A Vodafone 9,39 százalékos inflációkövető díjkorrekciót alkalmaz januártól, adta hírül a 24.hu .
A Vodafone Magyarország sajtóosztálya szerint 2023. január 2-tól ilyen mértékű – a hatályos Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) szerinti – automatikus díjkorrekciót alkalmaznak lakossági, egyes flottás és kisvállalati ügyfeleiknél . Az díjkorrekció az otthoni és a mobil szolgáltatások előfizetési díjait egyaránt érinti.
A lap szerint a másik három nagy szolgáltatónál is meglépik az inflációkövető díjemelés.
Bár egyoldalú szerződésmódosításra korábban nemigen volt a szektornak lehetősége, egy 2018-ban életbe lépett egységes EU-s hírközlési kódex teljesen átírta a korábbi szabályokat. Ez pedig megteremtette annak lehetőségét is, hogy a távközlési szolgáltató egyoldalúan, de indoklással módosíthassa az ÁSZF-ét, azzal, hogy
a határozott idejű szerződéseknél is biztosítja a felmondás lehetőséget az ügyfeleknek.
Azaz a szolgáltatók a hatósággal egyeztetve emelték be a díjemelésükhöz szükséges kiskaput.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ugyanis kiemelte, ha a szolgáltató a szerződésmódosítás során betartotta a vonatkozó szabályokat, és a bevezetett feltétel pontosan tartalmazza, hogy hogyan fog történni a díjak változása, akkor ez a szolgáltatói lépés nem jogszerűtlen.
A szolgáltató által alkalmazott díjkorrekció csakis akkor jogszerűtlen, ha az nem kellően objektív, mértéke és időpontja nem látható előre; vagyis az NMHH a szolgáltató saját belátására, üzleti döntésére bízza, hogy korrigál-e díjakat, azt mikor teszi, valamint milyen mértékben.
A KSH január 13-i gyorsjelentésében egyébként azt írta, hogy 2022-ben a fogyasztói árak átlagosan 14,5 százalékkal nőttek.