek egy kifinomult kibertámadás ellen. Egy haditengerészeti vezető a Reuters hírügynökségnek elmondta: noha Amerika egyik legújabb ilyen lélekvesztőjét nyolc hónapra Szingapúr partjaihoz vezényelték, egy teszt során a hajó számítógép hálózata könnyedén feltörhetőnek bizonyult.
A neve elhallgatását kérő forrás szerint egy csapat hackert kértek fel arra, hogy próbálják feltörni a USS Freedom számítógépes rendszerét, és a hajó bizony nem bizonyult sebezhetetlennek a szimulált támadás során. "Rendszeresen végzünk ilyen jellegű teszteket a flottában, hogy megtaláljuk a hajók gyengeségeit” – nyilatkozta az anonim forrás.
A Védelmi Minisztérium szóvivője, Jennifer Elzea megerősítette, hogy a Pentagon végrehajtott egy ilyen tesztet, de az eredményeket titkosnak minősítették. Elzea annyit azért elmondott a Bloombergnek, hogy a hadsereg fegyvertesztelési igazgatója azt javasolta, azonnal próbálják megszüntetni a feltárt sérülékenységeket.
A hajót gyártó Lockheed Martin szóvivője szerint, a gyár együttműködik a Pentagonnal annak érdekében, hogy biztosítsák: a hálózat hiányosságai nem jelentenek majd veszélyt a hajóra, amíg az küldetését teljesíti. A USS Freedom még március elején hajózott Délkelet-Ázsiába, és várhatóan 2013 nagy részét azokon a vizeken tölti majd. A vitorlabontás előtt Tim Wilke parancsnok büszkén jelentette ki, hogy mind a hajó, mind a legénység készen áll arra, hogy sikerre vigyék küldetésüket. Nos, a hajó esetében lehet hogy tévedett.
Pedig voltak olyanok, akik előre figyelmeztettek, a Freedom első útja során sok probléma merülhet fel. Tom Copeman altengernagy hetekkel a kihajózás előtt kétségeit fejezte ki a Defense & Security Intelligence & Analysisnek arról, hogy megvan-e a megfelelő stratégia a hajó karbantartására, a logisztikára, és a többi kritikus feladatra.
A USS Freedomról azt tartják, hogy az utóbbi évek egyik legpompásabb hadihajója. Ezt a hajóosztályt kimondottan arra tervezték, hogy a sekély part menti vizekben vegye fel a harcot az ellenséggel, és a tervek szerint a US Navy legalább 50-et szeretne rendelni a 440 millió dollárba kerülő hajóból.
Ráadásul a hajó egyik legvonzóbb tulajdonsága az úgynevezett "Total Ship Computing Environment”, az a kifinomult számítógépes és -szenzorhálózat, ami összeköti a hajó külső kommunikációs rendszerét a fegyverrendszerrel, a megfigyelő, mérnöki és képalkotó összetevőkkel, valamint a parancsnoki és a hírszerzési infrastruktúrával. Kissé kellemetlen, hogy ez a legfőbb komponens bizonyult sebezhetőnek.
Pedig nem ez az első komoly fennakadás az LCS hajóosztály történetében. Tavaly májusban egy haditengerészeti ellenőrzés során kiderült, a hajó 28-ból 14 teszten megbukott, elégtelenre visgázott többek között a tűzvédelmi, kommunikációs, elektromos és meghajtási rendszer is. Aztán januárban J. Michael Gilmore, a Védelmi Minisztériumtól csak annyit mondott a Freedomról: "valószínűleg nem lesz képes túlélni az első csatáját”.