A bankkártyás visszaéléseket érintő jelenlegi szabályozás szerint 90 százalékban a kibocsátók viselik az anyagi felelősséget, ha az ügyfél hibáján kívül visszaélnek a bankkártya-adataival. Az ügyfelekre hárított kár az összes veszteségnek tehát csak 10 százalékát teszi ki ilyen esetben, de lesz még ennél jobb is – írta hétfőn a Pénzcentrum.
A pénzforgalmi törvény értelében ez a 10 százalék legfeljebb 45 ezer forintig terjedhet, a 2018. január 1-jével életbe lépő új szabályozás szerint azonban ez
a keretösszeg 15 ezer forintra csökken,
ezen kívül a kivizsgálásra adott időt is átszabták: a jövőben már a bejelentés másnapján meg kell téríteni a pórul járt ügyfél kárát, az ellopott összeget. A bejelentés után keletkezett kárt pedig már teljes egészében a pénzforgalmi szolgáltató viseli.
Ez csak akkor érvényes, ha az ügyfél önhibáján kívül szenvedett kárt, tehát arra az esetre, ha például a PIN-kódot a bankkártya mellett tartjuk, és így lopnak meg minket, nem vonatkozik.
Gyanús tranzakciók esetén a bank is léphet, értesítheti az ügyfelet vagy indokolt esetben le is tilthatja a kártyát.
Ha visszaélnek a bankkártyánkkal, és jogosulatlan tranzakció is történt, a banknál reklamációs nyomtatvány kell kitölteni (ez többnyire e-mailben is kikérhető), ez alapján a bank vizsgálatot indít az elfogadóhely felé, ahol a jogtalan pénzlevétel történt. Az elfogadóhely bankjának reagálásától is függ, hogy ez a kivizsgálás mennyi időt vesz igénybe, a kártyatársasági előírások alapján legfeljebb 120 napról lehet szó.