Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
14:56:06 Ilyen a szupertraffipax: Nemcsak a gyorshajtók retteghetnek | ||
Forrás: hvg.hu | Csikász Brigitta | 2015.02.10. Hányszor hajtott már át a közlekedési lámpa tilos jelzésén? Sokszor? És eddig megúszta? Márciustól a pénztárcája bánja ezeket a szabálysértéseket, amennyiben a rendőrség új többfunkciós sebességmérő kamerái megörökítik azokat. Nem árt kihagynia a buszsávot, illetve, ha eddig lazán vette és mellőzte a biztonsági öv használatát, ezután jobb lesz bekapcsolni, ha nem akar tízezreket fizetni. A rendőrség szerint már nem jelent kibúvót az sem, ha külföldi rendszám van a kocsiján. Februárban még teszteli a rendőrség az új sebességmérő készüléket, márciustól azonban már élesben használják a gyorshajtók kiszűrésére. Az ORFK összesen 160 darabot szerzett be, darabonként 5,7 millió forintért. De nemcsak a gyorshajtást tudják rögzíteni, hanem a funkciók bővítése után áprilistól más szabályszegéseket is. Így bírságra számíthatnak majd a kamerák által lekapott - tilos jelzésen (piros lámpán és vasúti átjárón) áthajtók, - a biztonsági övet be nem csatolók, - a nem a kötelező haladási iránynak megfelelően közlekedők, - a záróvonalat átlépők, - a buszsávot használók, - a forgalomban lejárt érvényességű műszakival - vagy biztosítás nélkül részt vevők is. (A műszakit a rendszám melletti matricáról, a biztosítást pedig a rendszámról tudja real time ellenőrizni.) A berendezések alkalmasak lesznek a forgalomszámlálásra, a körözött járművek megtalálására, a veszélyes árut szállító gépjárművek kiszűrésére, sőt a torlódások észlelésére is. A sokféle használati funkció miatt nevezi a rendőrség az új sebességmérőket Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontoknak. 12,5 milliárdba kerül az 525 rendőrségi szem Korábban írt a hvg.hu már arról, hogy a rendőrség a meglévő mintegy 160 sebességmérő készüléke mellé 525 új berendezést – 160 változtatható helyzetű és 365 mobil sebességmérőt – vásárolt 12, 5 milliárd forintért. A Belügyminisztérium a beszerzési terv nyilvánosságra kerülésekor egy évvel ezelőtt azzal indokolta a vételt, hogy rendőrségi adatok szerint a 2013. május végéig történt 5 183 személyi sérülésessel járó közlekedési baleset 30,8 százaléka a gyorshajtóknak köszönhető.
A vezetés közben mobiltelefont használókra azonban nem jelentenek majd ilyen veszélyt a modern sebességmérők – tudta a meg a hvg.hu Jámbor István rendőr alezredestől, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Közlekedésrendészeti Osztályának vezetőjétől. „A vezetés közbeni mobiltelefonálást nem egyszerű bizonyítani, ahhoz ugyanis a látszania kell és valóban mobiltelefonnak kell lennie, illetve azt a sofőrnek használnia is kell. Ezek együtt szükségesek ahhoz, hogy járművezető magatartása jogsértő legyen.” Leleményes kifogás pedig bőven akad. Előfordult, hogy a sofőr azzal magyarázta a kezében tartott mobilt, hogy azzal a fülét melegítette – hozta fel az osztályvezető. Megjegyezte, a kamerák által kiszűrt szabálysértések esetében is adódik bizonyos hibaszázalék, hiszen a gépjárművek utastérbe belátni nem mindig egyszerű. A becsatolt biztonsági övről való meggyőződést nehezíti például, ha az azonos színű a járművezető ruházatával. „A sebességméréssel kapcsolatban elvárás, hogy hatszáz méterről képes legyen megállapítani a jármű sebességét, de természetesen az éjszakai fényviszonyok is befolyásolhatják a felvétel minőségét. Mi sem szeretnénk olyan fotókat, amelyeken csak a jármű két fényszórója és a rendszámtábla vehető ki.” Jámbor István beszámolt arról is, hogy a berendezések kétfajta üzemmódban működtethetők. Az egyik az automatikus mód, amikor a rendőr leállítja sebességmérőt a kijelölt helyszínen, beállítja a menüpontokat és hagyja a készüléket dolgozni. A másik üzemmód, például a gyorshajtók hatszáz méterről történő kiszűrése, már kezelői beavatkozást igényel – ismertette az alezredes –, mert a szabályszegő autóst célzó jellel végig kell követni és öt felvételt kell róla készíteni. A rendőrségi sebességmérés fő céljai Az ORFK Közlekedésrendészeti Osztály vezetője a nagyszámú sebességmérő bevetésétől azt várja, hogy a rendszer hatására jelentősen csökkenni fog a közlekedéshez kapcsolódó személyi sérülések, halálesetek száma, gazdasági károk mértéke. „Reméljük, hogy a járművezetők magatartását a jogkövetés irányába tereli az a veszély, hogy szabálysértés elkövetésekor a hatóság figyelő szemei tetten érhetik" – mondta az alezredes, aki az objektív felelősség 2008-as bevezetését is sikerként értékelte, hiszen 2012-ig felére csökkent a közlekedési balesetekben meghaltak száma, valamint kevesebb üzembentartót bírságoltak meg és a gyorshajtás miatti átlagbírság is csökkent: 2008 óta 39 ezer forintról 34 ezerre. Az átlagbírság mérséklődése egyértelműen jelzi a haladási sebesség csökkenését.
A bemutatón az Állami Egészségügyi Központnál elhaladókat pásztázta a kamera A külföldi rendszámú járművel szabálytalankodókra is rosszabb idők járnak, Jámbor István szerint egyre kevésbé tudják megúszni például a száguldozást. „Az elmúlt esztendő óta – egy nemzetközi megállapodás alapján – az uniós járművek üzembentartóinak adataihoz is hozzáférünk, így a bírságot ki tudjuk nekik küldeni. Amennyiben ezt mégsem fizetnék meg, akkor arra is van lehetőség, hogy az adott ország társszerveihez forduljunk, és az ő segítségükkel hajtsuk be a büntetést. Ráadásul a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat-projekt keretében tavasszal tíz motorkerékpárt és húsz autót vetünk be többek között arra, hogy azonnal intézkedhessenek a jogsértő „külföldiekkel” vagy a bírság megfizetésével elmaradt üzemben tartókkal szemben – tette hozzá az osztályvezető. Harmadik országok autósaival szemben azonban nem tudnak eljárni. Őket kizárólag csak akkor tudják megbírságolni, ha a jogsértést követően megállítják a járművet, és megállapítják, hogy ki vezette azt. A rögzített pontú sebességmérők később érkeznek; azok közel 130 helyen összesen 365 forgalmi sávot figyelnek majd, vagyis az autópályákon minden sávot külön kamera fog pásztázni. „Ezek kihelyezésekor nem csak azt kell figyelembe vennünk, hogy útkanyarulatban nem lehetnek, hiszen a méréshez szükség van egy egyenes útszakaszra, egy megfelelő helyre, ahol be tudják építeni, de áramforrásra is, így ez utóbbi feltétel tekintetében nem biztos, hogy a legmegfelelőbb pont például a Hortobágy közepe.” Jámbor István hangsúlyozta: nem gondolják, hogy ezzel minden jogsértés visszaszorítható, nyilván nem a sebességmérők, hanem járőrök szűrik majd ki az ittas járművezetőket. De szerinte mindent meg kell tenni, amivel a közlekedés biztonságosabbá tehető, s tovább csökkenthető a balesetek, azon belül is a halálos kimenetelű szerencsétlenségek száma. | ||
|