|
Belföld [5648]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
|
Bulvár | Celeb [149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
|
Bűnügy [408]
Bűnügyi hírek, információk
|
|
Csináld magad [1]
Barkácsolási ötletek
|
|
Extrém [320]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
|
Egészség | Életmód [758]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes [982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
|
Európai Unió [207]
Hírek az Európai Unióból
|
|
Gasztro | Recept [4386]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
|
Gazdaság [495]
A gazdasági élet hírei
|
|
Horgász [1305]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
|
Játék, -pihenés, -szórakozás [160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
|
Jó tudni! [2445]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
|
Kommentár | Reakció | Vélemény [1401]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
|
Politika [729]
Politikai jellegű hírek információk
|
|
Receptek sonkapréshez [30]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
|
Számítástechika | IT [4286]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
|
Történelem | Kultúra [924]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
|
Tudomány | Technika [3065]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
|
Választások [407]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
|
Világ [3436]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
|
Weboldalam hírei [60]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
- 2025 Február
- 2025 Március
- 2025 Április
- 2025 Május
- 2025 Június
- 2025 Július
- 2025 Augusztus
- 2025 Szeptember
- 2025 Október
07:33:44 Hogyan szerezheti vissza a társadalom a politika segítségével elsíbolt vagyonokat? | |
Forrás: Szabad Európa (RFE/LR) | Kerényi György | 2025.10.02.
Minden sorsfordítónak gondolt választás előtt felmerül a bukónak remélt politikusok által/révén illegálisan szerzett vagyonok visszaszerzésének ígérete. Milyen jogi, intézményi lehetőségei lehetnek ennek? – kérdeztük két szakértőtől. Ellenzéki olvasóink számára nem lesz megnyugtató a válasz: Kadlót Erzsébet ügyvéd, volt bíró szerint a jogszabállyal kisíbolt vagyonokat biztosan nem lehet visszaszerezni. Szentes Ágota, a K-Monitor jogi szakértője szerint ugyan van feszültség az igazságtétel iránti igény, a jogszerűség és a hatékonyság között, de egyrészt a minél teljesebb körű visszaszerzésre kell törekedni, másrészt a megelőzésre: orvosolni, szabályozni azokat a társadalmi problémákat, melyek folyamatosan újratermelik a rendszerszintű korrupció működését és annak következmények nélküli eltűrését. A vagyonelkobzás intézményét már a római jog is ismerte, a vagyonvisszaszerzés önálló jogintézmény is lett a magyar jogban. Hallunk a NAV vagyonosodási vizsgálatáról is. Illegálisan szerzett vagyonokról van szó, de Szentes Ágotának a nemrég a K-Monitor blogján megjelent írása ennek is egy szűkebb halmazáról beszél, a politika révén illegálisan szerzett vagyonokról. Definiáljuk, hogy miről fogunk most beszélgetni! Szentes Ágota: Igen, alapvetően a politikához köthető korrupciós ügyekről van szó. Érdemes a fogalmat a rendszerszintű korrupcióra visszavezetni: rendszerbe összeállt folyamatok teszik lehetővé azt, hogy bizonyos személyi körök jogosulatlanul vagy visszaélésszerűen juthassanak előnyökhöz azokhoz képest, akik piaci alapon lennének érdemesek lennének rá. Hogy miről beszélünk, amikor vagyonvisszaszerzésről beszélünk, az ettől egy kicsit független kérdés. Két kérdés került így egymás mellé, de amikor írtam ezt a posztot, akkor a vagyonvisszaszerzést azért kötöttem hozzá a rendszerszintű korrupcióhoz, mert ez került most nagyon az érdeklődés homlokterébe, és valóban fontos része is annak a problémahalmaznak, ami jó egy évtizede, de persze régebbre is visszanyúlóan felhalmozódott. Magyarul, hogy hogyan lehet megküzdeni azokkal a gyakorlatokkal és az azokat lehetővé tevő jogi rendelkezésekkel, amelyek végül oda vezettek, hogy a társadalomban már nagyon erősen felmerül az igény egyfajta igazságtételre. Ennek nemcsak megtorló-büntető célja van. Legalább ilyen fontos cél a megelőzés is, hogy a vagyonok elkobzásával megakadályozzuk további illegális vagyonok keletkezését és a további bűncselekményi tevékenység folytatását is. Illetve a reparáció, hogy az áldozatok visszakapják a tőlük elvett vagyont, a megfosztott társadalom részesüljön valamiféle igazságtételben. Szentes Ágota 1975-ben született Győrben. 2000-ben végzett az ELTE jogi karán, ezt követően közigazgatási jogászként dolgozott. 2024 tavaszán PhD fokozatot szerzett jogszociológiából, emellett több civil szervezet jogállamisági szakértője volt. Jelenleg a K-Monitor Egyesület jogásza, ahol a rendszerszintű korrupció jogi és társadalmi kérdéseivel foglalkozik. Ehhez teljes mértékben kapcsolódik a magas szintű korrupció, sőt, a magyarországi viszonyok között szinonimaként is használható a két fogalom, hiszen a rendszerbe beépülés magas szintű politikai támogatottságot is feltételez. Magyarországon ez mindenképpen érvényes ezekre az ügyekre. A vagyonvisszaszerzést azért próbáltam elhatárolni ettől a fogalomtól, mert annak van egy tisztán jogi jelentése is. Tehát függetlenül a politikai, társadalmi, gazdasági helyzettől, az államba épülő rendszerszintű visszaélésektől, annak azért az alapvető funkciója az, hogy az áldozatot bármilyen bűncselekmény esetén lehessen kompenzálni, illetve a további bűncselekményeket megakadályozni. Kadlót Erzsébet erről a másodikról írt, arról, hogy a büntetőeljárás vagyonvisszaszerzési intézménye hogyan működik. Kadlót Erzsébet: Az Európai Parlament és a Tanács irányelvei mentén meghatározott vagyonvisszaszerzési és elkobzási eljárással foglalkoztam. Az első volt a 2014/42-es EU Irányelv, ami már nem aktuális, jelenleg a 2024/1260 Irányelv hatályos. Ez a szervezett bűnözésre koncentrál, így is kezdődik; a preambulum első öt-hat cikkelye csak a szervezett bűnözés általi fenyegetettség vagyonvisszaszerzési eljáráson keresztül való csökkentésével foglalkozik. Dr. Kadlót Erzsébet 15 évig büntető ügyszakos bíró, majd szintén több mint egy évtizedig alkotmánybírósági főtanácsadó volt, 2013. óta ügyvéd. A Magyar Kriminológiai Társaság főtitkára volt, címzetes docens a Szegedi Egyetemen, tanított az ELTE-n és a Károli Gáspár Református Egyetemen. Mintegy 90 tanulmány, publikáció szerzője, valamint büntető eljárásjogi kommentár társszerzője és szerkesztője. Egyébként ebben az Irányelvben, illetőleg az ehhez kapcsolódó jogi dokumentumokban messze nem a korrupciós cselekmények kerülnek elő legtöbbször, hanem a terrorizmus, továbbá azok a gazdasági, pénzügyi bűncselekmények, amelyek gyakran összekapcsolódnak a korrupciós cselekményekkel. Alapvetően az a cél fogalmazódik meg, hogy a vagyonvisszaszerzéssel megakadályozandó, hogy a bűnöző szervezetek visszaforgassák a vagyont, magyarán fialtassák az egyébként is bűnös úton szerzett javakat gazdasági társaságokban, vagy – mivel a bűnszervezeteknek sajátja az erőszak is - ne tudjanak a bűnös úton szerzett vagyonból olyan szervezeteket működtetni, amelyek jogszerűen működő cégekkel szemben erőszakot, fenyegetést jelenthetnek. Tehát nagyon széles skálát fog át. A büntetőeljárás nem tud külön a korrupciós cselekményekre, pénzmosásra, költségvetési csalásra, terrorcselekményre stb. külön-külön szabályrendszert felállítani. A közös szabályrendszert azonos elvek mentén teszi alkalmazhatóvá a büntetőeljárás alatt, valamint a büntetőeljárás lezárását követően. És ez a szabályrendszer alkalmazható a Szentes Ágota által említett rendszerszintű és a politika magas szintjébe épült ügyek esetében is? K.E.: Alkalmazható lehetne arra is, lévén azok a magatartások, amelyeket kriminológiailag korrupciós cselekményként azonosítunk, a Btk. különböző tényállásaiban öltenek testet. Ezek között ott van a gazdasági vesztegetés, a közigazgatási, hivatali szerveket érintő vesztegetés, a befolyással üzérkedés, befolyás vásárlása, visszaélés a beszerzési, közbeszerzési eljárásokban, és így tovább. Ezekhez büntetőjogi intézkedésként kapcsolódik a vagyonelkobzás is. Ám míg a vagyonelkobzás egy konkrét eljárásban elbírált cselekményre, az adott cselekményhez kötődő előnyökre és az ott felelősségre vont elkövetőre koncentrál, addig a vagyonvisszaszerzési eljárásnak, a vagyonkutatási eljárásnak éppen az a merituma, hogy túlmegy az elkövető személyén és tettén. Azt kell/kellene felderíteni, hogy ki részesült még ezekből a javakból és hol csapódott le a vagyon. Itt nem annyira fontos, hogy ebből ki milyen módon részesült, hanem hol van meg az a pénz, mi lett azokból a javakból, vagyonból, amely korrupciós cselekmények esetén magát az előnyt képezte.
Úgyhogy lehet ezt alkalmazni az említett bűnös magatartásokra, sőt, az Irányelv kifejezetten említi a korrupciós cselekményeket. Hiszen nyilvánvalóan nem csupán országon belüli korrupció létezik, hanem nemzetközi szintű is. Éppen erre épít a több szintű uniós jogi keret, amikor elég széles skálán próbálja megteremteni azt a lehetőséget, hogy az államok bűnüldözésre szakosodott szervei kiemelten működjenek együtt a vagyonok felderítésében, eltüntetésének, mozgatásának megakadályozásában. Rendkívül fontos, hogy ha már felderítettük, akkor a bűnös úton szerzett vagyont ne engedjük tovább különböző gazdasági-jogi trükkökkel más államokba, új befektetésekbe. Fagyasszuk be, vegyük zár alá, akadályozzuk meg a mozgását. Maradjon meg addig is, amíg körüljárjuk, hogy az adott vagyontömegből mi az, ami a bűnös magatartáshoz kapcsolódó, ámde nem az elkövető személyéhez, tettéhez közvetlenül köthető vagyon. Ez eléggé bonyolult. Szóval van közös a két halmazban. Más kérdés, hogy mennyire hatékony a vagyonvisszaszerzés: az Europol 2023-as elemzése szerint a bűnözői vagyon kevesebb, mint 2 százaléka lehet a visszaszerzett vagyon.Ha már ennek ilyen nehéz a visszaszerzése, akkor mit lehet mit kezdeni az olyan eljárások nyomán keletkezett vagyonokkal, ahol nincs korrupció, nincsenek büntetőjogi tényállások, mert ezek a vagyonok formálisan jogilag rendben lévő eljárások nyomán keletkeztek? Mondjuk nincs mögötte teljesítés? SZ.Á.: Például. Vagy olyan feltételeket szabtak akár a szerződésben, akár a jogszabályban, ami kifejezetten csak egy adott körre vonatkozó előnyt biztosít. Tehát valamiféle visszaélésszerű elem van az ügyletben. És nem is feltétlenül csak az adott ügyletet kell ilyenkor figyelembe venni, hanem akár ügyletek sorozatát, mert abból kiderülhet valamiféle rendszerszerűség: hogy mindig ugyanazok indulnak a közbeszerzési eljárásokon, mindig ugyanazok nyernek, ugyanazok a szereplők vannak velük egy eljárásban, akik mindig visszalépnek. K.E.: Itt a vádat nem kell megalapozni. A vagyonvisszaszerzési eljárásnak éppen az a lényege, hogy akkor is helye van, ha nem indul nyomozás, a büntetőeljárást megszüntették vagy törvényben meghatározott okokból felfüggesztették, mert például szökésben van a vélhető elkövető, tartós súlyos betegsége van, vagy az elkövető személye az eljárásban nem volt megállapítható. Tehát itt lényegesen kevesebb kell az eljárás megindításához, folytatásához, mint egy klasszikus büntetőeljárásban. A probléma azonban az, hogy nem sok tudomásunk van ezeknek az eljárásoknak a tényleges hatékonyságáról, eredményességéről. Az utolsó hírünk erről egy 2020-as ÁSZ-jelentés, ami megemlítette, hogy az így visszaszerzett vagyon az állam tulajdona, de azzal az állam nem a jó tulajdonos módjára sáfárkodik. Azt sem lehet tudni, hogy pontosan milyen ár-érték arányú ráfordítással mennyit szereztünk vissza, nem lehet követni annak felhasználását. Lényegében az árverési értékesítést leszámítva semmit sem tudhatunk ezek sorsáról. Ez hogyan lehetséges, hiszen ezek a vagyonelemek egy eljárás nyomán kerülnek vissza? K.E.: De hol van erről egy statisztika, egy kimutatás? Hol találjuk meg azt, hogy a hatóságok mennyit szereztek vissza tavaly, tavalyelőtt a célzott összegből? Mennyi volt a korrupciós cselekményhez, mennyi a pénzmosáshoz, mennyi a költségvetési csaláshoz köthető? Mi lett a visszaszerzett vagyon sorsa? Miben volt ez a vagyon: gépjárműben ingatlanban, kötvényben, részvényben, hogy került oda, visszaszerzés után hol értékesítették, hogyan értékesítették? Ha ez nem árverésen történt, akkor nem nyomon követhető. Az árverés az egyetlen, amihez a lekövetéséhez valamilyen módon külső személy is hozzáfér, nyomon követheti, hogy az ennek tárgyává tett, visszaszerzett vagyon megfelelő értéken kelt-e el. De egy banki, egy tőzsdei művelet megakadályozásával visszaszerzett vagyon sorsáról semmit nem tudunk. A Nemzeti Nyomozóiroda végzi a nyomozást, de melyik állami szerv szerzi vissza? K.E.: Az NNIVagyonvisszaszerzési Hivatalilletőleg a vagyonvisszaszerzés egész folyamatában az ügyészség diszponál. K.E.: Igen, ami azért messze nem ugyanolyan jellegű döntés, mint egy ítélet vagy egy klasszikus büntetőeljárás során hozott kényszerintézkedésekről szóló döntés. Leginkább a visszaszerzés alatt álló vagyon lefoglalásáról, zár alá vételéről szól, tehát a vagyon tovább mozgatásának büntetőeljárási eszközökkel történő megakadályozásáról. Személyi szabadságot érintő kényszerintézkedést nem lehet foganatosítani, de minden egyebet, ami vagyoni jellegű kényszerintézkedés, igen. Mik a nemzetközi példák tanulságai? Milyen módszerekkel lehet a magas szintű politikai korrupciós ügyekből visszaszerezni a vagyont? Mindig az a kulcs, hogy legyen egy nagyon jó nemzetközi együttműködés és egy viszonylag gyors fellépés. A már említett EU-s kereteken kívül is vannak globális hálózatok. A Magyarországon a Készenléti Rendőrségen belül működő vagyonvisszaszerzési hivatalnak európai partnerei vannak, akikkel viszonylag jó együttműködést tudott kialakítani, és ennek megvan a globális tükörképe is a CARIN-hálózatban, ami az EU-n kívüli országok vagyonvisszaszerzési hivatalait is magában foglaló nemzetközi hálózat. Ott már nem annyira könnyű az együttműködés, de ezek nélkül sokkal nehezebb lenne a külföldre vitt vagyonokat felkutatni, befagyasztani, visszaszerezni.
A másik kulcstényező valóban a gyorsaság: a vagyon visszaszerzésének abban a szakaszában, amikor még csak a felderítésről van szó, még a bűncselekményi gyanú sincs feltétlenül megalapozva, már érdemes eljárni a vagyon felkutatása, akár befagyasztása érdekében. Mert később, amikor megszületik a bírósági döntés, és egy megalapozott bűncselekményi tényállás lesz az eljárás eredménye, akkor már lehet, hogy késő lenne elkezdeni a kutatást és a visszaszerzést. Úgyhogy ezeknek az intézkedéseknek mindenképpen kell hogy legyen valamilyen anyagi jogi alapjuk, csak időben tolódhat el korábbra az intézkedések elindítása. Illetve van a másik eset, amikor valóban nem kötődik büntető felelősség megállapításához a vagyon elvonása, amikor nem magától a bűncselekmény elkövetőjétől vesszük el a vagyont, a bűnösen megszerzett vagyoni gyarapodást, hanem attól, akinél éppen van, mert mondjuk az elkövető már sok lépésen keresztül átruházta valakire, aki ráadásul nem jóhiszeműen szerzett ‒ mert ugye ez is feltétel kell legyen ‒, tehát olyan embertől vagy egy olyan szervezettől vesszük el a vagyont, akinek nincs köze közvetlenül a bűncselekmény elkövetéséhez, azaz hogy ő lenne az, akinek ítéletileg megállapították volna a felelősségét. K.E.: A magyar szabályozásnak éppen az az egyik nagy hibája, hogy nincs meghatározva az a mentális küszöb, amiből azt tudnánk, hogy ez az x plusz n-dik személy bűnös vagy nem bűnös úton szerezte-e azt a vagyontárgyat. Ez az egyik nagy problémám az alkotmányos deficitekkel. Semmilyen iránymutatást nem tudunk erre. Jogelvek alapján feltételezzük, hogy a jóhiszeműen szerzett vagyonra nem terjed ki, de az alapja ennek mindössze egy büntető kollégiumi vélemény, mint „legmagasabb szintű jogforrás”. Mindenki tudja, hogy egy kollégiumi vélemény pontosan addig tart ki, amíg a Kúria azt úgy gondolja. Lehet, hogy jövő héten már nem hatályos. Továbbra sem megy ki a fejemből az, hogy jogilag lerendezett eljárások nyomán keletkezett vagyonokat hogyan lehet visszaszerezni. Ha egy minisztérium közbeszerzésein 98 százalékban mindig ugyanaz a cégcsoport nyer, de érvényes minisztériumi keretszerződések köttettek, akkor a visszamenőleges jogalkotás tilalmát is figyelembe véve hogyan lehetne visszaszerezni legalább az extraprofitot? SZ.Á.: Ez az, ami Magyarországon igazán nehéz feladat. Itt jellemző, hogy megpróbálják lepapírozni ezeket az ügyleteket. Erre mondtam azt, hogy mindig kell figyelni nem csak a szerződéses rendelkezéseket, hanem azoknak a tényleges kontextusát, érvényesülését is. Milyen hatása van ennek az adott piaci környezetben vagy a közbeszerzési kiírási feltételek alapján kik nyernek folyamatosan, milyen szereplők tűnnek fel? Nem is mindig egy ügyletet kell nézni, hanem sok ügyletet akár együttesen értékelni. A bírósági nyelvezetben is létezik a bizonyítékok külön-külön és együttes, egymással összefüggő értékelése kifejezés: tehát össze kell vetni egymással a tényeket, körülményeket. Nem mindig csak egy ügyletnek a tényállási elemei jöhetnek szóba, hanem érdemes egy nagyobb szeletet kihasítani a folyamatból és az időből, így vizsgálni ezeket. Akkor talán nagyobb esély van arra, hogy fel lehessen fedezni a rendszerszerű visszaéléses jelleget. De a bizonyítási nehézségaz abszolút fennáll, amit mondtam, az egy esély, de egyáltalán nem garancia arra, hogy sikerül is valójában. Valószínűleg ott lesz a legnagyobb esély ilyen ügyekben büntetőjogi felelősséget megállapítani, ahol még viszonylag friss a cselekmény, és lehet egyéb bizonyítási eszközöket is alkalmazni, mint a lehallgatás, titkos adatgyűjtés, ami jóval erősebb bizonyítékot jelent. Van egy másik probléma is. Sokszor nem egyénekről, hanem különböző jogi személyekről van szó. Jogi személyek büntetőjogi felelőssége működik-e és ha nem, akkor miért nem? K.E.: Mindig ambivalens voltam a jogi személy büntetőjogi felelősségével kapcsolatban. Ez a magyar jogi kultúrától idegen, erőltettük, erőltetjük, de ez nálunk inkább költséges, mint hasznot jelentő eleme a jogrendszernek. Eleve csak akkor merül föl a lehetősége, hogyha egyébként a jogi személy vezetője a bűncselekmény elkövetője is, és vele szemben sor kerül valamilyen büntetőjogi természetű joghátrány alkalmazására. Nem a jogi személy büntetőjogi felelősségétől várom a megoldást. Nem is sok ügy folyt le, és azoknak sincs különösebb vagyonvisszaszerzési tanulsága. Arra kellene inkább koncentrálni, hogy ha egy céget kiüresítettek, elsíboltak egy vagyontömeget, például egy szükségtelen, indokolatlan beruházással, az a pénz megvan valahol. Nagyon gyakori, hogy EU-s pályázati pénzeken teljesen felesleges beruházásokat végeznek, amire a megrendelőnek sincs szüksége, és az állítólagos közbeszerzési eljáráson nyertes cég pedig vagy nem is képes, vagy selejtesen képes elvégezni a munkát és minőség mindegy is. Itt nem lehet azt mondani, hogy annak a vállalkozónak, aki a közbeszerzésen ilyen pénzek elsíbolása érdekében részt vett, ne érte volna el a mentális küszöbét a tilos magatartás tudata. Ha ehhez még hozzávesszük a felderítés során a büntetőeljárási természetű leplezett eszközök, például lehallgatás alkalmazhatóságát – márpedig jelenleg is ez a helyzet – akkor könnyen lehet, hogy bizonyítást nyer mindkét fél motivációja: a közpénz személyes haszonba forgatása. Innentől fogva nem kérdés, hogy mind a kettőnek van felelőssége, akár felelősségre vonják büntetőjogilag, akár nem. A pénz mindig van valahol. Ha házat, szállodát vettek rajta, akkor a házban, szállodában, ha céget, akkor abban, és akkor ezek lefoglalása a cél és a megoldás. Ha befektették, akkor is van fogható, kivonható eredmény, csak egy lépéssel tovább kell haladni. Tehát ennek a jelenleginél sokkal egyszerűbben kell működnie - egyébként az EU-s felfogás szerint is. Az előny eredményének visszaszerzését – bizonyos szélső értékek között: elévülési idő, érték, harmadik jóhiszemű személy érdeke – nem határozhatja meg egy konkrét jogi személy „felelősségének megállapíthatósága”, nem befolyásolhatják ilyen-olyan felszámolási, végelszámolási, vagyonkezelési eljárások. Ez csak nálunk ilyen mérhetetlenül bonyolult. K.E.: Hát ha nem is akarjuk a vagyont visszaszerezni, akkor semmit. Amikor egyébként városszerte beszélik, hogy hol a pénz, de a nyomozás a „hírek” leellenőrzéséig sem jut el, úgy ezzel a hozzáállással nehéz bármit visszaszerezni. De vannak itt egyéb szervezeti problémák is. A vagyonvisszaszerzési hivatalok - úgy hallottam kollégákkal beszélgetve - elég nagy kapacitáshiánnyal működnek, nincs elég ember ahhoz, hogy minden ügyben maximális hatékonysággal el tudjanak járni. Illetve, amit említett Erzsébet is, a nyilvántartás hiánya is lehet hiányzó elem az ösztönzőrendszerben. Ha nem tartják nyilván központilag ezeket a visszaszerzési arányokat, akkor kevésbé van arra nyomás, hogy az arányok megfeleljenek az elvárásoknak. A 2024/1260-as EU Irányelv fog elvileg valamiféle megoldást jelenteni, mert kötelezővé teszi a tagállamok számára az egységes vagyonvisszaszerzési nyilvántartást. Még nem implementáltuk, elvileg az őszi ülésszakon fog a parlament elé kerülni, és utána valamikor hatályba lépni. De nem csak ilyen szerződéses rendelkezésekhez köthető a visszaszélesszerű feltételek meghatározása,hanem a jogszabályi környezethez is. Lehet az érdekes sikersorozat alapja az is, hogy jogszabályokba vannak foglalva az egyenlőtlen feltételek: önkormányzati rendeletbe, törvénybe. Ma már divat a veszélyhelyzeti kormányrendeletek különböző mentesítési eljárásait használni, amikkel például felmentik a versenyszabályok vagy éppen a közbeszerzési szabályok alól a vállalkozókat. Tehát egy csomó olyan jogszabályi rendelkezés lehetséges, ami ugyanúgy megnehezítheti a bizonyítást, mint a szerződésekkel lepapírozott ügyleteknél. Úgyhogy az, hogy mennyire nehéz ezeket felderíteni, nagyon függ attól, hogy mennyire átlátszóak ezek a rendelkezések, milyen számban fordultak elő és összeköthetőek-e egymással ezek az ügyletek. K.E.: A jogalkotás felelőssége kapcsán felmerül, hogy talán nem volt véletlen a jogalkotással okozott kár kiűzetése az új Polgári Törvénykönyv tervezetéből. A jogintézmény a módosításkor eredetileg benne lett volna a törvényben, de azt mondták, hogy nem kell, mert ez végül is egyszerű vétkességi típusú felelősség, ami az általános szabályok szerint megítélhető. Ja, csak azóta mégsem akadt bíróság, amelyik ezt megítélje. A kérdésben a rendes bíróság és az Alkotmánybíróság egymásra mutogat: a bíróság azt mondja, hogy csak akkor ítéli meg ezt a kárt, ha az Alkotmánybíróság kimondja, hogy a jogszabály alaptörvényellenes volt. Az Alkotmánybíróság meg azt mondja, hogy a jogalkotással okozott kár egészen másik műfaj, mint az alaptörvényellenesség, nincs szükség előzetes alkotmányossági kontollra. Az utóbbival értek egyet. Tehát a jogalkotással okozott kár teljesen veszélytelen terület ma a jogalkotónak. Erre nem fog kiterjedni semmiféle felelősségre vonás, és az így, jogszabállyal kisíbolt vagyonokat biztos, hogy nem lehet visszaszerezni. K.E.: Megszűnt már az az ilyen típusú immunitás elve, más államokban sem követik. A jogalkotással okozott kár kifejezetten benne volt a Ptk. tervezetében, kidolgozták még a Vékás Lajos féle tervezetben, majd az utolsó pillanatban kidobták. Így hát továbbra is mindenkinek van felelőssége, a varrónőtől az építészen át a bíróságig, csak az arctalan jogalkotó bújhat el a felelőtlenség fátyla mögé. 2000-ben és 2010-ben is megéltük már, most is vannak markáns megnyilvánulásai a vagyonvisszavétel beígérésének a politikában. Az MSZP-nél Keller László, a Fideszben Budai Gyula voltak ennek a megbízottjai, és bár nagy garral volt beharangozva a mindent visszaveszünk, amit ellenfeleink törvénytelen módon a saját zsebükbe játszottak, lényegében nem történt semmi érdemi. Ki lehet-e emelni a vagyonvisszaszerzést a napi politikai küzdelmek teréből, és hogyan lehet a politikai motiváltságú eljárásokat kiküszöbölni? Viszont mindenképpen tartsuk jogállami keretek között az eljárást, az nem lehet cél, hogy pusztán egyfajta bosszúvágyat vagy revans-szándékot kielégítve járjunk el, mert akkor ez felszínen fogja tartani ezeket a sérelmeket, és egy következő alkalommal újra ugyanez lesz a fő szempont: bosszút állni az előző kurzuson. Sokkal fontosabb lenne azt figyelembe venni, hogy mi szolgálja a társadalom érdekét, egyfajta gyógyító eljárásként képzelve el az egész folyamatot. Ehhez viszont az kell, hogy az egész folyamatot egyben lássuk. Ne csak a bűnüldözési és a vagyonvisszaszerzési részre koncentráljunk és arra alkossunk egy szakpolitikai tervezetet, hanem a megelőzéstől kezdjük, attól a társadalmi problémától, ami folyamatosan újratermeli ezt a hozzáállást, és lehetőséget ad arra, hogy következmények nélkül eltűrjük ezt a fajta rendszerszintű korrupciós működést. Tehát érdemes arra is figyelni, hogy újra szabályozzuk azokat a területeket, amelyekben ezek a rendszerszintű korrupciós műveletek leginkább előfordulhatnak: a közbeszerzést, a lobbit, a pártfinanszírozást, a bejelentő-védelmet, a vagyonnyilvántartásokat. Minden olyan területet, ami vagy teret ad, vagy nem akadályozta meg kellőképpen azt, hogy ezek a gyakorlatok folyjanak tovább. K.E.: Semmiféle bosszúnak pártolója nem vagyok. Ebben a kategóriában sem, mert az alaptörvényt vagy alkotmányt sért, vagy ahogy tetszik. Csak visszafele sülhet el. A büntetőeljárás különösen nem lehet a magán vagy a politikai bosszú eszköze. Ez volt az egyik rákfenéje a kommunista diktatúra jogalkotásának is. Biztos, hogy ebbe az irányba nem szabad elmenni. Hogy miként lehetne megakadályozni a jövőre nézve a „bosszú” eljárásokat, ámde a vagyonkisíbolást egyszerre – szerintem szinte megválaszolhatatlan kérdés. Kérdezem: hogyan létezik az, hogy ami külföldön bevált, például a közbeszerzési eljárás, az Magyarországon a létező legdrágább eljárássá fajult a társadalom számára? Hogyan létezik az, hogy mindenhol máshol a pályázat a jó kiválasztás eszköze, a jó gyakorlatok meghonosításának lehetősége, Magyarországon pedig merőben szubjektív alapú, az urambátyám mentalitáson alapuló osztogatásnak egyik eminens biztosítéka? Ha ezen nem tudunk változtatni, akkor a rosszhiszemű vagyonszerzési módszerek mindig újra fognak termelődni, és ezt pusztán büntetőjogi eszközökkel megakadályozni nem lehet. Abban ne reménykedjen senki, hogy ha ezentúl a tízéves börtönbüntetés helyett tizenöt vagy húsz évet rendelünk egyes cselekményekhez, attól bármi megváltozik. Egész biztos, hogy nem, ráadásul a börtön az egyik legdrágább dolog, mert annak költségeit is mi viseljük. A szólamok szintjén kellene túllépni. Lehet, hogy valamelyik nemzetközi gyakorlatot alkalmazva vagy több nemzetközi példát vegyítve kellene felállítani olyan erős szervezetet, amelyik a bűnös vagyonszerzésen ellen-eszközökkel felvértezve rajta tartja a szemét. Vannak az utóbbi időből is sikertörténetek, például a román korrupciós ügyészség vagy a lengyel példa. Hát nem! Akkor mondjuk azt, hogy nincs tovább? Nálunk mindig minden így fog működni? Így jártunk? Csak akkor be kell vallani, hogy primitív erkölcsök szerint élünk, ez nekünk így jó, és ne folytassunk drága pénzen álságos, eleve sikertelenségre ítélt jogi kísérleteket. Szeretnék hinni valamiben, hogy ez a negatív trend mégiscsak megállítható. | |
|
| |
















