Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
06:54:28 Hogyan tartsam karban az autómat? | |
Forrás: totalcar.hu | Novoth Tibor | 2015.01.12. Az autó jó műszaki állapota olyan, mint egy hitel. Nullkilométeres korában veszi fel az első tulajdonos, és minden szervizlátogatáskor fizeti a törlesztőrészletet. Tulajdonosváltáskor a hitel átruházódik: ha egy gazda slendriánul végeztette a karbantartásokat, a büntetőkamatot az új tulajdonos fizeti.
Egy átlagos autós nem autóbuzi. Az ő igénye, hogy ha beül az autójába, az mindig induljon, gyorsuljon, ha gázt ad, lassuljon, ha fékez, és hűtsön vagy fűtsön, ha szükséges. Az autósok jelentős része ablakon kidobott pénznek tart minden tankoláson kívüli költséget. Pedig a féltengelyt, gyújtógyertyát, talpascsapszeget ugyanakkor használják el, amikor a tankolt üzemanyagot. Kiránduláskor, munkába menet, vagy a gyermeküket iskolába szállítva. A motormenedzsment 8364 kilométer után vérátömlesztést követel Longlife szerviz. Nem tudom magamban tartani a véleményemet, de tudják, a szerelők mindig okoskodnak. Talán azért alakult így, mert a műhelyemben rengeteg mechanikai hibával találkozom, ide kattintva olvashatnak néhányat. A longlife szerviz kifejezést valószínűleg a marketingszakma alkotta meg. Gépészmérnök biztosan nem volt közöttük. Valahogy a „vedd meg, használd, dobd el” filozófiát próbálja meg ránk erőltetni. A távoli jövő az elektromos autók elterjedésével biztosan ezt fogja majd eredményezni, de egyelőre nem tartunk ott. Az igazsághoz tartozik, hogy a gyártók extrém igénybevétel esetén kifejezetten tiltják a hosszú olajcsere-periódust, de az autó kézikönyvében eddig a fejezetig ritkán jutnak el az átlagos felhasználók. Ez nem a hifibeállítás és a klímaprogramozás környékén olvasható. Ön nem jár Münchenbe hetente 140-150 kilométerórás átlagsebességgel, tehát nem teszi ki autóját extrém igénybevételnek, gondolja. Kapaszkodjanak meg: annak az autónak a motorja van kitéve a legnagyobb igénybevételnek, amibe reggel beültetik a gyereket, elmennek az öt kilométerre lévő óvodába, majd a három kilométerre lévő boltba, végül haza. A motor kenési rendszerének két fő ellensége van az elhanyagolt olajcserén kívül. Az egyik az üzemanyag, a másik a víz. Ezek sajnos akkor is belekerülnek, ha nem az olajbeöntő nyílásba tankolnak, és nem öntözik kerti kútból a motort.
A motor hidegindításától az üzemi hőmérséklet eléréséig tart az úgynevezett bemelegedési szakasz. Ezalatt a motormenedzsment több üzemanyag bevitelére ad utasítást, hogy az autó menetteljesítménye megfelelő legyen. A bemelegedés arányában az üzemanyagigény csökken. Aki vezetett életében ma már korszerűtlennek számító karburátoros autót, például Zsigulit, emlékszik még, hogy fokozatosan kellett a szivatót visszatolni, ezzel csökkentve az extra dúsítást. Ugyanezt végzi most helyettünk a motorvezérlő elektronika szoftvere. A cél, hogy a sűrítőtérben mindig elegendő homogén üzemanyag-levegő keverék álljon rendelkezésre. A plusz befecskendezett mennyiség egy része távozik a kipufogószelepen, ezzel boldogítva a katalizátort, egy jelentős része pedig a még hideg hengerfalra kicsapódva kerül a forgattyúsházba, ezáltal a motorolajba. A hőingadozások miatt a levegő páratartalma is megjelenik a forgattyúsházban kondenzvíz formájában, ezzel tovább hígítva a motorolajat. Ha a víz, a benzin vagy a gázolaj megfelelő kenőképességű folyadék lenne, a gyártók ezekkel töltenék fel motorolaj helyett az autónk motorját. Sajnos azonban ezek nemkívánatos anyagok a kenési rendszerben. Szerencsére a motorolaj minősége megőrizhető, de annak feltétele az üzemi hőfok elérése, ami körülbelül 120 Celsius fok. Ezen a hőmérsékleten a bekerült kondenzvíz és üzemanyag jelentős része elpárolog, ezzel maga a motorolaj regenerálódik. A motorolaj üzemi hőfokra való melegedésének ideje nagy mértékben függ a külső hőmérséklettől és a motor típusától. Egy kétliteres dízel motorolaja átlagos téli reggelen, kis araszolás után 60-70 kilométeres sebességgel autózva nagyjából 20 kilométer alatt éri el az üzemi hőmérsékletet. Ekkor kezdődik el az említett párolgás, öntisztulás. Mindenképpen ajánlott a szervizelés szükségességét az autó használati szokásokhoz igazítani. Vannak az autóban más, karbantartást és cserét igénylő folyadékok is. HűtőfolyadékFő feladata a motor működésekor keletkező veszteséghő elvezetése. Segítségével könnyedén megvalósítható az utastér fűtése is. Egyes vélemények szerint a vízpumpa kenésében is szerepet játszik, de utóbbi tulajdonsága vitatott, ugyanis a vízpumpában használt tömszelence egy nagy széntartalmú, úgynevezett önkenő anyagból készült tömítőgyűrű. Egyik fő tulajdonsága a dermedéspontja, ezt általában szervizben vagy benzinkúton ellenőriztethetjük egy erre a célra hitelesített refraktométerrel. Cseréjét a gyártók jellemzően nem írják elő, ökölszabályként a négy év vagy 100 000 kilométeres periódus javasolt. Ha utántöltése szükséges, mindenképpen a gyárilag előírt folyadéktípust alkalmazzák, lehetőleg készre kevert állapotában. Célszerű desztilláltvízzel keverni a hűtőfolyadékot. Kormányszervo-folyadékFeladata a kormányerő rásegítés szivattyúja és munkahengerei közötti hidraulikus kapcsolat biztosítása. Egyes járművek kormányműve közvetlen elektromotoros rásegítéssel rendelkeznek, ezek nem tartalmaznak ilyen folyadékot. Ha a szervofolyadék elhasználódott, habosodhat, ezáltal a kormány tekerése közben rendellenes zajokat hallhatunk. Cseréje 100 000 kilométerenként javasolt. Mivel a rendszerből nem távolítható el maradéktalanul az összes folyadék, a cserét érdemes kétszer egymás után elvégezni. FékfolyadékFeladata a nyomás közvetítése a fékpedál által működtetett főfékhenger és a kerékfékhengerek között. Legfontosabb tulajdonsága a forráspontja, ami az idő elteltével folyamatosan csökken, ahogy nő a víztartalma, ami a levegő páratartalmából a kiegyenlítőtarttályon keresztül, illetve a fékhengereknél, de még a hajlékony gumifékcsöveknél bediffundálva is bekerülhet a rendszerbe. Mivel az autók reggeli indítását döntő többségben nem befolyásolja a fékfolyadék állapota, elmondható, hogy jellemzően ennek cseréje az egyik legelhanyagoltabb karbantartási művelet. Kettő évenként cseréje javasolt.
VáltóolajFeladata a váltómű belső súrlódásának csökkentése, alkatrészek súrlódási hőjének elvezetése. Egyes gyártók előírnak kilométerhez kötött cserét, ekkor ennek a periódusnak a betartása fontos. Gyakran azonban nincs kötelező karbantartásról gyártói utasítás, ebben az esetben 100 000 kilométerenként ajánlott a csere, ugyanis a fogaskerekekről, szinkrongyűrűkről apró fémszemcsék válnak le, ezek szennyezik a váltóolajat. Automata váltót érdemes az erre a fődarabra specializálódott szakműhelyben szervizeltetni. Ablakmosó folyadékFeladata a szélvédőre, egyes típusoknál lámpákra tapadt szennyeződések leoldása. Ha a koncentrátumot nem desztillált vízzel hígítják, a rendszer fúvókái hajlamosak lesznek a kicsapódó vízkő miatt az eltömődésre. Ugyanilyen hiba a téli átállás mellőzése, a fagy komolyabb kárt tehet az ablakmosó motorban. Egyes típusoknál a cseréjéhez komolyabb karosszériabontás szükséges, tehát ne feledkezzünk meg róla! Gyakori probléma manapság, hogy gazdasági okokból az autók ritkán jutnak el szervizbe. A járműveknek azonban nem olajcserére van szüksége, hanem revízióra. Szükséges időközönként átvizsgálni a futóművet, fékeket, lekérdezni a hibatárolókat, ellenőrizni, nincs-e bármilyen rendellenesség, ami befolyásolhatja a biztonságos üzemeltetést.
Egyszerűnek tűnő munkafolyamatokat is el lehet rontani. Gyakori probléma például, hogy az olajleeresztő csavar tömítésének cseréjét nagyobb meghúzási nyomatékkal helyettesítik, ezáltal az olajteknőben előbb-utóbb megszakad a menet. Lehetőség szerint minden alkalommal cserélni kell a leeresztőcsavart és a tömítését.
A következő általánosan elkövetett hiba az olajszűrő túlhúzása. A mai járművek jellemzően betétes szűrőkkel vannak szerelve. Ezeknél a típusoknál a szűrőház szétcsavarozható, és egy gumigyűrű tömít a meghúzás erejétől függetlenül. Ennek ellenére gyakran tapasztaljuk, hogy túlhúzzák. Biztos ami biztos. Ez kifejezetten tilos! A szűrőház meghúzása csak nyomatékkulccsal történhet, jellemzően 25-30 nm nyomatékkal.
Nem csak egy olajcserét lehet elrontani, egy egyszerű fékjavításnak is lehetnek járulékos negatívumai. Amin biztosan nem éri meg spórolni, az a fék. Kevesen tudják, de a gyártók előírják az új féktárcsák bejáratását, ami azt jelenti, hogy az első kétszáz kilométeren kerülnünk kell a vészfékezést. Ennek több oka van, egyrészt a tárcsában gyártás során maradó feszültség fokozatos megszüntetése, másrészt a fékbetét tökéletes beilleszkedése.
A fékjavításnak is alapvető művelete az alkatrészek tisztítása. Egy rozsdás kerékagyra felszerelt féktárcsa nagy tempónál történő fékezés esetén a kormány rázásához vezethet. Ha a fékbetétek felfekvő felületeit nem tisztítják és kenik rendesen, az a beszorulásukhoz, megégésükhöz vezethet, ami kerülendő.
Nagy hangsúlyt kell fektetni a fék szerelésénél a megfelelő segédanyagok alkalmazására. Sajnos a széles körben elterjedt rézpaszta/szpré használata kifejezetten tilos! Ehelyett speciális, erre a célra forgalmazott termékeket kell használni. Speciális fékszerelőpaszta Fontos, hogy az autójuk rendszeresen át legyen vizsgálva. Van ügyfelem, aki íratott velünk egy listát az autója hibáiról, prioritási sorrendben. Mivel egyszerre nem tudta kifizetni a javítást, három alkalommal értünk a lap aljára, de a végeredmény egy megbízható használati tárgy lett. | |
|